Huvudet på sne, ej öronen?

Sv: Huvudet på sne, ej öronen?

I o m att han bara var "dålig" i kanske 3 timmar, så slabbade jag lite själv, hade det inte blivit bra hade vi varit hos vet idag.:)

Bra sätt att odla fram resistenta bakterier eller få en överväxt av riktigt elaka som tex pseudomonas!
PL

Fast "slabba på" är ju faktiskt det både läkemedelsproducenter och många veterinärer rekommenderar som en FÖRSTA åtgärd!
Om man som i detta fall har en hund som utan andra symptom - ingen lukt, ingen rodnad, ingen smärta, ingen allmänpåverkan - som plötsligt blir irriterad i ett öra.

Du kan väl ändå inte mena att man skall rusa till veterinären så fort hunden blir irriterad/skitig i ett öra?

/Swat

Faat jag håller med Peter där, fick med örondroppar till Aussien som jag skulle "ge några droppar om han blev dålig i öronen". Körde i på Sami, men såg sedan att det var receptbelagda och att man ska behandla minst en vecka, för att inte skapa resistens. My bad som litade på mamma:grin:

Lite som att man inte slänger till hunden en halv axilur och hoppas att det kanske inte var mask ;)

Så jag kommer köra en vecka för säkerhets skull.

Fast Otoclean och andra "öronrens" - finns även i pulverform som är sååååå bra till "allt" ;) - är ju varken receptbelagda eller kräver en viss längd på behandlingen för att ge "effekt"!

Receptbelagda läkemedel - oavsett om de är för invärtes eller utvärtes bruk - skall självklart hanteras enligt ordination!

/Swat

Ja, och det var ett sådant receptfritt jag var säker på att jag hade. Tabbe:o

Fast "slabba på" är ju faktiskt det både läkemedelsproducenter och många veterinärer rekommenderar som en FÖRSTA åtgärd!
Om man som i detta fall har en hund som utan andra symptom - ingen lukt, ingen rodnad, ingen smärta, ingen allmänpåverkan - som plötsligt blir irriterad i ett öra.

Du kan väl ändå inte mena att man skall rusa till veterinären så fort hunden blir irriterad/skitig i ett öra?

/Swat

Ja man skall definitivt rusa iväg till vet innan man sätter in antibiotika!
PL

På de dropparna står det 2 ggr/dag 1-4 veckor på.

Har samma här hemma som jag fick ut när den gamle hade kombination av öroninflammation/svamp och hans behandlingstid var på 2 veckor.

Kruxet som jag ser det med att behandla på eget bevåg med läkemedel är ju att man inte vet om det man behandlar med ens är rätt preparat, hur lång behandlingstid osv som krävs = jag tycker att man kan tvätta ur öronen med vanligt öronrens och se om det hjälper, men inte sätta in någon egen behandling med receptbelagt läkemedel utan att ha varit till vet och gjort en odling på vad som finns i örat så att det läkemedel som sätts in är det bästa för just det enskilda fallet.

Det är ju när man behandlar så på eget bevåg utan att veta om det är rätt preparat för just det problemet som man skapar resistenta otäckheter :crazy:

Ja, men de allra flesta "vanliga" öronrens innehåller ju absolut inte antibiotika!

Om jag skulle springa till vet. varje gång mina vattenappotrörer blir "sneda i huvudet" pga att något irriterar dem i ett öra ex i samband med apportering i högt gräs, så hade jag snart varit både ruinerad och bannlyst från de flesta kliniker! ;)

Särskilt om vi pratar om det TS beskriver dvs en irritation som försvunnit efter ett par timmar.

/Swat

Jag håller absolut med! Skulle inte haft i medlet i örat på honom alls om jag jag inte varit så säker på att det var receptfritt öronrens:grin:

Nej, men canaural (som ts använde i detta fall) är ett receptbelagt kombinationspreparat med både antibakteriell och inflammationsdämpande effekt. Dessutom är det klådstillande och effektivt mot svampinfektioner och ska droppas i 2 ggr/dag i 1-4 veckors tid och det känns för mig som inte så värst lämpligt att använda ett sådant preparat utan att först ha tagit reda på vad som besvärar hundens öra..

Bör bevislig sluta skriva här eftersom jag inte ens kan läsa innantill! :grin:

Canural bör självklart inte sättas in utan vets. rekommendationer.

/Swat

Man bör absolut inte sätta in antibiotikadroppar utan att först ha fått hunden undersökt av veterinär. Risken är stor att man selekterar fram bakterier med resistens, antingen i stort eller just i örat - många rikigt fula pseudomonasotiter (som dessutom lätt går vidare till en mediaotit) "uppstår" till följd av sådant slaskande där normalfloran slås ut.

Många otiter är dessutom orsakade av jästsvamp och där hör ingen antibiotika hemma. I det här fallet låter det helt onödigt och enormt onödigt. En bakteriell infektion låter sig inte skrämmas av en dos Canaural, men tackar säkert för presentationen inför kommande knåpande med genmassan.

Liknande trådar

Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 624
Senast: Fibusen
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara... 24 25 26
Svar
515
· Visningar
42 386
Senast: Korven
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter... 2
Svar
22
· Visningar
6 838
Senast: Luleå
·
Hundhälsa Vet inte hur många gånger jag varit hos veterinären med min "gammelman" de senaste två åren,knölar på kroppen har vi varit in för 2-3...
Svar
14
· Visningar
4 673
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31