I hästsläpköpartagen....

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Yamaha
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 359
Y

Yamaha

Äntligen!!!

Efter våra senaste bravader :( så har till och med min man kommit till insikt om att varje hästägare bör ha ett släp! (för att inte hamna i vår situation, men mer om den en annan gång..)
Så nu börjar jakten!! :)
Jag tänkte börja med att fråga alla er som har ett eget släp:

* Vilka krav hade du när du letade släp?
* Vad var det som gjorde att du bestämde dig för just DET släpet?
* Vilka är för- resp nackdelarna med just ditt släp?
* Om du skulle köpa ett släp idag, vilket skulle du titta på då?
Motivera!

Jag vill veta allt + gärna lite till, för att kunna göra ett bra köp!!
Så fram med alla era tips och erfarenheter!!

:bump: :bump: :bump:

Sv: I hästsläpköpartagen....

1) Jag ville ha ett rymligt tvåaxlat släp eftersom jag var trött på mitt enaxlade. Det skulle vara fräsch och prisvärt. Nytt eller begagnat berodde på hur prisvärt det var. Mjuk mellanvägg, bommar. Bra gummimatta.
2) Uppfyllde min kravspec
3) Rymligt, sadelkammare, går bra efter bilen, lättdraget. Ljust invändigt, fönster. Nackdelen är att modellens vanliga problem (skrivit om på anna plats).
4) Tycker mycket bra om Böckmann som har kvalité och funktion i sina släp

Kolla gärna (och kanske fortsätt på) den här tråden: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=640464&page=4&

Yamaha skrev:
Motivera!

Vi har ett Trane -89, haft två ägare och stått inne typ alltid så det är inte minsta rost på det, jättefint både underrede och chassi :idea:

1.Det skulle vara helt, rent, välskött och fritt från rost samt i väl körbart skick, inte allt för mycket renoveringsbehov.
2.Det var struntbilligt för ett så pass fint släp, oemotståndligt typ ;)
3.Fördelar: Litet, lätt, går jättebra efter bilen.
Nackdelar: En axel, lite skramligt, lite dålig ventilation, lastar inte så mycket.
4.Begagnat UME eller Boj, Böckmann kanske, Henra.

Jag har en Henra Contessa XL

Rymligt, lätt, ljust, bra ventialition, sadelkammare, sprillans nytt,
bra bomlösningar, svenska återförsäljare, boggie förstås.

* Vad var det som gjorde att du bestämd dig för just DET släpet?

Det uppfyllde mina krav och lite till!

Hittills har jag inte märkt några nackdelar, ser bara fördelar!

Troligtvis ett Henra igen, annars ett UME eller ett Boj.

Yamaha skrev:
Äntligen!!!

Efter våra senaste bravader :( så har till och med min man kommit till insikt om att varje hästägare bör ha ett släp! (för att inte hamna i vår situation, men mer om den en annan gång..)
Så nu börjar jakten!! :)
Jag tänkte börja med att fråga alla er som har ett eget släp:

Motivera!

Jag vill veta allt + gärna lite till, för att kunna göra ett bra köp!!
Så fram med alla era tips och erfarenheter!!

:bump: :bump: :bump:
Jag har valt ett Christ, då en Comet med inbyggd sadelkammare.

Ljust, rymligt, skrammelfritt, enkelt att hantera, dvs enkla infästningar av bommar/mellanvägg mm, helgjutet golv, ingen tung lucka upptill samt det skulle gå stadigt på vägen.

Det levde upp till nästan alla mina krav och ffa, min plånboks krav. Släpet som eg var det som jag föll för säkerhetsmässigt, utrustningsmässigt mm var för dyrt! Tyvärr!

Fördelar: Lättmanövrerade bommar, bra infästning av mellanväggen, rollon, fönstren, ligger otroligt bra på vägen, sadelkammaren vilket ger mig ett foderbord inkl krubbor invändigt.

Nackdelar: Ögglorna för infästning av lämmen baktill. De sitter i ögonhöjd och har man en häst som slänger sig är de farligt nära ögonen...
Den troligt tunna beläggningen av gummi på baklämmen, träribborna på lämmen (om vi frågar hästen! Hon gillar dom INTE!). Det automatiska stödhjulet. Så här i efterhand skulle jag valt ett vanligt....strular som F*N vintertid trots idog smörjning.

Rice trailers! Inget snack! De har precis alla krav (och lite till...) som jag ställer på en transport. Sen kan vi diskutera utseendet....

//Alice

Jag har faktiskt tittat lite på Christ, men funderar lite över deras automatiska "vikgardin". Funkar den bra??

Jag har ett Christ Concord som jag köpte hösten 2005!

Jag letade efter ett släp som var ljust och fint och med mjuk mellanvägg då vår ena ponny är superlugn men gärna ville stå lite bredare och därför inte var så glad att samåka med andra ponnyn på tävlingar om mellanväggen var fast. Christen har funkat perfekt och då jag och beställde extra osymmetriska bommar kan jag när vår stora häst (som innan har måst åka helt utan mellanvägg) lasta henne på lite bredare än halva och ändå ha säkert och bra, både för häst och bilekipage. Att man sedan kan välja att lacka Christen i massvis med färger gjorde också mig som är färggalen lycklig!
Jag har inte haft problem alls med det automatiska stödhjulet, det har inte varit några problem, mer än att jag hade lite strul med mitt eget kopplande i början i och med att boggie inte går att kroppsflytta som min gamla värmlandsvagn.
Nackdel med Christen är att det är ganska trångt framför bommarna eftersom krubborna tar plats men det är inga större problem.
Jag hade också problem med sprintlåsen för bommarna då jag tycker de är mycket simpla och klent utförda, jag körde helt sonika och köpte egna rejäla sprintar som jag låser bommarna med, de andra hoppade ofta ur vid körning=ajaj...
Gardinen bak är jag inte så glad för, mina annars trygga hästar tyckte den var läskig i början och jag är fortfarande mån om att ha en människa inne hos hästarna när jag försiktigt lirkar ner gardinen. Men det har blivit mycket bättre efter några körningar. Den kärvar inte tekniskt men är lite trög i uppfällningen och rullar upp sig ojämnt, svårt att "smyga" upp och ner den.
Jätteglad för alla säkerhetsanordningar, att det går att fälla bommarna utifrån!
Ramplåsen bak är lite konstigt gjorda så att när man har rampen nere så sticker det ut en del av metallfästet som man skulle kunna snubbla på om en häst rycker ut en hastigt baklänges, man kan skjuta in reglarna under rampen men om man då ex. har brått att stänga efter en orolig häst och inte tänker sig för sitter då reglarna på fel sida om låset och man måste då öppna igen för att böja över regeln=klantigt och inte bra.
Oj vad mycket det blev!
Jag är i det stora hela SUUUUUPERSTOLT över mitt släp och har valt vår gårds färger i ockragult och mörkt rött och guld så den är inte osynlig precis!
Hoppas du hittar vad du söker!

*Vilka krav hade du när du letade släp?
Boggie, glasfiber eller aluminium. Tyst, lättdraget, möjlighet att transportera 2 stora hästar, sadelkammare, hög kvalitet så att det åldras på bra sätt, kombilucka
*Vad var det som gjorde att du bestämde dig för just DET släpet?
Jag köpte ett Böckmann master -05 :love: . Det uppfyllde mina krav förutom kombiluckan.
*Vilka är för- resp nackdelarna med just ditt släp?
Fördelarna är just är det är enormt stabilt, hästen älskar det. Det är tyst och ljust.
Jag gillar fortfarande inte rullgardinen bak, kommer troligen att köpa till en glasfiberlucka istället. Jag skulle fortfarande vilja ha ett med kombilucka. Det är svårt att hålla rent i sadelkammaren om man haft leriga stövlar osv , går inte att spola rent utan man måste dammsuga inne i sadelkammaren.
Skulle nog köpa Böckmann igen annars gillar jag verkligen Henra. Kombilucka & hydraliska bromsar skulle jag välja till, men det är en prisfråga...

Måste bara säga att det är en kanontråd! Enkelt o tydligt upplägg (o vi slipper hink o spade-argumenten som släptrådarna annars så ofta rinner ut i).:bow: :bow: :bow:

Vi har ett Christ Carat.

Vilka krav hade du när du letade släp?

Rymligt släp med god säkerhet o väghållning. Låg vikt (B-kort).Snygghet ett +. Ljust inne.

Vad var det som gjorde att du bestämde dig för just DET släpet?

Det märke som överygade oss mest på alla punkter.

Prisvärt.

Vikten. Vi valde dessutom Caratmodellen för att slippa sadelkammare och utnyttja utrymme o vikt till hästen.

Designen är snygg och man kan välja färg o dekaler.

Vilka är för- resp nackdelarna med just ditt släp?

Fördelar:

Vikt. Carat ligger runt 800 kg beroende på utrustning. Får mkt kvar till gränsen...

Säkerhetsbommar och inställningsmöjligheter av bommar är bra.

Gjutet golv. Har fungerat kanon trots att vår häst skrapar en hel del. Har inte haft samma problem som Alice med gummit på luckan, utan det har fungerat perfekt.

Automatiska stödhjulet är kanon. Har smort det o det fungerar som det ska. Minns med fasa livet utan. Autohjul= vardagslyx!

Helglasfiber. Hållbart, snyggt och lätt att laga om olyckan är framme.

Rollo (rullgardin): Gillar den verkligen och skulle inte köpa släp med annat.

Nackdelar:

Har inte hittat några... Jo jag skulle nog köpa delux-mattan till rampen nästa gång (helt i gummi). Träribborna kan bli hala när det är blött, har inte några större problem med det, men extrasumman är så liten.

Om du skulle köpa ett släp idag, vilket skulle du titta på då?

Skulle köpa samma troligtvis. Vi kollade runt så mkt och gillade detta mest.

Har annars alltid gillat Westfalia, men bl.a. vikt utesluter den.

Vi har en Boj bravo 220S

boogie, rymlig och sadelkammare ville vi ha.

För att det är mycket plats för hästarna och bra sadelkammare och sadelkammare.

Fördelar:
Mycket plats, ¨dem är bra tycker jag och dem håller länge.
nackdelar är att den är tung, vet inte vilkten men när vi ska åka med våra två d-ponnier så behöver man ha tungtsläp-kort.

Absolut samma, ev, Boj classic( jag och min syster är tvillingar så det körs alltid två hästar, och med stora hästar är det ju smidigt när det är stort inuti.:smirk:) . )

Oj, tack så mycket!!!! :o :)

Jag tittar mer och mer på Christ, men även Böckmann.
Jag tycker att Christ verkar väldigt prisvärda.

Personligen är jag mest för helglasfiber, men min man tycker att aluminium verkar bättre. Någon som har något att säga om det??

Jag vill ha en rymlig och ljus vagn som ligger bra på vägen. Jag har en ganska stor häst och jag upplever att hon får det lite trångt i de flesta vagnar..

Annars kanske du kan skicka mig lite info om tomatvagnen??? Den var ju helt underbar!!! :rofl: :rofl: :rofl:
För visst var det väl du??

Tack alla för era svar!! :bow:
Det är verkligen guld värt att få era åsikter, men jag hoppas ändå att ännu fler tycker till!!!!

Tack för ditt svar!

Jag tittar ju som sagt mycket på Christ, och det är ju så lätt att inte vara objektiv när man ska köpa släp, jag tycker ju att alla verkar bra. Därför är det så bra att höra även de negativa detaljerna så man kan kolla in dom lite extra när man tittar och bilda sig en egen uppfattning!

Är det någon som vet hur många störtbågar en Christ har??

Jag hade en Gaupen (VV) boggie från -04 som jag sålde för det är Skit, så köp inte ett sånt....

Ska köpa nytt nu och det blir förmodligen ett Böckmann Classic el Champion. Har jmf många olika och det är helt enkelt bäst släp för bäst pris. Dessutom rymliga och ljusa, det behöver min häst.

Yamaha skrev:
Är det någon som vet hur många störtbågar en Christ har??

Den har en i bakkanten av taket likt flera andra EU-släp i samma stil.

Får återkomma om tomaten ;)

donttellme skrev:
Vi har en Boj bravo 220S

Fördelar:
Mycket plats, ¨dem är bra tycker jag och dem håller länge.
nackdelar är att den är tung, vet inte vilkten men när vi ska åka med våra två d-ponnier så behöver man ha tungtsläp-kort.

Absolut samma, ev, Boj classic( jag och min syster är tvillingar så det körs alltid två hästar, och med stora hästar är det ju smidigt när det är stort inuti.:smirk:) . )

Fast om det behövs BE-kort när det är två hästar i så behövs det alltid BE-kort för att köra den vare sig den är tom eller lastad. Det skulle vara om ni hade olika bilar till att dra med och det då på något sätt klarar sig med totalvikten.

Mvh

Tora

Jag har hört att reglerna är på gång att ändras när det gäller släpvagnsvikter. Jag hoppas verkligen det. Jag har mailat en politiker som är insatt i denna fråga, jag vill veta hur långt dom har kommit, om det blir beslut inom snar framtid.

Då blir ju urvalet så mycket större! :)

Yamaha skrev:
Annars kanske du kan skicka mig lite info om tomatvagnen??? Den var ju helt underbar!!! :rofl:

Ok här kommer infon.

Släp: Mördartomaten, årsmodell 2005.
mordartomat0ld.jpg

Litet och smidigt att hantera. Låg vikt.

Tycker att det är gjord med god smak. Färgen är tuff och helrätt. En modern vagn helt enkelt.

Fördelar:

Billigt!

Snyggt!

Praktiskt och enkelt att ha med sig.

Lätt att tvätta.

Nackdelar:

Mörkt inuti.

Ruttnar lätt.

Dåligt värde som begagnat.

Svårt att hitta reservdelar och verkstäder som är villiga att ens ta i den!

Jag skulle tänka både en o två gånger innan jag köpte en mördartomat igen. Visst är den snygg o billig, men nackdelarna väger trots allt över.

Senast ändrad av en moderator:

Skulle vilja göra ett liiiiitet tillägg!

Är hästen van att åka transport med eller utan takfönster? Jag har fått problem med en svårlastad häst sen vi köpte vår transport. Tidigare (i en skramlig VV) gick hästen rakt in, men sen jag köpte min har vi fått problem. Jag kan lastträna hästen och hästen går rakt in. Jag åker EN gång och nästa gång vägrar hästen gå in! Har själv åkt en gång i transporten och det "enda" som låter lite är sadelkammedörren, men det är inget i jämförelse med VV. Det som återstår är då att tro att fönstren är problemet. Att hon ser träd, bilar, långtradare och dyligt komma farande för att "anfalla" henne. HON fattar ju inte att det är hon som rör sig, och träden står still....Nu har vi täckt för fönstren och vi får se vad det ger. Det är ju inte säkert att det är så, men vi måste iaf prova...

En tanke bara...

//Alice

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 397
Senast: qitis
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
9 017
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 846
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 205
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka