Byta mediciner?

Egna erfarenheter. Om jag varit läkare hade jag inte slarvigt hasplat ur mig "jag tror". Man ska förstås lyssna på sin läkare. Om man tvivlar på läkaren gör man bäst i att fråga en annan läkare inte en bukefalist. :).

Det förekommer att läkare uttrycker sig i "jag tror", har varit med om det när det gäller exempelvis SSRI. ;)
 
"Drug holiday" skulle aldrig fungera för mig som går på Venlafaxin - tydligen bland de värsta medicinerna att trappa ner på. Om jag bara missar 1 tablett på 150mg med sådär 5-10h så är utsättningssymptomen så svåra att de kommande två dagarna är förstörda. Om jag inte vore så feg hade jag slutat att äta dom för längesedan, SSRI är ju inget preparat man ska äta under en längre tid egentligen. Är dessutom nyfiken på att se ifall mina RLS-symptom har fastnat eller om de försvinner efter att jag slutat. :cautious:


Till TS fråga: Tycker du ska rådfråga din läkare och kanske ha samtalskontakt på annat håll. Det är svårt det där med byte av medicin då det är så mycket som ska ställas in innan man ev. uppnår full effekt.

Jag ska absolut prata med min läkare. Ville bara ha lite kött på benen innan jag går dit. Och jag har fått många bra inputs i den här tråden. :) Jag kommer troligast inte byta. Som det känns nu..
Jag går till psykolog privat (det var hen som uppmuntrade mig att söka hjälp inom vården också p.g.a. att jag kanske behövde mediciner). Började gå dit för att jag inte erbjöds någon samtalskontakt via vårdcentralen när jag sökte dit för typ ett år sedan. Så jag har samtalskontakt faktiskt (även om vi har sommaruppehåll iofs).

Vad jobbigt att utsättningssymptomen kommer så fort för dig. Det verkar vara väldigt individuellt om man får utsättningssymptom. Hoppas att jag får någon mildare variant.. :(
 
  • Gilla
Reactions: Pls
Jag tror tyvärr att sertralin är för långtidsverkande för att det ska räcka med att missa en tablett. När man slutar ska man dessutom helst trappa ner istället för att sluta tvärt.

För ett halvårs behandling skulle jag inte våga prova att byta själv om det var den enda biverkningen jag upplevde. Vid längre behandling eller återkommande behandling känns det mer värt att prova alternativ. Full disclosure: Jag har inte vågat byta själv efter flera år, men mina biverkningar är mindre tråkiga än dina. Å andra sidan har de också minskat med tiden.

Med det sagt känner jag mig tvungen att påpeka att det finns personer som de sexuella biverkningarna av SSRI kvarstått hos efter avslutad behandling :(. Jag lyckas tyvärr inte avgöra om det är tillräckligt vanligt för att vara något att oroa sig för.

Appropå dosen så går det att minska från 50 mg till 25 mg, med individberoende effekter på både nytta och biverkningar, men även det skulle jag vänta med.
Ja, det är möjligt att Sertralin är för långtidsverkande. Jag ska såklart diskutera det här med läkare. När jag har googlat på biverkningar och ssri så är "drug holiday" något som faktiskt nämns i t.ex. Läkartidningen, så det verkar inte vara någon tokig idé som patienter freestylar med ,utan något som vissa patienter faktiskt kan bli rekommenderade. Får se vad min läkare tror.. och om det funkar för mig!

Jag hoppas verligen att biverkningarna går över när jag slutar!! Jag har aldrig hört talas om att de kan kvarstå. :( :(
 
Det här med drug holiday, vilka mediciner fungerar sådant med? Alltså vilka sorts mediciner är det som försvinner helt från kroppen så snabbt?

Jag får en liten känsla av att det mycket kan vara psykiskt det där ifall det fungerar så snabbt att man hoppar över en dag och sen kan få orgasm lika lätt som innan. Och då kanske det ändå går att komma över den "spärren" även med medicinen.
Jag har svårt att tro att det är psykiskt. Jag visste inte ens om att förmågan av orgasm kan försvinna. Jag läste inte bipacksedeln på det sättet utan tänkte att se sexuella biverkningarna kanske hade mer med lust att göra. Jag har vanligtvis lätt för att komma och vet precis vilka "knappar man ska trycka på" så att säga. Sedan jag började med tabletterna känns allt likadant när jag har sex. Det bygger upp, men når aldrig hela vägen fram. Varken med min partner eller själv. Det är så sjukt frustrerande. Jag kan inte tänka mig att det finns någon mental blockering som gör att jag inte får orgasm. Den enda skillnaden mot hur det var för t.ex. någon månad sedan är att jag har mer lust nu (för att jag mår bättre och är gladare). Då kom jag vare gång. Nu kommer jag aldrig. Det är också dokumenterat att många drabbas av just det här problemet, så det är inte hittepå.

När jag har googlat så verkar det vara rätt individuellt för vem "drug holiday" funkar. det verkar inte funka så bra med fluoxetin, men kan ev. funka med andra ssri. Fluoxetin har flera dagars halveringstid. Sertralin har tydligen 24 h.
 
De flesta går upp i vikt av mirtazapin eftersom många saknar karaktär, särskilt när man mår dåligt. Det som mirta gör är att påverka nordranelinet i hjärnan som påverkar hunger och sömn. Du går inte magiskt upp i vikt utan att äta, det är den ökade aptiten som ställer till det. Jag har ätit mirta 7 år och har inte gått upp i vikt eftersom jag inte har den "läggningen "att tröstäta speciellt mycket, är du en människa som tycker om att träna och har lite pli på dig själv och klarar av att stå emot lite av hungerskänslan (kommer mest någon timme efter du tagit tabletten på kvällen) och inse att det är medicinen och inte äkta hunger, så skulle jag säga go for it! :) Har inga andra dåliga biverkningar av mirta.
Jag förstår förstås att alla inte går upp i vikt (även om många gör det), men eftersom jag har en ganska traumatisk biverkningshitoria i bagaget så är jag inte speciellt positivt inställd när det finns tråkiga biverkningar i listan.. Så jag vet inte om jag vågar prova precis.. :( Även om jag förstår att Mirtazapin kan vara en kanonbra medicin för många.

När jag har googlat har jag också fått intrycket att mirtazapin påverkar förbränningen och att man därför kan gå upp utan att ändra kosten. Men jag vet inte hur välbelagt det är iofs.. Oavsett så tror jag inte att jag är den som har rätt karaktär. De flesta tappar ju aptiten och går ner i vikt under en depression. Själv har jag varit glupsk och lagt på mig.. Jag är inte den som kan ta en godis om det finns en skål framme. Jag har alltid tyckt om att äta goda grejer.. Det känns inte speciellt troligt att jag kan hålla vikten om jag har en medicin som ökar hungerkänslorna och ev. sänker energiförbrukningen.
 
"Drug holiday" skulle aldrig fungera för mig som går på Venlafaxin - tydligen bland de värsta medicinerna att trappa ner på. Om jag bara missar 1 tablett på 150mg med sådär 5-10h så är utsättningssymptomen så svåra att de kommande två dagarna är förstörda. Om jag inte vore så feg hade jag slutat att äta dom för längesedan, SSRI är ju inget preparat man ska äta under en längre tid egentligen. Är dessutom nyfiken på att se ifall mina RLS-symptom har fastnat eller om de försvinner efter att jag slutat. :cautious:


Till TS fråga: Tycker du ska rådfråga din läkare och kanske ha samtalskontakt på annat håll. Det är svårt det där med byte av medicin då det är så mycket som ska ställas in innan man ev. uppnår full effekt.
Men varför ska man inte äta SSRI under en längre tid? Jag planerar att äta sertralin resten av livet, tror jag, eller åtminstone under överskådlig tid iaf. Jag har ätit SSRI-preparat i över 20 år så jag tycker de fungerar bra. Ingen läkare har ifrågasatt varför jag äter medicinen heller.
 
Min/a läkare har snarare näst intill förbjudit mig att sluta tvärt när jag tagit mediciner. Jag tar Brintellix som ska vara en relativt snäll och mild medicin, tagit den snart ett år på startdos.
Hade slut på medicin inför en helg så fick inte ut recept i tid, och tog 1/2 dos i två dagar. FY vilka utsättningssymptom! Fick åka några mil till akuten och hämta ut tabletter, jag kände mig helt hysterisk invändigt.

Likadant när jag tog Zoloft en gång i tiden, jag var fysiskt sjuk i flera veckor trots låååångsam nedtrappning på flera månader.

Drug Holiday (första gången jag hör talas om det i den här tråden, trots att jag tyvärr varit tvungen att medicinera i många herrans år) är alltså ungefär raka motsatsen till sexlust för mig.
Delvis off topic.. Jag har googlat rätt mkt på antidepressiva i någon slags jakt på en magisk medicin som är effektiv och inte ger vare sig sexuella biverkningar eller viktuppgång. Brintellix har jag aldrig hört talas om! När jag läser om den i fass så verkar den vara precis den magimedicin jag har sökt. Den har nästan inga biverkningar över huvud taget! Sedan insåg jag att det beror på att den är så ny att man inte har rapporterat in så många.. När jag googlade så hittade jag en produktresumé hos european medicines agency där det typ står att man inte får utsättningssymptom utan kan sluta abrupt med Brintellix.. Låter ju inte så troligt!
 
Delvis off topic.. Jag har googlat rätt mkt på antidepressiva i någon slags jakt på en magisk medicin som är effektiv och inte ger vare sig sexuella biverkningar eller viktuppgång. Brintellix har jag aldrig hört talas om! När jag läser om den i fass så verkar den vara precis den magimedicin jag har sökt. Den har nästan inga biverkningar över huvud taget! Sedan insåg jag att det beror på att den är så ny att man inte har rapporterat in så många.. När jag googlade så hittade jag en produktresumé hos european medicines agency där det typ står att man inte får utsättningssymptom utan kan sluta abrupt med Brintellix.. Låter ju inte så troligt!
Jomen det finns fler preparat som man kan sätta in och ut utan besvärliga symptom så det är inte helt otroligt :)
 
Men varför ska man inte äta SSRI under en längre tid? Jag planerar att äta sertralin resten av livet, tror jag, eller åtminstone under överskådlig tid iaf. Jag har ätit SSRI-preparat i över 20 år så jag tycker de fungerar bra. Ingen läkare har ifrågasatt varför jag äter medicinen heller.
Som med allt måste man väl väga nytta mot risk. Personligen tänker jag att det alltid finns en viss risk med preparat som man stoppar i sig.. Sertralin ger ju t.ex. muntorrhet hos de flesta och det kan leda till karies. Sedan kan man säkert få allvarligare grejer än så om man har extrem otur. Cancer är ju listad som biverkning, som exempel.. Men risken med att gå omkring med depression är ju såklart mkt mkt mkt större. Om min läkare tyckte att det var en bra idé att ta ssri resten av livet och om jag inte hade några jobbiga biverkningar, ja, då skulle jag nog också köra på.
 
  • Gilla
Reactions: Pls
Jomen det finns fler preparat som man kan sätta in och ut utan besvärliga symptom så det är inte helt otroligt :)
Ja, det kanske är som de säger, men för egonson fungerade det uppenbarligen inte. Och jag blir verkligen misstänksam när så otroligt få biverkningar finns listade. Det känns helt klart inte som ett preparat som är testat i samma utsträckning som t.ex. Sertralin.
 
Men varför ska man inte äta SSRI under en längre tid? Jag planerar att äta sertralin resten av livet, tror jag, eller åtminstone under överskådlig tid iaf. Jag har ätit SSRI-preparat i över 20 år så jag tycker de fungerar bra. Ingen läkare har ifrågasatt varför jag äter medicinen heller.
Det är något jag har fått förklarat för mig från min läkare. "Att medicin inte alltid är det optimala att bli behandlad med under en längre tid och att man blir fast vid medicin när det finns andra behandlingar."

Dock så är jag av den åsikten att det är högst individuellt. Jag kände själv att det inte var aktuellt med andra behandlingsmetoder när jag fick medicin utskriven. Som hos många kanske det inte alltid hjälper med samtal, utan felet ligger i att man har underskott av ett ämne i kroppen - något som medicinen därför är till för. Det enda förkastliga med medicinen är dess biverkningar och det kanske läkaren menade med sitt uttalande.. Har ingen aning.
 
Som med allt måste man väl väga nytta mot risk. Personligen tänker jag att det alltid finns en viss risk med preparat som man stoppar i sig.. Sertralin ger ju t.ex. muntorrhet hos de flesta och det kan leda till karies. Sedan kan man säkert få allvarligare grejer än så om man har extrem otur. Cancer är ju listad som biverkning, som exempel.. Men risken med att gå omkring med depression är ju såklart mkt mkt mkt större. Om min läkare tyckte att det var en bra idé att ta ssri resten av livet och om jag inte hade några jobbiga biverkningar, ja, då skulle jag nog också köra på.
Precis så uppfattar jag det också. Tåls att nämnas att det var mitt första möte med denna läkare och jag uppfattade att hen gjorde otroligt många misstag. Att skriva ut över 100 sömntabletter till någon med lång sjukdomsbild med bla. ångest t.ex.

Kan förstå att det är något man säger vid ett första möte då mer utredning behövs. Men om man har träffat en person x-antal gånger och testat allting som finns så kanske medicinering är det enda som fungerar. Då är det ett rätt korkat uttalande.
 
Precis så uppfattar jag det också. Tåls att nämnas att det var mitt första möte med denna läkare och jag uppfattade att hen gjorde otroligt många misstag. Att skriva ut över 100 sömntabletter till någon med lång sjukdomsbild med bla. ångest t.ex.

Kan förstå att det är något man säger vid ett första möte då mer utredning behövs. Men om man har träffat en person x-antal gånger och testat allting som finns så kanske medicinering är det enda som fungerar. Då är det ett rätt korkat uttalande.
100 sömntabletter låter väldigt mycket. När min sambo var typ utbränd så fick han 2 tabletter. Till slut..
Det verkar finnas lite olika kultur hos läkare.. Det gäller att man träffar någon som är på samma våglängd.
Personligen går jag ju redan till en psykolog, så jag hade nog inte heller blivit hjälpt av någon t.ex. mer samtal, utan jag behövde nog ssri.
 
  • Gilla
Reactions: Pls
Som med allt måste man väl väga nytta mot risk. Personligen tänker jag att det alltid finns en viss risk med preparat som man stoppar i sig.. Sertralin ger ju t.ex. muntorrhet hos de flesta och det kan leda till karies. Sedan kan man säkert få allvarligare grejer än så om man har extrem otur. Cancer är ju listad som biverkning, som exempel.. Men risken med att gå omkring med depression är ju såklart mkt mkt mkt större. Om min läkare tyckte att det var en bra idé att ta ssri resten av livet och om jag inte hade några jobbiga biverkningar, ja, då skulle jag nog också köra på.
Fast det där med biverkningar tar jag alltid med en stor nypa salt. Finns det verkligen att samband mellan cancer och sertralin? Hur ser det ut kan man fundera på.
 
Jag har svårt att tro att det är psykiskt. Jag visste inte ens om att förmågan av orgasm kan försvinna. Jag läste inte bipacksedeln på det sättet utan tänkte att se sexuella biverkningarna kanske hade mer med lust att göra. Jag har vanligtvis lätt för att komma och vet precis vilka "knappar man ska trycka på" så att säga. Sedan jag började med tabletterna känns allt likadant när jag har sex. Det bygger upp, men når aldrig hela vägen fram. Varken med min partner eller själv. Det är så sjukt frustrerande. Jag kan inte tänka mig att det finns någon mental blockering som gör att jag inte får orgasm. Den enda skillnaden mot hur det var för t.ex. någon månad sedan är att jag har mer lust nu (för att jag mår bättre och är gladare). Då kom jag vare gång. Nu kommer jag aldrig. Det är också dokumenterat att många drabbas av just det här problemet, så det är inte hittepå.

När jag har googlat så verkar det vara rätt individuellt för vem "drug holiday" funkar. det verkar inte funka så bra med fluoxetin, men kan ev. funka med andra ssri. Fluoxetin har flera dagars halveringstid. Sertralin har tydligen 24 h.
Håller med dig. Orgasmproblemet är absolut inte psykologiskt, det är kemiskt. Jag var närmast fascinerad över hur det funkade ända fram till den där sista gränsen som bara att inte gick att komma förbi.
 
Jag har svårt att tro att det är psykiskt. Jag visste inte ens om att förmågan av orgasm kan försvinna. Jag läste inte bipacksedeln på det sättet utan tänkte att se sexuella biverkningarna kanske hade mer med lust att göra. Jag har vanligtvis lätt för att komma och vet precis vilka "knappar man ska trycka på" så att säga. Sedan jag började med tabletterna känns allt likadant när jag har sex. Det bygger upp, men når aldrig hela vägen fram. Varken med min partner eller själv. Det är så sjukt frustrerande. Jag kan inte tänka mig att det finns någon mental blockering som gör att jag inte får orgasm. Den enda skillnaden mot hur det var för t.ex. någon månad sedan är att jag har mer lust nu (för att jag mår bättre och är gladare). Då kom jag vare gång. Nu kommer jag aldrig. Det är också dokumenterat att många drabbas av just det här problemet, så det är inte hittepå.
Jag har inte skrivit någonstans att medicinen inte tar bort förmågan till orgasm. Däremot ska man inte helt underskatta vad psyket tror ifall man tar bort medicinen, för många verkar det som att det fungerar finfint bara några timmar efter att dom slutat med medicinen och det har jag svårt att tro.

Att medicin tar bort det mesta är jag väldigt väl medveten om. Den har tagit bort allting för min del.
 
Ja, det kanske är som de säger, men för egonson fungerade det uppenbarligen inte. Och jag blir verkligen misstänksam när så otroligt få biverkningar finns listade. Det känns helt klart inte som ett preparat som är testat i samma utsträckning som t.ex. Sertralin.

Generellt utan att ha erfarenhet av preparatet.

Nu modernare, nyare preparat - desto hårdare övervakning innan det släpps ut på marknaden.
Biverkningslistan kommer från klinisk forskning, innan preparaten släpps på markanden.

alla försökspersoner, både de som får aktiv substans och de som får placebo, ombeds rapportera alla biverkningar de upplever under behandlingsperioden (vilket många gånger är skäl till att fökylning finns med på listan: preparatet orsakar som regel inte förkylning men människor blir förkylda under prövoperioden), och dessa symtom listas.
Sedan jämför man grupperna och konstaterar om biverkningarna finns i större utsträckning än hos placebo.
Även de biverkningar som förekommer i samma utsträckning som hos placebo, finns med på biverkningslistan.
som regel testas preparaten på frivilliga försökspersoner 3-5 år innan de släpps på marknaden.

Dessutom är nygodkända preparat föremål för s.k. utökad övervakning i början vilket innebär att läkare och andra förväntas rapportera in alla misstänkta biverkningar på preparatet vilket också innebär att listan kan komma att revideras och förlängas.

Men biverkningslistan för Sertralin har varit lång redan från början.
En ganska kort biverkningslista betyder att försökspersonerna har upplevt få biverkningar.
Sedan är det förstås av intresse att veta hur många personer som ingått i prövningarna. Om det är ganska få personer, så kan man inte dra lika starka slutsatser som om det var väldigt många.
 
Fast det där med biverkningar tar jag alltid med en stor nypa salt. Finns det verkligen att samband mellan cancer och sertralin? Hur ser det ut kan man fundera på.
Nej, det var ett dåligt exempel. Det finns på listan över biverkningarna, men miljontals människor har tagit Sertralin utan att få cancer. Det kanske är någon som har drabbats liksom. Och det kanske då berodde på något helt annat...

Men generellt vill jag ändå vara försiktig med vad jag stoppar i mig. Det finns så många situationer när det har visat sig att något som man trodde var helt harmlöst egentligen inte var så himla bra. Jag tänker då på flamskyddsmedel, farliga ämnen i mat, läkemedel etc. etc. Man bör väl alltid väga nytta och risk. Risken med att ta Sertralin är förmodligen väldigt liten, om man nu behöver ta det. Personligen vill jag dock sluta så snabbt som möjligt, för jag är inte bekväm med att stoppa i mig preparat som påverkar kroppen på olika diffusa sätt.
 
Håller med dig. Orgasmproblemet är absolut inte psykologiskt, det är kemiskt. Jag var närmast fascinerad över hur det funkade ända fram till den där sista gränsen som bara att inte gick att komma förbi.
Jag tycker också att det är rätt fascinerande! :o Jag är liksom ett andetag från att komma, men det GÅR inte. :(
 
Jag har inte skrivit någonstans att medicinen inte tar bort förmågan till orgasm. Däremot ska man inte helt underskatta vad psyket tror ifall man tar bort medicinen, för många verkar det som att det fungerar finfint bara några timmar efter att dom slutat med medicinen och det har jag svårt att tro.

Att medicin tar bort det mesta är jag väldigt väl medveten om. Den har tagit bort allting för min del.
Du har rätt. Placebo och sånt är ju väldigt kraftfullt, så det är klart att det kan spela in. Oavsett mekanism så vore det ju toppen om jag kunde bli av med denna biverkning genom att hoppa över en tablett eller två.
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött precis exakt hela tiden. Jag går runt här hemma och suckar, stånkar och stönar över att jag är så jävla...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
6 916
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 443
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Har precis börjat med medicinen Abilify (10 mg) på grund av psykosliknande tillstånd, vanföreställningar och paranoia. Har för några år...
Svar
2
· Visningar
628
Senast: Skin
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 795
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp