Bukefalos 28 år!

Hysterisk när det kommer gäster

iNHALE

Trådstartare
Hej alla hundmänniskor

Söker lite tips och råd på hur man kan få en 1-årig pudelpojke att behärska sig när det kommer folk och hälsar på. Han blir helt hysteriskt glad och far runt som en tätting och ska hälsa, nosa och vara med till max, vilket kan vara jobbigt, speciellt när gästerna har barn med sig eller när det kommer folk som är lite rädda/ovana för hundar. Han är rätt stor, men absolut inte farlig på något sätt, det är bara det att han blir så in i h*lv*te glad när det kommer folk. När det är riktigt illa får man ha honom kopplad och hålla i honom så gästerna kan få av sig kläderna innanför dörren.

Senast vi hade gäster var min kusin här med sin familj, dvs inkl två barn, 3 resp 6 år gamla. Han hoppar inte på folk, men han är tillräckligt stor för att vara som en mindre häst i jämförelse med barnen, som så klart blev lite rädda för honom, vilket inte gjorde honom lugnare, tvärt om.

De var här i ca 4-5 timmar, och under den tiden var han tvungen att vara kopplad/hållas i minst 3 timmar. När vi skulle äta kopplade vi honom i trappräcket (inte hårt, bara precis drog haken på kopplet genom handtaget så det bildade en ögla runt stoplen) där han kunde se oss inne i köket, men ungarna kunde äta ifred utan att ha en stor pudel som skulle sitta i knä och gosa samtidigt. Han satt fint där och tuggade på sitt tuggben, men så fort det var dags att gå från bordet åkte energimätaren upp till kokpunkten direkt.

Han blir likadan när t.ex. rörmokaren, sotaren eller vem som helst kommer och i ärlighetens namn skäms jag som en tok varje gång vi får gäster och hunden beter sig som ett vilddjur, även om han inte är min så är det ju familjens gemensamma hund.

Fick ett tips att avleda hans uppmärksamhet med t.ex. en leksak så han kan ta ut energin på den, men det fungerar inte. Han tittar på leksaken i två sekunder sen är gästerna 500 ggr roligare igen.

Självklart låter vi honom hälsa och sniffa lite på gästerna, men någon måtta får det ändå vara tycker man.
Vi har testat med att bara låta honom hållas, men kommit till den slutsatsen att det inte fungerar, han kan hålla på i två-tre timmar om han får hållas och det är ingen som orkar hälsa på en hund så länge och ha den flåsande runt byxbenen.

Om personen vet vad man ska göra, dvs ignorera honom, så slutar han fort och lugnar ned sig, men många människor gör tyvärr inte det utan när han far omkring dem så klappar de honom i alla fall och pratar med honom osv, troligen för att de tror det är så man ska bete sig med en hund och inte vill se ut som "hundhatare" eller något annat fånigt trots att de helst skulle vilja slippa hunden en stund. Det går ofta att säga till folk att ignorera honom, men med barn funkar de inte så bra då de inte kan låta bli att titta på honom eller gömma sig bakom någon vuxen, vilket han ser som en inbjudan till lek.

Kan tänka mig att det där med att hålla i honom och ha honom kopplad när vi får gäster är lite kontraproduktivt, men vad ska man göra? Folk blir ju rädda och tycker det är himla tröttsamt.

Kan tillägga att han blir ordentligt aktiverad varje dag. Vi har en stor tomt där han får springa runt och leka, kastar bollar till honom och allmänt aktiverar kropp och knopp + att han går på en långpromenad varje dag.

Är långt ifrån en hundexpert så har tyvärr inga bra idéer på hur man ska lösa det hela.
 
Sv: Hysterisk när det kommer gäster

Självklart låter vi honom hälsa och sniffa lite på gästerna

Det är ingen självklarhet att man får hälsa på allt och alla.

Stäng in hunden i ett rum bredvid hallen med kompostgaller. Låt inte hunden komma ut till gästerna förrän den är lugn och under tiden den lugnar sig så hinner ni informera gästerna om att de absolut inte ska klappa och gulla med hunden samt förklara varför.

Om hunden sedan börjar vimsa runt igen, när han fått komma ut, säg åt honom att gå och lägga sig i sin bädd. (Kan han inte det på kommando, lär honom.)

På så sätt kommer han lära sig att man inte får hälsa på de roliga gästerna om man inte är lugn = han kommer vara lugn för att få hälsa.
 
Sv: Hysterisk när det kommer gäster

Tack för svar. Han är inte så jättebra på att lyssna på något, förutom "sitt". När han är helt uppe i varv drar han ned rullgardinerna helt och man får nästa ta tag i nackskinnet för att få ut honom ur hans lilla personliga tornado. Över lag tycker jag personligen att han är rätt ouppfostrad. Han älskar att vara ute och när det är dags att gå in igen ska det mycket lock och pock till för att han ska komma när man kallar.
Om jag ska vara ärlig så ogillar jag honom rätt ordentligt ibland, men jag försöker ändå då irritation aldrig hjälper.
Jag har kommit med förslaget att stänga in honom någonstans när gästerna kommer, men mamma tycker det är en dålig idé och bara ger hunden en dålig upplevelser. Ska dock föreslå det igen. Tack för tipset.
 
Sv: Hysterisk när det kommer gäster

Som ägaren till en lättstressad pudelmix vet jag precis hur du har det! Han är jobbigt flamsig för att han är osäker på vad som förväntas av honom, INTE överlycklig som man kan tro!

Först och främst måstde du bestämma dig för en metod. Antingen instängd. Vår är ganska lugn bakom en stängd dörr faktiskt. Eller att blockera honom från att komma fram till hallen och till gästerna. Hallen är förbjuden zon och du får blocker honom med din kropp utan ett ord! Få honom att kunna kontrollera sig såpass att han kan lyda nästa signal från dig som är gå och lägg dig eller koppla honom eftersom han troligvis inte klarar av att lyda ännu. Sedan när gästerna kommit in anvisar du hunden till en filt på golvet där han kan se alla men inte röra. Reser han sig får du platsa igen mycket bestämt. Gärna ett ben. Klarar han inte det i början får han vara kopplad till något.

Ute så får du ha en långlina på honom. När han ignorerar din inkallning så rycker du till i linan och visar din missnöjdhet tydligt och berömmer när han kommer fram! Börja när han är på väg till dig att kalla in och gör det svårare allteftersom, tex när han nosar på ngt kul.
 
Sv: Hysterisk när det kommer gäster

Jag har kommit med förslaget att stänga in honom någonstans när gästerna kommer, men mamma tycker det är en dålig idé och bara ger hunden en dålig upplevelser. Ska dock föreslå det igen. Tack för tipset.

Då får du fråga din mamma om det inte är bättre för hunden att bli "utstängd" än att den stressar runt och blir sjövild. Förhoppningsvis inser hon att det inte är speciellt bra för hunden att stressa runt heller. Är hunden hyfsat normalt funtad så kommer den inte ta det som någon "dålig upplevelse" om den blir instängd i något rum, kanske snarare tvärt om.

Hur aktiverar ni honom? Tränar ni någonting tillsammans?

Oavsett situation så kanske du vet när han blir stressad eller "vild"? Försök bryta det INNAN han blir okontaktbar. Så fort han visar minsta tecken på att vara på gång att bli okontaktbar så sätt igång och träna kontaktövningar eller bryt hans beteende på annat sätt.

Sedan måste nog du och de andra som hunden bor med sätta er ner kring ett bord, prata om hur hunden beter sig idag, hur ni vill att hunden ska bete sig och vad ni allihop ska göra för att hunden ska kunna bete sig så. Kommer ni fram till något, om så bara en pytteliten förbättring, så är det långt bättre än ingenting.
 
Sv: Hysterisk när det kommer gäster

Vi har oxå en unghund som blir överlycklig när det kommer människor, men antingen tar jag och lägger honom en bit ifrån ytterdörren, där han får ligga tills alla har kommit in och han är lugn. Men det kräver min fulla uppmärksamhet på honom och inte släppa honom en enda gång, är det gäster jag vill välkomna ordentligt (dvs icke hundmänniskor som inte förstår att de ska ignorera honom) så stänger jag in honom i köket med kompostgaller, där efter så brukar han få gå lös om han är lugn, kan han inte hålla sig lugn så får han gå och lägga sig på sin plats. Och lugnar där efter ner sig och bryr sig inte om de som rör sig i huset. Är det kompisar till barnen hemma så håller jag rätt hård koll på honom, han är inte tillåtet att springa efter dem om de springer inne.
 
Sv: Hysterisk när det kommer gäster

Som ägaren till en lättstressad pudelmix vet jag precis hur du har det! Han är jobbigt flamsig för att han är osäker på vad som förväntas av honom, INTE överlycklig som man kan tro!

Först och främst måstde du bestämma dig för en metod. Antingen instängd. Vår är ganska lugn bakom en stängd dörr faktiskt. Eller att blockera honom från att komma fram till hallen och till gästerna. Hallen är förbjuden zon och du får blocker honom med din kropp utan ett ord! Få honom att kunna kontrollera sig såpass att han kan lyda nästa signal från dig som är gå och lägg dig eller koppla honom eftersom han troligvis inte klarar av att lyda ännu. Sedan när gästerna kommit in anvisar du hunden till en filt på golvet där han kan se alla men inte röra. Reser han sig får du platsa igen mycket bestämt. Gärna ett ben. Klarar han inte det i början får han vara kopplad till något.

Ute så får du ha en långlina på honom. När han ignorerar din inkallning så rycker du till i linan och visar din missnöjdhet tydligt och berömmer när han kommer fram! Börja när han är på väg till dig att kalla in och gör det svårare allteftersom, tex när han nosar på ngt kul.

Skrev ett långt svar med webläsaren laggade ur när jag skulle skicka.. Nåja..

Han är den typen av hund som väljer när han vill lyda och när han inte vill lyda. När man kräver tråkiga saker, som att t.ex. gå in, väljer han att ignorera en och bara stå och titta på en några meter bort utan att röra sig.

Han är som sagt ganska precis 1 år, och kan fortfarande inte ligga ned på kommando, vilket jag tycker är helt bedrövligt.. och när man kallar kommer han ibland, om han vill.
Sitta ned på kommando är väl det enda han faktiskt kan.

Ska testa det där med att blockera honom från hallen när det kommer gäster, tror det kan hjälpa en hel del.

När jag promenerar honom ute använder jag en lång longerlina för hästar så jag snabbt kan håva in honom om vi skulle möta en bil, cyklist, ryttare, nån annan som är ute och går osv.
Ska ta och träna inkallning lite bättre så man får det att funka i alla situationer.
 
Sv: Hysterisk när det kommer gäster

Då får du fråga din mamma om det inte är bättre för hunden att bli "utstängd" än att den stressar runt och blir sjövild. Förhoppningsvis inser hon att det inte är speciellt bra för hunden att stressa runt heller. Är hunden hyfsat normalt funtad så kommer den inte ta det som någon "dålig upplevelse" om den blir instängd i något rum, kanske snarare tvärt om.

Hur aktiverar ni honom? Tränar ni någonting tillsammans?

Oavsett situation så kanske du vet när han blir stressad eller "vild"? Försök bryta det INNAN han blir okontaktbar. Så fort han visar minsta tecken på att vara på gång att bli okontaktbar så sätt igång och träna kontaktövningar eller bryt hans beteende på annat sätt.

Sedan måste nog du och de andra som hunden bor med sätta er ner kring ett bord, prata om hur hunden beter sig idag, hur ni vill att hunden ska bete sig och vad ni allihop ska göra för att hunden ska kunna bete sig så. Kommer ni fram till något, om så bara en pytteliten förbättring, så är det långt bättre än ingenting.

Just ren träning gör vi inte så mycket just nu. Men har haft lite tankar på att börja med lite agility. Tror hans hjärna skulle må bra av att faktiskt behöva tänka lite och inte bara flagga runt som en strumpa på en tvättlina i storm.

Ska ta ett snack med mina föräldrar igen, speciellt mamma, han är hennes lilla gullegris och så fort man blir lite bestämd mot honom och sätter ned foten "nu räcker det!" så kommer vågen av klagomål att man är för brutal och för aggressiv och att man inte får göra så med den lilla luddiga hunden.. Pappa är mer avslappnad, är mer på min sida när det kommer till att hunden måste uppfostras och att det kommer bli bättre för alla, inkl hunden, när han vet vad som gäller.
 
Sv: Hysterisk när det kommer gäster

Ute så får du ha en långlina på honom. När han ignorerar din inkallning så rycker du till i linan och visar din missnöjdhet tydligt och berömmer när han kommer fram! Börja när han är på väg till dig att kalla in och gör det svårare allteftersom, tex när han nosar på ngt kul.

En snabb tanke, om man uppfostrar hunden genom att rycka till i en lina så kommer han väl ändå inte lyssna när linan inte längre är där? Linan ska vara där av säkerhetsskäl, inte för att du ska rycka och dra i den, då förstörs ju hela kommunikationen.
 
Sv: Hysterisk när det kommer gäster

Jo det skulle man ju kunna tro faktiskt. Men jag har inte den erfarenheten alls faktiskt. Jag gjorde så här: Jag VISSTE ju att han skulle ignorera min inkallning så jag visste att jag i samma sekund eller ja sekunden efter att jag kallat så gjorde jag ett "knyck" i linan, bara som en påminnelse. När vi gjort detta någon enstaka upprepning förstod han att jag menar det jag säger och han kom blixtsnabbt och med GLÄDJE eftersom mitt beröm bestod ibland av korv och ibland av att han fick jaga mig! Om man ser till att belöningen är det hunden älskar mest, kanske bus med boll eller så? Så kommer hunden inte uppfatta knycket som ett straff eller tänka "ha nu är jag fri" när den är borta eftersom det var så kul att komma till matte och belöningen för att jag vände på direkt och kom i illfart var ju skitkul! Har man en gång haft pudel så inser man att de kommer att ifrågasätta VARFÖR de ska göra saker. DÄRFÖR skiter de i det ska LÖNA sig för dem och gör det det så är de snabba att lära och komma ihåg!
 
Sv: Hysterisk när det kommer gäster

Ja ta ett snack med din mamma får det låter som att ni låter divan i hunden få bestämma! Pudlar är clowner och divor men de har oxå en stor arbetslust om man lyckas motivera dem! Vad älskar hunden mest av allt? BOLL, KORV eller JAGE? Låt hunden få tänka själv vad ni vill att han ska göra när ni vill LIGG och belöningen blir det roligaste han vet! NI har inte testat ta en godis mot marken så han måste buga och tillslut lägga sig plats för att nå den??

När han vägrar komma på inkallning så får man faktiskt bli lite bestämd. Med min hund räcker det att knäppa med fingrarna, stampa i marken eller säga HÖÖRRUDU! med bestämd röst så vet att han att jag bestämt mig! Men man får ALDRIG glömma en stor belöning som överglänser korrigeringen när hunden väl gör rätt!

Är du ROLIG på era promenader? En typisk promenad med mig innebär för hunden att jag närsomhelst kan börja springa, ibland i motsatt riktning, gömma godis i marken, kasta ut godis i diket eller bakom mig, kila fast godis i träd som han först kan nå lätt och sedan svårare så han måste nå dem med tassarna eller hoppa 5-10 cm och sedan hitta den nedputtade godisen på marken. Ibland har jag med mig en boll eller pipleksak som han får hämta eller så jagar jag honom och sedan byter jag så han får jaga mig osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Hysterisk när det kommer gäster

Mitt bästa tips är att alltid vara konsekvent!

Det är också viktigt att ni alla tre gör likadant så att inte den ena mjuknar för då försvinner arbetet som man har lagt ner, alternativt att hunden inte kommer lyssna på den personen eftersom denne inte menar det som den säger.

Jag hade själv detta problemet med min staffe och jag gjorde som så att jag bestämde ett område i hallen som var förbjudet att komma in i när det kom gäster. Först började vi öva själva med att knacka på dörren och gå in och så skulle han sitta kvar utanför område medan en andra person korregerade honom om han reste sig eller kom innanför gränsen. Området är så pass stor att idag kan gästerna komma in och klä av sig ytterkläderna utan att han kommer flygande på dom. Kan vara rätt skönt att kunna hälsa ordentligt på sina gäster utan att ägna hunden all uppmärksamhet. Han får inte komma fram och hälsa förrän han är helt lugn.

Övning ger färdighet så öva hemma, och var alltid konsekvent!
Hoppas det löser sig :laugh:
 
Sv: Hysterisk när det kommer gäster

Är du ROLIG på era promenader? En typisk promenad med mig innebär för hunden att jag närsomhelst kan börja springa, ibland i motsatt riktning, gömma godis i marken, kasta ut godis i diket eller bakom mig, kila fast godis i träd som han först kan nå lätt och sedan svårare så han måste nå dem med tassarna eller hoppa 5-10 cm och sedan hitta den nedputtade godisen på marken. Ibland har jag med mig en boll eller pipleksak som han får hämta eller så jagar jag honom och sedan byter jag så han får jaga mig osv.

Brukar gilla att variera mig lite på promenader, men måste nog bli lite bättre tror jag. Det där med att springa åt olika håll plötsligt brukar jag göra, men tack för tipset med godisen! Ska absolut testas ^^
 
Sv: Hysterisk när det kommer gäster

Det är också viktigt att ni alla tre gör likadant så att inte den ena mjuknar för då försvinner arbetet som man har lagt ner, alternativt att hunden inte kommer lyssna på den personen eftersom denne inte menar det som den säger.

Den största utmaningen kommer nog vara att få mamma med på tåget om hur vi ska göra. Hon har egna idéer om hur det ska göras, vilket ofta innebär att oönskat beteende ska bortförklaras med att han är pudel/ung eller vad det nu kan vara. "Han är bara 1 år, han är ju fortfarande bebis, kan inte ställa så höga krav på honom." Tycker inte att allmän disciplin är direkt höga krav..
Ofta tyr han sig mer till henne iom att hon låter honom göra som han vill betydligt mer än mig och pappa, så det är roligare att vara med henne då han kan hitta på hyss och bete sig olämpligt och komma undan med det.

Ni har inte testat ta en godis mot marken så han måste buga och tillslut lägga sig plats för att nå den??

Jag testade med det då det fungerade med vår förra hund. Testade att först sätta honom ned, sen föra en godis mot marken från hans nos och ge kommando för ligg. Vad som händer istället är att han ställer sig upp och böjer ned huvudet till marken. Försökte upprepa det igen med att sätta honom, sen locka nedåt med godisen men han ställer sig upp varje gång (har övar 20-30 ggr med samma resultat varje gång).
Testade att öva likadant fast från stående och det gick lite bättre, men det är sällan han lägger sig, ofta står han bara där med huvudet ned mot marken. Vet inte riktigt om man kanske skulle testa med att sätta lite tryck över ryggen som man gör över rumpan när man lär dem att sitta.
 
Sv: Hysterisk när det kommer gäster

Vi har lärt våran att ligga lugnt och vänta tills vi har gett kommandot att hon får gå och hälsa, så fort hon stressar upp sig säger vi till henne att lägga sig igen.
Sen är det också viktigt att tala om för gästerna som kommer att de ska ignorera hunden tills vi har sagt att det är ok att hälsa eller tills hon lugnat ner sig, först när hon lugnat ner sig får de gå fram och ge en klapp om de vill. Det har funkat super för oss! Nu så skäller hon till när någon kommer och tar i dörren men så fort vi öppnar går hon och lägger sig i köket och väntar där tills vi sagt till att hon får lämna sin plats.
Däremot OM det kommer någon som direkt börjar prata upphetsat Heeeeeeej gullegullevovve, ja ni vet hur det kan låta. Då börjar hon fara runt! Det är alltså jätteviktigt att de som kommer inte hetsar upp henne!
 
Sv: Hysterisk när det kommer gäster

Håller med resten.

Håll i hunden/stäng in den tills den är lugn. Det är en alldeles för stor uppgift för hunden att ta emot gäster. Är han hysterisk är han inte glad utan osäker på hur han ska bete sig så ge honom en uppgift eller se begränsa honom tills han lugnat sig.

Jag håller min tills alla kommit in och tagit av sig. Han är 11 månader och storpudel och har lärt sig på 5 gånger att det inte är någon idé att bli hysterisk. Han visar att någon kommer och jag tar ansvar för vilka som ska komma in eller inte.
 
Sv: Hysterisk när det kommer gäster

KL

Bind inte upp hunde i koppel eller håll fast honom! Det kan göra att han blir ännu mer frustrerad och ska fram. Stäng istället in honom i ett rum med kompostgaller emellan. När han är helt lugn får han komma ut.. ibörjan kan detta ta jättelång tid.
 
Sv: Hysterisk när det kommer gäster

Så du menar att du använder knycket som ett sätt att bryta hunden? Då förstår jag hur du tänker :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
833
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Människor som påstår att de är hundrädda, är de verkligen det på riktigt eller är det bara sådana som hatar hundar och vill starta bråk...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 546
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 415
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp