Huskykorsning

Bukefalos 30 år!

Jag lever med tre huskykorsningar o jag rekommenderar INTE husky eller korsningar med husky till någon som inte e villig att lägga mängder med tid på aktivering o främst drag.

En husky e svår på alla sätt, mina kan inte lämnas i huset pga separationsångest, minsta lilla dom blir understimulerad så blir dom skitjobbiga på alla sätt, min ena framförallt har sett till att jag fått ersätta 3-4 soffor, 3-4 fåtöljer o 3 sängar på tre år för att hon haft tråkigt under viloperioder som tex när hon halkade o va halt i några dagar.

Dom e absolut inte lämpade som sällskap o ska inte gå lösa överhuvudtaget o rastgårdar behöver kollas över noga innan man släpper dom för dom tar sej ut om dom får chansen o ofta med en enorm bytes o jaktdrift som gör stor skada. Ylar, skäller o gör diverse andra ljud väldigt ofta o de e lätt att eventuella grannar kommer bli störda.

Dom e superfina o supertrevliga OM dom verkligen får göra de dom e avlade för men de krävs mycket arbete med dom.

Hej!
Någon här med huskykorsning?
Hur tycker ni de funkar som sällskapshund?
Vad är en huskykorsning? Snackar vi siberian husky eller alaskan husky parat med precis vad som helst?

Om ja, kan nog funka bra som sällskapshund i ett väldigt aktivt hem beroende på vad den andra föräldern är för ras. Malle? Dogo argentino? Tysk jaktterrier?

Det beror ju väldigt mycket på vilka fler raser som finns i rasen, men generellt sett... en draghund behöver mycket motion och en hel del hjärngympa. Du kommer inte trötta ut en draghund fysiskt. Den kommer alltid ligga före dig i fysiskt kondition.

Har själv en samojed från draglinjer och jag kan motionera honom hur mycket som helst, han är alltid i bättre form än jag. Ska han bli trött behöver han tröttas ut mentalt. Spåra, nose work, nya miljöer...

Blandraser är ju ofta svåra att förutspå, men draghundar har stort behov av fysisk aktivitet och de behöver även jobba med hjärnan. De är självständiga och inte alltid så himla lätta att motivera när det gäller vardagslydnad. De gillar att ta egna beslut. Inte så lätta om man vill ha en hund som kan vara lös.

Vi hade 2 korsningar på min senaste viltspårkurs. De var hemska. Kopplade man loss dem drog de till skogs och det tog en halv dag att hitta dem (inte tillsammans, de var såna med sina två olika ägare).

En annan som gick lydnadskurs brukade attackera och bita sin matte - bita rejält och på allvar! Och nån lydnad överhuvudtaget gick inte att hitta.

En av ägarna kom fram till mig efter ett kurstillfälle och sa: -Din hund TITTAR på dig hela tiden! Hur bär du dig åt? Min hund tittar aldrig på mig. (Den var ändå korsad med schäfer...!)

Jag vet överhuvudtaget inte varför man skulle använda Husky i nån blandning - om det inte handlar om slädhundskorsningar.

Nej, har ingen huskykorsning och är inte masochistisk nog att någonsin skaffa något med husky i.

Med reservation för att jag skulle kunnat svara annorlunda om jag bodde på fjället och ägnade mig åt drag 🤷‍♀️

Liknande trådar

• Att skaffa hund nr2
  • Hund på besök
  • Rasval.
  • En hund till?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat