Idag har jag fått positivt provsvar på min häst

Jag har också mitt släp för axelbyte och det skulle kosta mellan 7-15.000 att fixa. men i mitt fall är det värt det. Jag har nytt golv och matta fräscha väggar och fronturlastning dock enaxlat (billigare i detta fall något att vara glad över)Ibland kan man undra vart man tar pengarna ifrån.!!!!
 
Jag har nya bakre sidoväggar, nytt golv, ny matta, nya dämpare och nya somardäck på mitt. Dessutom knackat rost, rostskyddsbehandlat och målat hela chassit med hammarlack.

Så känns ju inte så roande att skrota det, men kanske kan sälja de bytta delarna "lösa".

Men pappa har i en poäng ang det där med att byta axel, om det är värt det. Chassit är ju INTE galvat..så förr eller senare äter rosten upp det.. Frågan är ju hur stor risken är att det blir förr och inte senare... =/

Nåja, förhoppningsvis ska jag och nytt, lånat Henra enhästars av en händelse besöka pappa här under veckan *s* Så får vi se om han är på bra humör och öppnar plånboken eller ej...
 
Jag börjar snart betrakta Henras försäljare som Gud Fader. Idag på em kommer ett enhästars Amazone med lastbil upp till Gävle. Jag får låna dte gratis tills på lördag. På lördag em lämnar jag tillbaka det i Vallentuna.

Så, min pappa kan skruva med sina motorer på fredag istället för att offra en arbetsdag för att köra mig citat "över halva jävla landet" till MK, och jag slipper ha pappa flåsandes i nacken (DET om något är ett stressmoment).

och jag måste ju tala om det för pappa, så jag tänkte svänga förbi med släpet och säga det. Så kan han titta på det samtidigt *flin* Och smälta priset ;)

Så får vi se. Tumhållning önskas både ang besök på fredag och operation "fadersövertalning".

/Alexandra - operativ chef för stora övertalningskampanjen ;)
 
Jag räknade nog för snällt på min pålles Klinikkostnader. :(
Över 25.000kr blir det nog om man räknar ihop allt + sjukbeslagskoningar både hemma och klinik, bil+soppa, släphyra, semesterdagar, medicin till pållen. Fick stå en hel sommar i sjukhage, 3,5 månad = hö för 2-3000 kr. :crazy:
+ jag måste köpa fodertillskott för hans mage som blir dålig ibland av medicinerna och hösilaget, Kraft MagTarm el Bakteriebalans el Probimin.
Även provat Tryptovit för att han ska lugn när vi får rida - ingen effekt alls på min gamle vilding. :cool:
Fått ut nya "plegget", provat med maxdos inför ridning - nada effekt :cool:
Får nu knappt något kraftfoder alls, bara för att blanda i medicin, biotin, glucasamin, vitlök och för att hans mage blir bättre/bra av betfor och vetekli. :bump:
 
Ja visst är det kul att ha häst :D :D.Ingen billig hobby man skaffat sig direkt :crazy:.
Var idag på apoteket och hämtade ut smärtstillande till min totta som hon behöver efter artroskopin, 365:-!!! OCH - det är den 24:e idag... Liksom "snääääälla mammmmmaaa"..
 
Tänkte bara tala om att min häst blev friskförklarad igår! Visserligen med en markering på v framkota och 1 grad på hö bakkota... Men vi får sätta i gång ordentligt nu och börja hoppa om en vecka! Owao!!! Helt otroligt...

Fan att dom inte hittade nått då! När skulle hon scintas?
Jag håller fortfarande alla tummar jag kan!
 
:confused: Ursäkta, men hur kan en häst som markerar på ett ben och har 1 gradigt på andra friskförklaras och få påbörja träning fullt ut med hoppning om en vecka :confused:

MVH/
 
Dum fråga men vad är elichias??
Har en häst som aldrig har varit sjuk....
 
Eftersom erlichios kan ge kvarstående stelhet som bäst "botas" med först opticorten elelr pronaxen t ex och sen att hästen sätts igång till den nivå där den var innan.

Man gör bedömningen utefter hur hästen var direkt efter behandling, och sen efter opticorten/pronaxenbehandling och igångskrittning.

Corax häst hade betydligt mer/värre markeringar direkt efter att den behandlades, och har sen ätit pronaxen och satts igång försiktigt och är mycket bättre, alltså är det kvarstående med största sannolikhet det allra sista efetr erlichiosen och det ger sig när hästen kommer igång ordentligt.
 
:bow: då blev jag lite klokare, för det lät lusigt i mina öron då den inte verkade stel utan halt enligt tråden.

MVH/
 
Jodå, förstår att du reagerar. För att glatt fortsätta prata i Corax sak så känns hästen nu tydligen fräschare än någonsin, så det är nog ganska troligt det är efter erlichiosen som det sitter kvar lite som ger sig.

Sen, även veterinärer kan ju göra misstag, det lär ju visa sig, men jag vet precis hur de tänker eftersom min behandlades för erlichios -01 (och Corax nu nyss). Annars hade nog jag också reagerat =)

Fast..markeringar bryr de sig ju inte om övht om inte ryttaren upplever problem..
 
GRATTIS GRATTIS!! Gud så roligt!Åh det måste kännas HELT underbart!IIIhhh!

Det blir KANSKE bara scint,jag har inte bestämt mig än.Pratade mer med vet. när jag hämtade tottan och hon menade på att det kan vara att kasta pengarna i sjön. Problemet är att det kan lysa i knät, men det är inte säkert att man får fram exakt VAD som är fel. Och även om de hittar felet så kanske det ej går att behandla eftersom min häst ej tidigare svarat på behandling.
OM det blir scint så blir det först i november. Det enda vet. kan tänka sig att hältan kommer ifrån är en ful sträckning.Sånt kan ju ta tid att läka.Sen KAN det ha gjort susen med knäspolningen de gjorde i måndags,det har hänt förr tydligen att det är nåt som sitter och irriterar och måste bort. Hon ska nu först gå i liten liten sjukhge i 2 veckor med skritt för hand 20 minuter, sedan liten hage med 1 timmes promenader/dag i fyra veckor, och är hon inte bra efter det så är det tydligen bara att gilla läget :cry:. Kanske aldrig får svar på vad som är fel. Om 6 veckor är vi alltså inne i november, och det är i så fall då som det är aktuellt med scint.
Blir hon inte bra får hon bli mamma!Alla vet. är överrens om att hon inte lider det minsta,och att hon skulle klara detta med föl utmärkt.Pigg,glad och allmänt mycket nöjd med livet var omdömet jag fick! :).Och vem vet - efter 2 års "vila" kanske hon är som ny igen!Näää,ska inte hoppas på för mycket nu,men... ´
 
Lite jobbigt att vänta så länge på scinten, men det måste å andra sidan vara bästa alternativet. För hon kanske blir bra av den behandligen hon har fått nu! *hoppas hoppas hoppas*
Men man vill ju ha svar på en gång! Så är i alla fall jag.
Att ha väntat de här tre veckorna utan att VETA om han är bättre eller inte har inte varit roligt.
Visserligen har han ju kännts toppen, men jag är inget proffs. Och när han sen markerar ett steg när man är ute så blir man helt till sig TROTS att man vet att hästen ömmar för stenar! *suck*

Jag ska hålla koll på kotorna och börjar han kännas konstig så är det ju bara att avveckla ridningen och behandla!
Men med det steget som han har fått så kan han omöjligt lida av det i dagens läge.
Vi får se helt enkelt... precis som med din...

Och till Alexandra; Det är så skönt att du kan förklara sånt som en annan är dålig på. :D
Du vet ju typ allt om min herre ändå. I varje fall angående Ehrlichiosen!
 
Fick du ut Pronaxen? Min pålle äter det nu för griffelbensfraktur, 200 tabl a´275 kr. :o
Sen ska han troligen fortsätta äta sin dagliga butta, 1 påse/dag a´7,80 st :o
Lyrik mår hyfstat bra, uttråkad på sin sjukhage. I nästa vecka ska han få gå hela dagarna i sin stora "sjukhage". Där finns lite gräs kvar. :love:
Han vill inte gärna lyfta på vb (hb= frakur), beror nog på att då måste han belasta det onda benet. HB lyfter han nästan normalt.
Om han inte har blivit bättre efter 6-8 veckor, ska jag ringa MK för ett åb. :(
 
Nej denna gång fick jag inte pronaxen, men i augusti skulle hon ha det. Gick inge vidare,hon VÄGRAR att äta när det är konstigheter i hennes mat!Fick finadyn att spruta i halsen istället,slagsmål varje dag.Fick sticka i skinkan efter 2 dagar,det gick inte i halsen,galen häst,hon har tröttnat på sprutor....

Nu ska hon egentligen gå på quadrisol(smärtstillande efter artoskopin),men jag fick avbryta idag eftersom hon blev lös i magen.Det kan slå ut magen så jag fick absolut inte fortsätta ge....

Lycka till med din häst,hoppas det går bra!
Och hoppas det går bra för ALLA våra "knackiga" hästar!
 
Jaha, då fick jag också göra samma sak :eek: Sätta igång med skritten igen för han är enl. vet. inte halt på rakt spår utan stel lite markering. Hältan sitter diagonalt på volt när han bär.

Så jag gör väl det då tills måndag då jag skulle få mer instruktioner :confused:
Men hon som var idag trodde som jag att det kan sitta uppe i höftbenen och att vi skall leta efter GRUNDORSAKEN och inte stirra oss blinda på benen :eek: Visserligen är hon danska så jag kan ju ha missförstått.

Än så länge så måste jag erkänna att jag är förvånad över de vet. som varit denna vecka, de har visat sig helt annorlunda än tidigare gånger de har varit ute.

Kanske behövs det något riktigt att "ta" på för att få deras hjälp ordentligt.
Det är jag tacksam och glad över och skall "spotta" åt dom lite mindre i framtiden :o eventuellt :).
MVH/
 
Har du provat att ge Probímin, Kraft magtarm el Bakteriebalans? Suveränt mot lösa magar. Min pålle får det ibland när hans känsliga mage protesterar.
Pronaxenen slinker ner, än så länge. Han är MKT kräsen herre :love: Brukar krossa pronaxentabl och blanda ner i hans betfor. Brukar även ha i lite färska äpplen om jag har, annars tar jag äpplemos :idea:
Han brukar ju få Butta annars jämt, 1påse dagligen. Så man får hitta på lite trix för att medicinen ska slinka ner. :d
 
Jag har inte testat något av det i detta fall, jag ringde vet. och fick rådet att avbryta omedelbart bums! Men hon är fortfarande lite lös,så det kanske är läge att köpa probimin..
Ang. att lura i gumma medicin,det GÅR bara inte!Försökte lura henne med olika saker från dag till dag med bla. äppelmos,rivna morötter i massor,vetekli,betfor,uppblött lusern osv... men - Nääääää,hon ska INTE ha!!
Hopplöst! Det kommer bli väldiga problem att få i henne medicin i framtiden eftersom det inte heller går att spruta henne längre :crazy:. Nåja - den dagen den sorgen ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
426
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
925
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 240
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 287
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp