Huvudet på sne, ej öronen?

paradox

Trådstartare
Finns det några andra anledningar till att en hund går med tiltat huvud?

Hunden har började för några timmar sedan klia sig i örat, och gå med huvudet på sned. Jag har tittat och tittat och kan inte se någonting, han har fina ljusa rosa öron utan päls i så man ser bra. Jag körde i en omgång canaural, och nu har han slutat klia, men går fortfarande med huvudet på sned (kan ju vara besvärad av örondropparna med iof). Han har inte ont och ingen feber, ingen allmänpåverkan alls förutom snedheten.

Kan det vara något annat? Jag är INTE orolig i dagsläget, troligtvis går det över tills i morgon, men alltid intressant att höra om någon har några teorier?

Sv: Huvudet på sne, ej öronen?

Luktar öronen annat än normalt? Håller den bara huvudet på sne eller är öronen konstiga med?

IMG_0006-1.jpg

IMG_0005.jpg

Anledningen till att han ser så sur ut är att jag väckte honom för att ta korten..:angel:

Här vrider han inte så mkt på huvudet utan håller mer ner örat..

Öronen är kanonfina! luktar ingenting.. eller jo, lite örondroppar nu, men ingenting innan.

Det kan vara allt från ett litet frö/skräp som kilat fast sej i någon av de många "vindlarna" i hörselgången till att det uppstått ett litet sår som irriterar eller en infektion/inflammation om INTE luktar (Vanligast är så klart att hundens öron luktar "illa" - surt/sött/"as"/"ruttet" osv - om det finns en infektion/inflammation, men de behöver absolut inte göra det! Särskilt om det är i början av förloppet.)

Av det besvärade uttrycket att dömma gissar jag dock på ett skräp/frö/grässtrå eller liknande!

Kontakta vet. om det inte går över på någon dag!

/Swat

Ja, det är väl det troligaste, trodde på snö i örat först, då han rullade runt rätt bra på promenaden, men det borde väl smält och runnit ut nu kan man tycka.

Självklart åker vi in om det inte går över. Kan inte tävla på lördag med en sned hund :p

Spontant har han samma uttryck som en stallkatt hade när den hade öronskabb... :crazy:

Sådär gick vår labbe, han var också jättefin i öronen det lilla man ser..
Vi åkte in till veterinären eftersom han skakade mer och mer på huvudet och började höra lite illa (har alltid haft selektiv hörsel:D)
Han hade en gigantisk vaxpropp i ena örat och en lite mindre i andra, de låg över trumhinnorna så det va inget man själv kunde se.
Vet fick söva honom och suga ur propparna. Efter det va 10dagars örondroppar med cortison.

Efter detta har det blivit bra:)

Ojdå, varken öronskabb eller gigantiska vaxproppar låter roligt..får hoppas det går över!

Min och en kollegas hund hamnade i ett jordgetingbo och en av dom såg ut sådär efteråt. Antagligen hade den fått ett stick i örat, men ingen geting fanns kvar när vet tittade iaf.

Inte så troligt med getingstick nu kanske ;) Men något som irriterar lär det ju vara.

Tack för svaren! Han verkar bättre nu, huvudet som det ska vara och öronen uppåt. Kommer det tillbaka så ringer jag vet i morgon :)

Sådär kan min hund se ut ibland. Har precis som du inte hittat nåt fel i öronen mer än att det kliar väldigt skönt när matte pillar:p Nånting är det väl som irriterar men min rätar upp öronen igen efter en stund och sen är det inge mer med det typ.

Finns det några andra anledningar till att en hund går med tiltat huvud?

Hunden har började för några timmar sedan klia sig i örat, och gå med huvudet på sned. Jag har tittat och tittat och kan inte se någonting, han har fina ljusa rosa öron utan päls i så man ser bra. Jag körde i en omgång canaural, och nu har han slutat klia, men går fortfarande med huvudet på sned (kan ju vara besvärad av örondropparna med iof). Han har inte ont och ingen feber, ingen allmänpåverkan alls förutom snedheten.

Kan det vara något annat? Jag är INTE orolig i dagsläget, troligtvis går det över tills i morgon, men alltid intressant att höra om någon har några teorier?

Öron inflammation. Så gick min hund då hon va dålig.

+ alla

Det har fortfarande inte kommit tillbaka, han är inte alls besvärad av örat (är precis som vanligt)och har inte varit på 5 h. Så jag hoppas på att det bara var något som kommit in i örat som nu är bort, men kommer självklart hålla koll på det:)

Tack för alla svar. Kontentan av det hela är alltså att det med största sannolikhet är öronen när hunden håller huvudet på sned? Nacke/halsen? Rent hypotetiskt alltså:)

Kontentan av det hela är alltså att det med största sannolikhet är öronen när hunden håller huvudet på sned? Nacke/halsen? Rent hypotetiskt alltså:)
Ja, det absolut vanligaste, det behöver inte lukta, om infektionen sitter innaför trummhinnan så luktar det inte.
Andra orsaker kan vara nervskador eller brott på något av innerörats ben.
Andra anledningar kan vara halvsidig ansiktsförlamning, men det brukar man ju se på ansiktet.

mvh

Ja, det absolut vanligaste, det behöver inte lukta, om infektionen sitter innaför trummhinnan så luktar det inte.
Andra orsaker kan vara nervskador eller brott på något av innerörats ben.
Andra anledningar kan vara halvsidig ansiktsförlamning, men det brukar man ju se på ansiktet.

mvh

Ok, tack :)

KL

Han är fortfarande helt bra i örat!:bump:

Hundar kan ju även ha inflammation i mellanörat utan att samtidigt ha inflammation i ytterörat.
Har du varit hos vet eller har du slabbat på egen hand.
PL

Liknande trådar

Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 624
Senast: Fibusen
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara... 24 25 26
Svar
515
· Visningar
42 386
Senast: Korven
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter... 2
Svar
22
· Visningar
6 838
Senast: Luleå
·
Hundhälsa Vet inte hur många gånger jag varit hos veterinären med min "gammelman" de senaste två åren,knölar på kroppen har vi varit in för 2-3...
Svar
14
· Visningar
4 673
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31