Bukefalos 28 år!

Husvagnssemester med hund

Sofie.S

Trådstartare
Jag och min man har länge velat pröva på husvagnssemester och köpte nyligen en mindre och äldre ”nybörjarvagn” - vi är ingen erfarenhet av husvagnar alls. :p
Vi kollade på några med längd 5,60 (utan drag) men kände att vi inte vågade oss på en sådan stor vagn som första köp. Därför köpte vi en mindre, som är 4,90m lång och 2,1m bred.
Vi är medvetna om att det kommer bli trångt, vi är två vuxna, två mindre barn (5 och 3,5 år) och en stor hund, 70 cm och väger 55 kg.

Vi hoppas att hunden ska tycka att det är okej att sova i husvagnen:angel:
Jag tänker att vi kommer vara ute eller i förtältet mest och bara sova i vagnen.
Men ni som är rutinerade campare med hund, hur och vart sover era hundar?
Några tips eller ”måste ha” när man campar med hund?
Vi har sett att folk sätter upp kompostgaller, det verkar ju för himla praktiskt!
 
Tänk på att kompostgaller väger en del, så ni inte kör med överlast. Brukar inte vara så mycket lastvikt i en 4,90. Vi har 150kg, det är man snart uppi i med allt man stoppar in i vagnen.
 
Skägget och Mamma Mu bodde med oss i vagnen och den yngre tiken sov i bilen på natten. Hon hade hela utrymmet. Hon var dock bara med om vi var på träningsrelaterad "camping" och då jobbade hon så pass mycket att hon var typ död om natten. När hon inte tränade så var hon på prommenad, hände lite med oss i förtältet eller satt i krok och långlina. Var det semesterrelaterat fick hon vara på pensionat.
 
Tänk på att kompostgaller väger en del, så ni inte kör med överlast. Brukar inte vara så mycket lastvikt i en 4,90. Vi har 150kg, det är man snart uppi i med allt man stoppar in i vagnen.
Ja just! Vi har dock 200kg lastvikt, men det drar ju såklart iväg med vikten när den ska packas!
 
Skägget och Mamma Mu bodde med oss i vagnen och den yngre tiken sov i bilen på natten. Hon hade hela utrymmet. Hon var dock bara med om vi var på träningsrelaterad "camping" och då jobbade hon så pass mycket att hon var typ död om natten. När hon inte tränade så var hon på prommenad, hände lite med oss i förtältet eller satt i krok och långlina. Var det semesterrelaterat fick hon vara på pensionat.
Jag hade en fundering om hunden skulle kunna sova i förtältet på natten om man har dörren till husvagnen öppen. Men så blev jag nojjig, man kanske inte vågar det?
 
Jag hade en fundering om hunden skulle kunna sova i förtältet på natten om man har dörren till husvagnen öppen. Men så blev jag nojjig, man kanske inte vågar det?
Jag hade inte gjort det. Det blir rått om natten i tältet och det är lätt att ta sig in, och lätt för en hund att tråckla sig ut under tältväggen även om den är fastsatt.
 
Vi har ju husbil, det är ännu mer trångt 😜 Tre hundar av mellanstorlek, de sover i sängen hos oss 🙄 Kompostgaller är bra, men om de väger för mycket finns det plastnät (Jula?) som man kan rulla ut runt vagnen. Men inget sätt är helt rymningssäkert, så jag hade inte lämnat hund utan uppsikt där.
Lycka till!
 
Om jag inte har helt fel så åker/bor @toughcookie en hel del i husvagn med schäfer. Hen kan kanske ge lite tips.

Det stämmer!
Från början åkte vi mest på diverse hundtillställningar så husvagnen köptes "för hundarnas skull". Numera är vi faktiskt permanentboende i husvagn + förtält.
Jag har alltid använt kompostgaller och trampstolp för att hägna in. Har packat så mycket jag kunnat i bilen för att hålla lastvikten nere.
Nu när vi står fast på en och samma plats kommer det byggas ett riktigt trästaket till våren i samband med att jag lägger trädäck på tomten.
Kolla på husbilshund.se, dom har en inhägnad som är väldigt populär. Låg vikt och lätt att sätta upp. Jag har aldrig sett den live eller varit intresserad själv då jag tycker det blir för mycket pengar om man vill ha lite storlek på hagen.

Vad gäller sovarrangemang så väljer mina hundar att sova i sängen hos mig om det inte är riktigt varmt, då trängs schäfrarna om platsen innanför dörren. Frallan sover i sängen oavsett väder och temperatur :p.


OM jag överlever vintern och fortfarande tycker att det är en bra ide att bo permanent i husvagn kommer jag att antingen köpa en mindre vagn att åka omkring med eller er större vagn att bo i och behålla nuvarande som semestervagn.
 
Vi har husvagnscampat med hundarna varje sommar sedan år 2000. Under de första nio åren hade vi en engelsk mastiff med oss, förutom ett gäng chow chow. Numer är mops och chow chow med och i somras bestod hundgänget av fyra chow chow och två mopsar.
Vi sätter upp en stor hage av kompostgaller utanför husvagnen, där hundarna är. De har även tillgång till vagnen. På natten sover hundarna inne i vagnen. Alla hundarna älskar husvagnslivet!
 
Vi har husvagnscampat med hundarna varje sommar sedan år 2000. Under de första nio åren hade vi en engelsk mastiff med oss, förutom ett gäng chow chow. Numer är mops och chow chow med och i somras bestod hundgänget av fyra chow chow och två mopsar.
Vi sätter upp en stor hage av kompostgaller utanför husvagnen, där hundarna är. De har även tillgång till vagnen. På natten sover hundarna inne i vagnen. Alla hundarna älskar husvagnslivet!
Jag har en drömbild om husvagnssemester med hunden! Min man som inte är uppvuxen med hundar kan tycka att vi blir låsta på sommaren men nu med husvagn öppnar sig möjligheterna mer tänker jag! De flesta hundvänliga campingarna är också barnvänliga har jag sett på hemsidor. Låter inspirerande att ni fick in en mastiff i husvagnen, då ska nog vi också lyckas :D
 
Hade en liten husvagn förut som vi var iväg med. Kompostgaller utanför och sen sov de i sängen med mig och sambon.
IMG_20190623_084309_350.jpg
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 071
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 565
Senast: ako
·
Övr. Hund Jag har nyligen påbörjat jakten på en ny bilbur, eftersom den vi har nu är för stor (!) och det känns svårt att motivera att ha den kvar...
2
Svar
36
· Visningar
4 025
Senast: Blueberry
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 118
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp