Det blir svårt att diskutera faktiskt när du inte kan ge ett enda exempel på en obehagssituation , du vet heller inte om dina ,menade obehagssituationer följs av någon åtgärd och du har inte heller svarat på min beskrivna obehagssituation där du då menar ekipaget inte bör vinna.
Vad får vi för bedömningssystem då?
Belöningssystemet kan komma in när alla tecken på lidande är borta. Då kan folk få tävla.
Då skulle vi faktiskt måsta i princip sluta hålla hästar överhuvudtaget. Jag skulle säga att man på hobby/lägre nivå ser fler hästar som far illa. Inte av illvilja men av okunskap. Vad gör vi åt dessa?
Jag tycker nog att majoriteten som håller hästar idag har bristande kunskap och kanske inte borde ha hästar med de förutsättningarna de har idag.
Men du måste väl förstå att vem som vinner beror på vilka som anmält sig till klassen och hur de lyckas eller då inte lyckas? förtydligar för dig eftersom du verkar tro att den som vinner en klass är så toppenbra- så behöver det verkligen inte vara- den är bara bäst i den klassen, är % höga får man utgå från att hästen har gått bra, är de lägre så har det kanske hänt något, eller också är hästen inte så långt kommen eller felriden tom vad du nu menar med det??men den är ändå bland de bästa i klassen.
Nej, det tror jag inte alls. Det här har inget att göra med min åsikt, som är att lidande automatiskt skall diskas. Återigen, vi är båda överens om att lidande förekommer. Min lösning är att sluta tillåta lidande, punkt. Vad är din?
Tycker du inte själv att det saknas en del i metodiken om man nu ska använda resultaten för något så extremt som att förbjuda bakom lod?
Nu ska jag iväg till jobbet och hinner inte lägga så mkt tid, men några saker jag tänkte på var att vissa konfliktbeteenden från listan kan stå för annat än obehag (hästar kan tex bocka på tävling av olika skäl och att hästen inte spårar betyder ju såklart att den inte orkar men det behöver inte betyda ett lidande).
Framförallt så har de inte kontrollerat för faktorer som rimligen påverkar lidande. Det uppenbara exemplet är ju ”hård ridning”. Vi vet ju tex inte heller om hästarna som går bakom lod har placerats i den formen av ryttaren eller om de självmant väljer den formen. Det kan man ju tänka sig påverkar.
Jag ser det inte som extremt alls. Det är kännande varelser vi har att göra med, och om vetenskapen är osäker på om de lider eller inte av situation x så bör situation x förbjudas tills vi vet med säkerhet att ingen häst lider av det.
Jag håller med , men tydligen är det just tävlandet som är illa- jag ser det tvärtom- tävlar ryttarna kan de bli tillsagda eller få åtgärd om det är opassande.
Jag diskuterar tävling under FEI:s regelverk eftersom det är vad tråden handlar om. Du kan starta en annan tråd om icke-tävlande lidande så kommer jag säkert ha åsikter i den också.
Och specifikt dressyr trots att hoppryttarna rider runt med näsan i bringan och helt oreglerad betsling..
Jag har problem med alla ridsporter om reglerna inte diskar för lidande. Så inte är det jag som bara pratar om dressyr.
Jag tror inte att någon tycker att formen på den högra bilden är ok?
Varför ska den då tillåtas av FEI?