I valet och kvalet (dressyrsadel, bomlöst??)

cactuspower

Trådstartare
Har en dressyrsadel hemma på prov, har testat den själv och tycker inte den verkar ligga helt galet i alla fall men jag känner mig inte själv tillräckligt kunnig för att bedöma att den är helt okej och vet inte om jag tänker köpa den eller inte. Känner att jag skulle vilja ha förslag på lite fler alternativ.


Min häst är ett halvblod 164 hög, med rätt så mycket manke.
Hon är varken jätte svängd eller jätte böjd i ryggen utan är något däremellan. Lite kraftigare i modellen. Rent spontant, vilka sadlar skulle ev. kunna passa henne tror ni? Klart man inte kan bedöma en sådan sak såhär på rakhand, men jag vill i alla fall ha lite förslag på sadlar som ev. skulle kunna vara värda att prova och leta efter begagnade.


Jag är också nyfiken på dom nya bomlösa sadlarna som blir mer och mer populära. Eftersom jag har tänkt och tävla lite dressyr med min häst måste den sadeln jag köper, vara godkänd för detta. Är det någon som vet hur det ligger till med ST Dressage sadlarna? Är dom godkända att tävla dressyr med? Hur är dom annars att rida i etc.?

Vad är fördelarna resp. nackdelarna med bomlöst?


Saken är den att jag inte har lust att lägga ut 10 papp på en bomlöst bara sådär heller .... :crazy: klart att det kanske skulle kunna vara ett vettigt alternativ, dock så har jag ingen erfarenhet av bomlöst alls då jag inte ridit i en sådan sadel någon gång och därför vågar jag heller inte köpa någon ny sådan.. kan man prova dom någonstanns kanske?

Ja, kom gärna med så mycket råd och tips etc. som möjligt!
 
Sv: I valet och kvalet (dressyrsadel, bomlöst??)

Tror inte nån av dom bomlösa är godkända?

Du skulle kunne prova Windsor/Wellington, Passier, Stubben, Prestige (dom modeller som är lite mer uppbyggda baktill, dvs ej Hippos). Men ja du måste ju prova... ;)
 
Sv: I valet och kvalet (dressyrsadel, bomlöst??)

ST drssage är godkänd i alla fall, så mycket vet jag :). Den ser ju engelsk ut, och TR säger ju att sadeln ska vara av engelsk typ.
 
Sv: I valet och kvalet (dressyrsadel, bomlöst??)

Alla bomlösa som har engelskt utseende godkända för dressyrtävling.
I TR finns inget krav på om sadeln har bom eller ej bara att den ser engelsk ut.
De godkända jag kommer på just nu är ST, Phenix(hur den nu stavas) Ansür och i vissa fall FF.

/T
 
Sv: I valet och kvalet (dressyrsadel, bomlöst??)

Okej det låter ju bra att de är godkända i alla fall :)
Dock vet jag som sagt inte om jag tänker lägga ut 10 papp på en sadel som jag inte har fått en chans att provrida i innan ev. köp. Har ingen som helst erfarenhet av bomlöst alls ännu. Jag funderar på och köpa en vanlig bomsadel (dressyr) och ha den fram till sommaren för att ev. satsa på en bomlös då i stället.. tror jag ska göra så i alla fall nu...

Ska kolla upp lite sadlar av dom märkena du nämde. Har fått napp på en Frank Baines Elegance också som jag är lite nyfiken av. En FB verkar passa den typ av häst, som min häst är. Sadeln är 5 år gammal men ska vara använd max 1 år. Har sett bilder på den och den ser mkt fräsch ut! Vad kan vara själigt att bjuda på en sådan sadel då? Nypriset hade när hon köpt sadeln varit 13 500´.
Vad är själigt att bjuda på den (får ha den på öppet köp etc. i så fall..)
 
Sv: I valet och kvalet (dressyrsadel, bomlöst??)

Hm, 8000 kanske? Inte mer iaf, eftersom den faktisk är 5 år...
 
Sv: I valet och kvalet (dressyrsadel, bomlöst??)

På agrias hemsida finns de lita tips om hur man ser om sadel passar.
Lycka till !
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 334
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 743
Senast: lillamy73
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 262
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan (Vet inte om detta är rätt tråd, men provar) Hej! Jag är en 19 årig tjej som verkligen vill rida och tävla på den högsta nivån i...
Svar
9
· Visningar
2 201
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp