Idag har jag fått positivt provsvar på min häst

Usch, jag har fullt medlidande med dig. Jag har ju en fölis som övht inte går att spruta hemma längre, och sätta en permanentkanyl på henne..tja...det skulle säkert bli..kul.. (När jag fått i henne 5 av 10 dgr PC och det inte gick längre ringde jag ju kliniken och rådgjorde och de var väldigt osäkra på om de övht skulle få i en kanyl, men okej, om de kastade henne då (fast det gör ju henne än mer motvillig nästa gång), och de trodde inte de skulle kunna ge via den iaf.

Så jag förstår din lättnad när de fick i den, och jag håller tummarna att den sitter kvar!

Corax ska på åb den 24:e. Jag ska på å.b. den 23, därför jag har koll på Corax med =)
 
Ja det är INTE kul! förr har hon inte brytt sig om när man gett spruta, har stått helt still och liksom "vad gör du matte? jaja,fortsätt du,jag bryr mig inte" men from nu kan jag nog GLÖMMA att jag kommer kunna göra det i framtiden om det skulle behövas.Kan heller inte ge medicin i fodret,hon VÄGRAR att äta,spelar ingen roll vad jag försöker blanda ut det med.... Aja,den dagen den sorgen :crazy:.

Så ni ska iväg nästa vecka båda två då, LYCKA TILL till er båda!!! Vi missar varann med en dag då allihop kan man ju säga,jag ska ju dit den 22:a och hämta häst.OM det nu inte skiter sig och jag får hämta tidigare :(.....
Börjar känna mig som en riktig stammis där.. OCH som en riktig telefonterrorist...... :cool:
 
Jo, en bukefalist per dag där =)

fast jag borde få ett GRATIS återbesök. INSE vad mycket pengar jag dragit in åt dem alltså. 9000 från Corax, och så det de får in för den här behandlingen av din pålla då.

Ska jag fortsätta "skicka" erlichioshästar till dme borde jag banne mig få provision tycker jag? ;)

Hmm..undrar om man ska ta upp det på tisdag? *flin* "Alltså, ni har fått två erlichiosbehandlingshästar på kort tid här efter tips från mig va, så den där artoskopin vi ev ska göra som är svindyr, den bjuder ni på va? *s*

(Gratis å.b. nu vill jag inte ha kom jag på. Bättre att ta gratisbesöket nästa gång, då är det dags för ny 2000 kronors självrisk *urk*)
 
hahaha, det borde du väl kunna fixa! Ta ett snack med dem nästa gång vetja :cool:.Ni kan ju skriva nåt kontrakt om att du fixar in typ en i veckan (kan väl inte vara nåt problem), Alt. kan du ju ta provosion ett par tusen per häst, de kan ju fundera på vad som passar bäst.... Och om det går riktigt bra kanske ni kan anställa mig också,tex så kan jag stå med skyltar och plakat utanför Ultuna och hänvisa patienterna vidare ca 3 mil,hehehe! Extrapengar skulle inte sitta fel :).
Just det - jag fick "din" förra vet. i fredags till att börja med, han ÄR ju faktiskt rätt söt *s*,fast jag blev arg på han när han skulle börja göra hältutredning återigen och helt utan förvarning började han raka knät för att bedöva det, det var ju liksom inte därför vi var där.Jag blev upprörd och 5 min. senare hämtade han Arne...
Öhh,en liten parantes bara,på tal om att det vore praktiskt att gifta sig med en veterinär, ämnet har ju varit uppe ;)Också ett sätt att spara pengar på....
 
Haha, men han är ju redan gift, så han går ju bort ;)

Sen..undrar om det är som med hovslagare...hovslagarens frus häst är den sämst skodda i hela länet för hovis har aldrig tid? =)

Men en veterinär skulle inte aaaalls sitta fel nej =)

(och jag tyckte fö inte att han var sådär SNYGG som alla hade bubblat om, han såg väl trevlig ut men inget jag skulle vänt mig om 2 ggr efter.. Fast TREVLIG som attans var han, och lyssnade. Det räcker för att Alex ska gå med i fancluben ;))

Måste blivit missförstånd där vad din pålle egentligen var inne för? Och förstår du blev upprörd, hältutredningar har ni ju gjort ett antal nu och det hjälper ju inte =/
 
He!Våran hovis är iofs rätt gullig,men nääääääe..... Har precis träffat ny karl som visserligen är varken veterinär eller hovslagare, men han är stor och stark och helt PERFEKT att ha när höleveranserna kommer :cool:.

Har nu fått tid till Ultuna för scint på tisdag.Kunde ha fått redan på måndag,men vi ska vara där innan 8 på morgonen,och de vill ju gärna kolla igenom gumman på Mk under måndagen så det gick inte. Men vi åker direkt på måndag em från Mk till ultuna,så får hon sova där,och på tisdag morgon börjar undersökningen.Jag får snällt stanna hemma på tisdagen och bita ner naglarna innan resultatet är klart, kommer att få det via telefon på tisdagen och sen hämta hem henne på onsdagen ,och få svar på säkert 1000 frågor som man samlat på sig under natten då.Även om jag skulle vara på ultuna på tisdagen så får jag ändå inte träffa henne överhuvudtaget,pga att hon strålar radioaktivitet.Så jag stannar snällt hemma.....
Det är lika bra att köra på fullt ut, ingen blir ju lyckligare än jag OM det visar sig att hennes problem försvann i och med erlichios-behandlingen ,och det visar sig att scinten egentligen var onödig.Det kommer ändå inte kännas som om jag gjort nåt i onödan - ingen häst kommer att vara mer genomgådd än min :)

Så - om en dryg vecka har jag förhoppningsvis alla svaren,och klumpen i magen kanske äntligen kan försvinna.
Om inte nu scinten visar så nedslående resultat att jag måste fatta mitt livs mest fruktade beslut :cry:....Jag kommer inte att klara av det.....
 
Jag förväntar mig rapport pronto på tisdag (vi kan ju byta rapporter, jag har åb då ju).

Och så håller alla djur här, och jag då både tummar och tassar att ni hittar vad det är för fel och att dte går att behandla!

Hemska beslut låtsas vi inte om förrän du är där, och dit ska du inte har jag bestämt! =)
 
Åhh,vad du är snäll.Och du har rätt - hemska beslut få vänta!
Jag lovar att rapportera på tisdag, och du med!
Och samma här - här håller vi också alla tummar och tår allt vad det håller,mina 2 kissar och jag,för både DIN häst och MIN häst!!
Lycka till på tisdag,hoppas det går bra för er,men det gör det!!
Så får vi hoppas att det är två GLADA hästägare som rapporterar!!
 
Vi ska tillbaka på onsdag nästa vecka. Med andra ord den 24.
Och ja jag hoppas också att han är av med Ehrlichian. Men idag tycktes jag aaaana en liiiiten hälta på höger fram. Men vi får se... *suck*
Kan ju faktiskt ha inbillat mig. Sant som det är sagt; man blir så himla nojig! :smirk:

Du berättar väl hur det går?
 
LYCKA TILL på onsdag!!! Det går säkert bra, det är som du skriver,man blir lätt inbillningssjuk!Det kommer att gå bra för er,du får också rapportera,loooova det?
 
Ja jag lovar att rapportera! :D
I värsta fall är han lika halt som förut (liksidig fram i knän och kotor)eller så är han frisk. Man behöver väl inte vara ett geni för att lista ut vilket jag hoppas på! :rofl:

Men vi får inte glömma att hålla tummarna för Alexandra också. Hon ska in med sin vita springare dagen innan!
 
Jag ska hålla tummarna allt vad det håller!Hoppas hoppas hoppas vi får glada besked allihopa!
Det har blivit ändrade planer för min del, OM hon nu ska scintas så blir det på måndag redan. Min vet. har pratat en del med Ultuna idag, och de har bestämt att hon ska böjas igenom vb på fredag på MK,hittar de nån hälta och lyckas släcka den så blir det scint.Annars inte alltså.Detta pga att scinten inte kommer att säga så mycket mer,kanske VAR problemet sitter (men om hältan släcks vid hältutredningen så vet man ju redan då vart det sitter), men inte så mycket mera.Kommer inte ihåg exakt vad hon sa ,jag tycker att jag lyssnar behårt men tydligen inte :). ska fråga mer på fredag när jag vet hur böjproven gick...
Nåt som är lite positivt är hon inte längre haltar på rakt spår,känns skönt med tanke på hur hon såg ut i fredags.Jättehalt och bedrövlig! Behandlingen kanske har gjort susen i alla fall. Skulle ju vara kul att få ett erkännande att jag har haft rätt från dem då :rofl:
 
Heja, heja!! Klart hon blir bra av erlichiosbehandlingen! =)

Men, de ska INTE scinta om de inte lyckas släcka hältan? Ehh..det lät bakvänt det där? är väl då de BORDE scinta ju???

*förvirrad*

En internetbekant scintade sin häst för en dryg vecka sedan. Halt, men de kan inte släcka hältan. Scinten visade tyvärr inget, men det känsn ju som om just sådana där fall när man hittar hältan men inte kan släcka den man borde scinta?

Fast jag är ingen expert, så nog lika bra man överlåter det åt veterinärerna =)

Jag kramar tummarna blå och förväntar mig rapport på fredag! =)
 
Jodå,nu är man nere i det svarta igen, de ringde från kliniken idag. De böjde igenom henne idag istället,och det ÄR något knas med knät VB.Det blir ingen scint,däremot operation på måndag.De hittar ingenting på röntgen,och bedövning släcker hältan helt.De gjorde det två gånger idag för att vara säkra.
Så,på måndag ska de gå in i knät med kamera och se om de hittar något på ligamenten.Det känns rätt kört faktiskt...
Man kan inte laga korsband,miniskrar osv,så mycket vet jag.Men finns det NÅGOT ligament som går att åtgärda med tex operation??Någon som vet?
Det som också kan hända är ju att det inte hittar någonting, och då får jag fortsätta undra,kommer i så fall aldrig att få något svar.
Faan faan faan vad detta är JOBBIGT!Jag orkar snart inte mer.Jag sover dåligt,glömmer att äta,kan INTE koncentrera mig på jobbet överhuvudtaget.Hon finns i mitt huvud dygnet runt....
Blääääääääääääääääääääääääääääääää!!!!!!!!
Ska nog överväga att bli golftjej istället :crazy:
 
Broskskador kan vara knepiga att se på röntgen, i alla fall som jag fattade det när jag var in med Vision. Då sa ju vet att vi sprutar nu, och om det behövs sprutar vi en gång till (på tisdag), men sen sprutar de inte mer. Och är han sprutad två ggr men inte bra så kan man göra en artroskopi (dvs det de ska göra på din dam), och vad man då kan göra är dels att man ev kan försöka skrapa bort ev ojämnhet på stället med defekten, men FRAMFÖRALLT att man kan se hur ledbrosk och sådant runt omkring leden ser ut, och det kan vara värdefullt.

Så som jag fattat det är det knepigt att se broskskador på röntgen, men man kan se dem med kamera.

Nu vet jag inte så mkt om broskskador, men jag vet iaf bestämt att jag läst om hästar som opererats för broskskador i knän. Så i VISSA fall verkar men ju i alla fall kunna göra något med brosk. Men jag vet inte närmare..

Så det KAN ju finnas sådant som man inte ser med rtg men med kamera och som man ev kan hjälpa/åtgärda/bota.

När det gäller ligament är jag ännu mer vilsen tyvärr (vi har *ta i trä, peppar peppar och allt sånt* varit förskonade från sådant..hitills... Men man kan i alla fall kapa och joxa med ligament för att avhjälpa bockhov, patellaupphakning och sådant. Om man kan reparera ett "skadat" ligament vet jag inte.

Men jag fortsätter krama tummarna blå och alla djuren här skickar så mycket varma tankar de kan, och håller tassar och hovar för din lilla gumma!

Och rapportera såfort du vet imorgon!

Du får mailboma mig om det känns bättre, jag kan inte bidra med några fakta tyvärr, men jag tänker på er och kan erbjua medlidande och viss förståelse i alla fall. Och allmänt stöd (hoppas jag ;))

alexandra.wikner@telia.com

(Så, nu kan alla slå upp mig i telefonkatalogen och terrorisera min brevlåda..)
 
Tack snälla snälla du!Du har peppat och stöttat mig ett bra tag nu,och det behövs verkligen.Jag är väldigt tacksam!
Det är på måndag det är operation,så det är bara att försöka hålla ut tills dess!
Ja,det verkar ju något bättre om det är broskskada,det verkar ju bättre än ligament. jag är HELT borta på detta område,har aldrig varit nån hältingenjör eftersom jag har varit förskonad mot sånt här,har liksom aldrig behövt plugga på.Men det vette faan om man inte ska bli veterinär efter detta!!! :)
Nåt postivt om detta med erlichios-behandlingen är att det KAN ha tagit bort en del av hennes muskelömhet.I fredags hade hon ont i hela kroppen igen(veckan innan helt ua.), men idag var hon ua igen.Jag vill ju ialla fall tro att den inte var helt i onödan.Eftersom jag antagligen kommer att få hem en räkning på X antal tusen efter allt detta.Kan tro att dessa 10 dagar kommer att kosta runt 16000:- totalt,ehhhh, har drygt 7000:- kvar för hältor och så på försäkringen,så jag hoppas VERKLIGEN att erlichiosbeh. går på de "nya" försäkringspengarna.Annars sitter jag kärvt till.. Och blir det tal om operation så hoppas jag att det kan vänta tills 1:a november.Om det inte kan vänta får jag fundera på hur man rånar en bank alt. hur man spränger en bankomat :angel:(
Kan hända det kommer ett och annat mail,det känns skönt att "prata" av sig.Har ju inte direkt många hästintresserade i min bekantskapskrets, kompisarna är snälla och lyssnar men jag tror ändå de är liiiiiiiiiite trötta på mitt häst-tjat....
Och jag o kissarna håller SJÄLVKLART alla tummar för dig och din häst också!

Och du hade rätt - hästen trivs som fisken i vattnet på kliniken, hälsade på igår (ska på lördag också), och hon såg så nöjd ut.Vet. säger också att hon är så väldigt glad och nöjd när hon går i "sin" hage på dagarna (toppen att hon får vara ute varje dag!), och hon äter med god aptit :)
 
Mörk..hade mess från MK på svararen idag. Höll på att få en hjärtattack och tänkte "Hjälp, vad har de kommit på nu???" tills jag insåg att de "bara" ville ändra tid till fredag.

Så jävla "bara" är det dock inte *stön* Mitt släp är fortfarande isärplockat, min bil får bara dra 1200 kg (dvs hyrsläp kan man glömma). Och kompisen som skulle köra kan inte på fredag.

och jag kan inte skjuta på det längre än det heller, då går jag över på ny självriskperiod och jag har INTE råd att betala 1900 kr + 20% just nu, inte en chans i världen.

Och jag vetefan hur jag ska skaka fram en bil heller *suckar*

Ska ringa imorgon och fråga varför de måste ändra (jag ger mig FAN på att det är din lilla donna som ställt till det *s* Nejdå, bara skojar..)

men nu får jag snart magsår igen. Ge mig tillbaka mitt släp NUUUUUUUU..eller ge mig en dragbil..=/

Håller tummarna angående försäkringen med, annars kanske vi kan slå oss ihop och råna banken? ;P Jag kan köra flyktbilen ;)

Men maila gärna som sagt. och jag SA ju att hästarna trivs på Hotell Hilton ;)
 
Vad jobbiga de är! Du får alltså gå och våndas tre dagar till?Hmm,taskigt! Ja - vem vet,kanske är det min gumma som ställer till det,he!. Närå,hon ska ju opereras måndag,hämtning tisdag.Synd att ni fick ändrad tid då,annars hade vi nog sprungit in i varandra på mk!
Vet problemen om detta med bil, har inte heller en bil som orkar dra.Sen ska det hyras släp,och det är inte så många mackar som hyr ut i sthlm.Och de börjar också krokna på mig, på två dagar har jag bokat om släpet FEM gånger.Pga alla snabba vändningar!Jag är inte poppis *s*
Att hyra transportör är väl svindyrt,och att hyra bil likaså.Har du INGEN att låna av? Hade gärna lånat ut min bil,men du vet en Skoda Felicia + Hästsläp...Ahahahahahaha!!"Hur man tippar liten bil"....
Hoppas det löser sig i alla fall!

Det kan väl inte vara så svårt att råna en bank,har du en snabb bil?? :cool:
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
390
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
905
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 225
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 266
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp