Hva tycker Buke om FEI's nya regelbok 2023

Det är rätt stor skillnad mellan att hanteringsträna inför vaccination och nödvändig skötsel (ett minimalt lidande, som dessutom förebygger framtida lidande) och att tävla sin häst. Det är många saker där som ur hästens perspektiv för lycka och välmående är helt irrelevanta eller till och med skadliga.

Däremot så tror jag absolut på att ridning/körning kan vara en etiskt hållbar form av aktivering, dessutom nödvändig för den fysiska hälsan då det inte finns nog många anläggningar för att hålla alla hästar i stora berikade hagar än.

Men tävling innehåller massa moment som inte tillför hästen något. Det är helt för människans skull - och är det verkligen etiskt försvarbart?
Jag försvarar inte tävling alls.Och har aldrig gjort. Diskussionen gällde från början att häst med formen ngt bakom lod skulle diskas ( inte mitt ordval heller)och att alla som uppvisar obehag skulle diskas alternativt iaf inte vinna, vilket är ett konstigt resonemang kring det hela.
 
Om den rids så under tävlingen så ja, kommer den plockas ut. Har du sett någon ridas såett helt program?
Sannolikt scenario är att öd ser denna kontinuerliga fulridningen på framridningen- det sägs till, rätta formen, om inte får de gå av.
Men vad är då problemet med att ha en regel mot det?
Fast är verkligen plågor samma som ditt- förvisso ickebeskrivna- obehag?? tycker gott du kan ge några exempel så man vet ungefär var du står.
Jag tycker det är extremt tydligt var jag står: Alla tecken på obehag är fel.
Jag försvarar inte tävling alls.Och har aldrig gjort. Diskussionen gällde från början att häst med formen ngt bakom lod skulle diskas ( inte mitt ordval heller)och att alla som uppvisar obehag skulle diskas alternativt iaf inte vinna, vilket är ett konstigt resonemang kring det hela.
Kan du inte förklara vad det konstiga är med nolltolerans mot obehag hos häst? På vilket sätt är det dåligt för hästarna?
 

Men vad är då problemet med att ha en regel mot det?
Vad menar du ????det finns ju en regel mot den där fulformen eller flera om man vill det. Det är ju en förutsättning med en regel/regler för att öd ska kunna säga till.

Om du nu ser så mkt obehag ( hur du nu menar, nyss skrev du plåga) på tävling så tycker jag du ska göra överdomaren uppmärksam på problemet du ser.
 
Jag tycker det är extremt tydligt var jag står: Alla tecken på obehag är fel.

Kan du inte förklara vad det konstiga är med nolltolerans mot obehag hos häst? På vilket sätt är det dåligt för hästarna?
Ja men säg då några exempel så man förstår mer precist vad du menar.
 
Klart det är svårt, det är väl lite poängen? :)

Jag tror det beror på vad vi lägger in i begreppet felridning. För att förtydliga menar jag att det borde finnas tydliga gränser för vad som inte bara är dålig ridning, utan skadlig ridning, och att det senare ska det vara nolltolerans kring.
Det ska vara svårt att få riktigt, riktigt bra poäng. Men att diskvalificera alla som inte kommer över 80 % skulle i princip innebära ett totalförbud mot sporten.
Jag tror tvärtemot att sporten kan ha en stor roll i att främja god och hästvänlig ridning redan från låg nivå, genom att döma upp de som rider mjukt och avspänt, samt att dra ner poängen rejält hos de ekipage där hästen visar obehag.
Jag upplever som sagt ofta att hästar kan vara avspända och nöjda och ändå hamna lite bakom lod pga bristande styrka och balans. De ska inte få (och får inte heller!) några tior. Däremot får de kanske 6 eller möjligtvis 7, och får veta att de för högre betyg måste förbättra formen.

Pratat man hästvälfärd på tävling är det i min mening rimligare att ge större avdrag på piskande svansar, spända ryggar och pain face, än att stirra sig blind på lodplanet.
 
Det ska vara svårt att få riktigt, riktigt bra poäng. Men att diskvalificera alla som inte kommer över 80 % skulle i princip innebära ett totalförbud mot sporten.
Jag tror tvärtemot att sporten kan ha en stor roll i att främja god och hästvänlig ridning redan från låg nivå, genom att döma upp de som rider mjukt och avspänt, samt att dra ner poängen rejält hos de ekipage där hästen visar obehag.
Jag upplever som sagt ofta att hästar kan vara avspända och nöjda och ändå hamna lite bakom lod pga bristande styrka och balans. De ska inte få (och får inte heller!) några tior. Däremot får de kanske 6 eller möjligtvis 7, och får veta att de för högre betyg måste förbättra formen.

Pratat man hästvälfärd på tävling är det i min mening rimligare att ge större avdrag på piskande svansar, spända ryggar och pain face, än att stirra sig blind på lodplanet.

Bra förslag, det är ett balanserat sätt att göra något för hästarna. Döma upp de med lugna, avspända hästar, döm ner de med spänning, ansiktsrynkor och piskande svansar.

Något är bättre än inget!
 
Fast är verkligen plågor samma som ditt- förvisso ickebeskrivna- obehag?? tycker gott du kan ge några exempel så man vet ungefär var du står.

Vem är du att bedöma "verkliga plågor"?

Det är ganska enkelt att skatta smärta via pain face. Är det ok att hästen visar ens lite painface under en aktivitet som endast görs för människans skull, såsom en tävling?

Är det ok att vi orsakar smärta för VÅR skull?

"Smärta för deras skull" är ju vaccination ett exempel på.

"Smärta för vår skull" är varje gång man råkar ta i tygeln mer än fjäderlätt. Tänk på den. Det gör ont. Det gör skattningsbart ont - det är därför bett är så effektiva. Hästen behöver inte bära bett för att motioneras.

Hästen behöver inte heller tävlas för att få den motion den behöver som komplement till sin hagvistelse. Tävlingen i sin helhet är endast för människans skull. Är det ok att vi orsakar dom stress och smärta under en tävling, när en tävling inte är nödvändig överhuvudtaget?
 
Källa på det (smärta av att bli riden med bett): https://beva.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/eve.12916

"Only one horse showed no reduction in pain signals when bit-free. The welfare of 65 of 66 horses was enhanced by removing the bit; reducing negative emotions (pain) and increasing the potential to experience positive emotions (pleasure). Grading welfare on the Five Domains Model, it was judged that – when bitted – the population exhibited ‘marked to severe welfare compromise and no enhancement’ and – when bit-free – ‘low welfare compromise and mid-level enhancement.’ The bit-free data were consistent with the ‘one-welfare’ criteria of minimising risk and preventing avoidable suffering."
 
Går åt rätt håll är inte tillräckligt. Ingen häst ska behöva utsättas för obehag för människors nöje.
Då borde alla som hobbyrider sluta med hästar genast enligt din åsikt? Garanterat fler hästar som utsätts för obehag på landets alla ridskolor och i privata hobbystall än hos folk som har ridning och tävling som jobb. Vissa saker jag sett får håret att resa sig på ända.
 
Källa på det (smärta av att bli riden med bett): https://beva.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/eve.12916

"Only one horse showed no reduction in pain signals when bit-free. The welfare of 65 of 66 horses was enhanced by removing the bit; reducing negative emotions (pain) and increasing the potential to experience positive emotions (pleasure). Grading welfare on the Five Domains Model, it was judged that – when bitted – the population exhibited ‘marked to severe welfare compromise and no enhancement’ and – when bit-free – ‘low welfare compromise and mid-level enhancement.’ The bit-free data were consistent with the ‘one-welfare’ criteria of minimising risk and preventing avoidable suffering."

Fast det här har ju inget att göra med om hästen hamnar bakom lod och inte? :confused:
Jag är definitivt för att man gör om tävlingssystemet för att stoppa obehag, men i mina ögon är det raka motsatsen att sätta strikta ramar för vad som är okej form. Börjar man rida med "mindre tvång" brukar variationen i form bli betydligt större, och även förekomst av tex taktfel när man är på lägre utbildningsnivå. Hästen måste få testa och balansera sig själv, och då blir det lite svajigt ett tag.

Släpper jag honom i paddocken kommer han både hamna bakom lod då och då, och kasta upp huvudet och sänka ryggen emellanåt. Likaså om han får löshoppa, när han kortar sig för att svänga är han helt klart bakom lod flera språng ibland.
 
Fast det här har ju inget att göra med om hästen hamnar bakom lod och inte? :confused:
Jag är definitivt för att man gör om tävlingssystemet för att stoppa obehag, men i mina ögon är det raka motsatsen att sätta strikta ramar för vad som är okej form. Börjar man rida med "mindre tvång" brukar variationen i form bli betydligt större, och även förekomst av tex taktfel när man är på lägre utbildningsnivå. Hästen måste få testa och balansera sig själv, och då blir det lite svajigt ett tag.

Släpper jag honom i paddocken kommer han både hamna bakom lod då och då, och kasta upp huvudet och sänka ryggen emellanåt. Likaså om han får löshoppa, när han kortar sig för att svänga är han helt klart bakom lod flera språng ibland.

Jag argumentar alltså för att det är dags att ta bladet från mun och fokusera på helheten, inte detaljerna.

Under ett paraply av riktigt välfärdsfokus så faller systematisk ridning bakom lod, eller ridning i spänning, bort. Det döms alltså ner för hårt.

Men utan ett äkta välfärdsfokus, som börjar med erkännandet "Ja. Vi gör hästarna illa.
Vi gör det för vår skull. Nu ska vi lista ut hur vi gör om, gör rätt" så blir det inga autentiska framsteg.

Tjafs om grader framför eller bakom lod är en form av halmgubbe, är vad jag försöker säga. Den riktiga frågan är vår inställning till hästen som art, och som individ.
 
Nu vet jag inte varför en viss formulering tagits bort, men kanske anser man att övriga generella formuleringar är tillräckliga? Att det anses vara inkluderat i andra formuleringar?
Och jag anser att det inte är tillräckligt eftersom obehag fortfarande förekommer.
Vad menar du ????det finns ju en regel mot den där fulformen eller flera om man vill det. Det är ju en förutsättning med en regel/regler för att öd ska kunna säga till.

Om du nu ser så mkt obehag ( hur du nu menar, nyss skrev du plåga) på tävling så tycker jag du ska göra överdomaren uppmärksam på problemet du ser.
Plåga=det som ryttaren gör och obehag=känslan hästen får.

Inte tillräckliga regler enligt mig, det är ju det jag sagt från början.
Ja men säg då några exempel så man förstår mer precist vad du menar.
Det är inte relevant för min argumentation. Återigen, håller du inte med om att hästar utsätts för obehag i ridsporten så säg det.
Det ska vara svårt att få riktigt, riktigt bra poäng. Men att diskvalificera alla som inte kommer över 80 % skulle i princip innebära ett totalförbud mot sporten.
Jag tror tvärtemot att sporten kan ha en stor roll i att främja god och hästvänlig ridning redan från låg nivå, genom att döma upp de som rider mjukt och avspänt, samt att dra ner poängen rejält hos de ekipage där hästen visar obehag.
Jag upplever som sagt ofta att hästar kan vara avspända och nöjda och ändå hamna lite bakom lod pga bristande styrka och balans. De ska inte få (och får inte heller!) några tior. Däremot får de kanske 6 eller möjligtvis 7, och får veta att de för högre betyg måste förbättra formen.

Pratat man hästvälfärd på tävling är det i min mening rimligare att ge större avdrag på piskande svansar, spända ryggar och pain face, än att stirra sig blind på lodplanet.
Det är ju inte jag som stirrar mig blind på lodplanet. Jag försöker tala om just helheten medan andra tjatar på mig om detaljerna. Det enda jag menar är relevant är huruvida hästen upplever obehag eller riskerar skada på grund av ryttarens val - och för nolltolerans måste då allt som ingår i detta, även lodplan tills vetenskapen är på det säkra med vad som gäller, ingå i nolltoleransen.
Då borde alla som hobbyrider sluta med hästar genast enligt din åsikt? Garanterat fler hästar som utsätts för obehag på landets alla ridskolor och i privata hobbystall än hos folk som har ridning och tävling som jobb. Vissa saker jag sett får håret att resa sig på ända.
Inte sluta med hästar, men definitivt sluta utsätta dem för obehag för sitt eget nöje.
 
Det är ju inte jag som stirrar mig blind på lodplanet. Jag försöker tala om just helheten medan andra tjatar på mig om detaljerna. Det enda jag menar är relevant är huruvida hästen upplever obehag eller riskerar skada på grund av ryttarens val - och för nolltolerans måste då allt som ingår i detta, även lodplan tills vetenskapen är på det säkra med vad som gäller, ingå i nolltoleransen.
Det var du och ingen annan som ville diska alla som går bakom lod.
Jag förstår inte alls hur du menar faktiskt. Gäller det bara tävling eller djurhållning generellt?
Ska det vara nolltolerans på tävling mot allt utom fullkomligt perfekt form blir det i praktiken tävlingsförbud. Är det bättre att folk rider runt i bristande fulländning utan att få någon bedömning? För 99,9 procent av alla som har häst rider på ett sätt som inte innebär fullkomlig perfektion (och KAN därmed riskera att skada hästen). De som enbart har hästen som hagprydnad utsätter dem å andra sidan för större risk för välfärdssjukdomar som fång och EMS, så de riskerar också att skada sina hästar...
 
Det var du och ingen annan som ville diska alla som går bakom lod.
Jag förstår inte alls hur du menar faktiskt. Gäller det bara tävling eller djurhållning generellt?
Ska det vara nolltolerans på tävling mot allt utom fullkomligt perfekt form blir det i praktiken tävlingsförbud. Är det bättre att folk rider runt i bristande fulländning utan att få någon bedömning? För 99,9 procent av alla som har häst rider på ett sätt som inte innebär fullkomlig perfektion (och KAN därmed riskera att skada hästen). De som enbart har hästen som hagprydnad utsätter dem å andra sidan för större risk för välfärdssjukdomar som fång och EMS, så de riskerar också att skada sina hästar...
Det kan vara så att jag är emot tävling i sin nuvarande form, ja :) Och, som nämnts i tråden innan, kraftigt kritisk mot de flesta former av "klassisk" hästhållning.
 
Det var du och ingen annan som ville diska alla som går bakom lod.
Jag förstår inte alls hur du menar faktiskt. Gäller det bara tävling eller djurhållning generellt?
Ska det vara nolltolerans på tävling mot allt utom fullkomligt perfekt form blir det i praktiken tävlingsförbud. Är det bättre att folk rider runt i bristande fulländning utan att få någon bedömning? För 99,9 procent av alla som har häst rider på ett sätt som inte innebär fullkomlig perfektion (och KAN därmed riskera att skada hästen). De som enbart har hästen som hagprydnad utsätter dem å andra sidan för större risk för välfärdssjukdomar som fång och EMS, så de riskerar också att skada sina hästar...

Och da kan vi ocksa lagga till att "domesticerade" hastar har ett "lifespan" pa 25-30 ar, medan vilda hastar lever 12-15 ar ...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp