Bukefalos 28 år!

Icke ekologiskt eller ekologiskt (gojibär mfl.)

Ibland undrar jag vad som verkligen är bäst. Vissa ekologiska grejer är ju helt överpackade, till exempel individuellt förpackade äpplen som ska se ekologiskt exklusiva ut och vaniljstänger i både glas och kartong. Hur miljövänligt kan det va liksom D:
 
Det var väl dom bären som testades för innehåll av pesticider o visade sig innehålla lika mycket, oavsett om de var ekologiska?
 
Ibland undrar jag vad som verkligen är bäst. Vissa ekologiska grejer är ju helt överpackade, till exempel individuellt förpackade äpplen som ska se ekologiskt exklusiva ut och vaniljstänger i både glas och kartong. Hur miljövänligt kan det va liksom D:
Har inte tänkt på detta och det är sant, lite väl mycket plast och dylikt som går åt. Det kanske är för att eko inte har lika lång hållbarhet? :idea:
Det var väl dom bären som testades för innehåll av pesticider o visade sig innehålla lika mycket, oavsett om de var ekologiska?
Säkert, har inte sett något om det men de verkar innehålla en hög halt av olika 'gifter' tillsammans med russin iallafall. Tror jag får hålla mig till blåbären helt enkelt. :up:
 
Seriöst, om du vill ta en debatt om GMO, TTIP, gifter, närodlat mm behöver du läsa på mer så du har fakta istället för att gissa och tro så mycket.

Företaget du syftar på heter Monsanto och ja, de skuldsätter bönder både inom USA:s gränser och fattiga byar i hela världen. De har vidriga villkor, dyra advokater som spöar skiten ur meningsmotståndare och tyvärr så är GMO ett sätt att sprida mer skit än minska det i jordbruket.

Det är även konstaterat att äldre sorters grödor innehåller mer näring än de nya, konventionellt odlade för det du vinner på att producera mycket och snabbt på mer och mer urarmade jordar är näringsinnehållet.
Ok, är inte bra på debatter men ska göra det tills nästa gång innan jag hävdar saker.
 
Ok, är inte bra på debatter men ska göra det tills nästa gång innan jag hävdar saker.
Det var inte min mening att låta sur, men det finns hur mycket information som helst på nätet om Monsanto, TTIP som ger företag rätt att stämma länder om de inte får sälja sina produkter, bidöd, pesticider mm. Om du är intresserad, börja läsa på så har du mer kött på benen när du argumenterar för eller mot. Informationen finns på nätet, både som text, bilder och filmer och är lättillgänglig. :)
 
Det var inte min mening att låta sur, men det finns hur mycket information som helst på nätet om Monsanto, TTIP som ger företag rätt att stämma länder om de inte får sälja sina produkter, bidöd, pesticider mm. Om du är intresserad, börja läsa på så har du mer kött på benen när du argumenterar för eller mot. Informationen finns på nätet, både som text, bilder och filmer och är lättillgänglig. :)
Ingen fara, du har en poäng :) så tack. Har försökt satt mig in i det tillsammans med andra saker men har endast skrapat på ytan. ;)
 
Jag försöker att välja bort sådant jag inte har koll på, t ex gojibär. Jag väljer i första hand svenskt. För att jag vill att vi i Sverige ska kunna försörja oss, och vi har i många fall bättre arbetsvillkor för de som arbetar än t ex de som plockar gojibär. Detta tror jag är den största förändringen vi kan göra för miljön, spara in på transporter genom att göra andra val. Och därigenom också få större kontroll på hur saker och ting produceras.

1. Svenskt ekologiskt/KRAV
2. Svenskt
3. Ekologiskt/KRAV

Kaffe, mjölk och ägg är de produkter jag inte köper annat än eko/KRAV i butikerna.

Jag tror vi måste vänja oss av med att slökonsumera en massa som kräver långa transporter. Och därigenom göra smartare val. T ex svenska blåbär istället för gojibär. Det kan jag garantera gör mer för hälsan i längden, att inte skita ner luften med avgaser, än att käka gojibär.
 
Håller med @Lovisaleonora Satsa på svenska blåbär istället! Snart går det få tag i gratis bär, som går utmärkt att frysa in och spara hela året. Investera i en bärplockare istället så går det snabbt att få ihop en större mängd bär!

Jag hade nog frågat mig vad det är med just gojibär som är så nyttigt eller om det bara är senaste modematen.
Som student hade jag snarare rekommenderat en normal balanserad kost framför att lägga pengar på små bär från andra sidan jorden. Har själv varit student i åtta år så jag vet hur det kan vara. Bättre att samla gratisbär i skogen under sommaren och lägga matpengarna på svenskt och eko istället.
 
Jag vill också förtydliga att jag inte tror att enskilda livsmedel har så stor hälsofördel för oss så mycket som det ibland ges sken av (t ex i den här tråden). Att gojibär skulle vara så överlägset andra likvärdiga bär att det spelar någon roll för hälsan har jag svårt att se. Snarare kan jag göra bättre val i livsmedelsbutiken, t ex osötade bär istället för sötade, närproducerade istället för importerade från Spanien.

Här är bananer en konflikt för mig, eftersom jag ibland blir sugen men egentligen inte tror det är vettigt att snaska i sig något som har så lång transportsträcka. Med vettigt menar jag har försvarbart i längden i en helhetssyn på vad mina val har för påverkan för allas vår hälsa.

Vi välbeställda konsumenter (=vi som kan gå till en butik och VÄLJA vad vi ska äta) har ett stort ansvar när vi ska placera våra pengar. Det är ju vi som bestämmer vad som ska produceras om ett år eller två. Vad butikerna ska köpa in nästa månad. Det som inte säljer, slutar köpas in. Och har vi riktig tur slängs det bort innan det tas ur sortiment (förlust för butiken som gör bättre analyserade val av medvetna konsumenter) och fångas av dumpstrar i sista livscykeln.

I alla tider och i alla former har det varit en sanning: pengar styr. Och vi som handlar styr alltså vad som säljs. Låter vi "fel" varor ligga kvar på hyllorna kommer det att innebär att de inte köps in till butiken, hur stor vinsten per såld vara än är. Det är faktisk så enkelt och svårt (till skillnad från läkemedelsindustrin där vi har liten påverkan på t ex inköp av receptbelagda läkemedel till apoteken).
 
Senast ändrad:
Jag har en gammal elev som jobbar med att bla godkänna livsmedel. Enligt henne var gojibär fulla med besprutningsmedel och alltså inte särskilt nyttiga.
De ekologiskt odlade odlas i länder där de har mycket slappare lagstiftning kring besprutning än vi har. Så de är väl besprutade.
Jag äter därför inte gojibär.
 
Jag försöker att välja bort sådant jag inte har koll på, t ex gojibär. Jag väljer i första hand svenskt. För att jag vill att vi i Sverige ska kunna försörja oss, och vi har i många fall bättre arbetsvillkor för de som arbetar än t ex de som plockar gojibär. Detta tror jag är den största förändringen vi kan göra för miljön, spara in på transporter genom att göra andra val. Och därigenom också få större kontroll på hur saker och ting produceras.

1. Svenskt ekologiskt/KRAV
2. Svenskt
3. Ekologiskt/KRAV

Kaffe, mjölk och ägg är de produkter jag inte köper annat än eko/KRAV i butikerna.

Jag tror vi måste vänja oss av med att slökonsumera en massa som kräver långa transporter. Och därigenom göra smartare val. T ex svenska blåbär istället för gojibär. Det kan jag garantera gör mer för hälsan i längden, att inte skita ner luften med avgaser, än att käka gojibär.
Jag vill också förtydliga att jag inte tror att enskilda livsmedel har så stor hälsofördel för oss så mycket som det ibland ges sken av (t ex i den här tråden). Att gojibär skulle vara så överlägset andra likvärdiga bär att det spelar någon roll för hälsan har jag svårt att se. Snarare kan jag göra bättre val i livsmedelsbutiken, t ex osötade bär istället för sötade, närproducerade istället för importerade från Spanien.

Här är bananer en konflikt för mig, eftersom jag ibland blir sugen men egentligen inte tror det är vettigt att snaska i sig något som har så lång transportsträcka. Med vettigt menar jag har försvarbart i längden i en helhetssyn på vad mina val har för påverkan för allas vår hälsa.

Vi välbeställda konsumenter (=vi som kan gå till en butik och VÄLJA vad vi ska äta) har ett stort ansvar när vi ska placera våra pengar. Det är ju vi som bestämmer vad som ska produceras om ett år eller två. Vad butikerna ska köpa in nästa månad. Det som inte säljer, slutar köpas in. Och har vi riktig tur slängs det bort innan det tas ur sortiment (förlust för butiken som gör bättre analyserade val av medvetna konsumenter) och fångas av dumpstrar i sista livscykeln.

I alla tider och i alla former har det varit en sanning: pengar styr. Och vi som handlar styr alltså vad som säljs. Låter vi "fel" varor ligga kvar på hyllorna kommer det att innebär att de inte köps in till butiken, hur stor vinsten per såld vara än är. Det är faktisk så enkelt och svårt (till skillnad från läkemedelsindustrin där vi har liten påverkan på t ex inköp av receptbelagda läkemedel till apoteken).
Det är bra tänk tycker jag! Brukar vanligtvis hålla mig till hallon/blåbär men har haft en period nu då jag vill testa "nya saker".

Håller med allt du skrev förutom att jag är osäker på om jag skulle klara av att neka en banan och ja, det är verkligen konsumenterna som har "makten" egentligen (det är inte vi som beställer in varorna men det är vi som styr vad som säljs med våra köp). Tack för dina inlägg! :D

Håller med @Lovisaleonora Satsa på svenska blåbär istället! Snart går det få tag i gratis bär, som går utmärkt att frysa in och spara hela året. Investera i en bärplockare istället så går det snabbt att få ihop en större mängd bär!

Jag hade nog frågat mig vad det är med just gojibär som är så nyttigt eller om det bara är senaste modematen.
Som student hade jag snarare rekommenderat en normal balanserad kost framför att lägga pengar på små bär från andra sidan jorden. Har själv varit student i åtta år så jag vet hur det kan vara. Bättre att samla gratisbär i skogen under sommaren och lägga matpengarna på svenskt och eko istället.
Ja, precis. Du bara skriver min plan ju ;) tänkte dock inte så långt som att frysa in. :up:

Jo det är väl att jag har hört det inom min klass på skämt, sen att jag har sett det i samband med träning (modemat?) och i en artikel om en man som blev väldigt gammal. :o Yes det är det bästa skulle jag tro :D när jag får jobb så tänker jag lägga stor fokus på just detta då man har mer pengar att röra sig med förhoppningsvis :)
 
Jag tror mer på en hälsosam livsstil i stort än "supermat" om man vill leva länge.
jag kallar det för modemat just för att det just nu är inne med just goji och chia. För några år sen var det noni, ett tag blåbär, vill minnas att granatäpple haft en sån fas också. De ersätts snabbt av en ny "super" som löser allt från cancer till Palestina.

Ok, jag överdriver. Men jag tror inte att det öl så enkelt som att mumsa i sig några bär och tro att hälsan ska bli fantastisk resten av det mycket långa livet. Det är då mycket mer som spelar in. Allt från livsstil till gener.
 
Okej, aa då passar ju benämningen modemat rätt bra också. Förstår vad du menar.

Nä, inte jag heller. Japp. :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 595
Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 273
Senast: TinyWiny
·
Däggdjur Hej! Nu funderar jag starkt på att skaffa två marsvin efter många år utan, och skulle vilja höra med er vad det ungefär kostar för er i...
Svar
7
· Visningar
2 252
Senast: Septicemia
·
Kropp & Själ Hej Här kommer en berättelse om mitt liv som jag skriver i terapisyfte då jag är och har varit deprimerad större delen av mitt vuxna...
Svar
8
· Visningar
2 306
Senast: snajl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Gräs i näshålan?
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp