Hyra ut parkering i andrahand

Bukefalos 30 år!

Jag tänker mest att det kan bli komplikationer - vi hade parkering till vår lägenhet. Vår bil hade en mindre oljeläcka. Folk gick genom läckan när bilen var borta, tog med sig olja upp i sina lägenheter och fick fläckar på heltäckningsmattan..... Som vi ansågs skyldiga till. Sånt. Om den nya gästen ställer dit en bil som inte är helt fräsch.

Jag tänker mest att det kan bli komplikationer - vi hade parkering till vår lägenhet. Vår bil hade en mindre oljeläcka. Folk gick genom läckan när bilen var borta, tog med sig olja upp i sina lägenheter och fick fläckar på heltäckningsmattan..... Som vi ansågs skyldiga till. Sånt. Om den nya gästen ställer dit en bil som inte är helt fräsch.
Ingen kommer gå på min parkeringsplats 🙂 Men ja, jag drar mig för att hyra ut pga att det kan bli mer besvär än vad det är värt.

Parkeringen som tillhör min lägenhet kommer snart att stå helt tom då bilen ska säljas. Jag tänkte då hyra ut den, vilket är okej för bostadsrättsföreningen. Dom lägger sig ej heller i hur mycket man tar betalt för den.

Den kostar mig bara 100:- i månaden. Hur hade ni gjort; hyrt ut för 100:- eller hade ni tagit lite extra? Det kommer snart att bli lite svårare med parkering i området då ”ödetomten” mitt emot blivit såld och ska bebyggas, så möjligheten att stå där kommer att försvinna.
Jag skulle nog ta 200 i alla fall för att täcka ev problem och strul som kan uppstå. Men det beror ju också på vad nån är beredd att betala.

Själv skulle jag nog avstått för att inte dra på mig risk för problem.

Vad menar du? Parkeringsplatsen tillhör lägenheten. Det tillkommer en avgift på 100:- som då är obligatorisk, för parkeringsplatsen, på min faktura för avgiften till föreningen.
Jag menar det jag skriver, att jag inte förstår hur det kan vara andra hand om den tillhör lägenheten. Betalar man en hyra för parkeringen så är den ju inte ens egen eller per automatik tillhör lägenheten.

Jag förstår inte hur man kan vara tvungen att ha en parkeringsplats eller betala för en om man inte vill ha den.

Min parkering läggs på på min hyra också men jag skulle ju inte säga att parkeringen tillhör min lägenhet för det. Alltså kan jag inte hyra ut min parkeringsplats till någon och ta höga hyra, skillnad kan jag tänka mig om lägenheten faktiskt kommer med parkeringen, då hyr man ju inte ut den i andra hand på det sättet.

Senast ändrad:
Jag menar det jag skriver, att jag inte förstår hur det kan vara andra hand om den tillhör lägenheten. Betalar man en hyra för parkeringen så är den ju inte ens egen eller per automatik tillhör lägenheten.

Jag förstår inte hur man kan vara tvungen att ha en parkeringsplats eller betala för en om man inte vill ha den.

Min parkering läggs på på min hyra också men jag skulle ju inte säga att parkeringen tillhör min lägenhet för det. Alltså kan jag inte hyra ut min parkeringsplats till någon och ta höga hyra, skillnad kan jag tänka mig om lägenheten faktiskt kommer med parkeringen, då hyr man ju inte ut den i andra hand på det sättet.
Den tillhör väl lägenheten på samma sätt som ett förråd kan tillhöra en lägenhet. Precis som att bredband kan vara ett obligatoriskt tillägg på bfr-avgiften oavsett om du vill använda det eller ej.

Det är inte helt ovanligt att man tvingas betala för saker man inte vill ha. Diskmaskin och tvättmaskin kan vara sånt. Inglasad balkong med.

Det är inte helt ovanligt att man tvingas betala för saker man inte vill ha. Diskmaskin och tvättmaskin kan vara sånt. Inglasad balkong med.
Det är en sak att ha högre hyra pga att det kommer mycket med en lägenhet och det är en annan sak om det är en separat del man betalar för. Jag känner inte någon som det står på hyresavin "lägenhet denna hyra" och sen "balkonen den här summan" separat. Då är ju hyran helt enkelt högre bara.

Det är en sak att ha högre hyra pga att det kommer mycket med en lägenhet och det är en annan sak om det är en separat del man betalar för. Jag känner inte någon som det står på hyresavin "lägenhet denna hyra" och sen "balkonen den här summan" separat. Då är ju hyran helt enkelt högre bara.

Det vet jag. Diskmaskinen är gratis första 6 månaderna, sen kostar den en viss summa/månad.

Jag uppfattar det som att det är en brf och inte en hr. Kan mycket väl tänka mig att varje lgh har en egen parkeringsplats som ingår i föreningsavgiften.

Som redan påpekats handlar det inte om hyra utan BRF-avgift. Och då är det inte alls konstigt att ha olika delsummor som är beräknade på olika kostnader eller som fördelas mellan medlemmarna efter olika principer.

Exempelvis är kostnaden för uppvärmning större för en stor lägenhet medan kostnaden för att asfaltera är lika för varje p-plats. Föreningar gör olika med hur direkt de relaterar sådant till varje medlems avgift och hur mycket de klumpar ihop det (exempelvis till en enda kvm-relaterad summa)

På min avi från föreningen står först avgiften för min lägenhet och sen avgiften för min balkong. Avgifter är helt separata. Hade samma för min förra lägenhet.

Jag har en stor balkong och därmed högre balkongavgift jämfört med vissa andra grannar som har mindre balkong.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Balkong 2026
  • Valvaka!
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar