I händelse av kris

Har inte preppat. Kommer nog inte göra det heller. Möjligtvis köpa ett vapen, kan ju hantera vapen så. Tänker att vi skulle kunna stoppa undan kontanter, det kommer man ju långt på. Kan vi köpa från de som preppat haha.

Fast hur mkt cash bör man ha? 10000, 50000, 100000? Blir ju krångligt när vi ska köpa bostad och banken undrar över om vi har buffertsparande, ”jadå vi har 400000 hemma i köksskåpet” 😬

Nä kör nog på att inte preppa. Att ha vatten, batterier, konserver och typ varma täcken känns väldigt basic och inte direkt som prepp i min värld.
 
Om det är total plötslig sammhällskollaps vi pratar så har vi har ganska mycket grejer som går att äta olagat hemma, massor med torrvaror mm. Jag har vandringskängor, stor vandringsryggsäck, bra sovunderlag och sovsäck, ett litet halvkasst tält, bra kläder - och en bästa vän vars mamma har en gård med massa mat, djur, brunn med mera där jag skulle klara mig mycket bättre än om jag stannade i lägenheten i stockholm.
Jag hade helt sonika packat min vandringsryggsäck proppfull med allt jag verkligen behöver och traskat iväg dit, gissar på att det skulle ta kanske 2-2,5 dagar att vandra dit. :idea::up:
Sedan hade jag definitivt donerat typ allt annat som kan vara bra att ha som finns i min lägenhet till folk i min omgivning typ grannar. Det är ju orimligt att jag vandrar iväg med flera kilo fryst kött i väskan, och istället för att det skulle ligga och ruttna i min frys i min lägenhet kan jag lika gärna ge bort det. Typ till grannen som bor under mig som har flera barn.
 
För mig är det obegripligt att inte ha en plan för att klara sig.
Man kan nog glömma att få hjälp av andra.
Är det någon i tråden som förväntar sig att få hjälp av andra?

Personligen så har jag ingen möjlighet att preppa, utan att styra om mitt liv helt. Och då föredrar jag att leva på det sätt som jag vill medan jag kan ha ett ordentligt liv, än att anpassa hela livet för att eventuellt kunna överleva vid krig. :)
 
Alltså om det blir riktigt riktigt illa så vill jag inte vara med. Folk kommer vara fruktansvärda mot varandra. Det läser man ju redan i denna tråden- att folk kommer inte hjälpa andra än sin familj

Jag tar hellre en annan utväg om det är en riktig katastrof.
Däremot kan jag hantera längre elavbrott och liknande.
 
Ja, och har ju svårt att fixa alternativa metoder hemma ifall strömmen försvinner, alla får ställa sig i kö och värma sin mat på områdets grillring typ :o

Borde iallafall fixa nån dunk vatten att ha i reserv, hur som helst verkar ju Ursvikens vattenledningar faila lite nu och då så lär ju behövas nångång :angel:
Haha! Se det som att kommunen förbereder er för eventuella kriser :rofl:
 
Där har vi på landsbygden onekligen fördelar. Vatten från djupborrad brunn (över 100 meter) Tillgång till jordkällare, där vinterns förråd av potäter, o andra rotfrukter förvaras + en hel del vinteräpplen samt konserver.
Råttsäker förvaring av torrvaror i plåtskodd kista. (gammal, minst 100 år ;) ) Solceller, kaminer och ett anständigt vedförråd sörjer för värme o energi.Köpte ett antal kubikmeter diesel innan priserna steg. Så jag tror vi klarar oss åtminstånde vintern ut ;)

tror jag med.

Jag bor i storstad, visserligen i hus med vedspis och kamin men kommer kriget tror jag vi bombas rätt fort och annars lär största faran vara andra människor.
 
Är det någon i tråden som förväntar sig att få hjälp av andra?

Personligen så har jag ingen möjlighet att preppa, utan att styra om mitt liv helt. Och då föredrar jag att leva på det sätt som jag vill medan jag kan ha ett ordentligt liv, än att anpassa hela livet för att eventuellt kunna överleva vid krig. :)

Jag hoppas att man hjälper varandra och inser att chansen för överlevnad är större då. Är man få blir en skada eller sjukdom på en person alldeles för avgörande. Är man fler har man mer motståndskraft mot inkräktare.
 
Jag hoppas att man hjälper varandra och inser att chansen för överlevnad är större då. Är man få blir en skada eller sjukdom på en person alldeles för avgörande. Är man fler har man mer motståndskraft mot inkräktare.
Jag tänker också att man utgår från det, man går ihop ett gäng, med olika resurser och hjälps åt. En god väns familj föder upp får, och har ett slakteri som granne, vilket skulle innebära möjlighet till färskt kött en lång period. Sambons far och bror är jägare och skulle också kunna ordna färskt kött relativt enkelt. Någon annan har kanske stort lager morötter/potatis och vill byta mot kött osv. En annan har egen brunn och dieselverk. En annan har mycket kontanter och kan köpa något viktigt. En person har en jordkällare och kunskap om att lagra mat längre perioder. Osv osv.

Tillsammans är man stark!
 
Är det någon i tråden som förväntar sig att få hjälp av andra?

Personligen så har jag ingen möjlighet att preppa, utan att styra om mitt liv helt. Och då föredrar jag att leva på det sätt som jag vill medan jag kan ha ett ordentligt liv, än att anpassa hela livet för att eventuellt kunna överleva vid krig. :)

Ja, lite samma här. Hade jag haft en gård med jordkällare så kanske jag hade preppat lite bara för att jag ändå har möjligheten. Men i en liten etta i stan så är det ingen idé. Det lilla jag skulle kunna preppa skulle ändå vara slut rätt fort, alternativt snott av andra desperata storstadsbor.

Dock har jag alltid lagt stor vikt vid god fysik och att detta är något som kan hjälpa mig i krissituationer, och då handlar det ju inte enbart om kris för hela samhället utan alla möjliga kriser. Att kunna springa ifrån en gärningsman, att kunna slåss, att kunna simma om jag är i en båt som sjunker, eller måste simma från min lilla stadsö till fastlandet, eller bara kunna simma in om strömmarna börjar dra i mig när jag semestrar nere på Bali. Eller kunna vandra långt om det behövs. Där tror jag att jag har en del fördelar.
 
Jag hoppas att man hjälper varandra och inser att chansen för överlevnad är större då. Är man få blir en skada eller sjukdom på en person alldeles för avgörande. Är man fler har man mer motståndskraft mot inkräktare.

Det beror ju på situation, tänker jag. Ska man klara sig utan el en längre tid och hålla sig undan samhället så gör man nog gott i att vara flera. Släpper de en bomb på grannhuset tjänar jag nog inte så mycket till att stå och hålla upp dörren medan de andra flyr.
 
Ja, lite samma här. Hade jag haft en gård med jordkällare så kanske jag hade preppat lite bara för att jag ändå har möjligheten. Men i en liten etta i stan så är det ingen idé. Det lilla jag skulle kunna preppa skulle ändå vara slut rätt fort, alternativt snott av andra desperata storstadsbor.

Dock har jag alltid lagt stor vikt vid god fysik och att detta är något som kan hjälpa mig i krissituationer, och då handlar det ju inte enbart om kris för hela samhället utan alla möjliga kriser. Att kunna springa ifrån en gärningsman, att kunna slåss, att kunna simma om jag är i en båt som sjunker, eller måste simma från min lilla stadsö till fastlandet, eller bara kunna simma in om strömmarna börjar dra i mig när jag semestrar nere på Bali. Eller kunna vandra långt om det behövs. Där tror jag att jag har en del fördelar.
Jobbigt om man är typ influensasjuk eller höggravid när kaoset kommer, eller behöva föda mitt i flykten. :nailbiting:
 
Jobbigt om man är typ influensasjuk eller höggravid när kaoset kommer, eller behöva föda mitt i flykten. :nailbiting:

Ja! Överlag äldre, sjuka, barn och funktionsnedsatta får det såklart betydligt svårare. Men, vi får väl hoppas att vi ska slippa denna typ av kris.
 
Om man nu inte har tillgång till hus på landet med solplaneler, höns och mark att odla så är det nog bättre att stanna kvar i stan än att ge sig ut i skogen och försöka överleva "bushcraft liv" som många preppers förespråkar. Det är ju betydligt svårare än vad folk som förläst sig på "into the wild" generellt verkar tro.

Jag var nyligen i Georgien, och där ser man i.huvudstan fortfarande bostadshus med sotiga väggar efter improviserade vedkaminer när elen och gasen inte fungerade under några år.

Den översta bilden är från tekniska universitet som i ockuperades av inhemska f flyktingar under krisen. Det är fortfarande ett improviserat bostadshus. Nu finns det el och vatten, men mycket med mycket ad hoc lösningar.
 

Bifogade filer

  • 20180911_141828.jpg
    20180911_141828.jpg
    351,9 KB · Visningar: 99
Om man nu inte har tillgång till hus på landet med solplaneler, höns och mark att odla så är det nog bättre att stanna kvar i stan än att ge sig ut i skogen och försöka överleva "bushcraft liv" som många preppers förespråkar. Det är ju betydligt svårare än vad folk som förläst sig på "into the wild" generellt verkar tro.

Jag var nyligen i Georgien, och där ser man i.huvudstan fortfarande bostadshus med sotiga väggar efter improviserade vedkaminer när elen och gasen inte fungerade under några år.

Den översta bilden är från tekniska universitet som i ockuperades av inhemska f flyktingar under krisen. Nu finns det el och vatten, men mycket med mycket ad hoc lösningar.
 

Bifogade filer

  • 20180911_101741.jpg
    20180911_101741.jpg
    265,4 KB · Visningar: 98
Om man nu inte har tillgång till hus på landet med solplaneler, höns och mark att odla så är det nog bättre att stanna kvar i stan än att ge sig ut i skogen och försöka överleva "bushcraft liv" som många preppers förespråkar. Det är ju betydligt svårare än vad folk som förläst sig på "into the wild" generellt verkar tro.

Jag var nyligen i Georgien, och där ser man i.huvudstan fortfarande bostadshus med sotiga väggar efter improviserade vedkaminer när elen och gasen inte fungerade under några år.

Den översta bilden är från tekniska universitet som i ockuperades av inhemska f flyktingar under krisen. Nu finns det el och vatten, men mycket med mycket ad hoc lösningar.

Jag håller med dig, men är alternativet att det släpps bomber inne i stan eller går runt soldater och "skjuter rent" så är nog bushen ett betydligt bättre alternativ än att stanna kvar i sin städskrubb i city. Jag tror ingen i tråden har påstått att det skulle vara enkelt att överleva på landet.
 
Ja jag tror aldrig det kommer hända.

Nej, inte till den graden i alla fall. Stormar som slår ut elen, stora bränder och sannolikt något mer terrordåd tror jag absolut. Men att hela städer skulle slås ut tror jag inte kommer hända åtminstone under min livstid.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp