I hästsläpköpartagen....

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Yamaha
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 359
Sv: I hästsläpköpartagen....

Tora skrev:
Fast om det behövs BE-kort när det är två hästar i så behövs det alltid BE-kort för att köra den vare sig den är tom eller lastad. Det skulle vara om ni hade olika bilar till att dra med och det då på något sätt klarar sig med totalvikten.

Mvh

Tora

hej, jadu det beror på vilken bil vi drar med tror jag, lite osäker:confused: men jag vet att vår v70 inte får dra den utan e-kort:)

Hur är ventilationen i Christ o Böckmann
Jag håller på att kolla på ny vagn. Men jag vet snart inte vilken det blir.
Alla är fina

Yamaha skrev:
Äntligen!!!

Efter våra senaste bravader :( så har till och med min man kommit till insikt om att varje hästägare bör ha ett släp!

haha tror du att du kan övertala min mamma oxå?? :rofl:
fast jag e faktiskt på god väg själv....! :banana:
så jag är oxå i släpletartagen!

det jag vill ha är:
- "lagom gammal", dvs jag har inte råd/lust att lägga massa pengar på en NY transport, men jag vill heller inte ha en alltför gammal (kanske max 12 år?) beror ju mkt på skicket
- det måste va kvalitet och säkert! jag vill ha ett släp av välkänt "hederligt" märke som är beprövat. vill gärna ha ett star, boj eller kylinge
- måste va en boggie. jag tkr enkelaxlade är otäcka att köra (kul om man får punka....) och sen blir det mkt stabilare att köra ett boggie och hästarna står stadigare (tycker jag iaf när jag jämfört)
- sadelkammare eller ej kvittar, men visst är det praktiskt om det finns
- släpet får inte va för "klumpigt", jag tkr många nya släp ser så långa ut. man måste ju kunna vända enkelt o smidigt
- sen vill jag ha antingen mjuk mellanvägg (sån i gummiaktigt material, genomskinlig) eller en längre bom så man kan ha mellanväggen snett (min ena häst behöver mkt plats i släpet)
- sen finns det nog både för- och nackdelar att köpa av återförsäljare/privat vad gäller garantier och pris

ja det va nog vad jag tänkt på.

vad gäller bilarna, så är det alltid släpets totalvikt som räknas. Spelar ingen roll om du ex har ett släp som har totalvikt på 2000 kg, kör du det tomt (då kanske det "bara" väger säg 1000 kg) med en bil som får dra 1500 kg på B-kort, så åker du ändå dit för olovlig körning (eller vad det heter!)

jag vet inte vilken modell av V70 du har (den "nya" eller "gamla"). Vi har en -00 som tillhör gamla modellen, den får dra 1530 på B och 1600 på BE. Den nya modellen är jag ganska säker på att den får dra 1800 på BE men mycket mindre på enbart B, det kanske handlar om ca 1300 kg. Den bilen väger mer eller nåt sånt har jag för mig, så det är därför.

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 390
Senast: qitis
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
9 015
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 842
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 205
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Dalmatiner
  • Leverera valp vid 12 veckor?