I ditt skafferi

Min mormor är hopplös på att kasta grejer som används sällan. Hon köper nytt när hon behöver ingrediensen, så nu i somras hittade vi tre-fyra paket potatismjöl som gick ut typ -08, -10, -13 och -15.
Värst var härom året när vi hittade bakpulver från en affär som la igen i mitten på 80-talet.
 
Häromdagen när jag städade skafferiet hittade jag en pulversoppa som gick ut 2011. Finns det någon på Buke som slår det? Det antar jag. :meh:
Vad har du hittat för spännade utgångna saker i ditt skafferi?

När jag städade särbons skafferi för något år sedan hittade jag pulversås från förra årtusendet :meh: :cautious: Jag tror den var från 1993.
 
Hjälp! :o:o:o
Jag kollar aldrig någonsin datum på torrvaror. I kylen kanske.... men inte så ofta.
Konserver - typ krossade tomater eller bönor i tomatsås- kollas aldrig. Jag köper och ställer längst in och äter av det som står ytterst. Ingen pejl över huvud taget å när saker går ut.
Det är bara i butik jag kollar på sistadatum.
 
Jag har flyttat runt en del de senaste åren (och lagar typ inte mat :p), så jag har nog inga gamla saker så i mitt skafferi. Däremot, vid den senaste flytten, hittade jag tre oöppnade (ett par faktiskt utgångna) förpackningar kokos.

Jag kan bara inte förstå vad jag tänkt använda all kokos till? Och varför jag sedan inte gjort det - ens någon gång - eftersom samtliga förpackningar var oöppnade? Det lilla kokosmysteriet.
Brukar hända här att kokosen förblir oöppnad när man planerat att göra chokladbollar men sen försvinner all smet redan i bunken någonstans. :angel:
 
Det är bara i butik jag kollar på sistadatum.
Jag kollar inte ens sistadatumet i butikerna, för ett tag sen tog jag en trave mjölk i butiken som tjejen höll på att rensa ur kylen och hon protesterade ljudligt eftersom bäst-före skulle gå ut dagen efter. Hon tillkallade chefen som kryssade streckkoden med rödpenna och sa "äh ta skiten, färre sopor att slänga" och tjejen såg ut som ett frågetecken. Då sa chefen "jag såg dig i vintras, du åker röd 855a va och kommer alltid efter 22,30 på måndagar va och städar runt containern?" :D

Förresten har jag frystorkat saftpulver sen tidigt 50-tal i förrådet och det är vaccade påsar i försluten plåtburk, Kronan hade bra grejer på den tiden. :p
 
Häromdagen när jag städade skafferiet hittade jag en pulversoppa som gick ut 2011. Finns det någon på Buke som slår det? Det antar jag. :meh:
Vad har du hittat för spännade utgångna saker i ditt skafferi?
Jag städar ur skafferiet ca vartannat år så här finns inte mycket gammalt. Men hos mina föräldrar kan man hitta riktigt gamla saker. I kylen dessutom! Händer ofta att jag hittar saker där som gått ut för många år sen. :crazy:
 
Häromdagen när jag städade skafferiet hittade jag en pulversoppa som gick ut 2011. Finns det någon på Buke som slår det? Det antar jag. :meh:
Vad har du hittat för spännade utgångna saker i ditt skafferi?

Just nu ingenting, eftersom jag ägnade mig åt utrensning i somras.
I mitt skafferi finns nu en massa lunchlådor som senare ska fyllas med mat, termosar, burkar, våffeljärn, pajformar och liknande (för någonstans ska jag ju göra av de sakerna) och så lite müsli, ris, te, en påse vetemjöl (tror jag men det kan vara havregryn i stället, har inte tittat så noga på påsen senaste tiden)...
 
Jag vågar inte ens tänka på hur gamla saker jag har i mitt skafferi.
Men jag hittade en påse spenat i frysen häromdagen, den var från 2009. Jag har frostat av frysen ett par gånger sen dess, men rensar visst inte så noga då.
 
Jag har en oöppnad Bonnie Lee popcornsburk - alltså konserv från åttiotalet. Hittade den när vi städade ur mammas skafferi för säkert tio år sedan. Räddade den ur brorsans händer när han tänkte slänga den. Den har alltså köpts när jag var tonåring - bara jag som åt popcorn och sen följt med mamma på minst två flytter.
 
Jag har te och kryddor från 2008-2009 och vit balsamvinäger från 2013. Den senare var svart :yuck: så den hällde jag ut nu.
 
Mamma har en sådan där korv med jordgubbssylt i kylen som hon hittade i farmors kyl när hon hade gått bort. Redan då var den skitgammal och farmor dog 2004, men nu kommer jag inte ihåg vilket år den är ifrån. Tidigt nittiotal tror jag. Hon sparar den för att se hur lång tid det tar innan vakuumet släpper / den börjar mögla, så hon har ju inga planer på att äta den ;)

Brilliant experiment! Håll oss uppdaterade ;)
 
Så länge det inte innehåller fett som härsknar så lär det mesta i skafferiet hålla flera år efter bäst före datum.
Jag och AKN drack te hemma hos Toyshot som var åtta och tio år efter bäst före. Helt okey men hade tappat lite i smak.
 
Rekordet jag stött på är konserverade päron från 1920-talet tror jag det var, fullt ätbara. Det som konserverades förr håller visst läääänge. :angel:
 

Liknande trådar

Mat Allvetande buke! När jag gick i grundskolan 2001-2011, så serverades på fredagar alltid soppa och mjukt bröd. Det bästa var de fredagar...
Svar
7
· Visningar
631
Senast: cambodia
·
BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 365
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Just precis nu mår jag iallafall lite bra mentalt. Det finns många saker som är stentuffa och kommer vara. men just nu tänker jag njuta...
Svar
2
· Visningar
471
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 327
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp