Idag är jag gnällig värre

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare MHelena
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 3 240
M

MHelena

Har under dagen pratat med delansvarig för ridgrupperna i ridskolan. De har nu möblerat om i grupperna och min dotter och hennes två kompisar skall få byta riddag till måndagar istället för tisdagar. Så långt är allt okej,för oss det spelar ingen roll vilken dag eller vilken tid hon rider, vi är ändå i där varje dag eftersom vår ponny står i samma stall som ridskolehästarna.

Min dotter är inte världens expert på att rida, det skall jag inte påstå, hon är 11 år gammal och har ridit sedan hon var nio. Att hon har gått på ridläger och ridit privat för instruktör med ponnyn 2-3 ggr/månad har troligtvis gjort att hon kunskapmässigt ligger lite före de som började samtidigt och enbart ridit på ridskola en ggr/vecka - vad vet jag ?! Men jag bryr mig inte om hur duktig min dotter eller övriga elever i ridgruppen är, så länge de ligger likvärdigt kunskapsmässigt i gruppen.

Nu har de placerat in en tjej i gruppen som precis lärt sig göra en galoppskänkel ordentligt. Hur jag vet ridnivån på denna jänta så bra beror på att det är min brors dotter.

Visst hade det varit jätteroligt om min dotter och hennes kusin fått rida tillsammans, de är jättebra kompisar men jag undrade ändå hur de skulle lägga upp lektionerna.

Ska de rikta in gruppen på ett nybörjarstadium eller ska min brors dotter inte få möjlighet att lära sig rida på ett lugnt och korrekt vis?

Svaret jag fick var - blir det för svårt får hon väl ställa sig i mitten och vänta. Hon är ju så tuff så det ska nog gå bra!

Jag tycker att de gör alla en otjänst, de gör min dotter en otjänst genom att placera en nybörjare i gruppen och därigenom hämma gruppens ridutveckling.
De gör min brors dotter en otjänst genom att hon inte får utvecklas och lära sig att rida i ett bra tempo. Det är som om placera en 13-åring i årskurs. 9.

Jag kanske är överkänslig...jag tycker bara att det är så orätt mot alla i gruppen, att de gör ridgruppen och eleverna en otjänst (oj, vad jag tjatar). Jag har inte lust att slänga ut 2.500 för en termin där det bara "harvas" runt.

Det var bara det här jag ville gnälla om.....det är så här jag känner och kanske har jag fel, kanske har jag rätt. Vad tycker ni ? Är jag överkänslig?

Sv: Idag är jag gnällig värre

Det blir alltid så på ridskolor tycker jag... Hände mig jämt!! Först en bra grupp med jämn nivå och alla utvecklades och hade kul. Sen nästa termin flyttades några/bytte grupp och så kom det in ett gäng som inte var på samma nivå istället... NIvån för hela gruppen sänktes. Var med om det säkert tre ggr innan jag gav upp ridskolan!!

Är det så att det är gemenskapen i gruppen som du är ute efter för din tös? Annars så hade ju jag personligen valt att lägga de pengarna på privatlektioner till henne, för att hon skulle kunna utvecklas bra och få en bra grund i sin ridning. Det är ju otroligt skillnad att rida privatlektion än i grupp :laugh:.

Jag hade ganska mycket otur när jag red på ridskola, varje termin kom det in nya i gruppen som inte var på samma kunskapsnivå som resten och det resulterade i att vi som grupp aldrig kom vidare.

Det värsta var ändå när de slog ihop min ridgrupp som då ridit i 2 år, med en som ridit ett halvt eller ett år. Och just då är det ju stor skillnad på kunskap.
Jag red en lektion i den gruppen innan jag bytte eftersom jag insåg att jag aldrig skulle komma nån vart i den gruppen. Det var sadlar som satt bakofram och jag vet inte allt...

Det är inte schysst mot nån att göra så tycker jag, varken de duktigare eller de sämre.

Tycker inte att du är överkänslig. Listan går faktiskt att göra längre varför det är viktigt att barnen är någorlunda på samma kunskapsnivå. Rider dottern i privat- el ridskolegrupp med sin ponny ?Om det är det senare och ridskolan inte kan erbjuda privatgrupp så kanske privatlektioner kan vara en lösning. Så gjorde vi när det inte fanns någon passande grupp. I min dotters fall dök det sedan upp fler små privatryttare som kunde bilda grupp. :banana:

Sådant är hopplöst:(

Varken din brors barn eller din dotter kommer ju få ut så mycket av ridningen så jag tycker verkligen att du har andledning att gnälla.

Din brors barn kommmer ju missa en massa grundkunskaper eftersom de säger att hon är tuff så kommer hon säkert hänga på övriga gruppen men till vilket pris?

Jag tycker att du ska ta upp det här med ansvarig, du är kund, du har rätt att få det du betalar för.

Men jag tror inte att de gör det på pinkiv....

Det är rätt svårt att få ihop bra jämna grupper.

Men jag förstår verkligen vad du menar....vi har varit ute för samma sak med vårt barn och då valde vi att helt sluta och satsa på privatlektioner istället.

fortsätt gnälla!!!! samma sak har hänt med mig.. jag har tävlat msv dressyr och varit uppe på 140 hoppning.. men avbröt för att gå över till western.. jag red western i 5 år.. sen började jag så smått med dressyr igen..

lättaste sättat att komma tillbaka är att ha en lärare som påpekar allt.,. så långt är vi överens.. så jag sökte glatt och friskt en plats i stadens ridskola.. och det gick hur bra som hellst jag berätta vad jag kunde och vad jag hade gjort innan och att jag bara behövde hjälp med att peta till mig här och var när jag tappar mig.. det var helt okej..

jag skulle komma redan nästa vecka så jag lastar min lilla häst och allt är frid och fröjd.. när jag kommer dit så ska jag rida i samma grupp som 12 åringar?!? jaja tänkte jag jag är bara 10 år äldre det kan hända att dom är duktiga... på lektionen kommer ridläraren in och föklarar hur man gör en korekt galoppskänkel.. jag började protestera,.. Detta var verkligen INTE min nivå... nej men det var visst den ända platsen dom hade!!! då tycker jag att dom hade kunnat säga att tyvärr vi har fullt i dom svårare grupperna men om du vill kan vi boka in dig i nästa termin...

jag säger bara RIDSKOLOR!!!

Jag känner vekligen igen det där!
Det händer mig oxå just nu :( Är inte allt för glad, men vill inte gärna säga nåt till min ridlärare för jag vill inte uppfattas som gnällig...

Förra terminen började jag och några av min kompisar rida i en så kallad juniorspecial. Det kostar mer, men i gengäld ska man bara vara 6 stycken i gruppen och vad jag trodde rida mer målinriktat och utvecklande.

Haha så fel jag hade!!! För det första var vi sju i gruppen, ok liksom det kan jag väl ta tänkte jag.
För det andra är jag den enda som någonsin är i tid till det att lektionen ska börja, när det gått 20 minuter o jag som var i tid är färdiguppvärmd skrittar resten av gruppen fram på lång tygel. påpekat många ggr för vår ridlärare att jag vill komma igång vid det här läget, göra övningar o liknande, men då säger hon bara att dom andra snart är klara. jaha, men jag är klar nu o jag var i tid?!

Sedan var det en tjej i gruppen som inte var säker på om hon ville fortsätta rida, då tog hennes mamma den platsen medan tjejen skulle bestämma sig. ok tänkte jag igen, det är ju bara för en kort tid. men nu är det så att denna 43-åriga kvinna fortfarande rider i vår JUNIOR-special och har gjort det i snart ett år och ska fortsätta så till hösten. nu är vi bara sex i gruppen och ska bli fem vad jag vet till hösten eftersom två slutar o en ny ska börja. Den nya tjejen som ska börja med oss tycker jag är trevlig på alla sätt o vis men hon ligger absolut inte på samma nivå i ridningen som vi andra.

så nu undrar jag vad det är jag betalar för egentligen? att rida runt för mig själv o vänta på att alla andra ska bli klara eller för att utvecklas i min ridning?

Ursäkta min trådkapning, men jag behövde nog oxå gnälla av mig lite! :D:grin::devil:

Hej!

Fast även om man är bra mycket duktigare än övriga kan man lära sej massor på just "nybörjarlektioner". Själv red jag i förberedande tävlingsgrupp samtidigt som jag red med dom som ridit ca 1 år. Det var fruktansvärt givande, men det kräver ju att ridläraren kan konsten att lägga upp lektioner på bra vis.

Där jag jobbar har vi samma problem dock, någon utvecklas lite fortare än ävriga, men är inte tillräckligt bra för en grupp högre.. Men satidigt bromsas ju utvecklingen om den går kvar i sämre gruppen. Och sen detta med att man baserar grupperna på hur länge man ridit.. Min kompis red i tävlingsgrupp i både dressyr och hoppning efter 5 år, själv kämpade jag längre än så för att ens komma till förberedande. Det är inte helt lätt att sätta ihop grupperna så de passar, tyvärr.

Och så tillkommer ju problemet med dom som envist vill rida ihop och de som bara kan en viss tid och dag.. Jag är glad att jag slipper fösöka pussla ihop ridgrupper!

/ Lavinia, hästskötare på ridskola

Ja så är det nog på många ridskolor. Så har det varit för mina barn oxå. Dom har varit de som kommit in i gruppen som ny och mer okunnig likaväl som de fått ta emot några som varit på en lägre kunskapsmässig nivå. Det får man nog stå ut med.

Jag tycker att det har fungerat bra dock överlag. Det har kännts lite "sisådär" första lektionerna men det beror nog på att mina barn kommer till ridskolestart "ridvana" eftersom att de ridit hemma under sommarlovet medans de andra eleverna behöver "komma igång" igen efter ett långt uppehåll.

Dessutom vill jag ge en eloge till ridläraren som anpassar sig efter barnens olika kunskaper och ger råd och instruktioner på deras individuella nivå och inte ser gruppen som en kollektiv helhet.

Nix, tycker inte du är överkänslig. Däremot kanske du reagerar i förtid? Det kanske går jättebra, med ungar vet man aldrig. Jag har haft lektioner sen stenåldern och varit med om en himla massa provridningar, elever som ska utvärderas och fås att passa in i rätt grupp. Ibland kan eleven passa i gruppen den provred, ibland får man flytta upp/ned. Några överaskningar har jag fått under åren. Tex: Grupp som ridit i fyra år. Elev som ska provrida, har ridit i ett år. Jisses tänker man då. Vad är det för klantarsel som ens sätter in denna elev i denna grupp för att provrida?? Men sedan har det visat sig att just denna unge är stentuff! Visst, tekniken ligger definitivt efter, men psyket på eleven gör att man som instruktör bara vet att denna unge är ikapp på ett nafs med rätt hjälp. Ibland bara funkar det. Så kanske ge det en chans? Om det inte funkar kan du då med facit i hand klaga hos rätt person och komma med faktiska argument på vad det är som gör att det inte funkar.

Med det sagt så tycker jag att man ska vara rädd om de elever som rider på ridskolan i dag. Visst, kul att få in en ny elev, men om hälften i gruppen slutar för att denna elev gick in i fel grupp, är det ju inte värt det.

Klart du har rätt att gnälla, men tänk på att inte dömma i förväg.
Är det bara en orutinerad som sätts in i gruppen så KAN det fungera bra ändå.
Så du kan ju ge det en chans iaf :)
Och sen tycker jag att du kanske ska fråga din dotter (efter ett tag) hur hon tycker det fungerar. Hon kanske tycker det är kul och får ut tillräckligt av lektionen ändå.

Det där med att flytta upp/ner ryttare sker nog på alla ridskolor , speciellt de som är lite mindre.
På vår ridskola har det alltid funnits den "bästa" gruppen.
Saken är den att de som är kvar i gruppen har knappt utvecklats alls medan det kommer nya (vartefter folk slutar) nästan varje år.
Det tar lixom stopp där. Astråkigt.
Det finns en anledning till att jag inte rider kvar där... :angel:

VÄLKOMMEN till ridskolornas värld.

I min grupp hade vi en som inte kunde lära sig att rida lätt efter 4 år, än mindre lära sig att känna rätt sittben. Den eleven skulle behövas flyttas ned varje år i stället.
Hur mycket tid som gick åt gick ju aldrig att mäta.

På ridskolan jag rider på hade de en särskild grupp (undeförstått) för de som inte platsade någon annanstans. Alltså, en som inte vågade hoppa med aldrig erkände det, en halvtimme gick till honom under hopplektionen. Tjejerna "åh nej!! jag bröt en nagel!!" som började gråta när de fick "fel" häst och "snälla, vi är inga nybörjare! tråkigt med sjuttio cm ju! sätt upp 100 så kanske det blir ett litet skutt iaf..." när de låg på nivån 60-70. Jag blev uppflyttad ganska snabbt, när sedan flera av de andra skulle komma upp de med flyttade ridläraren upp mig. Jag låg mellan de båda grupperna men eftersom jag ville komma någonstans med min ridning fick jag komma upp. Nu ligger jag över medel i min grupp (fast alla är väldigt jämna faktiskt) hopptränar varannan fredag, rider unghäst regelbundet och är utnämnd veckans bästa stallvärdinna. Hjälpte ridläraren rida in en häst ridskolan skulle rida in, lär elever hantera bråkiga hästar, hjälper till och rider hästar när det behövs, hjälper ridläraren på lektion med tex longera hästar eller göra iordning privathästar (arab:D) till uteritt. Stort förtroende på mig och jag älskar det:D:D:P Vet att jag kommit ifrån ämnet här men är man stolt så är man:D;)

ja det är ju ett problem, det blir så på alla ridskolor.. jag själv känner ibland att jag är den som sackar efter :o då är det på de hoppinriktade lektionerna men oftast går det bra att be om att få hoppa lägre och som jag gjort, blåvägra att rida en viss häst som jag uppriktigt sagt är skiträdd för att rida.. :( dessutom får jag inte ut nåt av lektionen.. rider man honom själv på utebana och i skogen är han skitfin, men på pressade hopplektioner.. näe :crazy:

men jag tror att erat problem kommer att lösa sig, två år är ändock bara två år av riderfarenhet, och man kan ställa olika krav på varje elev.. ex bättre tempo, mer tramp och form på din dotter än på din brors dotter..

min förra grupp på ena ridskolan var lite ojämn, där delade vi oss oftast på två volter, en med lite högre krav och en med lägre.. te.x i den med lägre krav var det bogen in i trav på öppna delen, galoppfattning 1/4 varv och sedan trav igen.. medans det i den volten med högre krav var halvhalt, sluta som övergår i öppna vid medellinjen på öppna delen, galoppfattning, galopp 1/4 varv avsaktning, halvhalt, samlad trav osv..

och din brors dotter, vad har hon för förutsättningar just nu med sin ridning, är det bara en lektion i veckan som gäller? har din bror råd med en foderponny? isf så är det kanske lätt för dig att hjälpa till med denna om den står i samma stall som er.. så att båda flickorna har kul tillsammans och kan träna lite ihop.. det är ganska bra om dom pratar med varandra och ger varandra tips.. barn uttrycker ju saker så olika, när vi säger "trampa ner hälarna och sjunk djupare i sadeln" säger dom något helt annan men får samma resultat, typ "du liksom slappnar av i låren och rumpan som om man satt på en tjock kudde i en fotölj och försöker att inte knäcka ett ägg som man har mellan ryggen och ryggstödet" :p så förstår dom varandra bättre också..

Finns det några grupper som är helt jämna ??
Med en bra instruktör som har bra övningar och individ anpassad kritik kommer skillnaden inte märkas!! Kan alla elever hålla i gång sin häst och styra den vilket de borde efter 2 år så tror jag inte det kommer bli några problem.
/ Ridinstruktör

men har man någorlunda duktiga elever som rider hästarna i form och sedan en i gruppen som envisas med att drulla av i varje hörn.....

Nej, så svårt är dte faktiskt inte att få till grupperna och också viktigt. De som kommit längre får inte tröttna och de som kan mindre får inte känna sig värdelösa.

Ridsportförbundet har en alldeles utmärkt utbildningsstege, samt att ryttarmärkena är på ridskolor ypperliga markörer.

Man har märke ett grupper, märke två grupper osv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka