Huvudbonad i stallet?

Sv: Huvudbonad i stallet?

Jag har sjalar, det kanske låter ltie farligt men sålänge man itne har jättelånga bitar som hänger ner så är det lugnt.

Jag brukar knyta dom i lite olika stilar, men oftast liknande den här http://www.tznius.com/cgi-bin/silveraccent.pl fast med vanliga mindre glittriga sjalar okcså, och så bukar jag knyta upp dom med lite kortare 'slut' på dom. Eller så har jag bara nån mössa haha!

Jag upplever att håret blir smutsigare om man hela tiden går omkring med huvudbonad.

Men jag är ju bara i stallet några timmar per dag, så det är nog ingen fara.

Det har ju som sagt gått bra hela vintern, det är bara det att det känns lite overkill med stickad och fleecefodrad mössa på sommaren.:angel:

Precis. Fläta i all ära men det är ju lixom på toppen all lukt fastnar. Hjälmen är inte ren för fem öre och den använder man dag ut och dag in. Jag tycker iaf att det är den delen av huvudet som tar lukt, inte så mycket resten av det långa håret.

Jag har också långt och otroligt tjockt hår! :D

På vintern kör jag med en vanlig mössa med håret uppknutet under (lite alien-stuk med knöl ibland, men slipper ju tvätta håret så ofta)
Nu har jag bytt ner mig till en tunn mössa, typ som en vanlig t-shirt i tjocklek fast stretch, så klart. Från H&M om jag minns rätt.
På sommaren blir det en scarf/stor snusnäsduk runt skallen. Funkar bra för mig!

3. Allergi. Hur ren hästen än är eller hur välventilerat stallet än är så sprids allergener som gör att jag får lätt astma, kliande ögon och rinnande näsa om jag går för länge utan att tvätta håret. Jag är inte jätteallergisk, men alla små medel som kan hindra skiten att släpas med till möbler och säng är välkomna.[/QUOTE]

Om du är allergisk så kanske du borde tvätta håret när du kommer hem för att vara på den säkra sidan? Annars kanske det räcker att skölja ur håret med vatten istället för att tvätta/schamponera det varje gång? Tror ärligt talat inte att mössa/keps skyddar mot allergenerna ordentligt -men det beror ju på hur stora besvär du får.

Nu brukar jag själv alltid tvätta håret efter stallet i alla fall om jag har ridit, enda undantag är kväll när jag dagen efter ska till stallet på morgonen direkt när jag vaknar -jag fixar inte blött hår under ridhjälmen.:D

Jag har en uppsjö av olika kepsar. Vi kan ha en kepsprovardag hos mig om du vill :)

nu vet jag inte om ni vill ha min åsikt, men om jag ska vara uppriktigt ärlig tycker jag att man ska tvätta håret efter att man har varit i stallet.
speciellt människor här som går i skolan eller åker till jobbet. det finns andra människor som kan ha allergi.
men jag kanske har blivit för sträng på mig själv eftersom jag blev utskälld som barn när jag gick i lågstadiet för att jag inte hade duschat en gång efter att ha varit i stallet och barnet som hade massa allergier fick "klåda". mamman var lite elak mot mig, men men.

Fast tänk om man itne kan tvätta håret jämt o ständigt, om man får allergi/ hudproblem från det (som i mitt fall) då har man ju itne så mycket val liksom och ska man skippa att utöva sina intresen bara för det, knappast va?

Dock håller jag med om att man ska försöka vara så allergi tänkande som möjigt, jag själv har allergier, men man kan ju inte alltid vara omtänksam mot alla andra, nästan alla har ju någon form av parfym eller likande i skolan etc. och jag som är allergisk mot sånt får alltid problem, men inte förväntar ajg mig att alla ska sluta använda det för det, även om jag önskar att en del som använder extremt mycket kanske kunde dämpa det lite (den typen som hela gatan luktar av parym i tio min efter dom gått där)

Allt är ju relativt liskom..

jo, jag håller faktiskt med. däremot de som inte har allergier och flyger och far runt i stallet som rider och mockar osv och det luktar häst om, känner till en del såna ingnodda hästmänniskor, som inte duschar. man ser ju på långa vägar hur "flottigt" håret blir, men det behöver ju inte vara för att dom har varit i stallet. men av hygieniska skäl ska man ju faktiskt tävtta sig;)

Skulle jag tvätta håret efter varje gång jag varit i stallet eller varit i kontakt med hästarna skulle jag behöva tvätta håret en sisådär 3-4 gånger om dagen. Och det vill jag ju inte göra :) Så jag kör med mössa, keps eller anna huvudbonad när jag pysslar med pållarna.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste... 2
Svar
28
· Visningar
9 766
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag funderar lite över det här med vänskapsrelationer i vuxen ålder. Själv har jag nog mer eller mindre gett upp. Jag passar inte in... 2 3
Svar
51
· Visningar
4 268
Senast: Azalea
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 318
Senast: As_Vegas
·
Anläggning Sökte bland gamla trådar, och hittade enbart från år 2006. Nu tar jag upp detta ämne igen. Sedan 2006 måste det ju finnas nya smarta...
Svar
16
· Visningar
2 828
Senast: Merope
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka