Hyra ur boxplats eller inte?

Hallau

Trådstartare
Hej. Sitter här med en gård och har lite boxplatser över 2-3 st. Undrar om jag ska hyra ut eller inte??
Alla ni som har inackorderingar tjänar ni något på det eller inte:confused:
Tänkte ta ut en kallhyra där lite fodringar och in-utsläpp ingår.
Hur räknar ni?

Sv: Hyra ur boxplats eller inte?

Behöver du inte pengarna?
Trivs du bra som du har det?
Då ska du inte ta in inackorderingar. Det är mycket jobb och många viljor som ska igenom när man blir flera i ett stall. Tänk dig för både en och två gånger. Jag hyr ut boxar och jag har både toppenfolk men även sådana som struntar i sina hästar och reglerna i stallet. Det är jobbigt att föröka få ihop pedanten med slarvfian. Det den ena tycker är en snyggt sopad stallgång tycker den andra är osopad. Och det är du som får höra alltihop. Är du viljestark och kan säga ifrån så är det bra!

Man tjänar ju inget på det direkt och det är mkt jobb. Jag tycker att det är skönt att bara ha sig själv och sina hästar att se efter.

jag har stått själv i mitt stall i måååånga år nu... men till sommaren kommer jag att hyra ut en box... tjejen jag valt har jag valt ut själv, alltså jag frågade henne om hon ville flytta till mig då jag vet att vi kommer överrens då hon även är min ridlärare...

anledningen till att jag hyr ut en box är att få en liten slant över som hjälper mig att finansiera mina egna hästar och dessutom sällskap i stallet och lättare att få hjälp om jag vill åka bort...

Jag har inackordering enbart för att få viss avlastning, skulle aldrig haft det annars, då det är assvårt att hitt vettig människor som tänker likadant som en själv vad gäller hur allt sköts och som dessutom vill betala för alla faciliteter.

Nej, man tjänar inte mycket på det, förlust på vintern och kanske någon liten förtjänst sommartid. Mycket huvudbry med att få in folk som har ungefär samma syn på hästhållning som en själv och som respekterar de regler som finns. Du måste tänka på att de kanske kommer med en häst som inte är lika trevlig och hanterad som din, att du ska hantera den vid in och utsläpp etc.

Osämja i flocken, smittor, slarv med att släcka, stänga dörrar o grindar etc etc. Det enda positiva med hyresgäster är egentligen de gånger man lyckas hitta en vettig människa som man kan umgås med , rida ut tillsammans med, åka på tävlingar med osv. De finns , men är inte så lätta att hitta...

Ja, en anledning är det kan vara roligt med någon att rida ut med och få lite sällskap. Sedan är det väl inte fel med ett tillskott i kassan(om det nu blir något över).
Visst är det skönt att ha sitt stall för sig själv, göra som jag vill utan att få höra gnäll.
Får tänka lite till...har ju inte bråttom.

Det beror ju på hur man hyr ut boxarna tycker jag. Hyr du ut alla boxarna till en och samma person som du kommer bra överens med är det hur bra som helst. Men att ha 3 st olika personer med 3 olika syner på hur hästarna ska skötas är en annan femma.

Jag har haft hästarna hemma i alla år, men jag hade inte klarat mej utan någon som red ut med mej ibland etc. Det är såååå tråkigt att alltid rida själv!

Hej. Sitter här med en gård och har lite boxplatser över 2-3 st. Undrar om jag ska hyra ut eller inte??
Alla ni som har inackorderingar tjänar ni något på det eller inte:confused:
Tänkte ta ut en kallhyra där lite fodringar och in-utsläpp ingår.
Hur räknar ni?

Börja med att räkna ut fasta kostnader per box som el, vatten, underhåll/slitagekostn. både box & hage.Om du har lån för ev. nybygge/nyköp av stallbygg. att det slås ut per box på ett vettigt vis. Personligen så blandar jag inte ihop kallhyran med ev. tjänster som t.ex fodring och utsl. bra att hålla isär vid ev. hyreshöjn. Räkna sedan på dina tjänster och värdera det inte för lågt. Hyresgästerna ska ju ha klart för sig vad det kostar i tid och bensin att ha extra resor till stallet för att sköta fodr. och utsl. kollektivt. Foderkostnaden brukar ju bli lite individuella.

Jag har en mindre vinst på min uthyrningsverksamhet men det är ju inte någon jättehög timpenning man har! :smirk:

Ett tips.....bestäm dig exakt för hur du vill ha det med regler o.dyl samt kostnad och skriv in det sedan i ett detaljerat kontrakt. :) Man slipper många grå hårstrån på det viset även om man själv tycker att det blir petigt ;) Och var inte rädd att ta konflikt och stå på dig vid tjafs, du äger stallet och du bestämmer!

Har själv ibland haft blandad kompott på inhyrningar men har nu ett bra gäng. :)

/Kicki :)

....Det är jobbigt att föröka få ihop pedanten med slarvfian. Det den ena tycker är en snyggt sopad stallgång tycker den andra är osopad. Och det är du som får höra alltihop. Är du viljestark och kan säga ifrån så är det bra!

Kunde inte sagt det bättre själv ändå föredrar jag att ha det så, uppskattar sällskapet, uppskattar att ha hjälp när man själv skall bort och lite kan man ju påverka vem som kommer. Jag har varit noga med att försöka sätta 'stämningen' och jag talar om hur jag vill ha det både till slarvfian och pedanten.

Pengamässigt är det marknaden som styr priserna. Kan inte ens drömma om att försöka räkna ut vad jag borde ta. Gjorde precis 'bokslut' för förra året och då hade jag drygt 50% uthyrt under året. Då har jag inte fått täckning för alla kostnader (har bara 3 boxar jag hyr ut), med 100% uthyrt kan jag nog få min egen stallplats gratis. Då har jag givetvis inte fått betalt för mitt eget arbete men det mesta av det skall ju ändå göras för min egen häst.

Din timlön för det arbete du lägger ner kommer att bli otroligt låg.
Visserligen får du en viss inkomst men du kommer verkligen att få lägga ner en hel del arbete och huvudbry.
Om du träffar på någon som du verkligen tycker är trevlig, delar din syn på hästar och hästhållning och som är villig att hjälpa till och avlasta dig så kan det bli jättebra. Men får du några som helst dåliga vibbar av personen så bespara dig problemet att ta in henne/honom i ditt stall.
Och som någon annan skrev - gör upp ordentliga regler. Tänk verkligen igenom hur du vill ha saker och ting.

Lycka till! :bump:

Det är alltid lättare att ha inackorderingar när man egentligen inte är beroende av dem. Då kan man ju bara säga upp den/dem som tar mer energi än de tillför.

Jag har alltid sagt att ALDRIG en inackordering.

Nu har jag en, det funkar bättre än bäst. Men jag tror att det är ett undantag.

Vi har haft inhyrningar till och från under åren. Det har varit både för och nackdelar upplever jag. Det beroende på vad det är för några man får in.
Tips: Skriv kontrakt där det står klart och tydligt vad som gäller, mat, strö etc. Gör klart för de inhyrda ordentligt hur DU vill ha det i ditt stall, bryter dom det kan du säga upp dom, skriv in uppsägningstid i kontraktet bara, lycka till

Det är nästan aldrig värt besväret att ta in inackorderingar, jag skulle bara göra det om jag var absolut tvingad ekonomiskt.

Jag har haft inackorderingsstall med 35 boxar. Ingen dröm precis, de flesta är väldigt trevliga. Men så fort det blir dispyter så är det mindre trevligt. Och dispyter blir det, det kan jag lova. Det finns lika många syner på och tyckande om hästhållning siom det finns hästägare. Men jag tror kanske att det kan vara lättare om man inte är fler än 2-3 st. Åtminstone är det lättare att plocka ut 2-3 bra än 35 bra.

Liknande trådar

Småbarn Hej, dottern brukar ha lite ponnyridning på marknader och så när andan faller på (hon har i år för första gången skattat för de pengar...
Svar
7
· Visningar
813
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 415
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris... 4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 297
Senast: Sorgsen
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 931
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skötsel av utedass
  • Arbetsterapeut
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur