Bukefalos 28 år!

Hysterisk ägare ;)

Det där låter exakt som när min häst fick en senskada. De blir ofta ohalta ganska snabbt trots senskador, så de är VÄLDIGT luriga. Kolla absolut upp hästen snabbt, skulle jag säga. Inte för att det behöver vara något, men med tanke på symptomen hade jag inte tvekat en sekund.
 
Ren krasst så skulle det bero på vad det var för häst om jag skulle åka in direkt eller avvakta. Om det var t.ex. ett avelssto, en pensionär eller skogsmullehäst som det inte spelade så stor roll om den blev avställd ett tag, så skulle jag inte åka till klinik än ut från din beskrivning, utan kyla benet och försöka hålla hästen lugn (inget bus i hagen och endast skrittpromenader vid hand) i 1-2 veckor och sedan utvärdera. (Dvs. behandla som en misstänkt senskada i första hand)
Om det är en mindre skada bör hästen vara 100% fräsch inom en vecka eller högst två.

Om det vore en tävlingshäst med högt värde, eller min (enda) träningskompis som jag var mån om att hålla i toppsckick, så skulle jag göra en hältudredning med ultraljud snarast.
 
Så om du själv slagit i tex en stol och får ett blåmärke och blir öm så du haltar 2 dagar åker du till akuten?

Då hästen ej varit särskilt påverkad och redan efter 2 dagar nästan bra, är jag osäker på klinikbesök. Haft kontakt med veterinär som sett film på hästen, tycker att de kan vara både det ena och andra eller inget. Därför jag ville ha tydligare motivering till varför man valt att tex åka till veterinär. .

Du är en människa, du kan uttrycka och känna efter din smärta och bestämma när det gör för ont nu måste jag till doktor.
En häst kan inte uttrycka sig om hur ont det gör, och hästar döljer sin smärta för oss/rovdjur.

Du har ansvaret att ta bästa beslutet för din häst då hästen inte kan ringa efter vetrinären själv.
 
Behöver lite hjälp med tankar!

Bakgrund :
Hästen är super fin, välmusklad och i god kondition.
Tisdag, tappat en sko vänster fram (hade gått någon vecka för länge innan omskoning, men inte illa på något sätt).
Skos onsdag. (Var tyvärr ej på plats, men gick som vanligt utan några bekymmer).

Torsdag, rider, men är stapplig/svag hälta i trav. Något svullen/svampig insida senan precis nedanför knät vänster framben.
Fredag, likvärdig liten svullnad/svampig och väldigt svag hälta. Bandagerad med Zinkbandage.
Lördag lite svag hälta. Vet ej svullnad/svampig då bandaget fick sitta kvar 1 dag till.
Söndag, bort med bandage, svullnaden/svampighet borta. Hältan nästan helt borta men finns en antydan kvar. Men mycket bättre.
Ingen värme i hoven eller benet.

Hade ni åkt till veterinären för detta? När och varför?
Ja tänker många tankar . Senskada? En sträckning? Spark?
Några tankar från er.....behöver jag hjälp med!
Min häst hade dom symptomen när han hade ett sömtryck. Har du testat ta av skon? Tänkte eftersom det kom dagen efter skoning så kan det ju ha med det att göra.

Men det kan även vara en senskada, istället för att spekulera så är det bättre att ta reda på vad det är.
 
För att jag är tveksam till att det är en skada som är mer än lite vila och blir bra sedan. Har varit i kontakt med veterinär som inte akut tycker jag behöver komma. Om det änns behövs.
Och är man tveksam är det väl bättre att kolla en gång för mycket? Sen fattar jag ju att det kanske är svårt ekonomiskt och praktiskt, men det hör liksom till.
 
Jag hade åkt till en hästklinik. Varför? Hade haft svårt att rena mitt samvete om jag avvaktat och om det längre fram i hästens liv visar sig något som kan härledas till den gamla skadan. Jag vill ju att hästen ska få dom bästa förutsättningarna och hålla så länge som möjligt. Åker hellre till veterinär en gång för mycket än en gång för lite. Jag hade bokat tid direkt. Fram till dess kan man spekulera ihjäl sig och googla fram alla möjliga skräckscenarion Så ju fortare du får en utlåtande desto bättre! . Lycka till med din häst :)




Behöver lite hjälp med tankar!

Bakgrund :
Hästen är super fin, välmusklad och i god kondition.
Tisdag, tappat en sko vänster fram (hade gått någon vecka för länge innan omskoning, men inte illa på något sätt).
Skos onsdag. (Var tyvärr ej på plats, men gick som vanligt utan några bekymmer).

Torsdag, rider, men är stapplig/svag hälta i trav. Något svullen/svampig insida senan precis nedanför knät vänster framben.
Fredag, likvärdig liten svullnad/svampig och väldigt svag hälta. Bandagerad med Zinkbandage.
Lördag lite svag hälta. Vet ej svullnad/svampig då bandaget fick sitta kvar 1 dag till.
Söndag, bort med bandage, svullnaden/svampighet borta. Hältan nästan helt borta men finns en antydan kvar. Men mycket bättre.
Ingen värme i hoven eller benet.

Hade ni åkt till veterinären för detta? När och varför?
Ja tänker många tankar . Senskada? En sträckning? Spark?
Några tankar från er.....behöver jag hjälp med!
 
Jag har två tankar:
1. senskada - kyl benet och då menar jag verkligen kyl. Många många ggr om dagen. Zinkabandage var ju bra! Åk in om någon vecka - då är det enklare att se en senskada. En ny senskada är ändå svårt att se. Håll hästen i sjukhage och lugn.
2. någon gick snett vid skoningen. Ta ut hovis och be honom ta av skorna och kika efter sömnstick.

Hoppas det går bra. Uppdatera gärna här.
 
Jag skulle definitivt åkt in till klinik omgående och röntgat/ultraljudat. Min häst trampade/drog av sig en sko och det resulterade en mindre ligamentsskada.
 
Precis, och en mindre skada blir ju större om man fortsätter rida alt. låter hästen rocka loss i hagen etc.
Yes precis! Det var så lurigt i detta fallet också, då det inte syntes något på rakt spår utan enbart på böjt efter provokation. Hade antagligen blivit mycket värre om hästen fått busa i hagen då han inte har "såpass ont" av det för att själv fatta att han ska låta bli!
 
Hade antagligen blivit mycket värre om hästen fått busa i hagen då han inte har "såpass ont" av det för att själv fatta att han ska låta bli!

Det är säkert ofta så det blir värre. Börjar som en liten skada, sedan märker ingen något förrän hästen är rejält halt. Eftersom många, många låter hästen "vila bort" det. Istället blir det värre för att man inte kontrollerar och åtgärdar.
 
Behöver lite hjälp med tankar!

Bakgrund :
Hästen är super fin, välmusklad och i god kondition.
Tisdag, tappat en sko vänster fram (hade gått någon vecka för länge innan omskoning, men inte illa på något sätt).
Skos onsdag. (Var tyvärr ej på plats, men gick som vanligt utan några bekymmer).

Torsdag, rider, men är stapplig/svag hälta i trav. Något svullen/svampig insida senan precis nedanför knät vänster framben.
Fredag, likvärdig liten svullnad/svampig och väldigt svag hälta. Bandagerad med Zinkbandage.
Lördag lite svag hälta. Vet ej svullnad/svampig då bandaget fick sitta kvar 1 dag till.
Söndag, bort med bandage, svullnaden/svampighet borta. Hältan nästan helt borta men finns en antydan kvar. Men mycket bättre.
Ingen värme i hoven eller benet.

Hade ni åkt till veterinären för detta? När och varför?
Ja tänker många tankar . Senskada? En sträckning? Spark?
Några tankar från er.....behöver jag hjälp med!
Hur har det gått?

Med risk för att bli idiotförklarad säger jag att jag inte hade åkt till veterinär efter din beskrivning. Jag tycker dock att om du är orolig så är det tillräcklig anledning att åka in, man känner sin egen häst bäst.
 

Liknande trådar

Hästvård Sommaren 2014 gick mitt hbl på hingstbete med en annan hingst. Bara de två. Under denna period växt min unghäst mycket både på höjd och...
Svar
4
· Visningar
1 661
Senast: MaRomer
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 114
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 620
Senast: __sofia__
·
Hästvård Min häst lyckades sparka sig själv på ett framben för ett par veckor sen, då var hon både halt, varm och svullen så vet. tillkallades...
Svar
17
· Visningar
4 725
Senast: bejkonfis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp