Bukefalos 28 år!

Hyresvärdar som ljuger...

S

Spider84

Vad trött jag är på våra hyresvärdar just nu.

Vi flyttade till gården i slutet av sommaren.
Eftersom jag skulle ha flertalet hästar här så var jag noga med att diskutera sommarbete med dom. Jag skulle få minst 5ha, men korkade som jag var så skrev vi det aldrig på papper.

Nu i slutet av mars så säger de att jag inte får sommarbete...där står jag med 12hästar och två söndertrampade vinterhagar efter vinterns väta.
Så alla inackorderingar får flytta, jag får sälja en häst (okej han skulle säljas ändå) och flytta en häst till bete (som är skadad).
Två utbildningshästar ska flytta denna veckan, men jag kan inte ta emot fler pga detta.
Och resterande hästar får gå på hö hela sommaren. :crazy:

Det är en förlorad inkomst för mig på 5000-8000kr/månad. :(

De har vägrat ge oss en anledning till varför vi inte får det, men igår for fan i sambon och han åkte upp till dom och "skällde" en del.
Då pluppar det ur dom att jägarna vill inte ha hästarna på den marken.
Om det stämmer måste de ha vetat om det sedan innan!! :eek:
Stämmer det inte så står dom och ljuger rakt ut.

Sen gnäller dom över att jag inte gödslat hagarna som är här...nej tro fan det eftersom jag omöjligt kan ha 12hästar i samma hage (två stycken är dessutom hingstar) under tiden gödslet går ner i marken.

Så livet är mindre roligt just nu.
Kommer bli minst ett års slöseri med tid (i prinip) och en jäkla ekonomisk nergång för oss (det är inte gratis att flytta, speciellt inte till en stor gård) för absolut ingenting alls.
Hade vi stannat hade (håller på) ekonomin vänt till det bättre pga utvecklingsmöjligheterna...men med en så pass minskad inkomst så går det bara inte med den hyran vi har.
Och ingen av oss vill flytta!! :cry:

Kanske skulle hänga upp sandsäcken sambon har och slå på den?
*behövde bara babbla av mig*
 
Sv: Hyresvärdar som ljuger...

Då pluppar det ur dom att jägarna vill inte ha hästarna på den marken.
Om det stämmer måste de ha vetat om det sedan innan!! :eek:
Stämmer det inte så står dom och ljuger rakt ut.


Hm...jaha det är ju ändå inte så mycket de får jaga under sommaren när hästarna går på bete!

Men de måste visst detta innan. Jägarna går ju inte och ändrar sig hux flux.

Dessutom just detta kanske var anledningen till att de förra hyresgästerna flyttade?

Jag tror helt enkelt att de bara ville ha in hyresgäster så länge det gick för att få in pengar. ( De förlorar ju om det står tomt!)

/kt
 
Sv: Hyresvärdar som ljuger...

Det är oerhört tragiskt att muntliga avtal verkar ha tappat sin mening. Många människor verkar se dessa som något man säger för att det passar bra i dagsläget. Sedan när situationer ändrar sig, varför kan dem inte försöka vara ärliga och göra det bästa av situationen? Saker kan ju ske, men det är bristande respekt att inte informera och dessutom försöka lägga skulden på den andra partern.

Har gått på några smällar jag med. Inte i den kalibern som du - det är större summor pengar och jag förstår din upprivenhet. Är de inte måna om att ha nöjda hyrestagare?
 
Sv: Hyresvärdar som ljuger...

Har du några vittnen på deras löften?
Eller när de erkände att jägarna skulle prioriteras före er?

Att bryta ett muntligt kontrakt är lika allvarligt som att bryta ett skriftligt.
Om du kan styrka ditt muntliga kontrakt så kan du faktiskt få skadestånd för kontraktsbrott.
 
Sv: Hyresvärdar som ljuger...

trist när dom inte håller sitt ord!

för att du inte ska i förlust måste du dra ner på hästantalet tyvärr.
Gud vad dyrt att hålla 12 hästar, speciellt om alla måste få fullt med grovfoder/krafft även sommartid.

hoppas det ordnar sig!
 
Sv: Hyresvärdar som ljuger...

Beklagar!
Lätt att säga så här i efterhand, men ni borde haft skriftligt på att ni skulle få ha betesmark.
Vad får man jaga under sommaren? Låter som en konstruktion!

Hoppas verkligen att det löser sig för dig. Finns det ingen granne som kan arrendera ut mark?

Immer
 
Sv: Hyresvärdar som ljuger...

Svar lite till alla:
Tyvärr finns det inga vittnen på det.
Jag har ett gammalt mail som nu är raderat, men som vi troligtvis kan få fram igen där jag tror att det står att vi får hyra mark och även vad det ska kosta.
Men om vi tvingar igenom det lär det inte bli roligt att bo kvar heller eftersom det behövs göras en del för att utveckla företagen (hans är kommande).
I och för sig kan man göra det detta året och sedan leta nytt så klart.

De tolv hästarna var inte alla mina utan även inackorderingar och utbildningshästar = inkomst för min del. 4st är mina.

Och ja vi borde absolut haft det skriftligt. Den niten gör jag inte igen. :crazy:

Som jag fattat det är vi dessutom de första som hyr hela stället = en bra inkomst för dom så jag fattar inte att de krånglar.
 
Sv: Hyresvärdar som ljuger...

Du ska se att du snart hittar ett nytt bättre ställe att hyra. Min hovis tex hyr en gård av Björnstorp gods utanför Dalby med betesmark och allt.... så nog går det att hitta bra ställen!!!!!

/KT
 
Sv: Hyresvärdar som ljuger...

Fy vilken otrevlig sits ni hamnat i :mad: Det ska ju vara folk till allt. Man upphör helt enkelt aldrig att förundras.

(och så Knapplån)

Vi har hamnat i liknande dilemma fast vi har inte hästar. Vi hittade äntligen "rätt" ställe. Gård som gått i släkten i generationer, förra hyresgästerna bodde här i över 5 år. Ägarna och vi var noga med att poängtera att det skulle vara långsiktigt, speciellt som vi har barn.

Vi skrev avtal, flyttade in i dec. och nu tänkte vi renovera stallet så det äntligen skulle kunna komma in hästar i mitt liv igen.. Då säger ägaren NEJ, för nu har dom funderat på att sälja hela gården :eek: Ehhh WHAT?? Men det där får vi prata om nästa gång vi kommer ner säger han då och har undvikit oss sedan dess. Svarar inte på tfn heller..
*suck*
 
Sv: Hyresvärdar som ljuger...

Stava "besittningsrätt" för dem;)

Det är skitsvårt att avhysa hyresgäster.

TS: Beklagar:( Går det inte att hitta annat bete denna säsongen och sen söka nytt ställe? Att stå med höfodring hela säsongen är ju inte kul!
 
Sv: Hyresvärdar som ljuger...

Vi ska försöka leta upp det mailet jag tror att jag har (raderat). Kan jag hitta det kan vi i så fall "tvinga" dom att ge oss bete. De äger den mesta marken häromkring nämligen.
 
Sv: Hyresvärdar som ljuger...

Du kan hyra ut din gård billigt till oss istället för att sälja den. :angel:
 
Sv: Hyresvärdar som ljuger...

Jo, vi vet ju det MEN det ger ju begränsat skydd eftersom dom har rätt att sälja. Eftersom det är en sk en- till tvåfamiljsbostad har ägarna rätten på sin sida även om vi troligen kommer låta dom dra det till hyresnämnden.
 
Sv: Hyresvärdar som ljuger...

Leta fram det där mailet och knata sedan iväg till en advokat.
Inte för att det blir trevligt utav det, men litet skadestånd som plåster på såren är aldrig fel.
 
Sv: Hyresvärdar som ljuger...

Jag har tänkt samma tanke.
Vi lär ju inte bo kvar så länge till (allt från 3 månader till nästan ett år) då kan man leva med att dom är sura.
 
Sv: Hyresvärdar som ljuger...

Funderade en vända till.
Har en tanke nu eftersom ingen utav oss vill flytta egentligen.

Att ha papper klara för att skrivas på om sommarbete så länge vi väljer att bo kvar här.
Samt papper om uppsägning och skadestånd (inte för att jag vet hur man hanterar det, men det får min advokat göra).

Sen åka till dom och förklara att det är omöjligt för oss att bo kvar om jag inte får sommarbete den tiden vi bor här...skriftligt.
Kan dom då tänka sig det, samt de förändringar vi vill göra, som de godkänt och som gården nyttjar av, även det skriftligt. Då skriver vi helt enkelt papper på det och stannar.

Vill dom inte det så får de den andra uppsättningen papper och vå får flytta. *suck*
 
Sv: Hyresvärdar som ljuger...

Att ha papper klara för att skrivas på om sommarbete så länge vi väljer att bo kvar här.
Samt papper om uppsägning och skadestånd (inte för att jag vet hur man hanterar det, men det får min advokat göra).

Sen åka till dom och förklara att det är omöjligt för oss att bo kvar om jag inte får sommarbete den tiden vi bor här...skriftligt.
Kan dom då tänka sig det, samt de förändringar vi vill göra, som de godkänt och som gården nyttjar av, även det skriftligt. Då skriver vi helt enkelt papper på det och stannar.

Vill dom inte det så får de den andra uppsättningen papper och vå får flytta. *suck*


Det tycker jag låter som en god idé! Lycka till!
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 935
Senast: lundsbo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 466
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 767
Senast: Pudlan
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 187

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • The Eras tour Stockholm
  • Vad läser du just nu?
  • SD:s trollfabrik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp