Hyresgäster en sort för sig?

Sv: Hyresgäster en sort för sig?

Jo jag minns hundarna som förökade sig hejdlöst.
Den historien var värre än mina vilda och pessimistiska fantasier.

.... men här läses elen av varje månad och man betalar hyra i förskott och el i efterskott.

Fram till 1 juli 2007 så fick man inte sälja vidare el så då var inte ett alternativ.
Antingen så lyckades ni få ert nät koncessionsfritt före det, vilket jag tvivlar på, eller så hade er elleverantör kunnat bli gramse och stängt av leveransen samt åtalat er för illegal konkurrens.
Numera så är elnät inom en mängd olika anläggningar koncessionsfria.

Det är med den bakgrunden som jag fastnade i att el skulle ingå.

Det verkar ta mycket energi av dig med dessa stugor. Kan du inte sälja dem och strunta i att ha hyresgäster?

Det verkar ta mycket energi av dig med dessa stugor. Kan du inte sälja dem och strunta i att ha hyresgäster?

Ja de tar alldeles för mycket energi.
Och det hade varit underbart om de hade gått att sälja.
Men jag får inte (har inte fått) stycka av från min gård då den ligger under Arlandas bullerzon.
Nu så har visserligen en annan granne fått både stycka och bygglov längre in i zonen, jag finns bara ca 400m in i zonen, så det kanske går nu.

Om jag skulle kunna sälja av gården i bitar så vore det en lysande affär.
Så bra att jag inte skulle bo kvar själv heller.
Det är bl.a. det som jag försöker att vänta ut.
Bullerzonen krymper vart efter att flygplanen blir tystare och starkare så att de kommer upp högre fortare.

Men bed & breakfast då? Skulle det inte löna sig bättre samt bli mindre slitage med gäster som bara stannar en dag eller så? Iofs mera jobb men kanske lättare att få ut en deposition?

Vår ena närmaste granne har b & b på sin gård och har haft nästan helt fullbokat de senaste två sommarhalvåren. För honom går det så bra att han tom har rivit ut allting i det gamla häststallet och byggt övernattningsrum där också.

Vi har själva ett utrymme på gården om 50 kvadratmeter som vi funderat lite av och till på att bygga en lägenhet i, just för att kunna hyra ut veckovis om sommaren och för att ha en bra plats för våra bekanta att sova när de besöker oss om vintrarna. Men jag är osäker på om det skulle löna sig eller åtminstone gå jämnt upp. Utrymmet ifråga är redan ombyggd till butikslokal och har väggar isiolerade. Men där hade behövts fixas med golv och isolering mot taket, samt nya fönster och sedan ska ju kök och enklare badrum fixas. Och dessutom ska man ju ha bygglov för ändrad användning....

Jag provade något sådant förra året men det blev inte riktigt bra.
Jämfört med det så var vinterns hyresgäster mindre arbete faktiskt.
Värdet som semesterboende är så pass mycket lägre än värdet på ett permanent boende här i Bostadsbristens land.

Pendelavstånd till Uppsala och Stockholm samtidigt är det största värdet.
Nu hoppas jag dock på att de nya hyresgästerna skall vara av en annan sort än de förra.
De har bättre motivation i alla fall.
Det blir inte bra när folk flyttar hit för att det är vad de får tag på även om de egentligen vill bo centralt i Uppsala.
De kroknar då alltid på vintern när pendladet blir svårt för att bilen fryser ihop eller vägarna blir hala.
Jag trodde att de förra var motiverade.
Men det var inte sant, de utnyttjade sina kontakter till referenser för att jag kände referenserna.
Det var deras bästa möjlighet att få något alls när de var på resa långt bort.

Oki, bra att veta.

Mina ben längtar till landet även om det inte är möjligt just nu.

Och så måste man ju vara önskvärd också förstås :D

Hur funkar det när man skriver bort besittningsrätten som privatperson, måste det godkännas hos Hyresnämnden?

Det vet jag faktiskt inte, men varför skulle man behöva få det godkänt där om man skriver i hyreskontraktet som hyresgästen skriver på och därmed alltså godkänt kontraktet?

Efter att ha läst ditt inlägg blev plötsligt män med nordsvenskar överrepresenterade som idiothyresgäster som inte betalar för sig i min privata statistik (stämmer med min förra hyresgäst nämligen)

Mycket möjligt, mannen lär ha flyttat runt en del.......Hos dem bodde han bara några månader, sen fick han flytta igen..

Därför att man kör över lagen.
Och lagen gäller alltid över kontraktet om det är till hyresgästens fördel.
Hyreslagen går alltså inte att avtala bort.

Hm, jag är inte så påläst i detta.
Men enligt lag får alltså hyresgästen besittningsrätt dvs rätt att bo så länge denne önskar och inte kan sägas upp efter viss tid (tror det är 9 månader?)?
Det låter helt galet tycker jag.
Då är man ju verkligen inte så sugen på att hyra ut till vemsomhelst :crazy:

Man skriver ett separat avtal om det som man sedan registrerar hos Länsstyrelsen? eller var det Hyresnämnden?

Nåja det står på deras hemsida hur man skall göra.

Man ratar hundfolk-man kanske missar någon enstaka vettig men det får man ta.:cool:

Sedan ratar man människor som är äckligt trevliga o inställsamma, de som fixar allt o där inget är omöjligt.De flesta ljuger.

Jag ratar hundfolk och rökare.
Det tar det värsta.
Jag skall försöka att sortera bort de som bökar sönder för mycket också.
Fixare är farliga.
De som hade sönder så mycket klarade liksom allting själva.

Jag skall fundera vidare på saken.
Men nu så är det så trasigt att det inte spelar så stor roll längre.
Största värdet i byggnaderna ligger i att de står där och har el, vatten och avlopp.
Så även att skotta bort hela och ställa dit något nytt är rimligt.
Men det skall nog inte behövas.
Taket är helt...

Hur kunde jag glömma rökare?

Detta fasansfulla gissel för husuthyrare.

Det märks att efter 7 år med samma hyresgäster så har jag legat av mig. Tur att vi sålt.

Och vi bor i ett sådant område att huset, inte ens vid en bra renovering, kommer att få högre värde än renoveringen sas.

Hm, jag är inte så påläst i detta.
Men enligt lag får alltså hyresgästen besittningsrätt dvs rätt att bo så länge denne önskar och inte kan sägas upp efter viss tid (tror det är 9 månader?)?
Det låter helt galet tycker jag.
Då är man ju verkligen inte så sugen på att hyra ut till vemsomhelst :crazy:

Är det inte 6 månader? Detta gäller dessutom stall i vissa fall, främst om man hyr ut hela stallet (kan även gälla om man får en särskild boxplats tilldelad sig). I mina kontrakt har det t ex stått tydligt att stallägare äger rätt att hänvisa hästen till en ny boxplats om det anses nödvändigt. Då ska tydligen inte besittningsrätten gälla.

Men ja, annars ska det registreras någonstans när man hyr ut i första hand. Minns att det inte skulle vara nödvändigt när jag hyrde ut min bostadsrätt en tidsbegränsad tid i andra hand, men annars ska man ha hyffsat bra skäl för att besittningsrätten inte ska gälla för en hyresrätt i första hand.

Inte_Ung: Det är möjligt att pappa hanterar elen annorlunda nu, det har jag nog lite dålig koll på nu på senare tid. Kanske har de övergått till egna abonnemang...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Diskbråck
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka