Jag vill så gärna ha huset då jag vill ut på landet. Betalar nu för min hyreslägenhet 8200 + el på mellan 500-900 kr mån.
Så totalt ca 9000 i månaden.

Med huset är det kallhyra 8500. Avlopp/värme/vatten ca 600 kr i mån (högt räknat) El säger vi ca 2000 kr.

Totalt 11.000
Om jag lyckats hyra ut 2 boplatser vi säger 1000kr box så går de plus minus 0 och blir samma kostnad som jag bor på nu..

Vem betalar för renovering, el, skötsel av stallet osv? För mig blir det logiskt att det är den som hyr ut stallet, det vill säga du. Då blir det ingen vinst där.
 
Är det en stor gård som ska plogad? Vem gör det? Det blir en till post.

Och övriga kostnader låter definitivt alldeles felräknade.

Jag tror aldrig I livet att du kan värma upp ett hus och ett stall med den summan. Och vatten går åt rätt mycket med flera hästar...
 
Jag vill så gärna ha huset då jag vill ut på landet. Betalar nu för min hyreslägenhet 8200 + el på mellan 500-900 kr mån.
Så totalt ca 9000 i månaden.

Med huset är det kallhyra 8500. Avlopp/värme/vatten ca 600 kr i mån (högt räknat) El säger vi ca 2000 kr.

Totalt 11.000
Om jag lyckats hyra ut 2 boplatser vi säger 1000kr box så går de plus minus 0 och blir samma kostnad som jag bor på nu..
Jag tycker det är svårt att jämföra boenden, allt beror på...
Men ska jag jämföra lite kostnader så hyr jag ett hus idag på strax över 100 kvm. Uppvärmning luftvärmepump och el-element (från typ 80talet) plus 2 extra element (el). Bor i skåne. Novembers elräkning inkl värme och hushållsel låg på strax över 2000 kr, så högt har det aldrig varit innan. Jag bävar för december för det lär vara mer...mycket mer...
Jag betalar för vattenförbrukning runt 1000 kr för 2-3 månader, sophämtning runt 800 (vet ej tidsspannet men kanske per kvartal?).
Ägaren har villaförsäkring, jag har hemförsäkring. Men egentligen kvittar ju mina utgifter för jag bor ju inte i "ditt" hus.
 
Jag hade kallhyra i en lägenhet
betal vintertid runt 2500 per månad i el, men då var det såna dyra 2000w elelement
 
Ägaren av huset såklart? Som hyresvärd tecknar man ingen villaförsäkring.
Jag utgår från att du menar hyresgäst ;-).
Men har verkligen hyresvärden en gårdsförsäkring? Den är ju till för det i verksamheten som inte ingår i hem- eller villaförsäkringen, bland annat sådant som du behöver införskaffa (eller säkerställa ersättning för) för att kunna ha djur eller för att kunna hyra ut. Om du bedriver verksamheten (att hyra ut stallet) så är det ju du som behöver försäkringsskyddet.
 
Jag tycker det är svårt att jämföra boenden, allt beror på...
Men ska jag jämföra lite kostnader så hyr jag ett hus idag på strax över 100 kvm. Uppvärmning luftvärmepump och el-element (från typ 80talet) plus 2 extra element (el). Bor i skåne. Novembers elräkning inkl värme och hushållsel låg på strax över 2000 kr, så högt har det aldrig varit innan. Jag bävar för december för det lär vara mer...mycket mer...
Jag betalar för vattenförbrukning runt 1000 kr för 2-3 månader, sophämtning runt 800 (vet ej tidsspannet men kanske per kvartal?).
Ägaren har villaförsäkring, jag har hemförsäkring. Men egentligen kvittar ju mina utgifter för jag bor ju inte i "ditt" hus.
Vi har ett hus på knappt 70 kvm + ett litet stall. I november förbrukade vi nästan 900 kWh. Kostnad ca 2500 kr. Luftvärmepump, tre element igång inomhus + ett i ett "extra-rum" i stallet där katten bor (håller ca 13 grader), och hushållsel samt belysning i stallet. Hittills i december har vi förbrukat drygt 1300 kWh, med ÄNNU dyrare elpris lär elräkningen för december inte bli kul alls..... :nailbiting: Bor på gränsen mellan Skåne och Småland.
 
Vi har ett hus på knappt 70 kvm + ett litet stall. I november förbrukade vi nästan 900 kWh. Kostnad ca 2500 kr. Luftvärmepump, tre element igång inomhus + ett i ett "extra-rum" i stallet där katten bor (håller ca 13 grader), och hushållsel samt belysning i stallet. Hittills i december har vi förbrukat drygt 1300 kWh, med ÄNNU dyrare elpris lär elräkningen för december inte bli kul alls..... :nailbiting: Bor på gränsen mellan Skåne och Småland.
Kan inte ens kolla vad jag har förbrukat då min hyresvärd står på el-kontraktet 😬
 
Vårt hus är en dragig skånelänga på ca 115 kvm om man ska räkna golvytan, ca 80-85 om man räknar kvm med fullhöjd i tak. Vi har direktverkande el, oljeelement och en luft-luft. Vintertid har vi luft-luften + 4-5 element igång på halv-fart i huset beroende på temperatur och vindstyrka ute, bundet elavtal på 62 öre/kwh inkl skatter. Nätavgiften ligger på 1000-1200 kr i månaden och den kommer vi inte undan oavsett hur man gör. Vi har en årsförbrukning på ca 19'500 kwh totalt vilket inkluderar uppvärmning av pumprummet där vattenpumpen och hydroforen står (brukar hålla ca 10 grader där inne på vintern så det inte fryser sönder) samt uppvärmning av hundarnas hundkojor, utebelysning och annat sånt. Vintertid har vi en elräkning (enbart elen) på ca 800-1300 kr per månad och det är efter nästan 5 år i huset. Det tar ofta tid innan man hinner lära sig hur huset fungerar och hur man ska göra för att minska på värmeförlusten inne i huset. Den första vintern hade vi rörligt elavtal och hade inte en aning om hur huset skulle hanteras rent energimässigt. Då var vi uppe i 5-6'000 kr (inkl nätavgift) per månad när det var som värst mitt i vintern.

Med de elpriserna som är nu för alla som har rörligt så skulle jag säga att 2000 kr på el per månad under vintern är en fantasisumma, speciellt om man har en massa extrasaker som drar ström utöver boningshuset. Man vill gärna ha bra belysning i stallet, det finns säkert något utrymme där ute som ska hållas uppvärmt för att vattenledningar osv inte ska frysa, man vill gärna ha ström i staketen till hästarna även såna dagar när solpaneler inte räcker för att driva stängselaggregatet.
 
man vill gärna ha ström i staketen till hästarna även såna dagar när solpaneler inte räcker för att driva stängselaggregatet.
Ja, just det. Kostnad för elstaket plus uppvärmd vattenbalja glömde jag i min uppräkning!

Vi lyckas ändå hålla ner vår förbrukning en hel del med att elda i kamin, tack och lov, annars hade det varit ännu värre....
 
Ja, just det. Kostnad för elstaket plus uppvärmd vattenbalja glömde jag i min uppräkning!

Vi lyckas ändå hålla ner vår förbrukning en hel del med att elda i kamin, tack och lov, annars hade det varit ännu värre....
Kamin är riktigt bra. Vi har också en kamin men eldar för tillfället inte i den eftersom skorstenen behöver putsas om och även kaminen i sig ska bytas från en gjutjärn till en täljsten så småningom. Dessvärre så valde man någon gång i tiden att sätta hela murstocken utanpå huset, så det går inte att dra nytta av värmen i murstoken för att värma huset i någon större utsträckning, vilket är helt idiotiskt. Det är nästan så jag överväger att få murstocken avpolletterad och göra en helt ny kanaldragning inne i huset istället med ny skorsten upp genom taket...
 
Vem betalar för renovering, el, skötsel av stallet osv? För mig blir det logiskt att det är den som hyr ut stallet, det vill säga du. Då blir det ingen vinst där.
Eller så är det den som äger stallet.
Det nöts ju lika mycket av förstahandshyresgästens hästar som av andrahandshyresgästers hästar.
 
Eller så är det den som äger stallet.
Det nöts ju lika mycket av förstahandshyresgästens hästar som av andrahandshyresgästers hästar.

Har läst igenom hela tråden och kan inte hitta att ts ska ha egna hästar, utan hittar bara att hon funderar på att hyra ut alla boxar. Så för mig är det mer rimligt att den som får inkomsterna också får utgifterna, såvida det inte redan är inbakat i hyran vill säga. Det vet jag ju å andra sidan inte.
 
Har läst igenom hela tråden och kan inte hitta att ts ska ha egna hästar, utan hittar bara att hon funderar på att hyra ut alla boxar. Så för mig är det mer rimligt att den som får inkomsterna också får utgifterna, såvida det inte redan är inbakat i hyran vill säga. Det vet jag ju å andra sidan inte.
Den som äger och hyr ut från första början får ju inkomsterna.
 
Den som äger och hyr ut från första början får ju inkomsterna.

Jo men som jag skrev så vet vi inte om stallet är inbakat i hyran. Vi tex hyrde från början bara bostadshuset, garaget och halva maskinhallen trots att gården har fler byggnader. Idag har vi tillgång till allt utom halva maskinhallen men för samma hyra som innan. Ser jag till min egna hyresvärd så skulle det bli en högre hyra om vi skulle ha hästar eller liknande här eftersom han då skulle behöva ta en del av sin åkermark till hage, renoveringskostnader osv.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
584
Senast: animalasia
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 514
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 204
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Ibland blir det inte som man vill, men det blir bra ändå. Och ibland när det inte blir som man vill så blir det bara skit. Det är...
Svar
0
· Visningar
373
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Sommarföräldrar 2024
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp