Hyra ut transporten.

Blandrastik

Trådstartare
Har hittat en transport jag vill ha, som ligger en bra bit över den budget jag hade tänkt mig från början.
Har du funderat på om jag skulle ta och hyra transporten för att kanske få en krona eller två till månadskostnaden.
Bara dumt eller?

Nån som hyr ut sin transport som kan berätta, kanske den bara kommer tillbaka i trasigt skick och sen ska man jaga folk som inte vill betala för skadorna.
Funderar också på hur ett sånt hyresavtal skulle se.

Har hittat en transport jag vill ha, som ligger en bra bit över den budget jag hade tänkt mig från början.
Har du funderat på om jag skulle ta och hyra transporten för att kanske få en krona eller två till månadskostnaden.
Bara dumt eller?

Nån som hyr ut sin transport som kan berätta, kanske den bara kommer tillbaka i trasigt skick och sen ska man jaga folk som inte vill betala för skadorna.
Funderar också på hur ett sånt hyresavtal skulle se.
Jag är av åsikten att hyr man ut som privatperson så ska man ta ut en deposition som säkerhet för att släpet tas om hand.
T ex 1000kr i deposition och 400kr för hyran. Går ngt sönder så behålls depositionen och om det är mindre saker som t ex repor eller en sprint som försvunnit så tas bara en mindre del för att ersätta eller reparera.

Förhoppningsvis så är folk villiga att få tillbaka sina pengar och då är extra noga.
Och har de inte en tusenlapp att lägga så undrar jag om de då har råd att ersätta eller laga de de har sönder på transporten..

Om du hyr ut av ekonomiska motiv och inte har ett företag, hade jag nog absolut slagit idén ur hågen. Betänk att du får transporten söndertrasad. Hyrestagaren vägrar betala, försäkringen täcker inte (när du hyr ut). Du har själv inte råd att slanta upp 12500 kr som det kostar att laga för att kunna använda.

Du behöver hyra ut MÅNGA gånger för att täcka risken, du behöver ha en annan transport att använda själv under repartionstiden. Plus att transporten går ner i värde när andras hästar stökar sönder den utan att direkt skada den för reparation. Det ska in många hyreskronor för att täcka värdesänkningen när någon dragit tänderna i sidorna under 4 timmar...

Varför skulle inte försäkringen täcka om jag hyr ut?
Har sett lite på andras "hyresannonser" där man får stå för självrisken om man hyr och transporten går sönder.

Det är näringsrörelse om du hyr ut. Och skaderisken ökar så markant att det inte finns vettiga försäkringar att teckna. Hyr du på macken är de ju oförsäkrade. Vi hyr inte ut, men bara normalförsäkringen för släp verksamhet är hög nog.

Kolla i dina försäkringsvillkor, jag kan nästan garantera att det står uttryckligen utskrivet att det inte gäller om transporten hyrs ut eller finns i någon form av verksamhet.

Jag hyr inte ut min transport, just pga det som Lovisaleonora nämner. Jag har förstått det som att flera bolag har villkoret att försäkringen inte täcker vid uthyrning när det gäller privatpersoner (vad som "händer" om man har ett företag som äger transporten, vet jag tyvärr inte. Utgår från att det blir en annan försäkring.). Jag har fått förfrågan vid några tillfällen, och inte sällan fått kommentaren att "Vadå, du behöver ju inte tala om för försäkringsbolaget att släpet var uthyrt när det gick sönder?!", men nä. Jag vill ha min transport hel när jag behöver den, och jag vill att den finns tillgänglig om jag skulle behöva åka på ett oplanerat klinikbesök t.ex. Jag har, vid ett par tillfällen, lånat ut den till personer som jag känt/känner väl när det skitit sig för dem och de haft en tid på kliniken som hästen verkligen behövt komma till. Då med förbehållet att om något går sönder så får de stå för reparationen - hela kostnaden ifall försäkringsbolaget inte tar det.

Jag har hyrt av privatperson vid några tillfällen (dels det släp jag idag äger, dels ett annat), då jag inte ägt någon egen. Det har funkat bra och släpet/släpen har varit hela och fräscha. Betydligt billigare än att hyra av företag, förstås. Men då har de också återlämnats i samma skick, dvs ingenting har hänt då jag hyrt dem...

Jag hyr inte ut min transport, just pga det som Lovisaleonora nämner. Jag har förstått det som att flera bolag har villkoret att försäkringen inte täcker vid uthyrning när det gäller privatpersoner (vad som "händer" om man har ett företag som äger transporten, vet jag tyvärr inte. Utgår från att det blir en annan försäkring.). Jag har fått förfrågan vid några tillfällen, och inte sällan fått kommentaren att "Vadå, du behöver ju inte tala om för försäkringsbolaget att släpet var uthyrt när det gick sönder?!", men nä. Jag vill ha min transport hel när jag behöver den, och jag vill att den finns tillgänglig om jag skulle behöva åka på ett oplanerat klinikbesök t.ex. Jag har, vid ett par tillfällen, lånat ut den till personer som jag känt/känner väl när det skitit sig för dem och de haft en tid på kliniken som hästen verkligen behövt komma till. Då med förbehållet att om något går sönder så får de stå för reparationen - hela kostnaden ifall försäkringsbolaget inte tar det.

Jag har hyrt av privatperson vid några tillfällen (dels det släp jag idag äger, dels ett annat), då jag inte ägt någon egen. Det har funkat bra och släpet/släpen har varit hela och fräscha. Betydligt billigare än att hyra av företag, förstås. Men då har de också återlämnats i samma skick, dvs ingenting har hänt då jag hyrt dem...
Men jag kan ju hyra ut till sånna som dig. :)

Men jag kan ju hyra ut till sånna som dig. :)

Absolut, tills min häst får tokfnatt och river släpet av nån anledning ;) .

Skämt åsido: jag tror absolut att det finns vettigt folk att hyra ut till. Egentligen. Även jag har ju som sagt lånat ut mitt i akuta fall, och fått tillbaka det i gott skick. Kunde man vara säker på att det bara är såna som hyr, då hade kanske även jag övervägt att hyra ut det emellanåt - en liten slant skulle inte skada plånboken och om släpet ändå mest står... Men jag litar inte på att gemene man snällt hostar upp ett femsiffrigt belopp, utan strul, om något händer så att släpet behöver lagas. Det behöver ju inte vara så att hästen lever satan i släpet i vanliga fall, det räcker med en gång. Och krasst sett finns det fler sätt att skada ett släp på, så att det behövs en tripp till verkstaden, än att hästen river det inifrån. Olyckor händer.
Iaf här där jag bor är det inte billigt att lämna in hästtransporten på verkstan, och de är dessutom rätt uppbokade = inte säkert att det bara är att lämna in samma dag och få hämta det helt och fixat dagen efter. Så även om den som hyr skulle betala utan att säga emot, skulle det kunna bli strul för mig om jag skulle behöva släpet innan det fixats till.

Värt att tänka på är att många hyr just för att de har stökpellar och de inte vill ha sönder sin egen transport/transport som de får ersätta (stallkompisen etc).

Vet inte hur många gånger jag lasttränat, och fått just den förklaringen "nej, det är inte vårt eget släp, det är bättre att han har sönder ett hyrsläp eftersom ha är så himla stökig".

Trevligt.

Vet inte hur många gånger jag lasttränat, och fått just den förklaringen "nej, det är inte vårt eget släp, det är bättre att han har sönder ett hyrsläp eftersom ha är så himla stökig".
Trevligt.

Nej, i och för sig inte. Men de finns ju de som helt enkelt bara inte har en transport. Inte att hästen är ett monster att transportera. Men visst är det uppenbara risker.

Jag har hyrt privat. Kan försöka leta papper men antar att det stod att jag fick stå för ev. reparation/självrisk.

Min häst var snäll ;) men självklart kan allt hända ändå..

jag har lånat ut min transport till vänner ett par gånger ilket jag ångrar!!
Den ena backade in med den i ett staket så en skärm blev bucklig, en annan hade en häst som var såååå snäll men den sparkade upp flera märken på väggarna (köpte transporten ny, detta var dom första märken som gjordes :() och den tredje bajsade ner transporten med diarré från golv till tak och där fick jag själv städa.
Aldrig mer!

Jag har bekanta som lånade en kompis släp. Punka på motorvägen, så pass att däcket trasades sönder in till fälgen, alla däck låste sig och pajjades. De menade då att däcken var i dåligt skick från början och kunde tänka sig att ersätta endast det punkterade däcket. Kul... Det var ett sånt där akutbesök där släpägaren var snäll.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 486
Senast: Nota
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något... 2
Svar
24
· Visningar
2 070
Senast: iNHALE
·
Relationer Jag har upplevt en situation som väldigt irriterande under några år nu, för någon vecka sedan så escalerade min irritation och jag blev... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 448
Senast: Majjijann
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 225
Senast: Mint
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka