Idag brann det hemma.

Sv: Idag brann det hemma.

Då så är det hemförsäkringen som skall stå för kostnaden.
Det är ju din utrustning som har orsakat skadan.
 
Sv: Idag brann det hemma.

Är det någon som vet var hemförsäkringen slutar och husägarens tar vid. Vilket försäkringsbolag ansvarar för ytskikten i badrummet tex?
Vem ansvarar för /betalar åtgärdande av lukten?
 
Sv: Idag brann det hemma.

Då så är det hemförsäkringen som skall stå för kostnaden.
Det är ju din utrustning som har orsakat skadan.

Som jag förstår det på försäkringsbolaget så är de inte alls intresserade av att veta vems maskin det var, utan vad de tjafsar om är var min hemförsäkring slutar och husets börjar.
Huset menar att de ansvarar för större saker som tex vattenskador som är flera våningar djupa eller hål i taket, medan ytskikt hör till lägenhetsinnehavarens försäkring. Vilket länsförsäkringar säger nej till. De ersätter maskinen, kläderna om än något luddigt förklarat och sedan vill de inte ersätta mer.
 
Sv: Idag brann det hemma.

Hyresrätt.
Länsförsäkringars senaste förslag var att HYRESGÄSTFÖRENINGEN väl kunde betala. Undrar om de dricker på jobbet nattetid?
 
Sv: Idag brann det hemma.

Du får märkliga svar.
Jag har jättebra erfarenhet av just Länsförsäkringar så jag begriper inte vad de håller på med.

Okej.
Hyresrätt:
Hyresvärden ansvarar för allt med lägenheten även alla ytskikt och sanering av lukten.
Sedan så kommer hyresvärden att kräva ditt försäkringsbolag på pengar om det visar sig vara ditt fel, inte annars.
Tvättmaskinen är ditt ansvar och kanske kan du få den på din hemförsäkring.

Hyresvärden skall ha en försäkring på fastigheten som täcker olyckor, för det är ju en olycka.
Jag har en sådan försäkring så jag ringer bara mitt försäkringsbolag om det händer något i mina hyresbostäder.
Och så löser försäkringsbolaget allt, inklusive tar dit hantverkare.
Och jag har - Tada! - Länsförsäkringar.

Inte_Ung, Hyresvärd.
 
Sv: Idag brann det hemma.

Ja, nu ringde någon senior typ på Länsförsäkringar upp och sa liknande. Den första killen jag pratade med ville ett kort tag hävda att Hyresgästföreningen var ansvariga, så honom ville jag inte prata med. Nu återstår bara att få tag i huset igen.
 
Sv: Idag brann det hemma.

Jo jag kom på.
Länsförsäkringar menar nog att du får kontakta Hyresgästföreningen om hyresvärden inte tar sitt ansvar.
 
Sv: Idag brann det hemma.

Troligen ett RC-nät (störskyddskondensator) som istället för att gå i avbrott när den pajade gick i kortslutning och fixade en kabelbrand. Fö. är det ganska vanligt att jag hittar smällda RC-nät när jag lagar div. maskiner men det är väldigt ovanligt att dom går i kortslutning.

Däremot är det ofattbart att tvättmaskiner och torktumlare får monteras utan brytare numera.

Kollade just och jag har inte brytare:mad:
SEn min tumlare brann i köket (med brytare) så går jag aldrig och lämnar maskiner på längre
 
Sv: Idag brann det hemma.

Det var väl inte längesen vi hade en tråd här om just det där - om brandrisk (eller inte) i tex tvättmaskiner.

Tur att det inte blev värre än vad det blev. Du gjorde allt rätt när du upptäckte det.
 
Sv: Idag brann det hemma.

Faktiskt var det det första jag tänkte på. Jäklar, det här stod det om på buke.
Det var någon som hade haft brand i en TV och dragit ut kontakten.
 
Sv: Idag brann det hemma.

Fy bubblan!

Jag är alltid hemma när jag tvättar men det beror på att jag fixade en översvämning med tvättmaskin i tonåren så vi fick ha torkfläkt i lägenheten i flera dagar. Har lärt min dotter att aldrig sätta på tvätt och gå ut.

Jag lämnar alltid hemmet när jag tvättar! :o Tvättar även på natten Det tar 3 timmar för snabbtvätt för min maskin så om jag tvättar när jag inte är hemma sparar jag in 3 timmar som jag istället lägger på torktid då jag inte har någon torktumlare. :crazy:
 
Sv: Idag brann det hemma.

Jag såg det först nu - så hemskt!!!!! Jag är alltid nojjig över maskiner, brukar t.ex. lyfta av vattenkokaren från basen innan jag går ut, ifall den skulle gå igång och torrkoka. Tycker jag är lite paranoid men nu fick jag vatten (haha!) på min ängsliga kvarn...

Sån TUR att du var hemma!!!
 
Sv: Idag brann det hemma.

Jag drar ur kontakter till hushållsmaskiner när de inte används. Jag dricker inte kaffe själv så när jag haft kaffedrickande besök kommer jag sällan i håg att stänga av kaffekokaren, så mina vänner har lärt sig att innan de går så drar de ur sladden eller stänger av kokaren. Jag kommer på det när det börjar lukta bränd kaffe :crazy:
 
Sv: Idag brann det hemma.

Jag drar ur kontakter till hushållsmaskiner när de inte används. Jag dricker inte kaffe själv så när jag haft kaffedrickande besök kommer jag sällan i håg att stänga av kaffekokaren, så mina vänner har lärt sig att innan de går så drar de ur sladden eller stänger av kokaren. Jag kommer på det när det börjar lukta bränd kaffe :crazy:

Det finns en timer som man sätter i vägguttaget. Vår klickar man igång och den går 30 min sen stängs den av. Så vår kaffebryggare stänger vi aldrig av, utan den sätts på och av med timern! Det finns olika förutbestämda tider att köpa.

Men vår nya kaffebryggaretics inbyggd timer, det tar dock två timmar innan den stängs av.
 
Sv: Idag brann det hemma.

Otäckt! Tur att det gick bra.
Man ska inte tänka om... för vad som hänt har hänt och vad som är gjort är gjort.
 
Sv: Idag brann det hemma.

Shit! Himla tur för hunden att du var hemma!!!
Jag sätter oftast på tvättmaskinen till natten eller när jag går hemifrån på morgonen :eek::nailbiting:
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 540
Senast: zarmino
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
38 732
Kropp & Själ Jag har grubblat hela dagen på detta. Vill ventilera mig, men känns som om detta jag kommer skriva kommer låta ganska...Ljugit! MEN, jag...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 053
Senast: Exile
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 598
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp