Ideellt arbete - hur funkar det och hur bör det hanteras? (utbruten från GDPR)

Precis så. "Flumma runt" var en rätt träffsäker beskrivning av hur det hela har presenterats. Dessutom på någon av de femtioelva sidor som ridskolans hemsida består av (och alltså inte i samband med när man blir medlem).
Varför anser du att du inte ska behöva följa föreningens medlemsvillkor och därmed stadgar till skillnad mot alla andra?
 
Det anser jag inte. Jag anser att föreningen måste vara mer tydlig med vad som gäller. Nu kom det som en total överraskning eftersom kraven inte står någonstans på ett tydligt och lättbegripligt sätt.
Min klubb har krav på att man varje termin ska sälja ngt samt ställa upp på en halvdag funktionärsjobb. Det står TYDLIGT i avtalet man skriver under när man börjar rida. Jag som egentligen hjälper till rätt mkt ideellt blir mera tvärsemot av dylika krav och har landat på miniminivå. Skillnaden är att jag visste vad som gällde det har informerats det Magina beskriver skulle få mig också att bli tvärsöver.
 
Ja en ideell förening behöver ideellt arbetande människor och ja det är något man får räkna med när man blir medlem. Det ska dock vara mycket tydligt vad man förbinder sig till genom att bli medlem. Att göra som den här klubben gör utesluter därmed alla som har någon funktionsvariation/sjukdom/många barn osv osv som gör att tid och/eller energi inte räcker till. De får helt enkelt sluta rida för hur ska man våga vara med i en förening man inte har en aning om vad, när, hur det ideella arbetet krävs av en? Inte alla har råd att betala bort det heller och att bara skicka ut sådär tycker jag är ett utmärkt sätt att få folk att reagera som @Magiana gör. Hade de istället varit tydliga med att det här behövs för att föreningen ska kunna fortsätta överleva och raddat upp allt som behövs och att man åtar sig att utföra x antal saker x-antal gånger/år när man blir medlem är chansen typ en miljon gånger större att folk hade både velat göra det och de hade också kunnat välja vad som passar. Kanske till och med trots funktionsvariationer/sjukdomar/många barn, lite tid/energi osv osv.

Ingen vinner på att kräva ett visst ideellt arbete av någon. Morot ger bättre utdelning än piskan och att vara tydlig och inte flumma runt i att "föreningen är beroende av ideellt arbete" utan istället vara mycket tydligare är så enormt mycket bättre.

Eftersom föreningen i fråga delgetts folk här och man därför kan ta del av den så känner jag inte att det du antar är särskilt applicerbart. Att förkunna att föreningen brister blir lite märkligt utifrån sammanhanget, både utifrån ditt antagande och TS ”känsla”.
 
Senast ändrad:
Jag är ganska säker på att det finns information från klubben. Ts är inte den enda som rider där

Så tänker jag med, men oavsett det är ju som sagt den mest logiska och ffa snabbaste lösningen, att om man anser sig dåligt informerad ta kontakt med en människa i föreningen , få förklarat var stadgarna/villkoren står - eller utifrån det ändå konstatera att ”nej - det här har jag aldrig gått med på , för dålig/otydlig info så jag går ur”.
 
Jag är ganska säker på att det finns information från klubben. Ts är inte den enda som rider där ;) . Jag är också säker på att det finns ett sätt att komma undan om man har de problem du nämner. Kommunikation brukar lösa det mesta. Däremot anser inte jag att vissa ska åka snålskjuts på andra för att de inte orkar engagera sig utan då är det väl bra att de faktiskt får betala mer?
Nej det är sällan det godtas. Min dotter fick gå ur alla klubbar/föreningar utom två när jag blev sjuk för ingen av dem godtog att det var helt omöjligt för mig att fixa det de ville. Att jag erbjöd mig att göra annat kvittade. En av dem var det trots överenskommelse om vad vi skulle göra istället ständigt tjafs. En enda förening tjafsade inte. Det påtalades och jag fick ständigt förklara men det tjafsades inte om att det skulle göras ändå. Jag hade velat börja träna på hundklubb men eftersom det aldrig står vad och vilken typ av ideellt arbete som man förväntas göra så gör jag inte det. Jag orkar inte försvara och förklara om och om igen. Det hade tagit bort all glädje med att träna.
 
Nej det är sällan det godtas. Min dotter fick gå ur alla klubbar/föreningar utom två när jag blev sjuk för ingen av dem godtog att det var helt omöjligt för mig att fixa det de ville. Att jag erbjöd mig att göra annat kvittade. En av dem var det trots överenskommelse om vad vi skulle göra istället ständigt tjafs. En enda förening tjafsade inte. Det påtalades och jag fick ständigt förklara men det tjafsades inte om att det skulle göras ändå. Jag hade velat börja träna på hundklubb men eftersom det aldrig står vad och vilken typ av ideellt arbete som man förväntas göra så gör jag inte det. Jag orkar inte försvara och förklara om och om igen. Det hade tagit bort all glädje med att träna.

Jag som bytt klubbar och föreningar många gånger genom alla år både gällande hund och ridsport tycker inte det du beskriver är representativt över huvud taget.
 
Eftersom föreningen i fråga delgetts folk här och man därför kan ta del av den så känner jag inte att det du antar är särskilt applicerbart. Att förkunna att föreningen brister blir lite märkligt utifrån sammanhanget, både utifrån ditt antagande och TS ”känsla”.
Jag har missat det. Vad heter föreningen? Du menar alltså att det står klart och tydligt där vad, när och hur många gånger/år man ska göra ditten eller datten? Att det är tydligt att man godkänner det innan man blir medlem?
 
Jag har missat det. Vad heter föreningen? Du menar alltså att det står klart och tydligt där vad, när och hur många gånger/år man ska göra ditten eller datten? Att det är tydligt att man godkänner det innan man blir medlem?

Jag tror Föreningens namn och länk suddats av moderator av förklarliga anledningar utifrån debatten.
 
Jag tycker aldrig det ska vara ett tvång även om jag kan förstå att det är svårt att få folk till ideell verksamhet. Och om det är ett tvång så måste klubben kunna göra avsteg från detta, det finns människor som t.e.x på grund av sjukdom eller ensamstående föräldrar med flera barn helt enkelt inte kan ställa upp på arbete ideellt för att tiden, möjligheten eller orken inte finns. Bor man då på en mindre ort med en ridklubb och klubben har tvång och inte kan göra avsteg från detta för enstaka medlemmar med indviduella skäl även om det bara är en enstaka gång per termin eller två så exkluderar det de människorna från att välja den aktiviteten. Sen ska naturligtvis alla som väljer att bli medlemmar tydligt informeras om vad tecknande av medlemskap innebär. Enklast är väl att ha ett tydligt avtal som skrivs under av båda parter när någon ny vill börja rida om vad det innebär just i den klubben eftersom det kan skilja sig väldigt mycket mellan klubbar vilket väl denna tråden visar. Att skriva att klubben är beroende av ideellt arbete tycker jag personligen inte hade varit tydligt nog för att jag skulle förstå att det var obligatoriskt med ideellt arbete.
 
Jag tycker aldrig det ska vara ett tvång även om jag kan förstå att det är svårt att få folk till ideell verksamhet. Och om det är ett tvång så måste klubben kunna göra avsteg från detta, det finns människor som t.e.x på grund av sjukdom eller ensamstående föräldrar med flera barn helt enkelt inte kan ställa upp på arbete ideellt för att tiden, möjligheten eller orken inte finns. Bor man då på en mindre ort med en ridklubb och klubben har tvång och inte kan göra avsteg från detta för enstaka medlemmar med indviduella skäl även om det bara är en enstaka gång per termin eller två så exkluderar det de människorna från att välja den aktiviteten. Sen ska naturligtvis alla som väljer att bli medlemmar tydligt informeras om vad tecknande av medlemskap innebär. Enklast är väl att ha ett tydligt avtal som skrivs under av båda parter när någon ny vill börja rida om vad det innebär just i den klubben eftersom det kan skilja sig väldigt mycket mellan klubbar vilket väl denna tråden visar. Att skriva att klubben är beroende av ideellt arbete tycker jag personligen inte hade varit tydligt nog för att jag skulle förstå att det var obligatoriskt med ideellt arbete.
Fast att vara med i en förening är ingen rättighet. Krävs det ideellt arbete och man inte kan göra det får man välja en annan aktivitet.
Ska vi andra göra andras jobb bara för att de inte kan?

Ja, jag är less på folk som glider med och kommer med ursäkter men ändå vill ha fördelarna.
 
Det anser jag inte. Jag anser att föreningen måste vara mer tydlig med vad som gäller. Nu kom det som en total överraskning eftersom kraven inte står någonstans på ett tydligt och lättbegripligt sätt.
Har du kontaktat föreningen och sagt det, så att de får en chans att bättra sig då? Det är ju knappast av illvilja som informationen inte nått fram.
 
Jag tycker aldrig det ska vara ett tvång även om jag kan förstå att det är svårt att få folk till ideell verksamhet. Och om det är ett tvång så måste klubben kunna göra avsteg från detta, det finns människor som t.e.x på grund av sjukdom eller ensamstående föräldrar med flera barn helt enkelt inte kan ställa upp på arbete ideellt för att tiden, möjligheten eller orken inte finns. Bor man då på en mindre ort med en ridklubb och klubben har tvång och inte kan göra avsteg från detta för enstaka medlemmar med indviduella skäl även om det bara är en enstaka gång per termin eller två så exkluderar det de människorna från att välja den aktiviteten. Sen ska naturligtvis alla som väljer att bli medlemmar tydligt informeras om vad tecknande av medlemskap innebär. Enklast är väl att ha ett tydligt avtal som skrivs under av båda parter när någon ny vill börja rida om vad det innebär just i den klubben eftersom det kan skilja sig väldigt mycket mellan klubbar vilket väl denna tråden visar. Att skriva att klubben är beroende av ideellt arbete tycker jag personligen inte hade varit tydligt nog för att jag skulle förstå att det var obligatoriskt med ideellt arbete.

Var ska man dra gränsen mellan de som måste bidra och vilka som slipper?
Hur ska man motivera de sim måste bidra när det finns de som inte behöver det?

Vi är många som genom vårt ideella arbete sett till att det finns evenemang som andra kan delta i.Själv har jag tillbringat mer än en månad sammanlagt på Strömsholm för att många ska kunna visa på unghästtester. Utan alla vi som bidrar med vårat gratis arbete skulle det inte bli något.
 
Jag tror Föreningens namn och länk suddats av moderator av förklarliga anledningar utifrån debatten.
Jag fick namnet via pm. Det står inget där vad jag kan hitta om att man kommer bli kommenderad, dvs. att det är ett krav att arbeta ideellt eller vilka uppgifter som är aktuella. Inte heller hur ofta.
 
Fast att vara med i en förening är ingen rättighet. Krävs det ideellt arbete och man inte kan göra det får man välja en annan aktivitet.
Ska vi andra göra andras jobb bara för att de inte kan?

Ja, jag är less på folk som glider med och kommer med ursäkter men ändå vill ha fördelarna.
Vad är en godtagbar ursäkt för dig? Visst finns det de som bara har en alldeles för tung latmask att dra runt på och därför alltid försöker smita undan och det är också det folk utgår ifrån. För mig blir det "så som man känner sig själv känner man andra" när folk tänker så. Sorgligt att det är så (både att folk är lata och att andra utgår ifrån att det alltid handlar om lathet) och att man inte kan få göra det man klarar istället när man uttryckligen ber om det och förklarar varför.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp