Ideellt arbete - hur funkar det och hur bör det hanteras? (utbruten från GDPR)

Ideellt arbete ska vara frivilligt. Annars är det ju tvångsarbete.
Det står klart och tydligt på hemsidan att föreningen är beroende av ideellt arbete, så det visste du ju när du betalade medlemskap. Om du inte är intresserad av det så bör du nog välja en annan förening. Om det själva stalltjänsten du inte är intresserad av så är det säkert inga problem att göra något annat i stället, kontakta dem och fråga vad eller föreslå något du skulle vilja göra.
 
Fast det är helt frivilligt att vara med i en ideell förening. Är du med förväntas det dock vissa åtaganden. Olika för olika klubbar. Gå ur om du inte tycker det är värt att följa dessa.
Det är inte alls frivilligt om man vill rida lektion. Då är det ett krav. Och jag antar att det har med försäkringar att göra.
 
Det är inte alls frivilligt om man vill rida lektion. Då är det ett krav. Och jag antar att det har med försäkringar att göra.
Såklart. Men varför tror du inte att du åläggs att följa föreningens stadgar och medlemskap om du väljer att rida där och betala medlemsskap?
Jag föreslår att någon som är intresserade av ämnet startar en egen tråd gällande ideellt arbete.
Helt säker på att moderator kan bryta ut denna som de gör med alla andra trådar om de anser det nödvändigt .
 
Såklart. Men varför tror du inte att du åläggs att följa föreningens stadgar och medlemskap om du väljer att rida där och betala medlemsskap?

Helt säker på att moderator kan bryta ut denna som de gör med alla andra trådar om de anser det nödvändigt .
Absolut. Har rapporterat till moderator.
 
Det är intressant hur olika klubbar gör. I min klubb på ca 100 medlemmar har vi inga problem. Ja, det är en mindre grupp som jobbar hårdast, men ifall vi känner att det blir problem väljer vi alla gånger att söka hjälp och inte tvinga.

Vi har ett färdigt formulär att skicka ut åt medlemmar. Väldigt trevligt utformat med frågor som "kryssa i en eller flera av de listade sakerna som passar in på dig: jag är en uppfinnar-Jocke, jag älskar att baka, jag är magisk på Excel, ge mig en spade och säg var jag ska gräva, städning är min hobby" osv. Sen fanns det ännu fler frågor, men på så sätt bjuda folk in till att göra det de är bra på. Folk vet inte att deras specialkunskaper behövs. Många tror att bara den inre kretsen gör viktiga saker och resten får skitjobb.
 
Det vanligaste är väl dessutom att man måste vara funktionär om man tävlar för klubben. Inte om man bara är medlem eller rider lektion.
Inte häromkring, där ska du va med och och vara funktionär på minst en tävling helst, sen kan man hjälpa till med annat, det för att det ska gå att hålla tävlingar annars finns det inga funktionärer.
Vet en annan ridklubb i närheten som har vissa timmar som alla medlemmar måste arbeta av på olika sätt osv.
 
I föreningarna jag varit aktiv i så har det gått att sälja sina timmar, dvs man betalar någon annan för att ta sina pass eller betalar en summa, typ 1000kr till klubben för att slippa sälja polkagrisar...
 
Jag kan nog hålla med @Magiana lite. Jag upplever inte att det är en fråga om att överhuvudtaget arbeta på klubben, utan sättet man meddelats.

Har varit engagerad i ideella organisationer inom flertalet områden och har aldrig varit med om att jag blivit tilldelad pass eller uppgifter utan det har snarare byggt på ett anmälningssystem.

Jag hade personligen hellre varit ute på en städdag (typ rensa ogräs, måla staket etc.) och sitta domarsekreterare på dressyr och WE-tävlingar, medan jag skulle tycka att det var mindre roligt att stå flaggvakt på en hopptävling.
 
Jag motsätter mig inte att vara funktionär, men det jag reagerar på är att jag får det slängt i ansiktet att jag måste det. Jag har varit medlem och ridit på ett flertal ridskolor och har aldrig råkat ut för att man måste göra saker. På de ridskolorna har det varit ideellt (frivilligt) arbete, inte tvångsarbete.
Det står ju dock väldigt tydligt att klubben är beroende av att medlemmarna ideellt engagerar sig på deras hemsida så det torde inte vara något som kommer som en blixt. Så är det ju med de flesta mindre klubbar. Tror alla häromkring har cafe schema till exempel eller stalltjänst på helger från en viss ålder och liknande saker.

Om det stämmer att klubben tydligt kommunicerat att ideellt arbete är en förutsättning för fortlevnad, tror jag det är väl arrogant att tro attt det gäller alla andra utom mig.

Det är självklart frivilligt att gå med i en klubb, även om det kanske är ett krav för att få rida lektion. En kan ju bara avstå från både lektion och därmed klubbmedlemskap och komma undan hela funktionärsbiten.

En annan variant är ju att engagera sig i styrelsen och försöka bidra till arbetet för att slippa funktionärsarbete, men frågan är då hur klubben ska överleva.

Själv har jag valt medlemskap i en klubb där det går att betala sig fri från allt engagemang, och jag betalar då 5000 kr/år (bindande fyraårsperiod) och slipper precis alla åtaganden.
 
Om det stämmer att klubben tydligt kommunicerat att ideellt arbete är en förutsättning för fortlevnad, tror jag det är väl arrogant att tro attt det gäller alla andra utom mig.

Det är självklart frivilligt att gå med i en klubb, även om det kanske är ett krav för att få rida lektion. En kan ju bara avstå från både lektion och därmed klubbmedlemskap och komma undan hela funktionärsbiten.

En annan variant är ju att engagera sig i styrelsen och försöka bidra till arbetet för att slippa funktionärsarbete, men frågan är då hur klubben ska överleva.

Själv har jag valt medlemskap i en klubb där det går att betala sig fri från allt engagemang, och jag betalar då 5000 kr/år (bindande fyraårsperiod) och slipper precis alla åtaganden.
Jag kan inte påstå att det tydligt kommunicerats då jag inte fått någon information när jag blev medlem.
 
Jag kan inte påstå att det tydligt kommunicerats då jag inte fått någon information när jag blev medlem.

Jag citerade ett inlägg där det stod att informationen finns på hemsidan, och det är ju en vedertagen informationsväg till medlemmar.

Redan när jag var ung för 35 år sedan hade vi funktionärsplikt på ridklubben, och jag har tillräcklig kunskap om ideellt klubbarbete för att förstå att det bygger på medlemmarnas insats.
 
Visst kan det vara så men det ska man ju informera ordentligt om innan.
Jag tror det har stått i infon på dessa ridklubbar/föreningar. Letade nämligen efter en ridskola där det var för oss en minimal insats. Jag har inget emot att hjälpa till men eftersom jag drog in min brors flickor i hästeriet så får jag hjälpa till men lite svårt eftersom det är 20mil mellan oss.
Men det är jätteviktigt att läsa på deras hemsidor eller be om en broschyr. Dessutom kan man inte bara anta utan man måste veta.
 
Jag citerade ett inlägg där det stod att informationen finns på hemsidan, och det är ju en vedertagen informationsväg till medlemmar.

Redan när jag var ung för 35 år sedan hade vi funktionärsplikt på ridklubben, och jag har tillräcklig kunskap om ideellt klubbarbete för att förstå att det bygger på medlemmarnas insats.
Informationen finns på den klubbens hemsida, ja. Även vår klubb kan man köpa sig loss från stalltjänst för en 500ing per gång. Ett bra system tycker jag. Orkar man inte engagera sig så får man väl betala nån annan. Hade ingen orkat engagera sig hade säkert många klubbar gått under. Eller så hade ingen haft råd att rida där.
 
@Magiana,
Du säger att du inte fått någon information. I vilket format anser du att infon skulle tillhandakomma dig? Det står om arbete på föreningens sida. Om du känner att det är otydligt så PRATA med någon föreningsrepresentant om det . Det är ju inte omöjligt att du faktiskt missat , eftersom det står på hemsidan men du tidigare skrev att du inget hittat om det osv.

Det är som sagt norm generellt att föreningar inom ridsporten senaste årtiondet har detta upplägg dvs medlemmarna är förpliktigade att ställa upp som funktionär någon/några tillfällen om året om de vill vara medlem.
Jag har allmänt svårt för när folk klagar på att de minsann inte fått information (nu ang detta ämne alltså INTE GDPR). När du väljer att teckna medlemskap i en förening har du ju även av egenintresse ett ansvar att faktiskt själv söka upp och ta del av information för att förstå vad medlemskap innebär i aktuell förening.

Är det så hemskt att hjälpa till vid något tillfälle nu? Du kommer ju kunna byta datum och uppgift (det är ju bla det listan är till för), och du mår dåligt av att du bara sitter hemma och inte tar dig för något. Se det som ett tillfälle att komma ut, träffa lite trevligt folk och ha en dag/dagar med aktiviteter i hästmiljö.
 
Ja en ideell förening behöver ideellt arbetande människor och ja det är något man får räkna med när man blir medlem. Det ska dock vara mycket tydligt vad man förbinder sig till genom att bli medlem. Att göra som den här klubben gör utesluter därmed alla som har någon funktionsvariation/sjukdom/många barn osv osv som gör att tid och/eller energi inte räcker till. De får helt enkelt sluta rida för hur ska man våga vara med i en förening man inte har en aning om vad, när, hur det ideella arbetet krävs av en? Inte alla har råd att betala bort det heller och att bara skicka ut sådär tycker jag är ett utmärkt sätt att få folk att reagera som @Magiana gör. Hade de istället varit tydliga med att det här behövs för att föreningen ska kunna fortsätta överleva och raddat upp allt som behövs och att man åtar sig att utföra x antal saker x-antal gånger/år när man blir medlem är chansen typ en miljon gånger större att folk hade både velat göra det och de hade också kunnat välja vad som passar. Kanske till och med trots funktionsvariationer/sjukdomar/många barn, lite tid/energi osv osv.

Ingen vinner på att kräva ett visst ideellt arbete av någon. Morot ger bättre utdelning än piskan och att vara tydlig och inte flumma runt i att "föreningen är beroende av ideellt arbete" utan istället vara mycket tydligare är så enormt mycket bättre.
 
Ja en ideell förening behöver ideellt arbetande människor och ja det är något man får räkna med när man blir medlem. Det ska dock vara mycket tydligt vad man förbinder sig till genom att bli medlem. Att göra som den här klubben gör utesluter därmed alla som har någon funktionsvariation/sjukdom/många barn osv osv som gör att tid och/eller energi inte räcker till. De får helt enkelt sluta rida för hur ska man våga vara med i en förening man inte har en aning om vad, när, hur det ideella arbetet krävs av en? Inte alla har råd att betala bort det heller och att bara skicka ut sådär tycker jag är ett utmärkt sätt att få folk att reagera som @Magiana gör. Hade de istället varit tydliga med att det här behövs för att föreningen ska kunna fortsätta överleva och raddat upp allt som behövs och att man åtar sig att utföra x antal saker x-antal gånger/år när man blir medlem är chansen typ en miljon gånger större att folk hade både velat göra det och de hade också kunnat välja vad som passar. Kanske till och med trots funktionsvariationer/sjukdomar/många barn, lite tid/energi osv osv.

Ingen vinner på att kräva ett visst ideellt arbete av någon. Morot ger bättre utdelning än piskan och att vara tydlig och inte flumma runt i att "föreningen är beroende av ideellt arbete" utan istället vara mycket tydligare är så enormt mycket bättre.
Jag är ganska säker på att det finns information från klubben. Ts är inte den enda som rider där ;) . Jag är också säker på att det finns ett sätt att komma undan om man har de problem du nämner. Kommunikation brukar lösa det mesta. Däremot anser inte jag att vissa ska åka snålskjuts på andra för att de inte orkar engagera sig utan då är det väl bra att de faktiskt får betala mer?
 
Ingen vinner på att kräva ett visst ideellt arbete av någon. Morot ger bättre utdelning än piskan och att vara tydlig och inte flumma runt i att "föreningen är beroende av ideellt arbete" utan istället vara mycket tydligare är så enormt mycket bättre.
Precis så. "Flumma runt" var en rätt träffsäker beskrivning av hur det hela har presenterats. Dessutom på någon av de femtioelva sidor som ridskolans hemsida består av (och alltså inte i samband med när man blir medlem).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundhantering
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp