Byta mediciner?

Det tar tid att ställa in rätt dos, är väl därför som biverkningar kan hålla i sig i flera veckor tills man hittar rätt. Aldrig hört talas om drug holiday, är det verkligen liksom bra för att bara tvärt sluta med mediciner så?
Jag har läst om det på flera ställen. Lämpligen pratar man väl om det med sin läkare först, men jag tror inte att det är så farligt. I det här fallet.
Och det är ju avgjort bättre att "missa" en tablett ibland (vilket ofrånkomligen lär hända någon gång i alla fall!) än att helt avbryta en behandling på grund av att den är för jobbig att följa.
 
Det där med drug holiday funkar nog bara på vissa. Jag som äter Lyrica får utsättningssymptom efter typ 6 h, då i form av yrsel och ångest. Inte så mycket holiday då. Likaså när jag åt Efexor.
Men inga av dessa är ju SSRI, kanske skiljer på om man får för noradrenalinet också. Alltså att sådana är mer känsliga.
Ja, det funkar garanterat inte på alla. Det gäller också att halveringtiden inte är för lång, för i sådant fall hinner det ju ändå inte gå ur kroppen.. Så det kan vara olämpligt av alla möjliga orsaker. Man får väl prata om det med sin läkare och känna av om det funkar.
 
"Drug holiday" skulle aldrig fungera för mig som går på Venlafaxin - tydligen bland de värsta medicinerna att trappa ner på. Om jag bara missar 1 tablett på 150mg med sådär 5-10h så är utsättningssymptomen så svåra att de kommande två dagarna är förstörda. Om jag inte vore så feg hade jag slutat att äta dom för längesedan, SSRI är ju inget preparat man ska äta under en längre tid egentligen. Är dessutom nyfiken på att se ifall mina RLS-symptom har fastnat eller om de försvinner efter att jag slutat. :cautious:


Till TS fråga: Tycker du ska rådfråga din läkare och kanske ha samtalskontakt på annat håll. Det är svårt det där med byte av medicin då det är så mycket som ska ställas in innan man ev. uppnår full effekt.
 
Senast ändrad:
Jag har läst om det på flera ställen. Lämpligen pratar man väl om det med sin läkare först, men jag tror inte att det är så farligt. I det här fallet.
Och det är ju avgjort bättre att "missa" en tablett ibland (vilket ofrånkomligen lär hända någon gång i alla fall!) än att helt avbryta en behandling på grund av att den är för jobbig att följa.

Jag tror tyvärr att sertralin är för långtidsverkande för att det ska räcka med att missa en tablett. När man slutar ska man dessutom helst trappa ner istället för att sluta tvärt.

För ett halvårs behandling skulle jag inte våga prova att byta själv om det var den enda biverkningen jag upplevde. Vid längre behandling eller återkommande behandling känns det mer värt att prova alternativ. Full disclosure: Jag har inte vågat byta själv efter flera år, men mina biverkningar är mindre tråkiga än dina. Å andra sidan har de också minskat med tiden.

Med det sagt känner jag mig tvungen att påpeka att det finns personer som de sexuella biverkningarna av SSRI kvarstått hos efter avslutad behandling :(. Jag lyckas tyvärr inte avgöra om det är tillräckligt vanligt för att vara något att oroa sig för.

Appropå dosen så går det att minska från 50 mg till 25 mg, med individberoende effekter på både nytta och biverkningar, men även det skulle jag vänta med.
 
Det här med drug holiday, vilka mediciner fungerar sådant med? Alltså vilka sorts mediciner är det som försvinner helt från kroppen så snabbt?

Jag får en liten känsla av att det mycket kan vara psykiskt det där ifall det fungerar så snabbt att man hoppar över en dag och sen kan få orgasm lika lätt som innan. Och då kanske det ändå går att komma över den "spärren" även med medicinen.
 
Jag tror tyvärr att sertralin är för långtidsverkande för att det ska räcka med att missa en tablett. När man slutar ska man dessutom helst trappa ner istället för att sluta tvärt.

För ett halvårs behandling skulle jag inte våga prova att byta själv om det var den enda biverkningen jag upplevde. Vid längre behandling eller återkommande behandling känns det mer värt att prova alternativ. Full disclosure: Jag har inte vågat byta själv efter flera år, men mina biverkningar är mindre tråkiga än dina. Å andra sidan har de också minskat med tiden.

Med det sagt känner jag mig tvungen att påpeka att det finns personer som de sexuella biverkningarna av SSRI kvarstått hos efter avslutad behandling :(. Jag lyckas tyvärr inte avgöra om det är tillräckligt vanligt för att vara något att oroa sig för.

Appropå dosen så går det att minska från 50 mg till 25 mg, med individberoende effekter på både nytta och biverkningar, men även det skulle jag vänta med.
Är du läkare eller vad baserar du ditt "jag tror" på? Min man som tar sertralin fick rådet av sin läkare.
 
Är du läkare eller vad baserar du ditt "jag tror" på? Min man som tar sertralin fick rådet av sin läkare.
Fast utsättningssymptomen på sertralin är inte roliga för många, är väl lite därför jag iallafall tycker det är konstigt att läkare rekommenderar att sluta tvärt med dom bara sådär. Min läkare blev för övrigt inte glad i att jag slutade bara sådär, så något ligger det ju i att det inte är helt bra.
 
Fast utsättningssymptomen på sertralin är inte roliga för många, är väl lite därför jag iallafall tycker det är konstigt att läkare rekommenderar att sluta tvärt med dom bara sådär. Min läkare blev för övrigt inte glad i att jag slutade bara sådär, så något ligger det ju i att det inte är helt bra.
Det var absolut inte fråga om att sluta tvärt utan om att någon gång ibland hoppa över en, eller kanske två, dagar.
 
Det var absolut inte fråga om att sluta tvärt utan om att någon gång ibland hoppa över en, eller kanske två, dagar.
Kan ju bara prata för mig men när jag började med sertralin så mådde jag väldigt dåligt av den medicinen, väldigt mycket biverkningar. Dom gick inte över direkt jag hoppade över en dag eller två ibland tre dagar i början, det måste väl tyda på att det inte försvann ur systemet så att säga särskilt fort.

Hur snabbt utsättningssymptom börjar har jag mindre koll på dock, jag kände av det efter ett par dagar utan. Är väl olika kanske.

Oavsett så fungerar det så är väl det jättebra, även ifall det är det att man tror det fungerar eller att det faktiskt fungerar. Men ska man följa det rådet är det nog väldigt bra att göra det efter läkarens rekommendation och uppenbarligen är det väldigt olika vad läkare tycker om att hoppa över ett par dagar då och då. Kanske beror det på anledning till varför man tar dom från början.
 
Är du läkare eller vad baserar du ditt "jag tror" på? Min man som tar sertralin fick rådet av sin läkare.

Egna erfarenheter. Om jag varit läkare hade jag inte slarvigt hasplat ur mig "jag tror". Man ska förstås lyssna på sin läkare. Om man tvivlar på läkaren gör man bäst i att fråga en annan läkare inte en bukefalist. :).

Jag svarade inte just på ditt inlägg, och hade det nog inte heller i åtanke när jag skrev mitt. Du skrev:

"@Katti ber om ursäkt för om tipset redan kommit upp, men enligt tips från min läkare kan man prova att ta en sk drug holiday, dvs man avstår medicinen en eller kanske två dagar när man planerar in att ha sex. Biverkningen avklingar rätt snabbt så detta är något som fungerar för många.

Man får känna av lite själv om det fungerar eftersom en del direkt mår sämre om de håller upp med medicinen bara någon dag."

Och det låter väl rimligt. Men jag skulle rekommendera att man diskuterar det med sin läkare först, eller åtminstone väntar ett tag så att man "stabiliserat" sig.

Men jag visste inte att pauser rekommenderas för SSRI. Trodde det var mest för centralstimulerande och den sortens mer direktverkande mediciner.
 
Kan ju bara prata för mig men när jag började med sertralin så mådde jag väldigt dåligt av den medicinen, väldigt mycket biverkningar. Dom gick inte över direkt jag hoppade över en dag eller två ibland tre dagar i början, det måste väl tyda på att det inte försvann ur systemet så att säga särskilt fort.

Hur snabbt utsättningssymptom börjar har jag mindre koll på dock, jag kände av det efter ett par dagar utan. Är väl olika kanske.

Oavsett så fungerar det så är väl det jättebra, även ifall det är det att man tror det fungerar eller att det faktiskt fungerar. Men ska man följa det rådet är det nog väldigt bra att göra det efter läkarens rekommendation och uppenbarligen är det väldigt olika vad läkare tycker om att hoppa över ett par dagar då och då. Kanske beror det på anledning till varför man tar dom från början.
Är det uppenbarligen olika? Framgår det i tråden eller? Vet flera som fått rådet av läkare; att prova, och om det inte känns bra, låta bli.
 
Är det uppenbarligen olika? Framgår det i tråden eller? Vet flera som fått rådet av läkare; att prova, och om det inte känns bra, låta bli.
Läkarna jag haft har haft samma åsikter. Har vart inom psykiatrin med mediciner hela mitt liv så ja, uppenbarligen så har läkare olika åsikter om det. Alla läkare har ju inte samma idéer om saker och ting. Mycket beror som sagt säkerligen på varför man tar dom och hur individen reagerar. Det går att inte säga att allt funkar på alla.
 
Senast ändrad:
De flesta går upp i vikt av mirtazapin eftersom många saknar karaktär, särskilt när man mår dåligt. Det som mirta gör är att påverka nordranelinet i hjärnan som påverkar hunger och sömn. Du går inte magiskt upp i vikt utan att äta, det är den ökade aptiten som ställer till det. Jag har ätit mirta 7 år och har inte gått upp i vikt eftersom jag inte har den "läggningen "att tröstäta speciellt mycket, är du en människa som tycker om att träna och har lite pli på dig själv och klarar av att stå emot lite av hungerskänslan (kommer mest någon timme efter du tagit tabletten på kvällen) och inse att det är medicinen och inte äkta hunger, så skulle jag säga go for it! :) Har inga andra dåliga biverkningar av mirta.
 
Fast utsättningssymptomen på sertralin är inte roliga för många, är väl lite därför jag iallafall tycker det är konstigt att läkare rekommenderar att sluta tvärt med dom bara sådär. Min läkare blev för övrigt inte glad i att jag slutade bara sådär, så något ligger det ju i att det inte är helt bra.

Min/a läkare har snarare näst intill förbjudit mig att sluta tvärt när jag tagit mediciner. Jag tar Brintellix som ska vara en relativt snäll och mild medicin, tagit den snart ett år på startdos.
Hade slut på medicin inför en helg så fick inte ut recept i tid, och tog 1/2 dos i två dagar. FY vilka utsättningssymptom! Fick åka några mil till akuten och hämta ut tabletter, jag kände mig helt hysterisk invändigt.

Likadant när jag tog Zoloft en gång i tiden, jag var fysiskt sjuk i flera veckor trots låååångsam nedtrappning på flera månader.

Drug Holiday (första gången jag hör talas om det i den här tråden, trots att jag tyvärr varit tvungen att medicinera i många herrans år) är alltså ungefär raka motsatsen till sexlust för mig.
 
Min/a läkare har snarare näst intill förbjudit mig att sluta tvärt när jag tagit mediciner. Jag tar Brintellix som ska vara en relativt snäll och mild medicin, tagit den snart ett år på startdos.
Hade slut på medicin inför en helg så fick inte ut recept i tid, och tog 1/2 dos i två dagar. FY vilka utsättningssymptom! Fick åka några mil till akuten och hämta ut tabletter, jag kände mig helt hysterisk invändigt.

Likadant när jag tog Zoloft en gång i tiden, jag var fysiskt sjuk i flera veckor trots låååångsam nedtrappning på flera månader.

Drug Holiday (första gången jag hör talas om det i den här tråden, trots att jag tyvärr varit tvungen att medicinera i många herrans år) är alltså ungefär raka motsatsen till sexlust för mig.
Jo typ samma här.
 
De flesta går upp i vikt av mirtazapin eftersom många saknar karaktär, särskilt när man mår dåligt. Det som mirta gör är att påverka nordranelinet i hjärnan som påverkar hunger och sömn. Du går inte magiskt upp i vikt utan att äta, det är den ökade aptiten som ställer till det. Jag har ätit mirta 7 år och har inte gått upp i vikt eftersom jag inte har den "läggningen "att tröstäta speciellt mycket, är du en människa som tycker om att träna och har lite pli på dig själv och klarar av att stå emot lite av hungerskänslan (kommer mest någon timme efter du tagit tabletten på kvällen) och inse att det är medicinen och inte äkta hunger, så skulle jag säga go for it! :) Har inga andra dåliga biverkningar av mirta.

Jag köper inte riktigt att det enbart är det skälet, jag började att äta mirtazapin en sväng för några år sedan, svällde upp ganska rejält på någon enstaka vecka och åt inte mer eller mindre än vanligt.
 
Jag köper inte riktigt att det enbart är det skälet, jag började att äta mirtazapin en sväng för några år sedan, svällde upp ganska rejält på någon enstaka vecka och åt inte mer eller mindre än vanligt.
Vad jag hört så sänks ämnesomsättningen, att det lite är därför vissa verkar gå upp i vikt trots att dom inte äter mer än vanligt. Jag gick upp i vikt tex av reperidon trots lite mat.
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött precis exakt hela tiden. Jag går runt här hemma och suckar, stånkar och stönar över att jag är så jävla...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
6 911
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 438
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Har precis börjat med medicinen Abilify (10 mg) på grund av psykosliknande tillstånd, vanföreställningar och paranoia. Har för några år...
Svar
2
· Visningar
627
Senast: Skin
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 793
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Konstigt simsätt
  • Kämpa på
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp