Ideellt arbete - hur funkar det och hur bör det hanteras? (utbruten från GDPR)

Jag fick namnet via pm. Det står inget där vad jag kan hitta om att man kommer bli kommenderad, dvs. att det är ett krav att arbeta ideellt eller vilka uppgifter som är aktuella. Inte heller hur ofta.

ok 👍 Oavsett så kvarstår det jag skrivit i sammanhanget utifrån dina personliga erfarenheter och hur det generellt fungerar ang medlemskap, föreningar osv.

Med det så nöjer jag mig gällande våra skiljda erfarenheter utifrån tråden i övrigt. Det är inte givande att du eller jag spinner vidare ang det i våra skiljda åsikter .
 
ok 👍 Oavsett så kvarstår det jag skrivit i sammanhanget utifrån dina personliga erfarenheter och hur det generellt fungerar ang medlemskap, föreningar osv.

Med det så nöjer jag mig gällande våra skiljda erfarenheter utifrån tråden i övrigt. Det är inte givande att du eller jag spinner vidare ang det i våra skiljda åsikter .
Va? Nu vet jag inte vad du pratar om.
 
Fast att vara med i en förening är ingen rättighet. Krävs det ideellt arbete och man inte kan göra det får man välja en annan aktivitet.
Ska vi andra göra andras jobb bara för att de inte kan?

Ja, jag är less på folk som glider med och kommer med ursäkter men ändå vill ha fördelarna.
Men varför uttrycker du dig som om poängen var att ta vägrar jobba ideellt. jag uppfattar det som irritation övera) plötsligt utan förvarning tilldelas jobb b) dålig info inom klubben

Klubben skulle ha kommit så mycket lättare undan med god information, exempelvis då man ansöker om att bli medlem, och genom att lista till vilka evenemang och aktiviteter det behövs folk.
 
Som sittandes i styrelse i förening där vi inte har krav på ideellt arbete men behöver det så blir jag mest matt på folk som tycker att vi ska göra mycket mer än vad vi gör men sen aldrig hjälper till när det behövs. De vill gärna ha extra träningar men kan inte komma tidigare och hjälpa till och ställa ordning och kan inte stanna kvar efter för att plocka undan. Sånt gör det tungjobbat och man blir less.
Sen finns det många guldkorn som ständigt ställer upp och de gör också att man anstränger sig lite extra för att hjälpa dem.
 
Det är för kort tid att agera på. Jag har rätt stora svårigheter att få saker gjorda ö.h.t. Vissa saker tar veckor att få gjorda. Ibland blir saker inte gjorda alls.
Men det känns helt ok att starta trådar på Sveriges största hästrelaterade Internetforum och dessutom lägga ut namnet och sedan komma och rida lektion som att ingenting hänt, trots att många på den aktuella klubben säkerligen finns här och kan räkna ut vem du är? Jag tror så här. Om ingen kommunicerar till dem att de inte vill eller att man inte har fått information så kommer de inte ändra på sig. De lär inte komma till dig även om de läst tråden. Däremot lär det skapa dålig stämning. Prata med dem. I det här fallet verkar det ju vara ett kommunikationsproblem. Det kommer ju kvarstå om du inte säger något.
 
Nej, det är helg nu.

Jo, men du postade ju ursprungstråden i torsdags.

Det är för kort tid att agera på. Jag har rätt stora svårigheter att få saker gjorda ö.h.t. Vissa saker tar veckor att få gjorda. Ibland blir saker inte gjorda alls.

Rent krasst, så hade det gått fortare att maila ridskolan än att skapa en tråd här och hänga ut dem, så att säga att det är för kort tid att agera på känns mer som en dålig ursäkt för att inte ta kontakt med dem.
 
Jag tycker aldrig det ska vara ett tvång även om jag kan förstå att det är svårt att få folk till ideell verksamhet. Och om det är ett tvång så måste klubben kunna göra avsteg från detta, det finns människor som t.e.x på grund av sjukdom eller ensamstående föräldrar med flera barn helt enkelt inte kan ställa upp på arbete ideellt för att tiden, möjligheten eller orken inte finns.

Det är en härlig inställning, särskilt för de klubbar där det finns möjlighet att betala för att slippa funktionärsuppgifter. Lisa kräver att få glida på räkmackan gratis, medan Stina får betala sig fri för 500 kr/gång.

Nej, det är inte OK.

Fast att vara med i en förening är ingen rättighet. Krävs det ideellt arbete och man inte kan göra det får man välja en annan aktivitet.
Ska vi andra göra andras jobb bara för att de inte kan?

Ja, jag är less på folk som glider med och kommer med ursäkter men ändå vill ha fördelarna.

Jag är också en av de som tröttnat. Jag är helt för ett system där man betalar sig fri. Att vilja ha fördelar utan att inse att det kostar någon något (någon annan får ta mina sysslor alt. avgifter får gå till att betala någon annan att göra för att jag inte kan/vill/orkar).

Har man inte råd, har man inte råd. Det är ingen rättighet att ha häst, hund, medlemskap på föreningar. Det finns alltid hobbys som är billigare eller gratis.
 
Rent krasst, så hade det gått fortare att maila ridskolan än att skapa en tråd här och hänga ut dem, så att säga att det är för kort tid att agera på känns mer som en dålig ursäkt för att inte ta kontakt med dem.
Jag vet inte hur jag ska formulera mig och har kört fast på det.
 
Som sittandes i styrelse i förening där vi inte har krav på ideellt arbete men behöver det så blir jag mest matt på folk som tycker att vi ska göra mycket mer än vad vi gör men sen aldrig hjälper till när det behövs. De vill gärna ha extra träningar men kan inte komma tidigare och hjälpa till och ställa ordning och kan inte stanna kvar efter för att plocka undan. Sånt gör det tungjobbat och man blir less.
Sen finns det många guldkorn som ständigt ställer upp och de gör också att man anstränger sig lite extra för att hjälpa dem.
Ja jag har med ledsnat. Varenda årsmöte vill folk att vi ska anordna ditten o datten men ingen vill hjälpa till.
 
Jag tror det blir rörigt här för att två diskussioner blandas.
En som handlar rent generellt om ideellt arbete i föreningar, engagemanget i det, om alla måste delta och om det kan finnas undantag vid särskilda behov osv. Och en som rör @Magiana s väldigt specifika ärende.

Jag fattade först inte att det personspecifika fortfarande var kvar i denna tråd, och jag antar att en del inte läst bakgrunden som var i den andra tråden. Då missar man förmodligen att det inte var själva arbetet det handlade om, utan hur informationen om vad man hade för förväntningar/krav på sig hade förmedlats (eller inte förmedlats)
 
Du har ju totalt missat att det inte handlar om ideellt arbete ö.h.t. utan hur ridklubben kommunicerar, eller rättare sagt inte kommunicerar. Ämnet för tråden är KOMMUNIKATION.
Ja. Det verkar ju vara från båda håll. Har två bekanta som rider på den aktuella klubben, och läst den här tråden. De får givetvis tala för sig själva om det är så men båda hävdar att det framgår av medlemsavtalet och även tydligt finns kommunicerat i stallet. Oavsett om ridskolan har missat detta när du blev medlem eller när de skickat ut fakturan eller om du har missat det är det ju ett kommunikationsproblem som löses just genom kommunikation. Det är inte svårare än att skicka ett mail, nu på en gång, och skriva "jag vill inte att ni delar mina uppgifter och jag undrar var det framgår hur många ideella åtaganden som krävs, jag tycker det är dåligt kommunicerat". Svaret har du troligen imorgon och sedan är det antingen ur världen eller så får du ta det därifrån.
 
Ja. Det verkar ju vara från båda håll. Har två bekanta som rider på den aktuella klubben, och läst den här tråden. De får givetvis tala för sig själva om det är så men båda hävdar att det framgår av medlemsavtalet och även tydligt finns kommunicerat i stallet. Oavsett om ridskolan har missat detta när du blev medlem eller när de skickat ut fakturan eller om du har missat det är det ju ett kommunikationsproblem som löses just genom kommunikation. Det är inte svårare än att skicka ett mail, nu på en gång, och skriva "jag vill inte att ni delar mina uppgifter och jag undrar var det framgår hur många ideella åtaganden som krävs, jag tycker det är dåligt kommunicerat". Svaret har du troligen imorgon och sedan är det antingen ur världen eller så får du ta det därifrån.
Fast fortfarande. @Magiana är inte dum. Hon fattar nog det. Det var en enkel diskussion, men nu tycker några att det känns fint att sitta och gnälla på henne i stil med ditt inlägg. Att du kände att du måste visa tråden åt ryttare ur klubben för att bevisa, ja vadå? Jag tror inte Magiana hänger i stallet mer än under lektionen, så jag tänker att såna som faktiskt spenderar tid och nätverkar i stallet har bättre koll.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp