Hon som bor där nu har rörligt

Även rörliga avtal varierar en del i pris, mellan olika avtal. Olika leverantörer har olika priser, olika storlek på påslag osv. Så det lär en jämföra.

Jag har haft rörligt elpris de senaste sex (?) åren, och enligt i princip alla jag pratat med blir det ofta billigast över tid. Men jag bor i en hyreslägenhet (med varmhyra, alltså ingår både uppvärmning och varmvatten i hyran) och det enda som går på min elräkning är just hushållsel - dessutom har vi inte egen tvättmaskin (däremot har vi skaffat en egen torktumlare, pga behov..). Jag har alltså en rätt låg elförbrukning. Min upplevelse var att min kostnad sjönk när jag gick över från fast till rörligt elpris, om en ser över året för min förra lägenhet (flyttade i somras. Större lägenhet och dessutom sambo med datorintresse, och är hemma mer. Vi har rörligt elpris men behöver lite längre tid för att dra slutsatser om nuvarande hushåll.).
Men jag är lite trygghetsnarkoman när det gäller ekonomin. Hade jag haft hus (betydligt större förbrukning...!) så hade jag nog valt att ha fast elpris, iaf första året så att jag ser hur min förbrukning ser ut över året och har lite lättare att förutse hur stora räkningarna blir. Men som sagt, lite trygghetsnarkoman och har inte heller enorma marginaler i min ekonomi (hade kanske resonerat annorlunda om jag hade dubbelt så hög lön, svårt att säga).
 

Bifogade filer

  • 7ADDE561-AB92-4E6D-85D2-04D9FF793AFB.png
    7ADDE561-AB92-4E6D-85D2-04D9FF793AFB.png
    204,1 KB · Visningar: 63
Fick priserna för elen i oktober- nov
760 förbrukning, 594 nätavgift,
1546 kr + 805.

Det skulle, grovt räknat, betyda 73 öre per kWh. Vilket jag tycker känns riskabelt att räkna med, eftersom det blir svårt att få ett avtal med de priserna (misstänker jag).

Jag räknade 12500 kWh/12 månader=1042 kWh (vilket inte är sant då det går mer på vintern sannolikt), sedan 760 kr/1042 kWh (vilket också blir ett grovt yxat värde), ger 73 öre/kWh.

Har du kontrollerat att livsföringen är likvärdig? Att det duschas dagligen, har rimligt varmt, lagar mat etc? Jag tycker ändå förbrukningen känns låg.
 
Ska du hyra ut boxplatser blir det en intäkt på 3000 kr/månad, och dessa ska sannolikt redovisas och skattas. Ska de sköta sig helt själva i stallet eller ska du tillhandahålla någon service? Jag tycker det är för lite pengar för slitage, ansvar och arbete.
 
Det skulle, grovt räknat, betyda 73 öre per kWh. Vilket jag tycker känns riskabelt att räkna med, eftersom det blir svårt att få ett avtal med de priserna (misstänker jag).

Jag räknade 12500 kWh/12 månader=1042 kWh (vilket inte är sant då det går mer på vintern sannolikt), sedan 760 kr/1042 kWh (vilket också blir ett grovt yxat värde), ger 73 öre/kWh.

Har du kontrollerat att livsföringen är likvärdig? Att det duschas dagligen, har rimligt varmt, lagar mat etc? Jag tycker ändå förbrukningen känns låg.
Håller med. Vi bor i Mälardalen, dvs lägre priser än Skåne. Vi band vårt pris på tre år nyligen (nya priset börjar dock gälla i Jan) och fick 70 öre/kWh, och priserna går upp varje dag..
Vet att vi kan förlora på det om priserna plötsligt dalar om ett år, men gården drar rätt mycket el på vintern så ser hellre att vi vet kostnaderna framöver än att ha rörligt 😇. Annars är det ju att föredra.
 
Mitt elbolag lämnar inga fastpriser just nu. Det skulle man tecknat för 6 månader sedan.
Det är få elbolag kvar som ger fasta priser just nu, men det finns. Just nu kunde jag teckna 5 år på 86 öre eller 6 månader på 180 öre. Snäppet högre än de 37 öre fastpris jag har idag.
 
Det är få elbolag kvar som ger fasta priser just nu, men det finns. Just nu kunde jag teckna 5 år på 86 öre eller 6 månader på 180 öre. Snäppet högre än de 37 öre fastpris jag har idag.

Jag fick också, innan det brakade loss på riktigt, erbjudande från mitt bolag. Men eftersom solcellerna var på väg och så många parametrar därmed förändrades ville jag inte binda mig - och får stå det kastet. Främst för att jag inte ville vara bunden med ev försäljning när det kommer till sommar och försäljning av el.
 
Jag vill så gärna ha huset då jag vill ut på landet. Betalar nu för min hyreslägenhet 8200 + el på mellan 500-900 kr mån.
Så totalt ca 9000 i månaden.

Med huset är det kallhyra 8500. Avlopp/värme/vatten ca 600 kr i mån (högt räknat) El säger vi ca 2000 kr.

Totalt 11.000
Om jag lyckats hyra ut 2 boplatser vi säger 1000kr box så går de plus minus 0 och blir samma kostnad som jag bor på nu..
 
Jag vill så gärna ha huset då jag vill ut på landet. Betalar nu för min hyreslägenhet 8200 + el på mellan 500-900 kr mån.
Så totalt ca 9000 i månaden.

Med huset är det kallhyra 8500. Avlopp/värme/vatten ca 600 kr i mån (högt räknat) El säger vi ca 2000 kr.

Totalt 11.000
Om jag lyckats hyra ut 2 boplatser vi säger 1000kr box så går de plus minus 0 och blir samma kostnad som jag bor på nu..

Är den gångna elkostnaden inklusive stallets el och eventuellt värme? Tillkommer kostnad för sophantering och gödselhantering också? Man får även räkna in kostnader för reparationer och annat slitage med inhysningar.
 
Jag vill så gärna ha huset då jag vill ut på landet. Betalar nu för min hyreslägenhet 8200 + el på mellan 500-900 kr mån.
Så totalt ca 9000 i månaden.

Med huset är det kallhyra 8500. Avlopp/värme/vatten ca 600 kr i mån (högt räknat) El säger vi ca 2000 kr.

Totalt 11.000
Om jag lyckats hyra ut 2 boplatser vi säger 1000kr box så går de plus minus 0 och blir samma kostnad som jag bor på nu..
Vad är det som ingår i kallhyran? Ingår reparationer, underhåll, sophämtning, plogning av vägar osv? Vad ska ingå i de 1000:- för boxplatserna? Det låter väldigt lite för stolpning/underhåll av hagar, slitage på stall/reparationer av trasiga boxplankor eller vad nu än kan hända.
Har inte riktigt koll, men kan hemförsäkringar och liknande bli dyrare pga hus istället för lägenhet? Tillägg: behövs försäkringar/annat när man hyr ut boxarna?
 
Jag vill så gärna ha huset då jag vill ut på landet. Betalar nu för min hyreslägenhet 8200 + el på mellan 500-900 kr mån.
Så totalt ca 9000 i månaden.

Med huset är det kallhyra 8500. Avlopp/värme/vatten ca 600 kr i mån (högt räknat) El säger vi ca 2000 kr.

Totalt 11.000
Om jag lyckats hyra ut 2 boplatser vi säger 1000kr box så går de plus minus 0 och blir samma kostnad som jag bor på nu..
Det där låter som en riktig glädjekalkyl, tyvärr. Vi betalar 950/mån för sopor och vatten, 800 för el innan priserna steg och utan värme (fjärrvärmen pendlar mellan 300-3000 beroende på månad).
Bor i Södermanland dock. Bara villa, inget stall.

Tänk på att sopor, hemförsäkring (och internet) saknas i din kalkyl.
 
Jag vill så gärna ha huset då jag vill ut på landet. Betalar nu för min hyreslägenhet 8200 + el på mellan 500-900 kr mån.
Så totalt ca 9000 i månaden.

Med huset är det kallhyra 8500. Avlopp/värme/vatten ca 600 kr i mån (högt räknat) El säger vi ca 2000 kr.

Totalt 11.000
Om jag lyckats hyra ut 2 boplatser vi säger 1000kr box så går de plus minus 0 och blir samma kostnad som jag bor på nu..
Din beräkning känns inte rimlig. Alls.

Om jag ser på detta med boxplatser. Vad ingår då? Hagar, uppvärmd sadelkammare? (Täcken behöver torka) Var ska inhysingarna förvara foder och strö? Har du vettig gödselhantering?
Finns det plats för två hästtransporter?

Själva huset - har du koll på kostnaden på sophämtning och slamtömning? Finns skorsten som behöver sotas? vad kostar försäkringen för hela fastigheten?
Elen - hur hög förbrukning? Vad det kostat tidigare kan du bortse från. Kolla förbrukningen och checka på t.ex. elskling.se vad du kan teckna för idag. El och skåne - det är en dyr kombo.
 
Jag vill så gärna ha huset då jag vill ut på landet. Betalar nu för min hyreslägenhet 8200 + el på mellan 500-900 kr mån.
Så totalt ca 9000 i månaden.

Med huset är det kallhyra 8500. Avlopp/värme/vatten ca 600 kr i mån (högt räknat) El säger vi ca 2000 kr.

Totalt 11.000
Om jag lyckats hyra ut 2 boplatser vi säger 1000kr box så går de plus minus 0 och blir samma kostnad som jag bor på nu..
Det är en rejäl glädjekalkyl. Uppvärmning och VA för 600 kr/månad? Nej, det är inte på kartan. Försäkring, försäkring för uthyrningen, det som krävs för uthyrningen (gödselhantering t ex). Sedan kommer allt underhåll som inackorderingar drar med sig (eller hästar ö h t).

En post för oförutsedda händelser, allt som behöver köpas in för att det ska fungera i början - jag gissar att du har rejält mycket högre kostnader än vad som anges i kalkylen.
 
Håller med. Vi bor i Mälardalen, dvs lägre priser än Skåne. Vi band vårt pris på tre år nyligen (nya priset börjar dock gälla i Jan) och fick 70 öre/kWh, och priserna går upp varje dag..
Vet att vi kan förlora på det om priserna plötsligt dalar om ett år, men gården drar rätt mycket el på vintern så ser hellre att vi vet kostnaderna framöver än att ha rörligt 😇. Annars är det ju att föredra.
Köpte ni ingen omteckningsrätt?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
584
Senast: animalasia
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 514
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 197
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Ibland blir det inte som man vill, men det blir bra ändå. Och ibland när det inte blir som man vill så blir det bara skit. Det är...
Svar
0
· Visningar
373
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp