I händelse av kris

Jag håller med dig, men är alternativet att det släpps bomber inne i stan eller går runt soldater och "skjuter rent" så är nog bushen ett betydligt bättre alternativ än att stanna kvar i sin städskrubb i city. Jag tror ingen i tråden har påstått att det skulle vara enkelt att överleva på landet.
Alltså, jag har prylar så jag kan tälta i skogen även i -20, Jag skulle i torrdräkt kunna simma från hisingen till fastlandet även på vintern om jag verkligen var tvungen.
Men det ska nog mycket till för att ta beslutet att ge sig iväg, om man inte har en stuga eller liknade konkret att ta sig till. Inte ens under blizten avfolkades London.
 
Det troligaste scenariot är strömavbrott i vinter som det ser ut. Krig är förhoppningsvis mindre troligt.

- Elsystemet pressas just nu från fyra håll samtidigt i Sverige. Dels sker en utfasning av planerbar produktion, både kärnkraft och kraftvärmeproduktion. Nummer två är en ökad trängsel i elnäten där samtliga storstäder i Sverige har eller kommer snart att slå i taket kapacitetsmässigt. Det tredje är klimatförändringarna som innebär en ökad sårbarhet i elsystemet, säger Anton Steen, ansvarig för samhällskontakter på branschorganisationen Energiföretagen Sverige, och fortsätter:
- I somras hade vi till exempel den lägsta nivån på femtio år i våra vattenmagasin. Sist men inte minst påverkar elektrifieringen där bransch efter bransch vill öka sin elanvändning för att klara klimatmålen. Sammantaget innebär det här stora utmaningar för leveranssäkerheten.

Amazons och Northvolts etableringar i Västerås bidrar till att elnäten blir en trängre sektor för fler framtida etableringar. Vad behöver ske i våra regionala nät för att ytterligare etableringar ska vara möjliga, exempelvis ny industri?

- Ett viktigt steg för politiken är att sätta ett mål för leveranssäkerheten i elnäten, på samma sätt som vi har klimatmål och mål för förnybar energi från politiskt håll, säger Anton Steen.

https://www.vlt.se/logga-in/pressat...r-oroade-slar-snart-i-taket-kapacitetsmassigt
 
Alltså, jag har prylar så jag kan tälta i skogen även i -20, Jag skulle i torrdräkt kunna simma från hisingen till fastlandet även på vintern om jag verkligen var tvungen.
Men det ska nog mycket till för att ta beslutet att ge sig iväg, om man inte har en stuga eller liknade konkret att ta sig till. Inte ens under blizten avfolkades London.

Jo fast det är ju just stugor/hus/gårdar på landet som vi pratat om i tråden :)
 
Och jag skrev i mitt första inlägg just OM man inte har tillgång till det.
Väldigt många "preppers" förespråkar att man går ut i naturen.

Ah, jag förstod det som att du ansåg att det behövdes solpaneler, höns och mark för att hus på landet skulle vara ett bättre alternativ än stan. Medan jag menade då att hus med kamin är då nog ändå bättre än city. Att ge sig rakt ut i skogen på vintern känns ungefär lika riskabelt som att springa rakt mot kulregnet inne i stan. Då hade jag nog gömt mig i skrubben i stället.
 
Ah, jag förstod det som att du ansåg att det behövdes solpaneler, höns och mark för att hus på landet skulle vara ett bättre alternativ än stan. Medan jag menade då att hus med kamin är då nog ändå bättre än city. Att ge sig rakt ut i skogen på vintern känns ungefär lika riskabelt som att springa rakt mot kulregnet inne i stan. Då hade jag nog gömt mig i skrubben i stället.
Aha, jag menade att många preppers verkar sikta in sig på att överleva i just skogen, bushcraft stil.
 
Hyfsat skulle jag väl tro. Bor på en gård med mycket egen mark, det finns jordkällare, egen brunn, en hönsgård full i höns som ger ägg + går att slakta för mat. Vi har jaktvapen, fiskeutrustning (promenadavstånd till stor sjö) och kamin för värme och matlagning och mängder med ved. Att ha en viss beredskap känns bra, känner mig definitivt tryggare på landet än jag skulle göra i en lägenhet i stan. Samtidigt är det inget jag går runt och grubblar en massa över, det skulle jag må för dåligt av.
 
Aha, jag menade att många preppers verkar sikta in sig på att överleva i just skogen, bushcraft stil.

Ja det är nog onekligen väldigt svårt om man inte sitter på väldigt mycket både utrustning och kunskap. Eller tänker dom sig att dom ska bygga spjut att jaga vildsvin med? :D
 
Vid strömavbrott längre än ett dygn blir det att flytta in i huvudbyggnaden om det är vinter då det värms upp med ved, visst blir det varmast i mitten av huset och kallare ju länge ifrån spisen utan fläkten. Börjar det bli risk för att frysvaror tinar så kopplar jag på dieselaggregat och potatis finns i potatiskällaren. Hittills har jag hämtat vatten på bensinstationer vid längre avbrott (efter Gudrun och Tom) men skulle den möjligheten inte finnas så blir det att hämta vatten från en naturlig källa i skogen även om det finns 2 grävda brunnar här men nä det vattnet smakar apa :yuck:.

Skulle det dra långt ut på tiden och drivmedel till dieselaggregat börjat tryta så blir det att torka och röka det som finns i frysarna.

Så mat, vatten och värme är inga bekymmer då är det värre med sjukvårdsdelen om det skulle bli en total kollaps.
 
Jag har väldigt svårt att föreställa mig något som helst krigsscenario som involverar sverige eller städer på så sätt att det blir bombande av städer. Man får inte ut något av att bara "erövra mark" längre så att bara ta över stora landområden är väldigt onödigt.

Det är väl strömavbrott och liknande brist på någon samhällstjänst man kan behöva förbereda sig för.
 
Jag har väldigt svårt att föreställa mig något som helst krigsscenario som involverar sverige eller städer på så sätt att det blir bombande av städer. Man får inte ut något av att bara "erövra mark" längre så att bara ta över stora landområden är väldigt onödigt.

Det är väl strömavbrott och liknande brist på någon samhällstjänst man kan behöva förbereda sig för.

Bombardering av städer har väl aldrig varit för att erövra mark, utan för att sätta viktiga samhällsfunktioner ur spel och skapa kaos/konflikt.... Det görs ju hela tiden i t.ex. mellanöstern så varför inte här?

Det jag ser för mig skulle skapa störst problem är atomkrig eller biokemiska vapen, så att man inte alls kan gå utomhus...
 
Jag hoppas att man hjälper varandra och inser att chansen för överlevnad är större då. Är man få blir en skada eller sjukdom på en person alldeles för avgörande. Är man fler har man mer motståndskraft mot inkräktare.
Jag tror ju på att ensam är stark. Jag skulle inte vilja dras med människor som skulle kunna leda till min undergång. Krasst men sant.
 
Bombardering av städer har väl aldrig varit för att erövra mark, utan för att sätta viktiga samhällsfunktioner ur spel och skapa kaos/konflikt.... Det görs ju hela tiden i t.ex. mellanöstern så varför inte här?

Det jag ser för mig skulle skapa störst problem är atomkrig eller biokemiska vapen, så att man inte alls kan gå utomhus...
För att i mellanöstern så är det olika former av inbördeskrig som pågår dvs man är redan där. För att en främmande makt ska vilja erövra Sverige så måste man ha någon sorts anledning eller drivande kraft bakom och att då bomba sönder städer fyller ungefär ingen funktion.
 
För normala "hemmaproblem" som strömavbrott elller annat så finns diverse matlagningsmöjligheter utan el och en del bunkrad mat och vatten till både människor och djur.

Vid krig skulle jag antagligen stryka med illa kvickt med tanke på var jag bor (sisådär 500 meter från ett större militärt mål) men vid en större kris så skulle jag packa ihop djurfarmen och åka till familjegården i norrland där det finns jakt, fiske, skog, egen brunn och hus med vedeldat värmesystem. Väl där skulle det inte vara några större problem att bo länge men problemet skulle väl bli att alls ta sig dit om vägarna var igenkorkade av folk som försökte sig på samma sak. I värsta fall går det väl iof alltid att rida men då skulle det behövas en packhäst med tanke på mängden mat och grejer som skulle behövas tas med. Och var det inte sommar så skulle det bli alldeles för kallt att tälta i skogen på vägen :crazy:.
 
Jag tänker kanske inte så mycket på krig som jag tänker tex en naturkatastrof eller terrorhandling. Jag tror inte heller det kommer hända men jag känner mig trygg med att jag skulle klara mig en tid och att jag kan ta hand om mig själv.
 
Om man nu inte har tillgång till hus på landet med solplaneler, höns och mark att odla så är det nog bättre att stanna kvar i stan än att ge sig ut i skogen och försöka överleva "bushcraft liv" som många preppers förespråkar. Det är ju betydligt svårare än vad folk som förläst sig på "into the wild" generellt verkar tro.

Jag var nyligen i Georgien, och där ser man i.huvudstan fortfarande bostadshus med sotiga väggar efter improviserade vedkaminer när elen och gasen inte fungerade under några år.

Den översta bilden är från tekniska universitet som i ockuperades av inhemska f flyktingar under krisen. Det är fortfarande ett improviserat bostadshus. Nu finns det el och vatten, men mycket med mycket ad hoc lösningar.
Om du syftar på boken (och filmen) "Into the Wild", slutade ju den med svältdöd, och handlade om hur svårt och hopplöst det är att klara sig på det landet ger i klimat som liknar vårt. Knappast favoritlitteratur för preppers
 
Om du syftar på boken (och filmen) "Into the Wild", slutade ju den med svältdöd, och handlade om hur svårt och hopplöst det är att klara sig på det landet ger i klimat som liknar vårt. Knappast favoritlitteratur för preppers
Ja,Jag vet. Obegripligt att så många romantiserar boken. På olika "uteforum" förekommer Det frekvent folk som letar efter tips eftersom de vill testa att bo i en hydda i skogen något år. Det är dock ytterst få som genomför projekten...
 
Ni som skriver kontanter, tror ni på allvar att de har något värde om civilisationen klappar ihop? Väldigt få verkar se sina hästar som tillgång, både för transport o mat.
Tittar ibland på matpreppers på yt och finns dom som preppar för att kunna sälja vid kris, finns ju mindre och större kriser och inte bara kollaps av hela samhället. Skulle själv tycka det var säkrare att byta mot guld och ädelstenar än kontanter dock.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik
  • Tälta med hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp