hyperhidros - att svettas mkt

stjarnhimmel

Trådstartare
Är det någon här som har hyperhidros - att alltså svettas ovanligt mkt och sökt hjälp hos sjukvården?
Jag har alltid varit varm och extremt svettig men insett att det vore bra att söka hjälp och se om det finns hjälp att få. Jag sökte runt lite och fann att det fanns mottagningar - svettmottagningar.
Hurdan hjälp fick ni och blev det ngt resultat?
vore ju skönt att inte alltid gå runt och vara dyblöt.
 
Jag har hyperhidros men har inte fått någon behandling. När jag sökte för ett gäng år sedan fick jag veta att generell hyperhidros, dvs när man svettas över större delen av kroppen som jag gör, är väldigt svårbehandlat. Nu när jag googlar verkar det dock ha hänt lite på den punkten sen senast, så jag funderar på om jag ska ta tag i det igen.

Följer tråden med intresse och hoppas att det finns någon här som vet mer.
 
Jag har bara sökt för behandling i armhålorna, och får sedan ett par år tillbaka botulinumtoxin-injektioner. Fungerar hyfsat bra för mig, men jag måste numera betala för behandlingen själv. Jag vände mig direkt till svettmottagningen och har därför ingen aning om vilken annan hjälp jag ev kunde ha fått från sjukvården.
 
Jag har bara sökt för behandling i armhålorna, och får sedan ett par år tillbaka botulinumtoxin-injektioner. Fungerar hyfsat bra för mig, men jag måste numera betala för behandlingen själv. Jag vände mig direkt till svettmottagningen och har därför ingen aning om vilken annan hjälp jag ev kunde ha fått från sjukvården.

Ok. Jag har läst om sådan behandling. Problemet är ju att jag är svettig typ överallt-- ansikte, hals, rygg, rumpa, fötter, underliv, under tuttar, under valkar etc så då måste det ju vara svårt att göra punktinriktade behandlingar..?
Det jag också funderar kring är ju art jag alltid är så varm- behöver knappt ha mössa och vantar på vintern. Så jag funderar kring pm jag svettas mkt för att jag har en högre temperatur än andra? Pch om man då kan sänka som temperatur? Eller kan man ha svettningar pga hormoner eller ngt som spökar? Jag har i och försej varit extremt varm redan som barn.

Jaha.. Får nog boka en till läkartid snart
 
Har vart hos läkaren för svett. Fick tabletter utskrivna som hade som bieffekt att man oftast blev väldigt torr i munnen och på kroppen då. Hjälpte mig inte nämnvärt, antingen var jag ganska torr eller så hade jag som vallningar där det dröp svett om mig! Men jag kunde inte "lita" på effekten varje dag.

Nu, sen några år tillbaks, är det mest att jag tänker på vilka kläder jag har på överdelen men även att jag vänjer mig och blir trygg i nya sociala situationer (kan tycka det är lite jobbigt/är blyg när jag träffar nya människor). Har funkat bra, blir dock fortfarande jättesvettig av minsta lilla motion så svetten/hyperhidrosen finns ju där fortfarande.
 
Jag svettas också hur mycket som helst. Har nog mest tänkt att det beror på övervikten, men svettades massor när jag var yngre också. Det är ju ganska drygt, speciellt när man svettas mycket i ansiktet så det syns.
 
Jag har inte sökt hjälp men funderar på att botoxa armhålorna. Är bortom less på att tvingas fundera över vad jag kan ha på mig varenda jävla dag.
 
Ok. Jag har läst om sådan behandling. Problemet är ju att jag är svettig typ överallt-- ansikte, hals, rygg, rumpa, fötter, underliv, under tuttar, under valkar etc så då måste det ju vara svårt att göra punktinriktade behandlingar..?
Det jag också funderar kring är ju art jag alltid är så varm- behöver knappt ha mössa och vantar på vintern. Så jag funderar kring pm jag svettas mkt för att jag har en högre temperatur än andra? Pch om man då kan sänka som temperatur? Eller kan man ha svettningar pga hormoner eller ngt som spökar? Jag har i och försej varit extremt varm redan som barn.

Jaha.. Får nog boka en till läkartid snart

Nej det är förmodligen inte möjligt att punktbehandla alla dessa områden, men jag vet tyvärr inte tillräckligt mkt om behandling utöver den jag har fått. Hoppas du får hjälp av sjukvården för jag vet hur jobbigt det är att gå runt och svettas hela tiden! Jag genomled hela min skoltid innan jag hittade den här behandlingen, önskar verkligen jag hade kunnat hitta den tidigare!
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 803
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 083
Senast: Castellini
·
Fordon Jag har börjat fundera på att köpa en husbil, men inser ju vad de kostar. Har då gått över till att fundera på om husvagn är ett...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
10 743
Senast: _Taggis_
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 298
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundhantering
  • Resultat på HD-röntgen
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp