Jag är ganska övertygad om att många grannar kommer att hjälpa i den mån de kan. Jag kommer iaf att hjälpa i den mån jag kan.Det är din tolkning.
Många är naiva och tror att grannarna kommer hjälpa varandra i en extrem kris. Jag tror inte det.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är ganska övertygad om att många grannar kommer att hjälpa i den mån de kan. Jag kommer iaf att hjälpa i den mån jag kan.Det är din tolkning.
Många är naiva och tror att grannarna kommer hjälpa varandra i en extrem kris. Jag tror inte det.
Jag jobbar med kriskommunikation i en kommun, men i vår kommun finns då inga krislager, planer finns - men så är det inte i alla kommuner. Tillgången på skyddsrum varierar från kommun till kommun (vi har massor av just det). Jag kan såklart inte svara på hur det ser ut i alla kommuner, men det du målar upp tror jag är väldigt ovanligt.Det finns mer resurser i många än man tror. Men man bör väl medföra eget täcke om möjligt.
Det finns ju sanhällsresurser för kris.
Inte hur mycket som helst, Men det finns planer för var folk ska ta vägen. Matförsörjning. Hygien.
När vi gick med i EU avvecklades beredskapslagren, t.o.m. stora delar av de militära (de s.k. mob-förråden).Vi har gigantiska skyddsrum överallt, med matförråd, sängar, toaletter osv.
Sant, beredskapslagren finns inte längre, det finns inte skyddsrum till alla och definitivt inte sängar och mat. Vi har en mycket dålig beredskap, det är därför information har skickats ut till alla hushåll vad man bör själv ha hemma så man kan klara sig i minst 72 timmar.När vi gick med i EU avvecklades beredskapslagren, t.o.m. stora delar av de militära (de s.k. mob-förråden).
Det finns mer resurser i många än man tror. Men man bör väl medföra eget täcke om möjligt.
Det finns ju sanhällsresurser för kris.
Inte hur mycket som helst, Men det finns planer för var folk ska ta vägen. Matförsörjning. Hygien.
Min "naivitet" baseras på närstudier av vad människor gjorde vid stora skogsbränderna och stormarna.Det är din tolkning.
Absolut får vi enas om det.Min "naivitet" baseras på närstudier av vad människor gjorde vid stora skogsbränderna och stormarna.
Jag tror inte att elavbrott, översvämningar, eld etc skulle få folk att plötsligt agera annorlunda än då. De insatser civilsamhället gjorde är mäktiga!
Krig känns som ett mindre troligt scenario. Snarare terrorangrepp mot el och infrastruktur.
Vi får väl enas om att vara oense![]()
Ett terrorangrepp mot vår elförsörjnnig är stort. Eller mot infrastrukturen.Absolut får vi enas om det.
Men jag tänker mig en mycket större samhällskollaps än bränderna och stormarna. Det kommer vara en bris i jämförelse.
Det är din tolkning.
Även om man inte direkt är "förberedd" så har nog många lite av varje att ta till. Mat och kläder och lite av varje. Jag kan cykla till en vattenkälla, så min granne i rullstol ska inte behöva törsta ihjäl. Är man många i ett hus har man ju spridning på vad folk råkar ha hemma. Och människor värmer ju varandra. Kortare kriser är jag helt lugn för. Längre kriser tar jag tag i när de kommer.Är alla oförberedda blir det ju svårt att hjälpa varandra. Att ha en viss beredskap gör ju att samhället i första hand kan ge stöd till de som bäst behöver det, samtidigt som det ger en möjlighet att hjälpa andra.
Ah, en kristråd igen.Hur väl tror ni att ni skulle klara er i händelse av kris eller krig, och vilken strategi skulle ni ha?
försvarsberedningen rekommenderar minst en vecka.Sant, beredskapslagren finns inte längre, det finns inte skyddsrum till alla och definitivt inte sängar och mat. Vi har en mycket dålig beredskap, det är därför information har skickats ut till alla hushåll vad man bör själv ha hemma så man kan klara sig i minst 72 timmar.
Funderar, nu är jag en stadsmänniska, men på landet när det ska huggas träd till ved används både elsåg och vedhuggare. Tar det inte väldigt lång tid att ffa hugga ner träd med en vanlig såg/yxa? Har alla det fortfarande hemma? Ja såg tar jag för givet, men en som faktiskt är till just för att hugga ner träd.
Jag tycker det är otroligt tråkigt att du anser både att det är en ny grej och att det är onödigt och överdrivet. Jag tror det beror på att du fattas kunskap inom området. Att klara sig själv under kris och krig är inget nytt, det har varit så i alla tider, även till 1a världskriget.Jag tänkte nyss på det. Det räcker ju med en rejäl förkylning, så är det skönt att inte behöva gå och handla. Nåt finns väl hemma liksom. I den meningen är man ju alltid "krisberedd". Tillvaron faller inte samman vid snuva eller strömavbrott.
Men allt det här pratet om det, det känns som en relativt ny grej. Och det överdrivna preppandet, där den tänkta KRISEN kan vara allt från zombies till jordens undergång. Det är individualistiskt in absurdum på sätt som jag inte tror är bra för samhället. Och det får rätt stor plats.
Sommartorp med utedass och utan rinnande vatten är jag van vid från uppväxten. Men det är ju skönt att slippa.