Hypertyreos katt, mat vid avmagring

Bukefalos 30 år!

Joppsa

Trådstartare
Hej!
Min 17åriga hankatt behandlas för hypertyreos. (Får Apelka vet 2ggr/dag) men han tappar i vikt kring bakbenen. Han har andra sjukdomar också som artros, känslig mage etc och äter idag Hills z/d mat. Har ni tips på någon mat som skulle kunna "tjocka" till honom? Något energitätt foder, gärna våtfoder.
Tack på förhand, mvh Johanna

Hej!
Min 17åriga hankatt behandlas för hypertyreos. (Får Apelka vet 2ggr/dag) men han tappar i vikt kring bakbenen. Han har andra sjukdomar också som artros, känslig mage etc och äter idag Hills z/d mat. Har ni tips på någon mat som skulle kunna "tjocka" till honom? Något energitätt foder, gärna våtfoder.
Jag beklagar verkligen, men med tanke på ålder och sjukdomar är det nog snällast att avliva istället även om det är jobbigtför dig. Vi fick själva akutavliva min mammas katt i måndags då proverna som togs visade att han troligen hade fått cancer och han var 16 år och 8 månader. Den största tjänsten och kärlekhandlingen vi kan ge våra djur är att släppa taget när de är gamla och sjuka, jag sitter själv med en gammal hund som måste avlivas nu. 💔 :cry:

Hej!
Om det är just bakbenen är det nog musklerna som försvinner. Prata med din veterinär. Det är ju vanligt att man tappar både muskulatur och får sämre förmåga att ta upp energi ur kosten när man åldras så pass som din katt är. Om ni redan har honom på sensitive foder så är det ju svårt att ge råd om andra foder, eftersom de kan påverka hans mage negativt.

Hej!
Troligen är det artrosen. Så blev min hund av hennes artros även om vi gjorde mycket sjukgymnastik med henne och gick stärkande bra promenader.
Veterinären sa också att tappa muskler bak kan ha med njurarna att göra.

Jag tycker det är dåligt utbud på högenergifoder för katt. Behovet finns ju hos mycket aktiva, vid sjukdom, och hos äldre.

Jag får själv ibland ge extra till min utekatt när det varit en period med mycket revirhävdande (ja, han och alla grannkatter är kastrerade). Det verkar inte finnas högenergifoder för vuxna katter, så jag köper kattungefoder.

Både Mjau och Monster har funkat här hemma för oss.

Hej!
Hill’s on care, Hill’s a/d, Royal Canin Recovery, Purina Convalescense.
Men skulle först och främst kontrollera njurar och sköldkörteln om det inte gjorts nyligen så att det inte finns något medicinskt bakom avmagringen (det brukar det göra). Och se till att katten får behandling för artrosen då minskad rörlighet leder till att muskulatur tappas. Ca 80% av alla seniora katter lider av artros och det går ofta oupptäckt.

Får han någon behandling för sin artros? Om alla andra medicinska möjligheter är under kontroll skulle jag satsa mina pengar på att det är artrosen som gör att han tappar muskulatur i bakdelen. Det finns smärtlindring, Omega 3-fettsyror och rehab som kan hjälpa.

Vad gäller mat kan du prova Specific Food Allergen Management. Den är energirik och snäll för magen. Concept for Life häst är också energirik mat och ett av de alternativ vi brukar rekommendera till våra patienter med IBD eller foderallergi.

Hej!
En bekant vars katt också har hypertyeros har också tappat mycket muskler i bak. Jag tror inte att din katt behöver lägga på sig i den bemärkelsen utan det är muskler som den har tappat. Den här katten behandlas för atros, gör din det?

Jag tänker såhär, självklart får man bli gammal och i vissa fall kan man på olika vis hjälpa och stötta så att djuret har en bra livskvalitet ändå. Har djuret det så är det bra. Annars är det dags. Din katt verkar ju må bra och det jag tror kan hjälpa är dels att få behandling för atrosen om den inte redan får det och dels eventuell träning för att bibehålla den muskulatur som finns. Dessutom kan man hjälpa till genom att undvika att katten hoppar och istället ger snällare alternativ att komma upp dit de vill.

En katt med atros ska inte tjocka på sig, tvärtom ska den precis som alla andra djur hållas slanka i lagom hull. Övervikt gör atrosen mer påtaglig för katten eftersom vikten gör att det gör mer ont.

Liknande trådar

• Gabapentin istället för Metacam till katt
  • A
    Min obegripliga katt!
  • S
    Allergi- mat

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur