Iberiska sadlar (höga framvalv) + "lågt utbildad" häst

psychogrrl

Trådstartare
Iberiska sadlar (höga framvalv) + \"lågt utbildad\" häst

= bra/dåligt ?!

På en häst som är i början av sin utbildning där man jobbar mer i den lägre formen, hur inverkar de höga framvalven på det? Märker man det inte eller blir det krångligt att "ge" handen?

Jag är ju speciellt intresserad av den camarguaisiska sadeln, där framvalven är ganska höga. bild

Ni som rider i iberiska sadlar, hur upplever ni det?
 
Re: Iberiska sadlar (höga framvalv) + \"lågt utbildad\" häst

Nu har jag aldrig ridit i en, men jag tycker inte att de borde vara ivägen. Portuguesan har ju också rätt högt "framvalv" och jag har hittils inte upplevt att det är i vägen oavsett vad jag gör.

Men som sagt jag har aldrig suttit i en.
 
Re: Iberiska sadlar (höga framvalv) + \"lågt utbildad\" häst

Min fru började väldigt tidigt med en portuguesa på sin unghäst o det var inga problem ur den synpunkten.
Ett problem var att sadeln ville glida fram pga dåligt utvecklade bogar.
PL
 
Re: Iberiska sadlar (höga framvalv) + \"lågt utbildad\" häst

Vad hade ni för sadeln sedan som funkade? *nyfiken*

La i och för sig på en portuguesa rätt nyligen innan det har det varit barbacka och en vanlig dressyrsadel, men hittils har jag inte upplevt några problem med den, som tur är. *ta i trä*
 
Re: Iberiska sadlar (höga framvalv) + \"lågt utbildad\" häst

Först hade vi en spansktillverkad Sayra Almeda eller ngt sådant sedan en "äkta" portuguesa tillverkad av en "liten "porugisisk sadelmakare.
PL
 
Re: Iberiska sadlar (höga framvalv) + \"lågt utbildad\" häst

Jag red i en portuguesa ganska tidigt i min unghästs utbildning och tyckte inte att det var något problem med det höga valvet. Jag red mest i avlastningssits och tyckte att det kändes ganska naturligt att "ge handen" trots valvet.
 
Re: Iberiska sadlar (höga framvalv) + \"lågt utbildad\" häst

Ok, då verkar det ju inte vara något problem med det :)

Då ska jag bara hitta en sadelmakare som kan göra bommen tillräckligt bred....

Förresten, en ganska intressant sida, en bomtillverkare, där man kan se bilder på hur olika bommar ser ut!
http://www.arsonery.com/

De flesta av sadlarna har ju trä "rätt igenom", men camarguesadeln (selle gardian) har ett fram- och bakvalv i trä, som sedan är förbundet med metall. Tydligen är framvalven väldigt smala, det blir väl kanske att specialbeställa om man vill ha mycket bredare.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 767
Senast: Sel
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 020
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 098
Ridning Jag har en förvirrad fundering om ridning. Till vardags rider jag välutbildade hästar, hästar som tävlar på hög nivå. Rider åtminstone...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp