I väntan på Regeringen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför envisas så många som är så kunniga här att jämställa valet att tolerera, dvs lägga ned sin röst, med att aktivt stödja, byta sida, svika någon annan, vilja ha som ett bifall skulle vara? Att tolerera ett valresultat och tolerera att Sverige får en regering, betyder inte på minsta lilla vis att man önskar vare sig regeringen eller den politik som kommer att föras.

En helt onödig polariserande retorik helt på tvärs mot budskapet om att vi vill att politiker ska ta ansvar för valresultatet.
Nej, men att sätta sig och förhandla fram en lista, som krav för att man ska rösta på ett visst sätt är att tolerera, acceptera,stödja det parti man förhandlat med. För V:s del handlar det ju om att tolerera en viss konstellation framför risken att en annan , som man inte tolererar tar vid istället.
 
Tror du underskattar den djupa avsky mot SD som finns inom C.

Som sagt. Jag tror att V protesterar för att inte tappa ansiktet, och sedan trycker gult.
I alla fall är det vad jag innerligt hoppas. Alla andra alternativ är rätt gräsliga.
De andra alternativen, vilka är de, menar du? Om c och l behåller någon linje så ser jag enbart nyval som alternativ. Och då är ju alternativ fel ord.

C och l bör ju inte släppa fram m+kd med sd i någon roll.

Fler alternativ finns väl inte?
 
Jonas Sjöstedt säger nu på presskonferensen att V kommer att rösta nej till Stefan Löfven på onsdag. På ett sätt hedrar det honom - han visar tydligt att han inte tänker acceptera att V behandlas som paria samtidigt som man utgår ifrån att de ska stödja S, MP, L och C utan förbehåll. Han har bara ansvar gentemot sina egna väljare och ingen annan.
 
Jonas Sjöstedt säger nu på presskonferensen att V kommer att rösta nej till Stefan Löfven på onsdag. På ett sätt hedrar det honom - han visar tydligt att han inte tänker acceptera att V behandlas som paria samtidigt som man utgår ifrån att de ska stödja S, MP, L och C utan förbehåll. Han har bara ansvar gentemot sina egna väljare och ingen annan.
Ojoj! Nu kanske det ändå blir nyval?
Nja.
Han säger att V inte kommer att stödja Löfven med det som finnas på bordet. På frågan om han kräver ändringar i formuleringarna säger han att han litar på Löfvens ord. Ordet räcker

Min tolkning är att de kommer att sitta och förhandla några dagar, och det slutar med att JS säger att han fått tillräckliga försäkringar om inflytande i gemensamma frågor och så blir Löfven statsminister.

V har varit i skuggan några veckor. Nu får de lite strålkastarljus genom att gnissla lite.
 
Känns inte som det står så många hinder i vägen för överenskommelsen mellan S, C, L och MP. Sjöstedt vill ha lite upprättelse och det bör han ju kunna få. Han tror ju att Löfven kommer kunna röstas fram inom kort.
 
Känns inte som det står så många hinder i vägen för överenskommelsen mellan S, C, L och MP. Sjöstedt vill ha lite upprättelse och det bör han ju kunna få. Han tror ju att Löfven kommer kunna röstas fram inom kort.
Lyssnar på kommentererna och Sjöstedt vill tydligen ha garantier för at et som inte avhandlats i överenskommelsen fortfarande gäller. Dvs att den politik som S fört, fortsätter gälla.

För mig känns det som krumbukter.
Det finns en övernenskommelse på papper. Allt som inte berörs där är ju S-politik som fortsätter gälla.....
 
V har varit i skuggan några veckor. Nu får de lite strålkastarljus genom att gnissla lite.

Inte bara strålkastarljus. Förutsättning att få vara med och påverka politiken de kommande 4 åren. Jag tycker JS som sagt beter sig mycket sansat efter den puckade skrivning de andra tvingat igenom, som mest kan ses som en direkt provokation snarare än någon effekt politiskt.

Men jag upplever också att de gärna ser Stefan Löfven som statsminister om bara udden kan suddas ut på den punkten, så att det kan beredas utrymme även för reformer som vänstern gärna ser.

Det blir liksom så att alla får acceptera att det blir lite trasselsudd och plotterpolitik om det ska gå att genomföra en överenskommelse från V till C på kanterna. Man kan liksom inte förvänta sig stöd om man vill utesluta någon helt från inflytande. Lite på samma sätt som den här lösningen inte förväntar sig stöd från SD.
 
Senast ändrad:
Jonas Sjöstedt säger nu på presskonferensen att V kommer att rösta nej till Stefan Löfven på onsdag. På ett sätt hedrar det honom - han visar tydligt att han inte tänker acceptera att V behandlas som paria samtidigt som man utgår ifrån att de ska stödja S, MP, L och C utan förbehåll. Han har bara ansvar gentemot sina egna väljare och ingen annan.

Som sagt , sällan har så många högeranhängare hedrat vänstern för deras ideologiska envishet som dessa dagar. Undrar om de kan ha någon baktanke, eller bara plötsligt övertygats om vänsterns fantastiska politik?

(Obs, detta är på intet sätt någon kritik mot V utan bara en observation av allt det märkligt formulerade beröm V får för att rösta nej från högerhåll)
 
Jag är sjuk idag och tillåter mig tänka med hjärtat och stänga av hjärnan.

C kräver att v står utan inflytande.

Hela djävla högern och liberalerna har demoniserat v under ett bra tag.

Självklart är det rimliga att v röstar mot!

Samhällsutvecklingen de sista 20 åren eller så, visar att (ny)liberalismen är helt funktionsoduglig som skydd mot högerextremismen.
 
Främlingsfientlighet kostar en massa. Den nyliberala skrotningen av samhället kostar en massa.

Nyval är demokratiskt fundament (vid behov).
Den nyliberala skrotningen du talar om kostar, men frågan är, om inte en revidering av vad som ska skattefinansieras skulle spara mer pengar för samhället som helhet. Vad det gäller främlingsfientligheten så varken kostar eller spar den större summor. Vad som kostar är att vi skapar en stor grupp individer som inte klarar av att integrera sig dvs skaffa eget jobb , egen bostad och finansiera sin egen pension via skatt. Att plocka in för många så att denna grupp växer, det kostar pengar
 
Som sagt , sällan har så många högeranhängare hedrat vänstern för deras ideologiska envishet som dessa dagar. Undrar om de kan ha någon baktanke, eller bara plötsligt övertygats om vänsterns fantastiska politik?

(Obs, detta är på intet sätt någon kritik mot V utan bara en observation av allt det märkligt formulerade beröm V får för att rösta nej från högerhåll)

Nä, någon fantastisk politik kommer jag aldrig tycka att V står för. Jonas Sjöstedt står dock fullt ut för vad han tror på och vänder inte kappa efter vinden och det ska han ju ha cred för.

Jag hedrar alla partier som gör det som de utlovat innan valet och försöker driva den politik som de lovat sina väljare. Oavsett sida så att säga. Hade jag varit vänsterröstare hade jag blivit riktigt förbaskad om mitt parti bara tog skiten utan att markera, likväl som att jag har full förståelse för att SD inte vill stödja M, KD (eller någon annan) utan att få något ut av det. Det är ju liksom det de har fått mandat av sina väljare för.

Hade jag röstat C (eller L) hade jag däremot varit riktigt besviken. De har båda gjort helt tvärtemot vad de lovade sina väljare innan val och det är väl därför de är så skitnödiga inför ett eventuellt extraval.

allians.jpg
 
Jag är sjuk idag och tillåter mig tänka med hjärtat och stänga av hjärnan.

C kräver att v står utan inflytande.

Hela djävla högern och liberalerna har demoniserat v under ett bra tag.

Självklart är det rimliga att v röstar mot!

Samhällsutvecklingen de sista 20 åren eller så, visar att (ny)liberalismen är helt funktionsoduglig som skydd mot högerextremismen.

Jag håller med utom i det sista.

Liberalism (utan ordet ny) är funktionsdugligt mot isolationism, ojämställdhet, extremism, nationalism och främlingsfientlighet. Men det är snarare en direkt värderingsfråga än ett bevis för vad som är bäst. I en värld där människor bereds frihet och visar tolerans och inte ses som kollektiv finns de bästa förutsättningarna att inte skapa motsättningar.
 
Jonas Sjöstedt säger nu på presskonferensen att V kommer att rösta nej till Stefan Löfven på onsdag. På ett sätt hedrar det honom - han visar tydligt att han inte tänker acceptera att V behandlas som paria samtidigt som man utgår ifrån att de ska stödja S, MP, L och C utan förbehåll. Han har bara ansvar gentemot sina egna väljare och ingen annan.

Sa han verkligen att de kommer rösta nej på onsdag? Jag uppfattade det inte så utan som att V inte kan tänka sig att släppa fram Löfven under rådande omständigheter. Det här kan ju inte komma som en överraskning för en van förhandlare som Löfven, så en dag i taget nu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 114
Senast: skiesabove
·
Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 319
Senast: Angel
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
34 139
Senast: Habina
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 263
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp