I vilket skede introducerar ni arbete i rundcorall ??

TheWickedWitch

Trådstartare
Ja, frågan står ju ganska klar i rubriken...
Vilka delmål/moment tycker ni ska vara avklarade innan man börjar arbetet i rundcorallen ??
 
Jag tycker att allt arbete ska anpassas till vad hästen behöver för tillfället, oavsett var man är någonstans.
Ett första möte i en rundcorall kan bli hur bra som helst (jag hade min egen där rätt mycket i allra första början, hon var helt ohanterad och jag ville ge henne en schysst chans att lära känna mig i frihet, dvs utan att vara bunden). Även för början till longeringsarbete och egentligen allt arbete där man har rep eller grimskaft med i bilden tycker jag att rundcorallen passar. Man lär hästen att följa repets vikt och riktning och människans kroppsspråk så att man aldrig ska behöva dra i det.
Rundcorallen är ett ställe där människan också kan lära sig mycket om sitt eget och hästens kroppsspråk. Man har en distans till hästen, och hästen kan tvärstanna, vända, backa precis som den vill. Påverkan kan endast ske medelst kroppsspråk och inte fysiska begränsningar.
 
I grova drag ska hästen vara helt lugn i vad än människan håller i för saker (och givetvis absolut inte rädd för människan i sig) flytta undan minimalt fysiskt tryck (framåt, bakåt, upp, ner, höger vänster), och även undan mentalt tryck på upp till en meters avstånd. Sitter dessa moment så är det bara att busa på. :bump: Ungefär... ;)

Och givetvis - ska man arbeta hästen lös så måste man först kunna arbeta den i lina, iaf upp till 7-8 meter (vissa extremhästar undantaget, men nån sån vet jag att du inte har ;))
 
Som synes så har man lite olika uppfattningar om detta. :)
Jag föredrar som jag sa att börja i frihet och vänja dom vid snöret isf tvärtom.
 
Lugnet har vi kommit rätt långt på nu faktiskt, känns det som i alla fall, han stog kvar igår fastän jag stog och öppnade och stängde locket på den livsfarliga hästätande soptunnan :D Det fysiska trycket jobbar vi på, fast det är nästan så att jag upplever det som att i vissa riktningar (iaf bakåt) så fattar han det mentala trycket bättre :confused: Givetvis använder jag lite kroppspråk då också, men oftast så backar han bara jag stannar, vänder mig så att jag tittar på honom och tänker "backa" :)
Linan börjar han ju klura ut hur det funkar, fast det sitter ju inte som smäck än... :smirk:

Nähä, menar du att han inte är extrem :eek: ;)
 
Jag skulle ALDRIG gå in i en corall om jag kände mig det minsta osäker, så kan jag säga!!
Det är det som avgör tycker jag.. för allt man byggt upp kan man lika snabbt förstöra.

Jag har jobbat min häst i lina i över ett år, först nu har jag honom lös och jobbar honom i padocken (har bara en vanlig fyrkantig). Men detta beror inte på att jag inte vågat, för jag känner min häst så pass bra och har nog aldrig blivit rädd för honom.
Utan för att jag först nu VET hur jag ska göra för att jobba honom och visa mitt ledarskap.
Hade jag gått in för ett år sen så hade det blivit något halvdant och min häst hade säkert fastnat i något hörn av banan utan intresse för mig. Då hade jag bara varit förtvivlad och inte gjort rätt.
Nu vet jag hur jag med små signaler får honom att jobba fint runt mig.

Men det va en annan häst som lärde mig i höstas när jag va på praktik.
Jag jobbade henne först i lina, för jag vågade inte annat.
Men sen när jag släppte henne lös i ridhuset.. helt underbart va det. Hon var så lyhörd på mina signaler, det var så kul att se!!
Detta var en ypperlig läromästare. Men vi jobbade små korta stunder och detta byggde mitt förtroende. Hade det hänt något explosionartat så kanske jag inte skulle vågat släppa henne igen...

När jag jobbar med min häst så är jag inte ett dugg rädd för honom. Det är roligt för jag känner att jag KAN gå på honom om så måstes- utan att vara rädd!

Så jag skulle väl vilja svaret:
När du känner att du har kunskap om hur du ska gå tillväga och att du känner dig stark psykiskt för det!
 
jag förespråkar att börja i corallen, oavsett om det gäller en ny häst eller en människa som ska lära sig kroppsspråket.
Det sistnämnda kräver en instruktör som visar och kan svara på frågor.

Corallarbete är på inget sätt "farligare" än annan träning, i många fall tvärtom. Om du börjar med hästen lös, så kan du bara få den att gå som du vill genom att använda rätt kroppsspråk. Respekt och avstånd faller sig naturligt.
En grön människa slipper koncentrera sig på ett långt trassligt rep, och kan istället lägga all vikt på hur hon rör sig och läsa av hästen.

Om du däremot börjar i rep, är du och hästen kopplade till varandra. Risken är stor att du får en häst som är "reptjänare", dvs slutar lyssna så fort den blir lös. Risken är även stor att du inte kan/vågar sätta tillräcklig press på hästen, och hästen kan bli för närgången eller avtrubbad för signalerna.

Om du däremot börjar i corallen och befäster kroppsspråket där, är det oftast lättare att sedan fortsätta i rep. Du och hästen har då en etablerad kommunikation som inte är beroende av någon utrustning.
 
Jag kan rek en jätte bra bok

"Löslongering
en väg till sammarbete med hästar"

skriven av Ingela Lantz Westermark

Jätt bra som beskriver träning i rundcorallen och vilka sorters hästar man kan träffa på och NÄR man ska introcucera hästen och hur för att inte skrämma den.

Sam
 
:smirk:


nja, de ska nog vara lite äldre än föl förståss, men jag läste frågan som en förfrågan om när i arbetet man kan introducera rundcorall. Föl ska inte tränas, de ska bara lära sig att det som gäller de andra hjästarna med rang och zon, även gäller människor. Och det är inget man tränar, det är hantering! :)
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 400
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 394
Senast: SiZo
·
Övr. Hund Vi blir med valp om ca 6 veckor ❤️ Innan sommaren köpte jag böcker och började läsa och förbereda mig. Jag tycker dock att det är svårt...
Svar
11
· Visningar
1 042
Senast: Luff
·
  • Artikel
Dagbok Nej. Var på besök på arbetsförmedlingen och fick givetvis en massa kritik för allt möjligt. Arbetsförmedlaren tyckte att jag borde...
Svar
1
· Visningar
840
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp