mimus

Trådstartare
En sådan där man ser på hoppehästarna, varför använder man dem?
Är det för insekter eller dämpar den ljud också?

Sv: Huva.

De flesta tror jag använder det för att det är snyggt eller för att visa sponsorens namn på huvan.
Dom dämpar inte ljud så mycket utan bomull i öronen. Vissa använder det säkert för insekterna som irriterar under sommar halvåret.

ja använder de ibland när de är mycket flugor eftersom hästen är sååå känslig för dom och smäller runt en massa me huvet annars. sen skadar de ju inte att ja tycker de e snyggt också!

Jag använder den tillsammans med bomull för att dämpa ljud. Använder den bara när det behövs. SÅÅ snyggt tycker jag inte att det är. Tycker det ser lite "ponnyaktigt" ut i bland, speciellt när man har klara färger med massa glitter på.

använder den endast för att bommullen i hästens öron inte ska trilla ut. på sommaren är den ju även bra mot flugorna..och när det regnar så slipper hästen få regnet i öronen:P

Jag skulle vilja säja att det går lite mode i att ha flughuva:angel: Visst, helt Ok på sommaren men, vad gör den för nytta på inomhustävlingar???
Tycker inte själv att det ser så himla snyggt ut..

Jag började använda huva på min ponny för att hon stördes mycket av insekterna och mot dem hjälpte huvan, efter hand märkte jag att hon även blev mycket lugnare om hon hade huva när det regnade eller blåste, så därför fick hon ha det då också.

Jag valde en snygg huva för skulle hon ha en kunde den lika gärna vara snygg, och eftersom vi tävlade mest på sommaren så blev den ganska snabbt en del av tävlingsutrustningen, vilket innebar att den sen satt på nästan alltid på tävling, lite ljud dämpar den ju också.

Nu var det flera år sen jag använde huva då nuvarande hästarna inte har behovet, dessutom är de dö-fula i huva :p

Senast ändrad:

Jag skulle vilja säja att det går lite mode i att ha flughuva:angel: Visst, helt Ok på sommaren men, vad gör den för nytta på inomhustävlingar???
Tycker inte själv att det ser så himla snyggt ut..

Instämmer helt.
huva existerade inte annat än bland eliten på extremt känsliga sporthästar inne på stora elit arenor för ngra år sen. Sen började alla ta efter och vips så var det så otroligt mkt irriterande insekter och ljudkänsliga hobby hästar så det var helt otroligt :angel:

tycker också det ser ponnyaktigt och överdrivet ut på normala hobby hästar : )

Jag har det på mitt sto när vi tävlar ute eftersom jag har märkt skillnad på henne när jag inte haft det. Vet inte vad det kan vara men hon är oftast mer avslappnad med luvan på. Inne behövs ingen.

Valacken har ingen luva men på senaste tävlingen var han så spänd så på nästa tävling får luvan följa med iafa om man han behöver den.

Om man har en luva med bra passform tycker jag även att det är snyggt. Finns ju lovor med helkonstig passform, typ hööks som är raka upptill :crazy: det är inte snyggt.

Senast ändrad:

Visst är det lite komiskt att plötsligt massor av hästar "behöver" luvorna. För 15 år sedan fanns inte ett sånt behov alls. Då var det enbart någon enstaka som hade. Nu är det mer regel än undantag verkar det som. (Jag gillar inte mode när det gäller utrustning)

Instämmer helt.
huva existerade inte annat än bland eliten på extremt känsliga sporthästar inne på stora elit arenor för ngra år sen. Sen började alla ta efter och vips så var det så otroligt mkt irriterande insekter och ljudkänsliga hobby hästar så det var helt otroligt :angel:

tycker också det ser ponnyaktigt och överdrivet ut på normala hobby hästar : )

Extremt känsliga för vad?
Ljud?

Till er som stoppar bomull i öronen, använder ni vadd eller bomull och hur långt in i örat sätter ni dem?

Jag gör en liten studie om detta då min häst alltid varit ljudkänslig men det är inget problem, men så blev hon skrämd av en knattrande HD och efter det är JAG osäker på att rida ut och hon har även reagerat rejält i släpet när vi kör, så jag tänkte i en övergångsperiod ev ha en luva vid uteritter och ev vid transportering.

Jag funderar vidare...

Har på min pålle när jag rider ut i skogen när det är som värst med småkryp ute, på förra hästen som var superkänslig om sina öron fick jag ha den mot smådjur, blåst ,regn o snö:crazy:annars var huvudet mellan frambenen eller strukna rakt bakåt för att undvika få in saker i dem.
gamla ponnyn däremot hade inget behov av luva,han hade så mkt hår i öronen så det kunde nog inte komma in nått där...:angel:

Till er som stoppar bomull i öronen, använder ni vadd eller bomull och hur långt in i örat sätter ni dem?

Jag gör en liten studie om detta då min häst alltid varit ljudkänslig men det är inget problem, men så blev hon skrämd av en knattrande HD och efter det är JAG osäker på att rida ut och hon har även reagerat rejält i släpet när vi kör, så jag tänkte i en övergångsperiod ev ha en luva vid uteritter och ev vid transportering.

Jag funderar vidare...

Jag använder ordentligt med bommull i öronen och stoppar ner den ganska långt. Märker faktiskt stor skillnad på pollen min när jag har luvan på. Men såsmåningom ska både bommullen och luvan bort är det tänkt:)

Jag använder huva med bomull under på våra voltigehästar. Har provat utan tidigare och huvan gör att de blir mindre känsliga för ljud och istället kan slappna av och fokusera bättre på mig som linförare och jobbet de gör inne på banan.
Eftersom det kan innebära stora risker med en spänd häst som hoppar till för minsta lilla så känns det tryggast så.

Intressant, det låter som om det skulle bli tryggare för mig att rida ut på detta sätt. Och kanske det skulle avdramatisera MC ljud för min pålla?

Baddy: Jag tror inte jag skulle få trycka ner bomull lång ner, men säkert lägga det ytterst.

Ni som hoppar, är det verkligen tillåtet att tävla med bomull i öronen?

Jag använder det endast på sommaren mot alla insekter. Hon blir helt okoncentrerad och bara skakar på huvudet när de kryper och biter henne i öronen.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Funderar på om det finns något smidigt sätt att fästa huva i tränset? Tycker att den är i rätt storlek och den sitter på hela...
Svar
4
· Visningar
406
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Jag har tidigare om åren tagit in hästarna dagtid pga alla hemska bromsar som jagat dem men även så de fått vila lite från solen och...
Svar
15
· Visningar
772
Senast: lytesout95
·
Utrustning Funderar på att investera i boxmattor, ni som har eller har haft, vad är era erfarenheter? Går det åt mindre strö eller lika mycket men...
Svar
17
· Visningar
1 279
Senast: Marita73
·
Träning Fått tips om att fästa gummimatta på frambommen i transporten för att få min häst som skrapar när han blir frustrerad att sluta skrapa...
Svar
12
· Visningar
748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka