Husvagn-/husbilssäsongen 2022

Sommarens stora resa för min del går från Östergötland upp till Abisko, inlandet upp (inkl vildmarksvägen) och kusten ner.

Kom på en sak! I år är det inte några extremt höga snökanter.
Vinden har tagit all snö ftån fjällen, så medan vi haft ett normalt snöår nere i byn, så är det ovanligt lite på fjällen.
Tänkte varna för det. Då personal på hotellen fick skäll förra sommaren, att de inte var 5 meter snö. 🙄
Som om personalen bestämmer snödjup 🤣
2020 fick pesonal skäll av de som fick cellskräck av de höga plogkanterna. 🤣

*Jenny*
 
Kom på en sak! I år är det inte några extremt höga snökanter.
Vinden har tagit all snö ftån fjällen, så medan vi haft ett normalt snöår nere i byn, så är det ovanligt lite på fjällen.
Tänkte varna för det. Då personal på hotellen fick skäll förra sommaren, att de inte var 5 meter snö. 🙄
Som om personalen bestämmer snödjup 🤣
2020 fick pesonal skäll av de som fick cellskräck av de höga plogkanterna. 🤣

*Jenny*
De höga vallarna har jag ju sett bilder på, och de är såklart häftiga! Jag lovar dock att inte bli besviken eller skälla på nån för att de inte är där i år. 😜
 
Halloj där! Fick just höra att plogkanterna är ca 5 meter nu, på Jämtlandssidan. Så blir det en resa för dej/er så finns de lite "snöväggar" i år också efter Vildmarksvägen.

* Jenny *
Yay! En liten vägg vore ju ändå coolt! Men det räcker om den är ett par hundra meter.
 
72E21A53-CE57-4078-B515-AA6A71E8EAB0.jpeg
Werner har hunnit ut på två turer i år. Senast till Rimforsa där de har en gratis husbilsparkering precis vid vattnet.
Värmen har varit lite instabil och drar jag på för mkt får jag ett gult blinkande och taskig värme.
Har tillfälligt löst det med att ha köpt en värmefläkt att använda de två kommande helgerna där jag kommer stå på el.
 
Idag ska jag hämta min husbil från vintervilan! Jag är så pepp och de senaste veckorna har jag haft riktig husbilsabstinens.
Är ni ute med husvagn/husbil än? Vad har ni gjort/vad ska ni göra för resor i år? Tänkte att det vore kul med en tråd för tips och inspiration!

Sommarens stora resa för min del går från Östergötland upp till Abisko, inlandet upp (inkl vildmarksvägen) och kusten ner.
Vi köpte husvagn igår 😃 En -71 som är rustad, ommålad och fin. Första större resan blir Sweden Rock 🤘
 
F170233A-17E8-48DA-8200-EE3CC0A26ADE.jpeg

Vi körde vår första ”vårcamping” hos syrran i Skåne sista helgen i mars, har haft vagnen på säsongsplats 3år men nu har vi ledsnat på det och far runt istället.
Vildmarksvägen har vi kört oss mätta på (har haft hus i Gäddede så det har blivit några vändor både med bil och med husvagnen)

Men i år blir det i alla fall en längre sammanhängande tur. Vi utgår ifrån Skaraborg, först ut är Kolmården, sen Gränna Camping, Blekinge skärgård (Ronneby havscamping) och sen rätt över Skåne till syrran igen för uppfartscamping och sen vidare till Höganäs/lerberget och efter det blir det Uppfartscamping i Onsala😄

Sen blir det nog nån ströhelg på gamla campingen och helst hade vi hunnit med Orsa Camping som vi blev lite förälskade i förra sommaren efter jämtlandsturen.
 
Lurar på att skaffa nytt lufttält i år, sugen på ett Isabella men plånboken är dock inte riktigt lika sugen på det😂
 
Visa bifogad fil 89761
Vi körde vår första ”vårcamping” hos syrran i Skåne sista helgen i mars, har haft vagnen på säsongsplats 3år men nu har vi ledsnat på det och far runt istället.
Vildmarksvägen har vi kört oss mätta på (har haft hus i Gäddede så det har blivit några vändor både med bil och med husvagnen)

Men i år blir det i alla fall en längre sammanhängande tur. Vi utgår ifrån Skaraborg, först ut är Kolmården, sen Gränna Camping, Blekinge skärgård (Ronneby havscamping) och sen rätt över Skåne till syrran igen för uppfartscamping och sen vidare till Höganäs/lerberget och efter det blir det Uppfartscamping i Onsala😄

Sen blir det nog nån ströhelg på gamla campingen och helst hade vi hunnit med Orsa Camping som vi blev lite förälskade i förra sommaren efter jämtlandsturen.
Ni har kanske redan full koll, men Marmorbruket nära Kolmården har en vandringsled/stig med makalös utsikt över bråviken. Kuperat och fullt av rötter och sten, men så värt det!
Och vill ni lyxa till det är frukosten på Villa Fridhem en fullträff.
 
Ni har kanske redan full koll, men Marmorbruket nära Kolmården har en vandringsled/stig med makalös utsikt över bråviken. Kuperat och fullt av rötter och sten, men så värt det!
Och vill ni lyxa till det är frukosten på Villa Fridhem en fullträff.
Nej, ingen direkt koll alls. Har fått biljetter till hela familjen för att komma in på djurparken i present så det är nr1 på listan. Sen får vi se vad som händer, barnen är bara 5 och 3,5 så dom är ju rätt små.
Men tacksam för lite tips! Alltid kul att kolla upp omgivningarna.
 
Jag planerar just nu en tripp pa 573 Svenska mil till sommaren ... och lika manga mil tillbaka hem igen. Vi har familj i Florida och vi styr dit sa fort skolan slutar, vi har inte traffat dem sedan ett halvar fore "the pandemic" sa det ar verkligen pa tiden att vi ses igen.
 
Ni har kanske redan full koll, men Marmorbruket nära Kolmården har en vandringsled/stig med makalös utsikt över bråviken. Kuperat och fullt av rötter och sten, men så värt det!
Och vill ni lyxa till det är frukosten på Villa Fridhem en fullträff.
Tack för tipset även om det inte var till mig. Vi hade redan funderingar om att vandra där vid Kristiflygare. Nu blev jag ännu mer övertygad.
 

Liknande trådar

Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 106
Senast: Otherside
·
Fordon Jag har börjat fundera på att köpa en husbil, men inser ju vad de kostar. Har då gått över till att fundera på om husvagn är ett...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
10 679
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 997
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 830
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp