I händelse av kris

Absolut, för oss förhållandevis friska och aktiva. Sen fryser ju värmesystemen sönder högt och lågt, men det kan man tillåta sig att kalla sekundärt. Fast min spontana gissning är att hemtjänstberoende ensamboende äldre skulle dö som flugor utan värme i februari, även med tak över huvudet.
Det är därför alla ska klara sig så lång tid som möjligt själva, minst en vecka enligt rapporten för det är ju det du skriver om hemtjänstberoende etc som är bland det viktigaste en kommun måste fixa.
 
Inte svar till någon särskild nu, men jag har läst en del som avfärdar risken för krig i Sverige som helt osannolik eller att det skulle föranledes av en "varningsperiod" vilket ger tid till förberedelse.

Jag kan inte påstå att jag oroar mig för scenariot, men det är nog inte helt otänkbart att ett expansionistiskt Ryssland väljer att utmana (ett alltmer vacklande) NATO genom att ockupera ett eller flera av baltländerna precis som man gjort med Krimhalvön. Skulle det ske så skulle Sverige automatiskt dras in i konflikten, dels för att vi har en skyldighet som EU-medlemmar att ställa upp med försvar, även om det är luddigt uttryckt i stadgarna och dels för att vi har ett partnerskap med NATO vilket antagligen kommer att medföra att flera länder kommer att, på något sätt, vilja utnyttja svensk infrastruktur för att bedriva väpnad konflikt med Ryssland. I det scenariot så vore det inte otänkbart att Ryssland (med förhållandevis små medel) skulle göra ett blixtanfall mot Gotland för att dels förvägra NATO ön, samt för att själva kunna gruppera luftvärn och stridsflyg där. Det i sin tur skulle med största sannolikhet, för att lamslå svensk förmåga att svara, kombineras med någon form av angrepp på vår infrastruktur, troligtvis i form av attacker mot el- och telenät (antingen med hjälp av specialförband på plats, eller kryssningsrobotar från östersjön) då vi helt enkelt saknar adekvat skydd för att värja oss mot sådana angrepp.

Att främmande makt skulle ockupera Sthlm, Malmö och Göteborg med marktrupp däremot förefaller ganska orimligt. Men även utan främmande trupp på fastlandet så skulle nog långvarigt strömavbrott i kombination med avsaknad av fungerande kommunikation leda till upplopp och plundring ganska omgående. Vintertid kommer folk att frysa ihjäl, andra kommer att svälta och man ska nog heller inte förlita sig blint på att vi kommer att kunna ta emot hjälpsändningar hur som helst från t.ex andra EU-länder.

Vårt samhälle, med dagens teknik, är så otroligt mycket mer sårbart än vad det var för bara 20-30 år sedan. Butiker har knappt egna lager, allt sker just-in-time och är datoriserat. Det finns inga livsmedelslager att tala om (det var frivilliga civila som donerade mat under bägge våra två senaste stora skogsbränder t.ex, då varken kommun, landsting eller stat kunde stå för det), likadant med persedlar.
Skulle vi mot all förmodan utsättas av massiva bombanfall så har vi definitivt inte skyddsrum så att det räcker åt till alla heller, då många stora skyddsutrymmen i centralorterna används till helt andra saker idag och sannolikt inte lätt kommer att kunna återställas.

MSBs utskick där man rekommenderas att klara sig själv i 72h är dessutom bara ett sätt för samhället att köpa sig tre dygn där man inte akut behöver hantera en svältsituation. Har försörjningen inte löst sig på tre dygn (i en storstadsregion) så lär den inte vara löst på en eller två veckor heller.

Om man orkar googla så gjorde DN, SvD eller SVT (minns inte) ett skriftligt reportage om en man som fick berätta om sin tid i det belägrade Sarajevo. Det finns mycket intressant att läsa om hur vardagen fungerade där och då, allt från vilka varor som var eftertraktade vid byteshandel, till hur man var tvungen att säkra sig själv och sin grupp från kriminella, desperata människor och krigsherrar.

MSB har aldrig gått ut med 72 timmars rekommendation. Det är Civilförsvarsförbundet.
 
SVTs "Nedsläckt land" - någon som sett? Svårt att få det helt autentiskt som riggad och mycket lokal "kris" men en sevärd serie och intressant som socialt experiment. Och jag blir än lite mer sugen på att få igång även husets andra eldstad, och installera en vedspis.
 
SVTs "Nedsläckt land" - någon som sett? Svårt att få det helt autentiskt som riggad och mycket lokal "kris" men en sevärd serie och intressant som socialt experiment. Och jag blir än lite mer sugen på att få igång även husets andra eldstad, och installera en vedspis.

Jättebra tips, hade definitivt missat den här på egen hand. Jag var lite skeptisk efter första avsnittet, men är nu mitt i avsnitt tre och tycker att det är ganska intressant att titta på än så länge. Tyvärr lite svårt att simulera den situation som man försöker få till här, eftersom deltagarna vet att det ändå alltid finns ett skyddsnät. Men ändå kul att titta på, bara skillnaden i gruppdynamiken mellan moderna huset och gården är lite spännande att se.
 
Jag hade nog uppskattat ett lite mer ”dokumentär”-aktigt upplägg på en sån serie. Dvs det här händer i ett modernt hem vs äldre hus, såhär kan man lösa det. Nu var det alldeles för mycket dokusåpa för min del. Alldeles för mycket fokus på gruppdynamik och för lite på problemen som uppkommer.
 
Jag hade nog uppskattat ett lite mer ”dokumentär”-aktigt upplägg på en sån serie. Dvs det här händer i ett modernt hem vs äldre hus, såhär kan man lösa det. Nu var det alldeles för mycket dokusåpa för min del. Alldeles för mycket fokus på gruppdynamik och för lite på problemen som uppkommer.

Jag håller med! Gruppdynamiken är en intressant del av krissituationen och hanteringen, men det blir som sagt lite väl mycket dokusåpa över just den här produktionen. Fortfarande lite intressant om man tycker om att fundera på dylika situationer
 
Vi skulle ha svårt att hitta vatten, men annars klarar vi oss nån vecka.

Dock har jag svårt att tro att hur mycket förråd jag har är avgörande vid en allvarlig långvarig kris. Då skulle de en våldsammasts och med bäst vapen ta mina resurser. Tyvärr.

Boken Stjärklart handlar om just det scenariot. Inte jättebra skriven, men intressant just för temat.
 
Vi skulle klara oss ganska okej tror jag. Har vedspis och vedkamin. Vatten i å ett stenkast bort. Vedboden full med ved. En del varor i skafferiet.
 
Ni som har skrivit att ni har solpaneler, kan ni koppla runt på nåt sätt så ni kan driva dom med annat än el?
Har precis fått paneler uppsatta, och dom behöver el för att fungera så är inte till någon hjälp vid ett elavbrott.
Annars skulle vi klara oss hyfsat ett tag. Har egen brunn, utedass, kamin, kakelugn och vedspis. En del mat/konserver så vi klarar oss ett tag
 
Ni som har skrivit att ni har solpaneler, kan ni koppla runt på nåt sätt så ni kan driva dom med annat än el?
Har precis fått paneler uppsatta, och dom behöver el för att fungera så är inte till någon hjälp vid ett elavbrott.
Det där är ett problem som många nog inte tänker på.
För att komma runt det på ett säkert sätt blir det oundvikligen rätt komplext. I praktiken kan det vara så att ett separat bensin-/dieselelverk inkopplat med reservkraftomkopplare är den enklaste lösningen.
 
Ni som har skrivit att ni har solpaneler, kan ni koppla runt på nåt sätt så ni kan driva dom med annat än el?
En växelriktare är av elsäkerhetsskäl designad att stänga av sig om elnätet går ned - ett strömavbrott är ju samma sak för ditt hus som om en elektriker bryter inkommande ström för att göra ett arbete i huset...
Så för att återfå din solel till ditt proppskåp behöver du en reservkraftsomkopplare, som först kopplar bort ditt hus från det just nu avsomnade elnätet - samt sedan kopplar in ett litet dieselaggregat som får simulera 'ström åter' för din växelriktare med sina prima 230V/50Hz.

Har egen brunn,
Egen brunn är bra.
Egen brunn eleveras till jättebra om man dessutom kan komma åt dess vatten utan ström.
 
Jag funderar på att skaffa möjligheten att ladda mobilen antingen för hand eller via solcell, vattenreningstabletter står också med på listan + ett eldstål. Nog för att jag har gott om tändstickor hemma men i händelse av kris så tar de ju slut nån gång, om jag inte konstant håller liv i någon kamin. Om jag inte behöver elda för värmen känns det som slöseri med ved att elda när jag inte behöver för att laga mat.

Vatten kan jag hinka upp om det behövs men det är från en brunn som inte används så det kommer kokas om det ser tjänligt ut för övrigt.
 
Jag funderar på att skaffa möjligheten att ladda mobilen antingen för hand eller via solcell, vattenreningstabletter står också med på listan + ett eldstål. Nog för att jag har gott om tändstickor hemma men i händelse av kris så tar de ju slut nån gång, om jag inte konstant håller liv i någon kamin. Om jag inte behöver elda för värmen känns det som slöseri med ved att elda när jag inte behöver för att laga mat.

Vatten kan jag hinka upp om det behövs men det är från en brunn som inte används så det kommer kokas om det ser tjänligt ut för övrigt.
Pumpa ur och underhåll en sådan brunn. Det kan helt klart vara värt det.
 
Pumpa ur och underhåll en sådan brunn. Det kan helt klart vara värt det.

Om utifall samhällskollaps?
Säger det igen; kan inte @Migo ta hand om mig, ät mig först.
Själv tackar jag högre makter för kommunalt vatten och avlopp efter att ha haft dem ute 10 ggr sen vi köpte hus i december. Alltid på jourtid. Åh, de bytte pump en söndag också.
 
Vi skulle ha svårt att hitta vatten, men annars klarar vi oss nån vecka.

Dock har jag svårt att tro att hur mycket förråd jag har är avgörande vid en allvarlig långvarig kris. Då skulle de en våldsammasts och med bäst vapen ta mina resurser. Tyvärr.

Boken Stjärklart handlar om just det scenariot. Inte jättebra skriven, men intressant just för temat.
Den har jag också läst och den är intressant och man tänker till lite, obehagligt om folk verkligen blir så egoistiska och att det spårar ut i total anarki
 
Jag skulle klara mig ganska så länge tror jag, jag har alltid ett par liter vatten i kylskåpet för att jag vill ha kallt vatten, sist det var vattenläcka här köpte jag på mig en hel del flaskor med vatten från Lidl så om jag är sparsam kommer det räcka länge.

Jag har också en hel del näringsdrycker som har lång hållbarhet och som är komplett näring med allt man behöver. Kylskåp och frys, har jag en del saker i men vet inte hur länge dom klarar sig i värme, har dock en hel del bröd i frysen så det räcker ju ett litet tag innan det möglar. Har flera tetror bönor, knäckemackor, stort förråd av pasta som jag som barn upptäckte att man kan "koka" genom att bara lägga dom i vatten (helst lite små varmt men kallt går också även om smaken har en del att önska).

Jag har även en hel del gaständare, ljus, två fulladde powerbanks till mobil, platta eller dator, en högtalare som sladdfritt håller i 16 timmar och även den kan ladda en mobil. Räcker ju inte i evigheter och problem uppstår om andra inte har någon tillgång lite mobiler, radio, dator, Tv, då spelar det ju ingen roll om jag har dom sakerna.

Hörde också på nyheterna att nu för tiden är hundmaten bättre anpassad för oss människor än vanlig mat för att den innehåller perfekt balans mellan protein, fett och kolhydrater, mineraler och vitaminer så i värsta fall får väl jag och hunden dela på hans mat :D:p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp