Icke Halvblod som allroundhästar.

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare IrishDraft
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 3 221
I

IrishDraft

Nu vill jag höra om alla icke halvblod (vilekn ras som helst +korsningar utom just halvblod) som är välfungerande allroundHÄSTAR (hästlicens dvs inte nödvändigtvis över 148 cm i mankhöjd för er som köpt hästlicens åt ponnyn...) Jag är mest intresserad av er som använder era hästar till det mesta. Dock för att smalna av detta lite vill jag att hästarna ni berättar om
*Rids i "form"
*Behärskar MSV rörelser något sånär(upp till skolorna + byte i språnget)
*Hoppar "bana" minst 1m
*Lätta att sko, klippa, lasta
*Trafiksäkra (bilar, släpkärror etc. lastbil +buss ej krav) och ok att rida ut på egen hand
*Inga som helst krav på om dom är tävlade eller inte.

Berätta gärna om dom är inkörda, tränar fälttävlan, rider bruksridning, deltar i utställnignar eller något annat kul, kanske har du din häst till hubertusjakt varje höst?

Ta chansen ge mig lite att läsa och skryt om din fina häst!

Och alla halvblodryttare (inklusive mig själv), jag är ledsen ni får starta en egen tråd, just nu vill jag höra om andra hästar...

Sv: Icke Halvblod som allroundhästar.

kan berätta lite om min lilla Arab valack på 8år.

*Rids i "form" Ja
*Behärskar MSV rörelser något sånär(upp till skolorna + byte i språnget) Nej,men en vacker dag så:angel:
*Hoppar "bana" minst 1m Nej,men strax där under:D (med annan ryttare säkert)
*Lätta att sko, klippa, lasta Han är snäll att verka och sko,lasta helt ok med tanke på att vi "reser" så sällan (bara han får kika liten stund först,så kliver han på)
*Trafiksäkra (bilar, släpkärror etc. lastbil +buss ej krav) och ok att rida ut på egen hand Min häst går fram i all terräng,i bostadområde,brevid stora trafikerade vägar,pendeltåg,bussar och går snällt från gården utan sällskap:)
*Inga som helst krav på om dom är tävlade eller inte.Har varit med på små hopptävlingar ett fåtal ggr (jag är ingen tävlingsmänniska)

Berätta gärna om dom är inkörda, tränar fälttävlan, rider bruksridning, deltar i utställnignar eller något annat kul, kanske har du din häst till hubertusjakt varje höst?
Har tyvärr inte vart med på hubertusjakt,och pålle är inte inkörd,men skulle säkert inte bli några problem på den biten,han älskar i alla fall att dra min grabb i pulka på vintern,eller bär mig o sonen på ryggen för en liten runda i naturen:love:

Jag vill ha en allround häst som jag kan göra lite av varje med,och det har jag i min lilla Arthur vi har skoj och håller oss på vår nivå:)

mvh Arabizar

Star Fantom
*1991
e. Fantom Starlight
u. Castros Star

(Jag är medryttare, inte min kuse)

*Rids i "form"
Ja, i alla gångarter
Nopp, det är ju en travare;)
*Hoppar "bana" minst 1m
Ja
Lastningen kan ibland ta 10 min extra (åker väl inte allt för många gånger om året, så de är ju mitt fel, de andra är inga problem
*Trafiksäkra (bilar, släpkärror etc. lastbil +buss ej krav) och ok att rida ut på egen hand
Aldrig 100% trafiksäker, men inte några större problem (traktorer kan vara lite otäcka)

Tävlad på lägre nivå i hoppning, möjligen western med ägaren.

Han är mkt westernriden, planerar att prova på fältävlan nu till sommaren, om jag vågar ;) Inkörd men aldrig startad, nu åker vi bara lite snowboard efter honom på vintern. Gudasnäll mot nybörjare, "kan du rida" vill han gärna att du bevisar de innan han går med på det, sen är de inga problem där heller. En liten guldklimp för mig som inte sattsar långt upp i resultatlistorna. Jag rider hopp/dressy medan ägaren rider honom i western, på så sätt blir han väldigt elastisk och smidig och snyggt musklad. Och han blir inte förvirrad av att ena dagen gå i högre form när jag rider för att nästa dag gå i lägre form utan tycker det är kul med så mkt varierad ridning. Passar oss utmärkt!

Lite bilder på Fantomen, både bra och dåliga :)
http://spaces.msn.com/camillaedholmjansson/

//Camilla

Asså det är hemskt trevligt att ni svarar, men jag var intresserad av just hästar som uppfyllde dessa kriterier... eller möjligtvis hade en anledning att inte göra det än... Pga ålder el liknande tex. varit i avel flera år, precis blivit omskolad från trav/galopp el liknande... Ingen som kan komma upp med någon häst som uppfyller dessa små kriterier?

Jag kan utveckla mig lite också. MSV rörelser något sånär betyder att man ska kunna jobba med dem på träning etc. men inte tävla MSV för det... Behöver inte gå särskilt bra eller så, bara det att man har börjat jobba på dom... Hoppa minst 1 m betyder att det ska kännas trevligt och sansat i 1m men det behöver inte vara felfritt eller på tävling eller så... Räcker med att man kan på träning hemma...

Senast ändrad av en moderator:

Hejsan!
Jag har en åttaårig valack som uppfyller dina kriterier. Han är en korsning mellan halvbod och arab. (Mest arab)
Han är ganska lätt riden och startad både i hoppning, dressyr och distans. Han är även en vacker lite pålle.:rofl: :)

Låter trevligt, berätta gärna mer!

Hej!
Connemarasto, 9 år, med lång skadehistoria, 160 cm hög och alldeles underbar:

*Rids i "form"- japp nästan jämt, om hon inte har ont dvs.

*Behärskar MSV rörelser något sånär(upp till skolorna + byte i språnget), öppna och sluta i trav, skrittpiruett och vi har börjat enkla byten och byte i språng över "hinder".

*Hoppar "bana" minst 1m, vi hoppade 110-bana i somras.

*Lätta att sko, klippa, lasta- Snäll att skos av tjejer, killar får inte pilla på bakhovarna, lastar sej själv mer eller mindre, är aldrig klippt, mer än på klinik och då var det inga problem.

*Trafiksäkra (bilar, släpkärror etc. lastbil +buss ej krav) och ok att rida ut på egen hand- Går att utan problem rida ut själv, egentligen lättare än med kompisar, hon har stor tävlingsinstinkt. trafiksäker på det mesta, men det beror lite på vilket humör hon är på. bussar är ofarliga, långtradare kan vara lite obehagliga ibland och crosshojar är superotäcka.

Tävlad LC, LB- dressyr i sin ungdom, var förra vintern startklar för LA, men sen har vi roat oss med hältor istället. Startar clearround hoppning till 70 cm..

Hon är inte inkörd, än, men jag hoppas få råd med det nån dag, hoppar alla typer av hinder ffa diken (även vattenpölar och skuggor som kan vara diken). Mest blir det promenader och jogging med häst, efersom hon så ofta är halt. Vi brukar åka på träningsläger dressyr/hopp varje sommar, men i år tar vi långsam igångsättning och lugnt och skönt istället..

/ Lavinia och conniponni

Mmm.. förutom skadorna så låter det som en riktig liten drömhäst.. Kan bero på att jag älskar Connemaror...

Jag har ett femårigt connemarasto som redan hunnit med en hel del:

Hon rids i form och har hitills startat upp till LB dressyr med gott resultat.

I hoppningen har hon fått 10-8 på treårstest med fantastiska lovord på tekniken, har tävlat klubbtävlingar upp till 90cm bland stora hästar där hon kommit på andra plats två ggr och nollat flera ggr, för ett par veckor var vi på vår första lokal tävling tillsammans och då tävlade vi 80cm o 1m i avd B.
I 80 blev det två stopp o i 1m blev de ett stopp.

Hon är jätte snäll att lasta och sko, just nu går hon barfota eftersom hon har så bra hovkvalite och jag verkar henne själv:)

Totalt orädd för allt jag kan rida överallt och hon är alltid lika pigg och glad ändå.

Hon är jätte het att rida men lyssnar alltid på ryttaren, nackdelen är storleken (142cm) och jag vill komma ut och tävla större klasser i hoppning så därför måste jag ha en större häst, men hon är en perfekt allround häst.

Skulle gärna vilja ha en ny hästras nämligen stora connemaror som är ca 160-165 cm för jag älskar connemaror, men vill också kunna tävla lite högre.

Hon har varit på premiering en gång och fick då 38p
Har även varit med på en kortare hubertus jakt och de tyckte hon va as kul men hon e en riktig liten löp häst för hon vill bara ligga först hela tiden annars hoppar hon i luften.

kram dorre o kattis

*Rids i "form" I alla gångarter. Vänster galopp är något knagglig dock.
*Behärskar MSV rörelser något sånär(upp till skolorna + byte i språnget) Byte från vänster till höger går bra, tvärtom går mindre bra. Öppna och sluta går bra i skritt uppsuttet. Har börjat i trav från marken.
*Hoppar "bana" minst 1m Inte tränat på banor, men fyra hinder på enmetershöjd klarar vi.
*Lätta att sko, klippa, lasta Inga som helst problem.
*Trafiksäkra (bilar, släpkärror etc. lastbil +buss ej krav) och ok att rida ut på egen hand Inga problem här heller. Bussar och lastbiolar är okej både framifrån och bakifrån. Cyklar är läskiga dock.

Han är inkörd. Vi tar lite smått och gott från många olika grenar, samtiidgt som vi ofta tar långritter och är ute och promenerar. Han är en väldigt allround och trygg häst och är med på det mesta! :love:

Nu vill jag höra om alla icke halvblod (vilekn ras som helst +korsningar utom just halvblod) som är välfungerande allroundHÄSTAR (hästlicens dvs inte nödvändigtvis över 148 cm i mankhöjd för er som köpt hästlicens åt ponnyn...) Jag är mest intresserad av er som använder era hästar till det mesta. Dock för att smalna av detta lite vill jag att hästarna ni berättar om

*Rids i "form" Ja, alltid
*Behärskar MSV rörelser något sånär(upp till skolorna + byte i språnget) Japp!
*Hoppar "bana" minst 1m Ja, men inte med mig eftersom jag tycker det är för högt ;)
*Lätta att sko, klippa, lasta alltid!
*Trafiksäkra (bilar, släpkärror etc. lastbil +buss ej krav) och ok att rida ut på egen hand inte rädd för nånting!

rider dressyr, hoppning, och western
= allround!

Och alla halvblodryttare (inklusive mig själv), jag är ledsen ni får starta en egen tråd, just nu vill jag höra om andra hästar...

*Rids i "form"
*Hoppar "bana" minst 1m

Min förra pålla klarade allt det där, eller, vi hade börjat träna 90cm hinder/bana, och tanken var
såklart att avancera, men hon var såpass ung att vi inte hunnit med det ännu.
Skolor kunde hon göra med sin riktiga ägare, dom hade tillomed provat på levad ett par gånger :)
Hon var även inkörd, (och väldigt duktig på det) samt utställd med fina poäng (40 el. 41)
Då vi var nyinflyttade i nytt stall när jag red henne i början hade jag inte så många att rida med,
så ensamritter hann vi med en hel del, och alla dessa klarade vi av utan problem, trots trafikerade
vägar (med alldeles för många sopbilar).

Hon var alltså en Lippizzanerhäst :love:

Ja, ett par stycken faktiskt.

1. Arab e:parys 150 cm, 13 år
Godkända poäng i LA:0 lokalt, utbildad högre men ej tävlad pga ägarens ointresse (inte min häst...) (Skolor i samtliga gångarter, byten, piruetter, tramp) Mycket lättarbetad och lättsamlad, men tyvärr inte tillräcklig gång för högre klasser.
Nollat 1,10 lokalt
Suverän i all hantering, ridning ute etc. Jag hade gärna köpt om ägaren hade haft en något sånär vettig uppfattning om marknadsvärdet. Inte startad FT pga "löphuvudet", hade säkert gått att jobba bort om man hade haft möjlighet. Mycket höga utställningspoäng.

2. WC, imp (kommer inte ihåg stam), 153 cm, 9 år
Skolor i skritt och trav, byten befästa men inte helt stabila i form, skrittpriuetter.
Hoppn 1.20, nollat regionalt.
Lätt i all hantering och ridning, tyvärr inte min häst...
Utställd med brons (?)

2. Korsningsponny, import. 147 cm, hästlicens de sista åren.
Tävlad tom LB:2 med godk. poäng, byten, skolor i skritt och trav.
Plac 1.20 regionalt, startad svår som ponny.
Ej startad FT pga storleken. Tyvärr halvdana gångarter, men mycket bra galopp. Svårriden på backen, men 100% stabil för yttre störning. Klarade man av hästen spelade det ingen roll om man var i ett ridhus eller på en skogsväg "vimlande" av jägare, hundar och skärrade älgar... Påbörjade inkörning som 20-åring, men hann aldrig spänna honom för vagn.

Jag har och har haft flera andalusier och araber, och det enda jag kan säga om dem är att de är helt underbara! Lyhörda, smidiga, sammarbetsvilliga och possitiva, de har allt! :love:
De går i bra form och rör sig trevligt. Andalusierna är väldigt fina eftersom de är mycket muskler och en kompakt häst, men endå går så lätt.

Jag har hoppat och ridit dressyr mycket men har nu sadlat om och blivit westernryttare (även om vi fortfarande hoppar en del för skojs skull), finns ju flera grenar där och mycket man kan välja på, driva boskap t.ex :) .
Tömkör mycket och drar hem stock från skogen, så gör man något "vettigt" ibland också. Jätte kul och bra med variation. Ska börja med inkörning snart också har jag tänkt.
Ena araben är på utställningar också, och den andra har jag varit med på jaktritt för att vänja henne vid att vara ute bland andra hästar. Kan tillägga att när 15 andra hästar stog på startfältet och drog i galopp på åkern, så bad jag henne att stå still (med långa tyglar och jag satt och lutade mig mot sadel hornet), och hon tittade knappt på dem för än jag sa att hon fick springa. Bra sätt att kolla hur bra inflytande man har över hästen.
Brukar rida andalusiern med ena araben som handhäst ibland, det går också bra. Galopperar i skogen och allt som man brukar göra med en häst.
Andalusiern tävlar jag i western, araberna är så unga så de har inte kommit lika långt än.

Lätta att sko, klippa, lasta, tafiksäkra -no problem! :D Rider nästan jämt ut själv och det går hur bra som helst. De älskar att "leka" med "farliga" saker, har mycket sån träning för deras psyke.

Sen vill jag bara tillägga också att det inte bara handlar om rasen, de blir ju vad man gör dem till, oavsett vad det är för något.

Jag har en mulåsna, alltså ni får inte vara elaka mot mig men han kan allt :bow:

Skitjobbigt på tävlingsbanorna då folk klankar ner när dom ser han :(, men vi vinner typ allt och han rör sig som en gud!

*Rids i "form" Absolut, stadigt och fint.
*Behärskar MSV rörelser något sånär(upp till skolorna + byte i språnget) Ja han kan byten i varje.
*Hoppar "bana" minst 1m. Är tävlad 1,20, kom tvåa en gång.
*Lätta att sko, klippa, lasta Yes
*Trafiksäkra (bilar, släpkärror etc. lastbil +buss ej krav) och ok att rida ut på egen hand Allt utom rullatorer.
*Inga som helst krav på om dom är tävlade eller inte. Men det e klart att han e tävlad :)

:banana:

[

Lysjö Krisma, kallblodstravare, 11 år
*Rids i "form"Japp.
*Behärskar MSV rörelser något sånär(upp till skolorna + byte i språnget)nja, varken hon eller jag kan väl sånt där finlir :p
*Hoppar "bana" minst 1m inte bana, men gärna i skogen! lätt en meter. hinder på bara ser bara konstiga ut....;)
*Lätta att sko, klippa, lasta otroligt!
*Trafiksäkra (bilar, släpkärror etc. lastbil +buss ej krav) och ok att rida ut på egen hand alla gånger, men pulkor och sparkar är lite konstiga

inkörd och gått i trav. fått två föl, en riktig mammahäst i hagen. självsäker, otroligt stort självförtroende, tar aldrig en strid i onödan och aldrig med människor. följer mig på allt jag hittar på, oavsett hur läskigt det är. (tex bada i sjön :o :crazy: ;) :rofl:

säker på foten, snabbtänkt, intelligent, stannar hellre upp och ser efter vad som händer istället för att fly. (tackar vi för :bow:

och det bästa av allt..... helt otroligt mysig att rida barbacka på. :D

:love: mitt hjärta tillhör kallblodstravare :love: och ni som har en fattar vad jag menar.

Tegelsten skrev:
Jag har en mulåsna, alltså ni får inte vara elaka mot mig men han kan allt :bow:

Skitjobbigt på tävlingsbanorna då folk klankar ner när dom ser han :(, men vi vinner typ allt och han rör sig som en gud!

*Rids i "form" Absolut, stadigt och fint.
*Behärskar MSV rörelser något sånär(upp till skolorna + byte i språnget) Ja han kan byten i varje.
*Hoppar "bana" minst 1m. Är tävlad 1,20, kom tvåa en gång.
*Lätta att sko, klippa, lasta Yes
*Trafiksäkra (bilar, släpkärror etc. lastbil +buss ej krav) och ok att rida ut på egen hand Allt utom rullatorer.
*Inga som helst krav på om dom är tävlade eller inte. Men det e klart att han e tävlad :)

:banana:

DU SKÄMTAR? Jag tävlar också en mulåsna, fast i dressyr. Våran tränare tycker att vi ska börja på lite högre nivå efter sommaren. :bow: :bow: :bow: Han kan fram och bakdelsvändningar, piaff, öppa och sluta i trav, passage, piruetter, mm.

HeJ!

Enda anledningen till att hon är kvar är att hon ÄR en riktig drömhäst!!

Kommer aldrig sälja henne, nånsin, hon e finast i hela universum!!

/ Lavinia, som låter connie leda vägen ner till hagen (ca 1km), så matte kan hålla koll på oerfarna polaren i andra handen.

IrishDraft skrev:
*Rids i "form"
*Hoppar "bana" minst 1m

Finns inga bättre allroundhästar än araber. Kort svarat men så är det bara :D

IrishDraft skrev:
*Rids i "form"
*Hoppar "bana" minst 1m

De kriterier du ställer upp tror jag är svårt att uppfylla på ett icke-halvblod, då det är just ett allroundhalvblod som du beskriver. Eller de intressen som halvblodsköparen har. Alltså vill man detta köper man oftast ett halvblod.

För en bra allroundhäst sätter jag t.ex. inte hoppningen högt upp på listan. Riskerna med slitage i den grenen är för höga enligt min syn på saken. Fast småbanor är stärkande och kul. Därmed är inte det något som jag tränar aktivt på mina hästar heller, vilket inte betyder att de inte skulle kunna det ändå, med träning.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Träning Var och besökte mitt gamla stall häromdagen. I en av boxarna står ett halvblod. En jättefin häst men den står och väver och sparkar... 16 17 18
Svar
354
· Visningar
32 517
Senast: Allimac76
·
Hästmänniskan Har lite funderingar på att köpa (alternativt ha på foder) min första häst. Det kan väl vara dags vid mogen ålder (49)! :D Rider nu... 2
Svar
23
· Visningar
6 675
Senast: acj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka