Ah IBS, detta skit (muhaha). Jag har haft IBS sen jag var i tioårsåldern. Tyvärr har det satt sig en del på psyket, har svårt för att äta ute på restaurang, alltid stenkoll på alla toaletter på bio etc, svårt för att "fast" kollektivtrafik, flyg etc.

Mat som funkar bäst för mig är lagom mycket fibrer, inte för fet, ingen lök, inga ägg och inte så mycket bröd. Har testat gud vet hur många olika matupplägg men det är svårt att hitta något mönster. Försöker äta lite och ofta, äter jag mig riktigt mätt så är det kört direkt. Bäst mår magen med riktiga rutiner, tillräckligt med sömn, träning och ingen stress.

Värst är det vid mens, då är magen helt urballad nån vecka innan. Jag har en förstående chef så det brukar vara ok att jag kommer in nån timme senare och så när den flippat ut på morgonen.
 
Gillade fast ogillar samtidigt ditt inlägg. Låter jobbigt för dig med. Hade samma problem med att lyckas ta mig till en vårdcentral, men det var egentligen inte så svårt som jag trodde.

Du verkar ha samma problem med maten som jag har, kolsyrat är djävulens skapelse (fast så gott, ibland) :rage::rage:
Ja jobbigt är nog världens underdrift. :grin: Finns så mycket jag skulle vilja göra med tex hundarna (utställning, tävling, kurser) men kan ju inte planera in en enda sak. Blir nervös innan avfärd och då är det långa toabesök som gäller.
Jag gav upp läkarbesökförsöken efter tredje gången jag fick betala avgift för uteblivet besök. Kan man inte lämna toan utan att skita på sig är det ju rätt svårt med läkarbesök :down:

Fösöker verkligen helt sluta med kolsyra men läsk är sambons allra största last så det är supersvårt.
 
Ja jobbigt är nog världens underdrift. :grin: Finns så mycket jag skulle vilja göra med tex hundarna (utställning, tävling, kurser) men kan ju inte planera in en enda sak. Blir nervös innan avfärd och då är det långa toabesök som gäller.
Jag gav upp läkarbesökförsöken efter tredje gången jag fick betala avgift för uteblivet besök. Kan man inte lämna toan utan att skita på sig är det ju rätt svårt med läkarbesök :down:

Fösöker verkligen helt sluta med kolsyra men läsk är sambons allra största last så det är supersvårt.

Jag insåg ganska snabbt att det bara var att kassera tanken om kolsyrat. Det förbättrade livskvalitetus något enormt. Nu kan jag med att dricka läsk med jämna mellanrum. Mest för att unna mig själv, men inte mer än en gång i månaden eller så. :cool:
 
Ett liv utan kolsyra är inget liv, så jag dricker och tillbringar mitt liv på toaletten, enough said.

Jag har aldrig gillar kolsyrat vatten, men på jobbet har vi fri tillgång till det och just DET vattnet är så jävla gott. Ordet jag uttalde första gången jag smakade var "fasiken" :cool::rage:
 
Senast ändrad:
Även jag har IBS, som går i skov till viss del men helt bra är det aldrig. Dessutom är det lite "beror på" vad magen fixar och inte, i bra perioder kan ditt och datt gå bra - för att plötsligt innebära att det är lika bra stanna kvar på toan för om två minuter är det ändå dags igen...

Men sånt som aldrig fungerar är laktos, fettrika livsmedel, lök och för mycket fibrer. Grönsaker, ris, potatis och fisk fungerar nästan alltid bra. Bröd är lite hugget som stucket, kan gå bra - kan gå åt skogen.

TE är rena döden, det leder ofelbart till gaser som luktar verkligen bajs. Jättecharmigt. Får dock aldrig diarre av det, men gaserna känns helt ärligt som ett större problem och de kommer jag inte åt.

Provat medicinera med dimeticon och dimor, men det förstnämnda gav ingen skillnad och dimor fungerar bara när diarren väl satt in (tanken från läkare var att slippa undan den, men då får jag motsatt problem istället)
 
Jag har IBS med, sen tonåren. Jag kan gå långa perioder då jag tycker att jag är bra men jag har insett att det egentligen inte stämmer. Dessa perioderna har jag alltid någon nivå av förstoppning, dock hanterbar. Mina problem med diarre har blivit mycket bättre med åren och kommer nu bara när jag är mycket stressad eller äter ägg.

Under åren har jag märkt stora förbättringar när jag slutade äta nöt, fläsk och kyckling (slutade med alla samtidigt) samt när jag insåg hur stort problem jag får av ägg. Jag upplever det som att jag mår bäst när jag äter en mer vegansk kost och när jag rör på mig mycket. Det första går inte så bra för jag älskar ost och det andra går i perioder bra men jag sitter på ett kontor hela dagarna vilket kommer lite i vägen.
 
Känner mig så otroligt ensam med det här problemet. Någon mer bukefalist som bokstavligen lider av IBS?

För ni matdagbok eller hur fungerar ni i vardagen? Jag kan tycka att det är så otroligt psykiskt påfestrande väldigt ofta.

Vad har ni märkt är väldigt dåligt för era magar?

Behöver verkligen få tala ut om det här, känner mig verkligen så ensam i tillståndet. :(
Du är inte ensam, vi är tyvärr många med dessa stressmagar och andra problem.

Själv har jag IBS och celiaki, dvs jag tål inte gluten och kommer aldrig mer göra det. Mitt helt fantastiska recept på en lugn mage, (som nu för tiden till och med klarar av stress och järntabletter) heter lchf. Sen jag började äta lchf, ganska strikt sådan, så mår min mage så himla bra :bow: Jag behöver inte oroa mig för något, någon gång. Inget :) och det är så skönt :love:
 
Provat medicinera med dimeticon och dimor, men det förstnämnda gav ingen skillnad och dimor fungerar bara när diarren väl satt in (tanken från läkare var att slippa undan den, men då får jag motsatt problem istället)
Ang Dimor så har jag "turen" (eller vad man ska säga..?) att jag nästan aldrig blir förstoppad. Så jag kan äta Dimor flera dagar i sträck utan den risken och därför även ta det i förebyggande mot diarré.
Men eftersom du får det problemet av Dimor så vill jag tipsa om polenta-gröt. Jag gör den på laktosfri mjölk och äter med nån god sylt. Jag upplever att den har en väldigt lugnande effekt på magen. :)
 
Du är inte ensam, vi är tyvärr många med dessa stressmagar och andra problem.

Själv har jag IBS och celiaki, dvs jag tål inte gluten och kommer aldrig mer göra det. Mitt helt fantastiska recept på en lugn mage, (som nu för tiden till och med klarar av stress och järntabletter) heter lchf. Sen jag började äta lchf, ganska strikt sådan, så mår min mage så himla bra :bow: Jag behöver inte oroa mig för något, någon gång. Inget :) och det är så skönt :love:
Det kanske är värt ett försök! :) En fråga då det ju egentligen är en bantningsdiet.. jag har väldigt svårt att gå upp i vikt eller egentligen bara hålla vikten. Går det att hålla lchf-diet utan att gå ner i vikt? :o
 
Min syster lider alltid av sin IBS mer eller mindre och är alltid styrd av vart det finns en toalett. Ibland är det riktigt illa.

Det som har fungerat bäst för henne har varit att äta helt veganskt. Det har gjort under för henne och det är mer under kontroll nu än vad det någonsin varit :) att hon äter veganskt gör också att hon äter bra mat (bättre än innan) och mindre portioner oftare (hungrig oftare) vilket verkar underlätta och bidra det också. För henne var det en relativt enkel övergång då hon redan är laktos och troligen även mjölkintolerant och hon åt sparsamt med kött även innan. Tyvärr är det väl lite så att det som funkar för en person inte alls behöver funka för en annan.
 
Det kanske är värt ett försök! :) En fråga då det ju egentligen är en bantningsdiet.. jag har väldigt svårt att gå upp i vikt eller egentligen bara hålla vikten. Går det att hålla lchf-diet utan att gå ner i vikt? :o

LCHF kan vara en bantningsdiet men måste inte vara det. Jag är en av många som främst äter LCHF för hälsans skull - inte för viktens - och det är inga problem att äta LCHF utan att gå ner i vikt!
 
Kan tillägga att jag känner personligen flera personer med IBS som, precis som Fan of Bill, mår jättebra av LCHF! "Jag har fått ett nytt liv" är t ex en vanlig kommentar från en vän som under hur många år som helst aldrig vågat stoppa något i munnen om hon inte haft en LEDIG toalett inom några meters avstånd. Men som nu gör "nr 2" en gång om dagen "under kontrollerade former". Och på t ex Kostdoktorn.se finns massor av berättelser om personer med IBS som mår oerhört mycket bättre sedan de gått över till LCHF. Så det är helt klart värt ett försök! Skulle det inte passa dig är det ju bara att sluta!
 
LCHF gjorde min mage till ett totalt kaos. :(
Det vi följer någorlunda och som funkat allra mest är Fodmap. Sambon kunde snabbt börja återintroducera massa saker han förr inte tålde genom den metoden. Har inte funkat lika bra för mig men det var det som fick mig att förstå att bland annat löken var ett stort problem. :up:
 
LCHF kan vara en bantningsdiet men måste inte vara det. Jag är en av många som främst äter LCHF för hälsans skull - inte för viktens - och det är inga problem att äta LCHF utan att gå ner i vikt!

Om man orkar äta tillräckligt. Jag var mätt hela jäkla tiden på lchf och fick i mig alldeles för lite och vikten rasade (vilket den inte behövde)
 
Min make har IBS, han har varit sjukskriven dels pga. det (dels pga. annat) det senaste året, och håller nu på att leta efter ett jobb som kan fungera ok för honom trots sjukdomen.

Han tar Loperamid mot diarrè, och även en medicin som jag inte kommer ihåg vad heter men som är en typ av "lyckopiller" - den gör att han blir mindre stressad i vardagen vilket innebär att hans mage inte pajar lika ofta.

Han upplever att han fungerar bättre om han inte äter på morgonen, bara dricker kaffe och litegrann laktosfritt drickyoughurt tillsatt mjölksyrabakterier. Men som flera sagt är det oerhört viktigt med en lugn start på dagen.

För honom så hjälper det även att inte äta sent på kvällen, ju flera timmar magen får "vila" från ätandet dess bättre, så just nu äter han i princin bara lunch och middag. Lite osäkert dock om detta är en bra lösning på lång sikt... men det gör att han har i stort sett ganska bra dagar och kan fungera relativt normalt.

Annars försöker han köra låg fodmap och undvika lök, frukt, laktos, vete +++ men det varierar lite hur mycket han tål från dag till dag.

Jag tror mig ha hört att ca 10% av befolkningen har IBS i varierande grad, så du är knappast ensam, TS.
 
Min make har IBS, han har varit sjukskriven dels pga. det (dels pga. annat) det senaste året, och håller nu på att leta efter ett jobb som kan fungera ok för honom trots sjukdomen.

Han tar Loperamid mot diarrè, och även en medicin som jag inte kommer ihåg vad heter men som är en typ av "lyckopiller" - den gör att han blir mindre stressad i vardagen vilket innebär att hans mage inte pajar lika ofta.

Han upplever att han fungerar bättre om han inte äter på morgonen, bara dricker kaffe och litegrann laktosfritt drickyoughurt tillsatt mjölksyrabakterier. Men som flera sagt är det oerhört viktigt med en lugn start på dagen.

För honom så hjälper det även att inte äta sent på kvällen, ju flera timmar magen får "vila" från ätandet dess bättre, så just nu äter han i princin bara lunch och middag. Lite osäkert dock om detta är en bra lösning på lång sikt... men det gör att han har i stort sett ganska bra dagar och kan fungera relativt normalt.

Annars försöker han köra låg fodmap och undvika lök, frukt, laktos, vete +++ men det varierar lite hur mycket han tål från dag till dag.

Jag tror mig ha hört att ca 10% av befolkningen har IBS i varierande grad, så du är knappast ensam, TS.

Vad udda att han äter så sällan! Har bara fått uppgifterna om att ibsare bör äta många små portioner. Men allt fungerar väl tydligen olika för alla. :)

Jättetråkigt att jag inte är ensam med det, men samtidigt skönt att ha folk att dela upplevelsen med. Det känns hemskt att ens liv ska kretsa runt en toalett och att de på t.ex jobbet kansle tycker att jag är helkonstig som går på toa flera gånger i timmen :confused:O_o
 
Vad udda att han äter så sällan! Har bara fått uppgifterna om att ibsare bör äta många små portioner. Men allt fungerar väl tydligen olika för alla. :)

Jättetråkigt att jag inte är ensam med det, men samtidigt skönt att ha folk att dela upplevelsen med. Det känns hemskt att ens liv ska kretsa runt en toalett och att de på t.ex jobbet kansle tycker att jag är helkonstig som går på toa flera gånger i timmen :confused:O_o

Ja, det verkar som att alla fungerar olika mer eller mindre... Det finns tydligen en "diet" som heter "11-18" eller nåt liknande, som innebär att man endast äter mellan dessa tidspunkt. Han blev tippsad om den på en IBS sida på facebook tror jag det var. :)
 
Ja, det verkar som att alla fungerar olika mer eller mindre... Det finns tydligen en "diet" som heter "11-18" eller nåt liknande, som innebär att man endast äter mellan dessa tidspunkt. Han blev tippsad om den på en IBS sida på facebook tror jag det var. :)
8:16? Periodisk fasta precis som den omtalade 5:2 men man fastar 16 timmar och äter under 8 timmar varje dygn (vilka 8 timmar får man förstås bestämma själv, bara det är samma varje dag). Jag kör också den då vi ändå aldrig hade tid att äta frukost förrän vid lunch så det är inte så stor förändring, förutom att det blir lite striktare tider nu. Jag gör det för viktnedgång dock, inte för magproblemen. Tror den hjälper magen lite ändå eftersom jag håller mig till mat-tiderna bättre än förut.
 
8:16? Periodisk fasta precis som den omtalade 5:2 men man fastar 16 timmar och äter under 8 timmar varje dygn (vilka 8 timmar får man förstås bestämma själv, bara det är samma varje dag). Jag kör också den då vi ändå aldrig hade tid att äta frukost förrän vid lunch så det är inte så stor förändring, förutom att det blir lite striktare tider nu. Jag gör det för viktnedgång dock, inte för magproblemen. Tror den hjälper magen lite ändå eftersom jag håller mig till mat-tiderna bättre än förut.

Ja, så heter det nog! :idea:
 
Vad udda att han äter så sällan! Har bara fått uppgifterna om att ibsare bör äta många små portioner. Men allt fungerar väl tydligen olika för alla. :)

Jättetråkigt att jag inte är ensam med det, men samtidigt skönt att ha folk att dela upplevelsen med. Det känns hemskt att ens liv ska kretsa runt en toalett och att de på t.ex jobbet kansle tycker att jag är helkonstig som går på toa flera gånger i timmen :confused:O_o

Jag äter helst inte alls. Magen är som snällast då. Så jag äter så få gånger som möjligt per dag faktiskt. Allrahelst om det är något viktigt där jag verkligen inte vill magen ska balla ur.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sån fruktansvärd magkatarr/skov av IBS nu så jag behöver Bukes samlade tips. Lider av IBS och reflux, men nu även gastrit. I...
2
Svar
31
· Visningar
1 847
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 568
Kropp & Själ Vad har ni för erfarenhet? Jag har äntligen vågat ringa och boka läkartid för att diskutera PMS-besvär. Sedan minsta föddes för snart 3...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 374
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp