Hyra stall, vad är brukligt?

F

föl2005

Funderar på att hyra ett stall och upplåta en del av boxarna till uthyrning. Vad är brukligt när man hyr stall? Vem står för underhåll och nybyggnation (t ex om man vill bygga en paddock i anslutning till stallet)?
Material till hagstängsel, vem betalar det hyresgästen eller stallägaren?
Vad är rimlig hyra för ett stall med 6 boxar och låg standard ute på landet i mellansverige?

Råd och tips från er som hyr stall, hur gör ni? Vad fungerar och vad fungerar inte i er relation till stallägaren?

:confused:
 
Allt det undrar över är i allafall upp till dig och stallägaren att "göra upp om" innan du hyr stallet och marken runt omkring.Är ju svårt att säga vad som är brukligt och inte,en del hyr byggnaden rakt upp och ner,en del hyr inkl. viss skötsel,vad gäller plogning osv på vintern och en del hyr per box..Så,det är nog upp till dig att ta en diskussion med stallägaren.
 
Ja, självklart är det väldigt individuellt från fall till fall och just därför efterlyser jag erfarenheter från andra som hyr sina stall.

Så, alla som hyr stall och hagar, berätta gärna vad som ingår och inte.
 
I vårt stall, som ägs av kommunen men hyrs av en tjej som i sin tur hyr ut till oss andra, står kommunen i detta fall inte för någonting. Hyran ligger på strax under 5000:-/kvartal för stall med 8 boxar och ca 5 hektar mark. Detta är billigt men anledningen är att kommunen inte kan bygga på marken då det är dränerat från bostäder ner under hagarna och huset som stallet tillhör är K-märkt, därför vill man gärna behålla stallet.

Tjejen som hyr stallet står för alla kostnader vad det gäller stängsel, färg vid målning & redskap. Vi har en kall hyra på 500:- /månad och då ingår ingenting annat än box och bete. När det gäller fodring så har vi ett rullande schema på morgonen och på kvällen likaså. Alla hjälps åt när det ska stängsles/målas/röjas.....m.m.

Detta gör att till en billig penning kunna ha hästen uppstallad men ingår det fodringar /täckesbyten o.s.v får man ju självklart höja priset.

I mörka Småland är detta ett ganska normalt pris på stallplats...då har vi inte någon paddock men det jobbas på det och isf blir det kommunen som betalar. Vi har skrittavstånd till 2 snart 3 andra ridhus så detta gör att det inte är något jättebehov hos oss nu.

Bara lite info som kanske kan leda till något vettigt??

HEJ HOPP!!
 
Jag hyr stall med två boxar, sadelkammare, höskulle, 5 hagar, ridbana för 2000 :- per månad. Jag sköter hästarna helt själv och köper in allt foder mm. Men ägarna hjälper till med in eller utsläpp 4-5 ggr per vecka. Hagarna och ridbanan fanns där när jag kom dit. Nya eltrådar delade vi på, annars är det jag som köper in det mesta. Mest för att jag vill kunna ta med det om jag bygger nytt stall själv. Tex täckeshängare o dyl. Ägarna står för plogning och harvning av ridbanan, att vatten och el fungerar. Om ngt annat går sönder tex dörrhandtag så lagar jag det. Allt fungerar jättebra (tycker jag iallafall)! Man kan resonera om det mesta med ägarna, men vi skrev ett avtal där vi kom överrens om vem som ansvarar för vad.
 
Jag är inhyrd hos en tjej som hyrt ett helt stall, totalt 5 boxar (+ en ponnybox om man vill) Hyran ligger på 3000:- för hela stallet. (tror jag)

Har tillgång till dusch, liten selkammare & foderlada

Hyresvärden (ägaren av stallet) står för el, vatten, skottning, bortforsling av skithögen och har upplåtit sin mark för hagar/bete.

"vi" står för kollektiv fodring, inköp av vårt eget hö/krf, spån och allt hagmaterial.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 265
Senast: Ajda
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 758
Senast: lundsbo
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 192
Senast: Angel
·
Hästhantering Hej alla som är vana vid unghästar - jag skulle behöva lite råd och tankar om hur bäst förbereda att transportera en unghäst en lång...
2
Svar
27
· Visningar
2 182

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp