Byta mediciner?

Generellt utan att ha erfarenhet av preparatet.

Nu modernare, nyare preparat - desto hårdare övervakning innan det släpps ut på marknaden.
Biverkningslistan kommer från klinisk forskning, innan preparaten släpps på markanden.

alla försökspersoner, både de som får aktiv substans och de som får placebo, ombeds rapportera alla biverkningar de upplever under behandlingsperioden (vilket många gånger är skäl till att fökylning finns med på listan: preparatet orsakar som regel inte förkylning men människor blir förkylda under prövoperioden), och dessa symtom listas.
Sedan jämför man grupperna och konstaterar om biverkningarna finns i större utsträckning än hos placebo.
Även de biverkningar som förekommer i samma utsträckning som hos placebo, finns med på biverkningslistan.
som regel testas preparaten på frivilliga försökspersoner 3-5 år innan de släpps på marknaden.

Dessutom är nygodkända preparat föremål för s.k. utökad övervakning i början vilket innebär att läkare och andra förväntas rapportera in alla misstänkta biverkningar på preparatet vilket också innebär att listan kan komma att revideras och förlängas.

Men biverkningslistan för Sertralin har varit lång redan från början.
En ganska kort biverkningslista betyder att försökspersonerna har upplevt få biverkningar.
Sedan är det förstås av intresse att veta hur många personer som ingått i prövningarna. Om det är ganska få personer, så kan man inte dra lika starka slutsatser som om det var väldigt många.
Intressant! Jag har googlat så många varv att jag känner mig helt förbluffad över att det tydligen finns en antidepressiv medicin som varken ger några jobbiga biverkningar (t.ex. viktförändring eller sexuella biverkningar) och som inte ger utsättningssymptom. Varför används den inte mer liksom? Jag har inte ens hört talas om den här medicinen innan jag läste den här tråden, men den verkar ju vara toppen! Jag förstår att den är dyr eftersom den är ny och det inte finns generika, men ändå. Varför får inte fler chansen att testa denna medicin? Jag hoppas att min läkare vet mer om den.
 
Du har rätt. Placebo och sånt är ju väldigt kraftfullt, så det är klart att det kan spela in. Oavsett mekanism så vore det ju toppen om jag kunde bli av med denna biverkning genom att hoppa över en tablett eller två.
Jo, oavsett varför det fungerar så är det ju bra om det fungerar. Att hoppa över en tablett en dag är ju inte riktigt hela världen, det är ingen katastrof, händer ju att man glömmer bort någon dag ibland ändå. Och räcker det så är det ju fantastiskt.
 
Nej, det var ett dåligt exempel. Det finns på listan över biverkningarna, men miljontals människor har tagit Sertralin utan att få cancer. Det kanske är någon som har drabbats liksom. Och det kanske då berodde på något helt annat...

Men generellt vill jag ändå vara försiktig med vad jag stoppar i mig. Det finns så många situationer när det har visat sig att något som man trodde var helt harmlöst egentligen inte var så himla bra. Jag tänker då på flamskyddsmedel, farliga ämnen i mat, läkemedel etc. etc. Man bör väl alltid väga nytta och risk. Risken med att ta Sertralin är förmodligen väldigt liten, om man nu behöver ta det. Personligen vill jag dock sluta så snabbt som möjligt, för jag är inte bekväm med att stoppa i mig preparat som påverkar kroppen på olika diffusa sätt.
Ja fast jag tycker att det är värre att stoppa i sig oekologiskt mat med massor av gifter, en vuxen individ får i sig 2 liter tvättmedelsliknande gifter per år om man inte äter ekologisk mat t ex.
Jag har så svårt för det där, att man inte vill äta bra medicin som faktiskt fungerar och har få biverkningar, en del äter ju inte ens alvedon när de har kraftig huvudvärk när man vet att paracetamol är ett bra preparat med få biverkningar om man håller sig inom dygnsdosen. Givetvis kan man alltid diskutera och det ska man göra, läkemedelsindustrin osv men ibland känns det som om folk tror att det är någon slags "överhet" som försöker lura i en medicin samtidigt som man glatt och villigt slänger i sig skitmat av typ donken och med massor av tillsatser. Men medicin nej, det vill man inte ta. Nu pratar jag generellt alltså är bäst att tillägga.
 
bäst att också tillägga att nu pratar jag om skolmedicin som ju är noggrant studerade och inte naturmedicin som kollodialt silver och liknande som folk också glatt och villigt verkar äta.
 
Ja fast jag tycker att det är värre att stoppa i sig oekologiskt mat med massor av gifter, en vuxen individ får i sig 2 liter tvättmedelsliknande gifter per år om man inte äter ekologisk mat t ex.
Jag har så svårt för det där, att man inte vill äta bra medicin som faktiskt fungerar och har få biverkningar, en del äter ju inte ens alvedon när de har kraftig huvudvärk när man vet att paracetamol är ett bra preparat med få biverkningar om man håller sig inom dygnsdosen. Givetvis kan man alltid diskutera och det ska man göra, läkemedelsindustrin osv men ibland känns det som om folk tror att det är någon slags "överhet" som försöker lura i en medicin samtidigt som man glatt och villigt slänger i sig skitmat av typ donken och med massor av tillsatser. Men medicin nej, det vill man inte ta. Nu pratar jag generellt alltså är bäst att tillägga.

Jag håller med dig, både i att det är märkligt att folk helt oreflekterat äter oekologisk mat (och smörjer in ansiktet och kroppen med diverse parfymerade kosmetiska produkter och sådant som går in i huden) etc. Och att somliga helt i onödan går omkring och lider utan att snabbt och enkelt bli av med smärtan med okomplicerade, receptfria mediciner. Eller för all del: folk som vägrar att vaccinera sina barn. Trots att riskerna med de sjukdomar barnet kan drabbas av är ofantligt mkt större än riskerna med vaccinationen. Eller det du nämnde om knäppa naturläkemedel, som iofs normalt sett inte har någon effekt alls..

Ibland kan jag samtidigt tycka att folk är för naiva och ogenomtänkta när det gäller läkemedel. Hur många tjejer har inte förvånat upptäckt att de har sexlust när de slutar med p-piller? Som exempel. Läser folk ens bipacksedeln till sina p-piller och känner till att man kan få biverkningar? Hur många använder inte nässpray och blir beroende? En del verkar över huvud taget inte fatta att receptfria mediciner och preventivmedel också har risker och aspekter man behöver tänka igenom innan användning.

Med sunt förnuft kommer man långt. Tyvärr är jag nog skadad för livet vad gäller läkemedel och kommer alltid vara onödigt vaksam efter det lidande jag har fått utstå på grund av biverkningar.
 
Jag håller med dig, både i att det är märkligt att folk helt oreflekterat äter oekologisk mat (och smörjer in ansiktet och kroppen med diverse parfymerade kosmetiska produkter och sådant som går in i huden) etc. Och att somliga helt i onödan går omkring och lider utan att snabbt och enkelt bli av med smärtan med okomplicerade, receptfria mediciner. Eller för all del: folk som vägrar att vaccinera sina barn. Trots att riskerna med de sjukdomar barnet kan drabbas av är ofantligt mkt större än riskerna med vaccinationen. Eller det du nämnde om knäppa naturläkemedel, som iofs normalt sett inte har någon effekt alls..

Ibland kan jag samtidigt tycka att folk är för naiva och ogenomtänkta när det gäller läkemedel. Hur många tjejer har inte förvånat upptäckt att de har sexlust när de slutar med p-piller? Som exempel. Läser folk ens bipacksedeln till sina p-piller och känner till att man kan få biverkningar? Hur många använder inte nässpray och blir beroende? En del verkar över huvud taget inte fatta att receptfria mediciner och preventivmedel också har risker och aspekter man behöver tänka igenom innan användning.

Med sunt förnuft kommer man långt. Tyvärr är jag nog skadad för livet vad gäller läkemedel och kommer alltid vara onödigt vaksam efter det lidande jag har fått utstå på grund av biverkningar.
Ja fast just p-piller är så oerhört viktigt för kvinnor det och rätten till abort är avgörande för kvinnors frihet. Men självklart måste ju man hittar en sort som inte ger farliga biverkningar eller så få som möjligt så man inte dör av en blodpropp. Sen tycker jag det är jävligt underligt att inte män ännu har p-piller.....
 
Intressant! Jag har googlat så många varv att jag känner mig helt förbluffad över att det tydligen finns en antidepressiv medicin som varken ger några jobbiga biverkningar (t.ex. viktförändring eller sexuella biverkningar) och som inte ger utsättningssymptom. Varför används den inte mer liksom? Jag har inte ens hört talas om den här medicinen innan jag läste den här tråden, men den verkar ju vara toppen! Jag förstår att den är dyr eftersom den är ny och det inte finns generika, men ändå. Varför får inte fler chansen att testa denna medicin? Jag hoppas att min läkare vet mer om den.
Vilken medicin pratar du om där som inte ger några som helst biverkningar? Eller har jag missat något.
 
Vilken medicin pratar du om där som inte ger några som helst biverkningar? Eller har jag missat något.
Finns nog ingen som inte ger några som helst biverkningar. Däremot ger tydligen Brintellix vare sig sexuella biverkningar, viktuppgång eller ens muntorrhet eller utsättningssymptom. Det är de grejer jag tycker känns särskilt besvärande och som är svårt att undvika med andra mediciner.
 
Ja fast just p-piller är så oerhört viktigt för kvinnor det och rätten till abort är avgörande för kvinnors frihet. Men självklart måste ju man hittar en sort som inte ger farliga biverkningar eller så få som möjligt så man inte dör av en blodpropp. Sen tycker jag det är jävligt underligt att inte män ännu har p-piller.....
Ja, alltså, jag är inte p-pillermotståndare, men jag tycker att man bör veta att det är ett läkemedel och det är inte alla som verkar ha koll på det..
 
Finns nog ingen som inte ger några som helst biverkningar. Däremot ger tydligen Brintellix vare sig sexuella biverkningar, viktuppgång eller ens muntorrhet eller utsättningssymptom. Det är de grejer jag tycker känns särskilt besvärande och som är svårt att undvika med andra mediciner.
När jag läser på fass om den så verkar det mera som att den är hyfsat ny. Jag har aldrig ens hört talas om den, biverkningarna kommer nog efterhand där också, illamående var ju tydligen vanligt med den medicinen, dock övergående. Jag har svårt att tro att någon sådan medicin inte ger någon biverkning alls ens i början.

Viktuppgång ger väl hyfsat få antidepressiva mediciner, jag har alltid tvärtom mått väldigt illa av alla och haft svårt att äta och förlorat vikt. Det är främst från neuroleptika som jag märkt att viktuppgång hänt trots att jag inte direkt ätit mycket alls.
 
Senast ändrad:
När jag läser på fass om den så verkar det mera som att den är hyfsat ny. Jag har aldrig ens hört talas om den, biverkningarna kommer nog efterhand där också, illamående var ju tydligen vanligt med den medicinen, dock övergående. Jag har svårt att tro att någon sådan medicin inte ger någon biverkning alls ens i början.

Viktuppgång ger väl hyfsat få antidepressiva mediciner, jag har alltid tvärtom mått väldigt illa av alla och haft svårt att äta och förlorat vikt. Det är främst från neuroleptika som jag märkt att viktuppgång hänt trots att jag inte direkt ätit mycket alls.
Nej, det finns knappast någon medicin som saknar biverkningar. Jag uttryckte mig otydligt. När jag skrev om "jobbiga biverkningar" så syftade jag specifikt på de biverkningar som jag själv upplever som svåra att acceptera: sexuella biverkningar och viktuppgång. Naturligtvis har även Brintellix en lista med biverkningar. Den är dock förvånansvärt kort och innehåller bara t.ex. illamående, vilket jag själv förmodligen skulle stå ut med ett tag, åtminstone om det är måttligt och kanske till och med går över.

Viktuppgång är jättevanligt med Mirtazapin, som vad jag förstår är andrahandsvalet om ssri inte funkar (t.ex. för att man tycker att de sexuella biverknignarna är för jobbiga). Jag har nästan bara hört Mirtazapin omnämnas som ett rimligt alternativ till ssri. Därav har det känts rätt "kört" för mig, som varken vill gå upp i vikt eller lida av sexuella biverkningar. Brintellix kan eventuellt vara ett bättre alternativ.
 
"Detta läkemedel är föremål för utökad övervakning. Detta kommer att göra det möjligt att snabbt identifiera ny säkerhetsinformation. Hälso- och sjukvårdspersonal uppmanas att rapportera varje misstänkt biverkning. Se avsnitt Biverkningar om hur man rapporterar biverkningar."

Det står om Brintellix på Fass, vet dock inte riktigt vad det innebär.
 
"Detta läkemedel är föremål för utökad övervakning. Detta kommer att göra det möjligt att snabbt identifiera ny säkerhetsinformation. Hälso- och sjukvårdspersonal uppmanas att rapportera varje misstänkt biverkning. Se avsnitt Biverkningar om hur man rapporterar biverkningar."

Det står om Brintellix på Fass, vet dock inte riktigt vad det innebär.
Det betyder "bara" att medicinen är ny och att man ska rapportera in misstänkta biverkningar, så att man kan få napp på de mer ovanliga biverkningarna, som kanske inte uppkommit i testgrupperna.
 
Har du kollat på Voxra? Den ska ge mer energi och viktnedgång snarare än uppgång och ingen påverkan på sexlivet.
 
Jag tar Brintellix och har inte gått upp i vikt/ej någon ökad aptit, men något förändrad sexlust. Inte speciellt mycket sämre, allt tar bara lite längre tid än jag var van vid sedan tidigare om man säger så.
Ju högre dos desto mindre lust, dock.
Tar väldigt låg dos av medicinen och min lust är i vanliga fall väldigt hög..
Hade biverkningar i början som ångest och häftiga humörsvängningar men de är helt borta nu, tagit sedan September så de flesta mediciner måste man ge lång tid innan de ens börjat stabiliserat sig tyvärr.
 
Finns nog ingen som inte ger några som helst biverkningar. Däremot ger tydligen Brintellix vare sig sexuella biverkningar, viktuppgång eller ens muntorrhet eller utsättningssymptom. Det är de grejer jag tycker känns särskilt besvärande och som är svårt att undvika med andra mediciner.

Den ger mig svåra utsättningssymptom (ångest som "fan" och svettningar mm.) efter 1 dag på halv dos så det där är inte riktigt sant tyvärr.
 
Har du kollat på Voxra? Den ska ge mer energi och viktnedgång snarare än uppgång och ingen påverkan på sexlivet.
Jo, jag har sett Voxra. Det låter läskigt med krampanfall, vilket en del tydligen kan få. Men annars verkar det vara ett vettigt alternativ då den ju inte har de biverkningar som jag är rädd för. :) Ska ta upp det med min läkare nästa vecka.
Ett stort minus är iofs att det verkar vara väldigt dramatiskt att dricka alkohol när man tar Voxra. Nu är inte jag någon stordrickare, men jag tar gärna något glas vin någon gång ibland liksom. Känns segt att avstå. Men, men. Alltid får man avstå något.
 
Den ger mig svåra utsättningssymptom (ångest som "fan" och svettningar mm.) efter 1 dag på halv dos så det där är inte riktigt sant tyvärr.
Jo, jag läste ditt tidigare inlägg. Det var det som fick mig att undra hur tillförlitlig bipacksedeln egentligen är..! Har du rapporterat in dina biverkningar och symptom? Kan ju vara bra att göra, så kanske det blir en uppdatering så smånginom..
 
Jo, jag läste ditt tidigare inlägg. Det var det som fick mig att undra hur tillförlitlig bipacksedeln egentligen är..! Har du rapporterat in dina biverkningar och symptom? Kan ju vara bra att göra, så kanske det blir en uppdatering så smånginom..

Absolut har jag rapporterat det. Den är ju ganska ny så troligen därför det är så få biverkningar i listan.
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött precis exakt hela tiden. Jag går runt här hemma och suckar, stånkar och stönar över att jag är så jävla...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
6 986
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 482
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 347
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Har precis börjat med medicinen Abilify (10 mg) på grund av psykosliknande tillstånd, vanföreställningar och paranoia. Har för några år...
Svar
2
· Visningar
633
Senast: Skin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp