Icke godkänd hingst

skorpannorpan

Trådstartare
Nu har jag snurrat till det något alldeles, kan ni hjälpa mig?
Jag vill betäcka med en i dk godkänd hingst men som inte är godkänd i swb. Vad är scenarierna jag har att välja på? Alltså vad ska jag göra för att få gröna papper på fölet? Och om jag inte gör det som krävs för gröna papper, vad får jag då för gröna papper? FINNS gröna papper fortfarande? Jag är just nu helt vilse i regler! MItt sto är alltså fullt reggad SWB-tjej och har fått föl innan även om det inte heter stamboksförd längre? Eller?
Tacksam för hjälp!
 
TACK! Är det bara så enkelt? Haha, å livmodersimport, det är helt förlegat? Så använder jag ett-sto-licens (kostar väl en 5000 kr va?) så får jag gröna papper på fölet? Då är det upp till mig att fixa papper på hingsten och betalar alla omkostnader? Vad kan det hamna på?
 
HÄR har du asvh's regler och info om ett-sto-licens. Och HÄR har du info om stamböcker och färger på papper.

Av ren nyfikenhet - Vad heter hingsten du vill använda?
 
Gud! det var ju ingen peng! Tack, det är två som är väldigt mycket aktuella: Vincent Maranello och Galaxy Win T :-) Nästa år alltså.
 
Livmodersimport är borttaget. Hingsten måste dock vara äldre än 4 år. Du måste även skicka in röntgen, som du skaffar via hingstägaren. Om det är via Helgstrands, så måste du inseminera stoet i Danmark, då de inte skickar till Sverige.
 
importerad livmoder???

(språkpolisen kunde inte hålla sig :p utan hälsar att det heter moderlivsimport :idea: )
Oj, såg att det blev lite fel. :o Hade tankarna på annat håll. :angel: Bra att du rättade till det när yrhönan är framme.

Hur som, går det tyvärr inte att få gröna papper på det viset mer.
 
Haha, verkar som det är jag som ska importera en livmoder, vad jag nu ska med den till.

Tack för hjälpen, trist med Helgstrand men man får väl lösa det eller vänta på dem. Är det 4 år och uppåt eller minst 5 år? För Galaxy blir ju 4 nästa år och Vincent 5 nästa år.
 
Det har egentligen inte med åldern att göra utan med vilken sorts bruksprov de har gjort, Oldenburg t.ex. har nu en "Sattelkörung" för 3-åringar och den är godkänd. Men de flesta andra förbund bedömer inte treåringarna ridna alls och därför kan man inte använda dem om man vill gå via SWB. Men det är inte heller så att bara för att de blir 4 går de automatiskt att använda utan de måste göra ett nytt bruksprov.
 
Haha, verkar som det är jag som ska importera en livmoder, vad jag nu ska med den till.

Tack för hjälpen, trist med Helgstrand men man får väl lösa det eller vänta på dem. Är det 4 år och uppåt eller minst 5 år? För Galaxy blir ju 4 nästa år och Vincent 5 nästa år.
Det är precis som Gabby skriver, det handlar inte om åldern. Men man kan inte lösa ett-sto-licens på treåriga hingstar då de inte har gjort ett fullfärdigt bruksprov. De brukar göra det senare, så när de är 4 år + och gjort ett fullfärdigt bruksprov så går det att lösa ett-sto-licens. Det är en hel del pappersarbete för att få licensen, då du måste skicka in dokument till ASVH + röntgen + testikelintyg (CEM).
Kom ihåg att lösa ett-sto-licens innan du inseminerar stoet, det kan ta tid...
Frågan är om det inte lättare att skicka stoet till DK inseminera henne och sedan regga fölet i danskt Varmblod? Alt. Oldenburg? Dock för att kunna regga fölet i Oldenburg, så måste stoet visas. Någon gång om året kommer några från Oldenburg till Sverige för att bedöma bla. ston. Så slipper du köra hela vägen ner.
 
Jag löste ettstolicens förra året på en hingst som inte varit godkänd i ASVH tidigare. Det var inga större problem alls faktiskt. Fick veterinärpapper om testiklarna som pdf på mailen från hingstägaren och det var bara att maila dom till ASVH. Resten tror jag ASVH fick direkt från annat förbund. Den hingsten var godkänd i flera andra förbund bla. Oldenburg innan.
 
Tack! Nu fick jag lite hopp igen. Man vet ju aldrig förrän man gett sig in i det om det blir lite för bra eller om det är värt besväret. Trodde nog det skulle vara klödd till tusen. Men nu blev jag glad!
 
Livmodersimport är borttaget. Hingsten måste dock vara äldre än 4 år. Du måste även skicka in röntgen, som du skaffar via hingstägaren. Om det är via Helgstrands, så måste du inseminera stoet i Danmark, då de inte skickar till Sverige.
Helgstrand skickar till Sverige, flera ston på "min" station är seminerade med hingst därifrån. Jag vet om två Galaxy och en Franklin. Tänkte själv byta till Galaxy men eftersom det blev helg så gick det inte.

@skorpannorpan nästa år är Galaxy garanterat visad i något av de förbund han är välkommen att göra "fullt bruksprov" i så han kommer att vara godkänd för att använda i ASVH. Blir kanske ettstolicens (?) men inga problem med registreringen.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 921
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
567
Avel Hej! Jag har en äldre SWB som gått med föl innan men inte tagit sig hos förra ägaren . Men med aktiv ridning och en bra ut kollad...
Svar
5
· Visningar
1 248
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 456
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp