Bukefalos 28 år!

I morse hände det jag befarat..

T

Toffel

...min hankatt blev överkörd och dog omedelbart. Han blev påkörd för ett år sen men klarade sej ganska bra. (Han är kastrerad). Efter det hade han stor respekt för vägen där det hände, men senaste månaderna tycks det varit glömt.. Jag räddade denna katt och 2 till från avlivning pga att dåvarande ägarna låtit det spåra ur och hade tillslut över 20 katter. De som inte blev omhändertagna av folk skulle dö i vilket fall som helst, och även om vi bor nära en väg så tyckte jag att katterna iaf fick en chans.

Dom andra 2 tror jag inte kommer bli påkörda för det finns inget som tyder på det (honor dessutom) men nu är jag så himla ledsen över hankatten. Jättefin misse som ALLTID var med mej och min sambo när vi grejade ute på gården. Väldigt social katt och nu är han borta.. :cry: :cry: :( Men han verkade åtminstone haft ett lyckligt liv och hann nog inte känna någon smärta (va en lastbil).

Blir så :devil: arg på folk bara, tror ni chauffören stannade, eller någon annan för att ta bort katten från vägen? Närå, gör mej så ledsen när folk tar djur för saker utan värde. För mej är det raka motsatsen..
 
Sv: I morse hände det jag befarat..

Och du är säker på att föraren märkte att han körde på katten? Lägg inte skulden på föraren, du är inte utan ansvar.
Tar djur för saker utan värde... Vad gjorde du då när du släpper ut den i närheten av sånna risker? Värderade du katten högt då?
 
Sv: I morse hände det jag befarat..

Tycker synd om dig och katten. Men det är ju alltid så när man släpper ut djuren utanför ytterdörren. Det finns alltid en risk att djuret blir dödat av något tyvärr.
Synd att en ung katt ska gå till spillo när den t o m hade ett hem. Det finnns ju jättemånga katter som går omkring och inte har ett hem och lider. Hos oss tog en stor fågel en vildkatt som hade gått omkring här i över 7 år och varit rädd. Så man vet ju aldrig. Rätt som det är så blir väl någon av våra 6 katter fågelns mat också.
 
Sv: I morse hände det jag befarat..

Va tråkigt :( Förstår ju att du är ledsen för det som hänt, skulle jag också vara. Men jag gillar inte att du är arg på lastbilschaffisen, han kan mycket väl ha missat att han körde över en katt. En lastbil är ju stor och det känns inte lika mycket när man kör över något som med en personbil. Jag tror faktiskt (av egen erfarenhet) att de flesta lastbilschaufförer skulle stanna och ta undan katten. Många är vana efter flera år på vägarna, att det händer saker.
 
Sv: I morse hände det jag befarat..

Tja, jag såg inte när det hände, men hörde det tydligt, och jag tror nog tutandet från lastbilen var åt katten. Fanns varken andra bilar eller människor vid vägen så jag kan inte se varför denne skulle tutat annars.

Skrev ju att katterna kommit till utav oansvariga människor som låtit dom bli alldeles för många. När jag fick hem dom hade dom öronskabb, behövde avmaskas och var ordentligt magra. Och istället för att dö så fick dom gott om mat, behandling för skabben och avmaskades. Sedan ett kärleksfullt hem där dom alltid kommit före våra behov. Kastrerade dem direkt när detta var dags för för att slippa fler katter eller att hankatten skulle ränna runt för mkt. Tyvärr har han gjort det ändå och jag vill inte behöva känna mej som boven i dramat när jag räddat dessa katter från ett ganska odrägligt liv utan större uppskattning?

Jag är vegetarian och har räddat flera vilda djur som folk kört på och lämnat vid vägen. Skulle mina katter ha det värre än alla innekatter som aldrig får klättra i träd eller känna gräs under tassarna? Vet flera katter som blivit överkörda trots att ägarna bor långt från vägar, för att inte tala om rävar tex som tagit katterna. Inte så kul att få sådan kritik när hela min vardag går åt till att ta hand om och se till att mina djur mår bra. Och att se dessa katter lyckliga och fulla med energi istället för döda pga människors slarv är inte elakt för mej. Alla som har katt är väl medvetna om att katterna kan skadas, och jag bor åtminstone på landet. Finns ju massor med folk som har katter mitt i stan där bilar och fulla idioter mm utgör större hot än den väg jag har i närheten.

Har alla andra sina katter långt in i buschen där det aldrig kommer en bil på flera mils avstånd eller? Jag har aldrig skyllt på trafiken, tycker bara det är trist att dom flesta här vid denna 70 väg kör i runt 100 och visar noll hänsyn till alla som bor vid vägen förrän dom kommer till slutet av vägen där en stad tar vid, då saktar dom flesta av, men vi är väl inte riktiga människor som bor på landet kanske?

P.S är ledsen om jag uttryckte det som att det var just denne chaufförens fel, det var det givetvis inte, han hade aldrig haft en chans att stanna. Hörde smällen när katten kördes på dock, så han kan inte ha missat det. Har tyvärr kört ihjäl djur som dykt upp precis framför bilen så jag vet hur hemskt det är men har sett folk skita i djur dom kört på allt för många ggr så av den anledningen skrev jag som jag gjorde.. Om jag var säker på att chauffören aldrig såg katten hade jag aldrig tänkt så, men det var uppenbart att han såg den. Han ville säkert inte köra på den, men struntade blankt i den efteråt. Det var det som gjorde mej arg, ihop med liknande erfarenheter. Inte att katten blev påkörd i sej, det kan hända vem som helst och det är jag fullt medveten om.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: I morse hände det jag befarat..

Okej, ja om man vet att chauffören sett katten finns det ju mer anledning att bli arg. Om man nu ser en katt framför bilen bör man ju kolla om den kom undan elelr ej. Annars får man ta bort den från vägbanan, absolut.
 
Sv: I morse hände det jag befarat..

Jag har delat upp den här tråden. Ni som vill diskutera innekatt/utekatt, ta det i tråden med den rubriken.

Här får det handla om sorgen över en förlorad katt.

mandalaki/moderator
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 637
Senast: Imna
·
Övr. Katt Det vill sig inte riktigt med att introducera katt nummer tre. Y är en 12-årig kastrerad hane. Levt med sällskap hela livet minus två...
Svar
15
· Visningar
1 788
Senast: Pilot
·
Övr. Katt Jag hörde ett vildare liv från trädgården medan jag pratade i telefon och rusar ut för att se grannkatten och min ena i ett vildare...
2
Svar
30
· Visningar
2 835
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
827
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp