Hyreshöjning

Nebraska

Trådstartare
Hyr ett litet hus sedan mer än tio år. Har aldrig haft någon hyreshöjning, men heller ingen höjning av standarden som är rätt låg. Nu vill hyresvärden höja hyran med 50% en ett bräde. Är det OK?
 
Senast ändrad:
Sv: Hyreshöjning

Det har jag svårt att tro. Motivering?

Kolla med hyresgästföreningen. Det är sånt där man har dem till
 
Sv: Hyreshöjning

Dessutom att det ska börja gälla från nästa hyra!
Motiveringen är att de aldrig höjt hyran...
 
Sv: Hyreshöjning

Du säger bara nej och låter bli att gå med på det.
Sedan så måste hyresvärden dra det genom Hyresnämnden.

Den hyra som hyresvärden kan sätta är s.k. bruksvärdeshyra och den bestämmer Hyresnämnden.
De kommer t.o.m. ut och tittar på hyresobjektet för värdering.
Den hyran kan sättas rakt av oavsett vad hyran tidigare har varit.

Men en höjning måste aviseras minst 3 månader i förväg innan höjningen skall börja att gälla så din avisering är ogiltig.

Inte_Ung, Hyresvärd
 
Sv: Hyreshöjning

Låter i alla fall som att skjuta upp höjningen tre månader ska vara rimligt.
Att dra höjningen genom hyresnämden känns inte som så stor ide. Tror hyran kommer ändå hamna på nåt liknande eller kanske högre.
Jag hade väl hoppats på att det fanns någon gräns hur mycket man fick höja hyran per år eller nåt sånt.
Tack för infon!
 
Sv: Hyreshöjning

Det där är klurigt.
Har du haft ovanligt låg hyra i 10 år, så ser jag inget omoraliskt i att höja den till faktiska värdet.
Jag hyr ut ett hus, och haft samma hyra i säkert 10 år. Det har bara blivit så, har känts löjligt att höja med bara nån hundring.
Men jag inser ju att den dagen jag vill höja till "normal" hyra kommer säkert hyresgästen att protestera.
Så det är nog bättre att aldrig vara snäll.
 
Sv: Hyreshöjning

Jag anser inte att jag varit utsatt av så snäll hyresvärd. Men det spelar mindre roll. Sättet att höja hyran med 50% med åtta dagars varsel är långt från OK för någon.
 
Sv: Hyreshöjning

Men en höjning måste aviseras minst 3 månader i förväg innan höjningen skall börja att gälla så din avisering är ogiltig.
Här brukar vi få retroaktiv hyreshöjning, inga tre månader här inte...men det beror väl på att förhandlingarna drar ut på tiden.
 
Sv: Hyreshöjning

Men de har ju sagt till i förväg när den ska höjas men det blir förhandlingar först eller hur?
 
Sv: Hyreshöjning

Till mig säger de då inget. Det kommer bara en avi där det står att hv och HGF kommit överens om hyreshöjning fr.o.m. månad x och så får man oftast höjning retroakivt.
 
Sv: Hyreshöjning

Jag anser inte att jag varit utsatt av så snäll hyresvärd. Men det spelar mindre roll. Sättet att höja hyran med 50% med åtta dagars varsel är långt från OK för någon.

Men du tycks ju vara medveten om att du i ett stort antal år fått en alldeles för låg hyra att betala.

Nöj dig med det. Bit i det sura äpplet.
Betala den gängse hyran för kåken.

Beror ändringen på ett ägarskifte..det brukar ju vara arv eller ägarbyte som lyfter på täcket till för låga hyror o arrenden...;)
 
Sv: Hyreshöjning

Den är absolut inte orealistisk om man är hyresgäst. Jag har själv kompenserat den uteblivna hyreshöjningen med att orda allt själv. För att ta några exempel satt in köksfläkt, bytt vattenkranar, tagit hit grävare och fixat gräsmatta med mera med mera. Det kommer jag ju med den nya hyran inte behöva. Så i pengar kommer säkert hyresvärden inte göra någon vinst. Jag kommer helt enkelt börja ringa och felanmäla istället.

Det som gjorde mig upprörd var det korta varslet och höjningen i procent var hög. Kunde i alla fall delats upp på två omgångar.
 
Sv: Hyreshöjning

Till mig säger de då inget. Det kommer bara en avi där det står att hv och HGF kommit överens om hyreshöjning fr.o.m. månad x och så får man oftast höjning retroakivt.

Det är så i de fastighetsbolag som har förhandling med Hyresgästföreningen.
Där så anses Hyresgästföreningen vara du.
Och de får veta många månader i förväg hur mycket hyresvärden vill höja hyran.

Det finns en särskild lag för det, Hyresförhandlingslagen
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...ng/Hyresforhandlingslag-1978304_sfs-1978-304/
 
Sv: Hyreshöjning

Den är absolut inte orealistisk om man är hyresgäst. Jag har själv kompenserat den uteblivna hyreshöjningen med att orda allt själv. För att ta några exempel satt in köksfläkt, bytt vattenkranar, tagit hit grävare och fixat gräsmatta med mera med mera. Det kommer jag ju med den nya hyran inte behöva. Så i pengar kommer säkert hyresvärden inte göra någon vinst. Jag kommer helt enkelt börja ringa och felanmäla istället.

Det som gjorde mig upprörd var det korta varslet och höjningen i procent var hög. Kunde i alla fall delats upp på två omgångar.

Har själv torp ute på det viset. Låg hyra och en 5 årsplan för vad som ska göras.
2 fördelar.
1 Lägre hyra för gästen, Han/hon arbetar gratis;)
2 Jag får ngn att hålla kåkarna i skick utan att det kostar mig skjortan
 
Sv: Hyreshöjning

vad ligger hyran på då?
1000:- mån.
el gör väl 300 dvs ansluten till nätet
vatten o avlopp 500 egen brunn trekammarbrunn
centralvärme i form av vattenburet ytterligare en 500 hundring
så 2500 i månaden?;)

Kallt vill säga

Normalt för en kåk på landet 4000-4500.....(fd arbetarbostad eller torp)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Min hyresvärd är en idiot IGEN! Han har höjt hyran med 5,9% trots att det står på hyresgästföreningens hemsida att hyresvärdarna får...
Svar
12
· Visningar
1 251
Senast: Lyan
·
Juridik & Ekonomi Jag har skrivit på kontrakt på en hyresrätt och ska nu sälja min bostadsrätt. Jag har två uppskjutna reavinstbeskattningar från tidigare...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 579
Senast: Dentaku
·
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
754
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
451
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp