Ideellt arbete - hur funkar det och hur bör det hanteras? (utbruten från GDPR)

Många föreningar borde egentligen inte fortleva, eftersom det är samma människor som år efter år ställer upp och utplånar sitt eget intresse för att serva andra. Det är därför det kan bli kris i föreningar när någon eldsjäl plötsligt blir sjuk eller byter förening.

Den här diskssionen är ju också ett bevis på att det behövs övertydlig information om att medlemmar faktiskt förväntas hjälpa till och i en viss mängd. Det är ju långt ifrån självklart ser vi nu.
Ja exakt.

Vi har inga såna krav i våra klubbar. Vi får folk ändå om vi vill. Vi jobbar ändå förebyggande och inkluderande för att folk ska känna sig välkomna. Många tror faktiskt att deras insats inte är värt något, eller att det bara är inside-klicken som styr. Om den klicken går och kastar ut bajsplockning och parkeringsvaktsjobb utan att fråga så har det motsatt effekt.

Jag vågar påstå att om man verkligen ser alla medlemmar och uppmuntrar dem (jaså, du studerar till xxx/jobbar med ååå? Då kanske du är intresserad av uppgift yyy? Har du tänkt på att skola dig till domare/instruktör/whatever? Visste du att klubben betalar om du går skolning? Vill du prova jobba med person y nästa evenemang och få lite inblick?", så har man betydligt större chans till att ha en aktiv klubb med talkofolk i framtiden
 
Ja exakt.

Vi har inga såna krav i våra klubbar. Vi får folk ändå om vi vill. Vi jobbar ändå förebyggande och inkluderande för att folk ska känna sig välkomna. Många tror faktiskt att deras insats inte är värt något, eller att det bara är inside-klicken som styr. Om den klicken går och kastar ut bajsplockning och parkeringsvaktsjobb utan att fråga så har det motsatt effekt.

Jag vågar påstå att om man verkligen ser alla medlemmar och uppmuntrar dem (jaså, du studerar till xxx/jobbar med ååå? Då kanske du är intresserad av uppgift yyy? Har du tänkt på att skola dig till domare/instruktör/whatever? Visste du att klubben betalar om du går skolning? Vill du prova jobba med person y nästa evenemang och få lite inblick?

Nu blir jag nyfiken. Hur många medlemmar är ni i klubbarna du sitter i styrelse för?
 
Jag tänker att detta är kanske precis vad du behöver @Magiana ?
Du skriver ju här att du har svårt att ta dig för ngt, att du saknar umgänge osv. Att göra saker tillsammans i en förening och faktiskt vara behövd är ju jättebra, speciellt när du verkar ha så svårt att komma dig för att göra saker på egen initiativ? :)
 
Jag vågar påstå att om man verkligen ser alla medlemmar och uppmuntrar dem (jaså, du studerar till xxx/jobbar med ååå? Då kanske du är intresserad av uppgift yyy? Har du tänkt på att skola dig till domare/instruktör/whatever? Visste du att klubben betalar om du går skolning? Vill du prova jobba med person y nästa evenemang och få lite inblick?", så har man betydligt större chans till att ha en aktiv klubb med talkofolk i framtiden

Jodå, den stilen gav till svar "nej, jag hinner inte, jag är ju här för att jag vill xxxx".
"Det är så mycket annat jag måste få gjort, det här är inte prioriterat då"
 
Ja exakt.

Vi har inga såna krav i våra klubbar. Vi får folk ändå om vi vill. Vi jobbar ändå förebyggande och inkluderande för att folk ska känna sig välkomna. Många tror faktiskt att deras insats inte är värt något, eller att det bara är inside-klicken som styr. Om den klicken går och kastar ut bajsplockning och parkeringsvaktsjobb utan att fråga så har det motsatt effekt.

Jag vågar påstå att om man verkligen ser alla medlemmar och uppmuntrar dem (jaså, du studerar till xxx/jobbar med ååå? Då kanske du är intresserad av uppgift yyy? Har du tänkt på att skola dig till domare/instruktör/whatever? Visste du att klubben betalar om du går skolning? Vill du prova jobba med person y nästa evenemang och få lite inblick?", så har man betydligt större chans till att ha en aktiv klubb med talkofolk i framtiden
Alltså, jag har varit med och jobbat upp engagemanget i vår förening från ganska exakt noll, när jag kom in så var det så illa att föreningen i stort sett stöd utan styrelse. Idag har vi en fungerande styrelse, träningar med 25 barn och närmare 20 vuxna två gånger i veckan. Vi har en stor grupp som faktiskt ställer upp och vi kan göra en hel del. Men sen finns det en grupp som vill att vi ska arrangera saker. Vi konstaterar att visst det vore jättebra, exempelvis en träning extra i veckan men då måste några till ta på sig ansvaret för den träningen, vi fyra som drar runt två träningar i veckan orkar inte med en dag till. Men ingen av de som tjatar kan tänka sig att ta ansvaret exempelvis en gång i månaden utan tycker att "någon annan kan göra det" och då blir det ingen mer träning i veckan.

Det går absolut att göra mycket för att alla ska känna sig sedda och behövda, problemet är att det finns en växande grupp med människor som vill ha mer för mindre.
 
Alltså, jag har varit med och jobbat upp engagemanget i vår förening från ganska exakt noll, när jag kom in så var det så illa att föreningen i stort sett stöd utan styrelse. Idag har vi en fungerande styrelse, träningar med 25 barn och närmare 20 vuxna två gånger i veckan. Vi har en stor grupp som faktiskt ställer upp och vi kan göra en hel del. Men sen finns det en grupp som vill att vi ska arrangera saker. Vi konstaterar att visst det vore jättebra, exempelvis en träning extra i veckan men då måste några till ta på sig ansvaret för den träningen, vi fyra som drar runt två träningar i veckan orkar inte med en dag till. Men ingen av de som tjatar kan tänka sig att ta ansvaret exempelvis en gång i månaden utan tycker att "någon annan kan göra det" och då blir det ingen mer träning i veckan.

Det går absolut att göra mycket för att alla ska känna sig sedda och behövda, problemet är att det finns en växande grupp med människor som vill ha mer för mindre.
Ja det finns det. Som tur är verkar det inom min gren vara en minoritet
 
Du har ju totalt missat att det inte handlar om ideellt arbete ö.h.t. utan hur ridklubben kommunicerar, eller rättare sagt inte kommunicerar. Ämnet för tråden är KOMMUNIKATION.

Jag tror nog 99% har förstått det, även om du många gånger lagt stor vikt på att du anser att det är tvångsarbete osv. Men lösningen är fortfarande kommunikation från din sida. Som det nu är blir det ju bara en principsak för dig utan någon som helst positiv lösning.

Om principen är det som väger tyngst för dig och att du känner/upplever dig överkörd trots att du öht inte ens ställt frågan /tagit kontakt med föreningen, och att det är den aspekten som är fokus , dvs att du anser att ingen delgett dig information, så då finns ju bara en lösning för dig - att säga upp medlemskapet och sluta rida där. Det låter som en väldigt trist lösning i sammanhanget - särskilt i kombo med att du upplever sysslolöshet, tristess och svårt att känna mening med tillvaron. Här har du ju en jättebra möjlighet att komma ut lite, träffa trevligt folk, och dessutom i Hästmiljö som du ju gillar.
 
Senast ändrad:
Ja det finns det. Som tur är verkar det inom min gren vara en minoritet
Antagligen för att din gren är liten och ni är en homogen grupp. I vårt fall är vår yngsta aktiva medlem 5 år och våra äldsta är i 90 års åldern. Vi har en stor spännvidd av flera olika grenar med olika behov och förutsättningar. Vissa grenar ställer högre krav på det behövs många funktionärer vid tävlingar medans andra kräver färre. Det gör att det blir en obalans och folk som tycker att deras gren är viktigare än andras osv. Det vill säga en ständig balansgång för att alla grupper ska känna att de är sedda, får uppskattning och just deras gren är viktig.
 
Jag mejlade klubben i söndags. Jag har fortfarande, 5 dagar senare, inte fått ett svar. Det kommer jag nog inte att få heller (och det är inte första gången som jag inte fått svar när jag mejlat).
 
Jag mejlade klubben i söndags. Jag har fortfarande, 5 dagar senare, inte fått ett svar. Det kommer jag nog inte att få heller (och det är inte första gången som jag inte fått svar när jag mejlat).

Men just nu är det ganska förklarligt. Klubben har nog otroligt mycket att göra just nu och ditt mail kommer hamna långt nere på priolistan. Dessutom kommer det inte bli aktuellt eftersom allt är inställt. Så det är väl bara att gå ur klubben omedelbart så tar de bort alla dina personuppgifter?
 
Jag tror att de anställda är anställda för att ta hand om hästarna och den dagliga verksamheten, inte svara på mejl från föreningsmedlemmar om föreningens synsätt. Det måste någon från föreningen göra.
Mejlet berörde GDPR också. Det är en av de anställda som är ansvarig för det.
 
Mejlet berörde GDPR också. Det är en av de anställda som är ansvarig för det.
Nja den anställde kanske är utsedd att svara på frågor om det men är knappast ansvarig, det är föreningen. Samtidigt sker det väldigt mycket just nu för föreningar, jag får flera frågor om dagen hur vi ska göra med olika saker i vår förening och man hinner inte med allt. För en ridskola kan jag tänka mig att den viktigaste diskussionen just nu är om man ska fortsätta med verksamheten och vilka scenarion som är möjliga. Jag förstår att du anser att ditt mejl är viktigt men jag misstänker att föreningen har många andra saker som kanske är viktigare just nu.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • GVFÖ 2024
  • Att bjuda någon?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp