Ideellt arbete - hur funkar det och hur bör det hanteras? (utbruten från GDPR)

Ja jag har med ledsnat. Varenda årsmöte vill folk att vi ska anordna ditten o datten men ingen vill hjälpa till.
Då är det upp till styrelsen att göra olika arbetsgrupper och dela upp jobbet i mindre delar. Annars så blir det lätt just så att styrelsen sitter och ojar sig över att de minsann gör allt och alla andra bara slappar, och de utanför styrelsen gnäller för att styrelsen aldrig gör det de vill.

Mvh aktiv i styrelser.
 
Då är det upp till styrelsen att göra olika arbetsgrupper och dela upp jobbet i mindre delar. Annars så blir det lätt just så att styrelsen sitter och ojar sig över att de minsann gör allt och alla andra bara slappar, och de utanför styrelsen gnäller för att styrelsen aldrig gör det de vill.

Mvh aktiv i styrelser.

Sen ska man få aktiva till just de grupperna också. Där har vi precis samma problem. Alla vill få saker gjort, men ingen vill hjälpa till med jobbet.

/Mvh sitter också i två styrelser samt arbetsgrupper
 
Fast fortfarande. @Magiana är inte dum. Hon fattar nog det. Det var en enkel diskussion, men nu tycker några att det känns fint att sitta och gnälla på henne i stil med ditt inlägg. Att du kände att du måste visa tråden åt ryttare ur klubben för att bevisa, ja vadå? Jag tror inte Magiana hänger i stallet mer än under lektionen, så jag tänker att såna som faktiskt spenderar tid och nätverkar i stallet har bättre koll.
Det är väl jättebra att veta att ridskolan, som ju faktiskt är uthängd, verkar ha information? Och inte dum? Nej, det tror jag verkligen inte men faktum är att det ÄR ett kommunikationsproblem och har ridskolan inte kommunicerat lär ju ts göra det vilket hon inte har gjort, av diverse icke hållbara ursäkter. Vill hon ha informationen får hon ju liksom börja med att snacka med dem. Det är ju inga gudar som sitter som administratörer på en ridskola. Många gånger är det ju ridlärarna som säkert kan missa. Ts vet om missen eftersom det berör henne. Administratören inte. Det här hade varit löst i fredags om ts vågat ta kontakt med ridskolan. Svårare är det faktiskt inte.
 
Då är det upp till styrelsen att göra olika arbetsgrupper och dela upp jobbet i mindre delar. Annars så blir det lätt just så att styrelsen sitter och ojar sig över att de minsann gör allt och alla andra bara slappar, och de utanför styrelsen gnäller för att styrelsen aldrig gör det de vill.

Mvh aktiv i styrelser.
Du tänker att vi inte har försökt?
Detta är inte min första tid i styrelse heller..

Som det ser ut nu kommer vi få lägga ner eftersom inget vill hjälpa till.
 
Det är väl jättebra att veta att ridskolan, som ju faktiskt är uthängd, verkar ha information? Och inte dum? Nej, det tror jag verkligen inte men faktum är att det ÄR ett kommunikationsproblem och har ridskolan inte kommunicerat lär ju ts göra det vilket hon inte har gjort, av diverse icke hållbara ursäkter. Vill hon ha informationen får hon ju liksom börja med att snacka med dem. Det är ju inga gudar som sitter som administratörer på en ridskola. Många gånger är det ju ridlärarna som säkert kan missa. Ts vet om missen eftersom det berör henne. Administratören inte. Det här hade varit löst i fredags om ts vågat ta kontakt med ridskolan. Svårare är det faktiskt inte.
Fortfarande. Magiana fattar allt det där som du skriver. Du behöver inte tjata på henne.
 
Sen ska man få aktiva till just de grupperna också. Där har vi precis samma problem. Alla vill få saker gjort, men ingen vill hjälpa till med jobbet.

/Mvh sitter också i två styrelser samt arbetsgrupper
Precis så.
"Vi vill ha RM i bruks!"
-"ja det kan vi anordna men då får ni hjälpa till. Vi kan stå för finanser,domare och vara funktionärer men ni får lösa resten"
-"Nä men jag vill ju tävla!!"

Jaha liksom.. det kanske vi andra vill med ? 🤷‍♀️
 
Du tänker att vi inte har försökt?
Detta är inte min första tid i styrelse heller..

Som det ser ut nu kommer vi få lägga ner eftersom inget vill hjälpa till.
Oj. Har ni provat lägga upp (jag antar att ni gör evenemang på fb) en lista på vad som behövs för ett visst evenemang, och tydligt meddelar att listan måste vara fylld innan datum X.X, annars går det inte ett genomföra. Ingen som anmäler sig? Då förstår jag att det är bäst att lägga ner.
 
Oj. Har ni provat lägga upp (jag antar att ni gör evenemang på fb) en lista på vad som behövs för ett visst evenemang, och tydligt meddelar att listan måste vara fylld innan datum X.X, annars går det inte ett genomföra. Ingen som anmäler sig? Då förstår jag att det är bäst att lägga ner.
Vi har mailat alla medlemmar flera gånger.
 
Därför att nu är ni i läget vi mot dem. "om ni vill ha så får ni fixa själv"

Det blir lite svårt att år efter år se det som annat. Eftersom de som är väldigt drivande ser sig som "dom som vill att något ska hända". Det är redan där en motstridighet.

Senaste klubben där detta inträffade höll på att få avsluta all verksamhet, eftersom det inte fanns någon som ville sitta i styrelsen. Krav på att massor skulle ordnas, men ingen ville hjälpa till. Då går det inte längre. Styrelsearbetet i sig är ju en tung del av det som måste till i en förening, att dessutom dra i allt praktiskt med aktiviteter etc är ofta inte görligt om en dessutom har eget intresse som en vill utöva och dessutom jobbar.
 
Det blir lite svårt att år efter år se det som annat. Eftersom de som är väldigt drivande ser sig som "dom som vill att något ska hända". Det är redan där en motstridighet.

Senaste klubben där detta inträffade höll på att få avsluta all verksamhet, eftersom det inte fanns någon som ville sitta i styrelsen. Krav på att massor skulle ordnas, men ingen ville hjälpa till. Då går det inte längre. Styrelsearbetet i sig är ju en tung del av det som måste till i en förening, att dessutom dra i allt praktiskt med aktiviteter etc är ofta inte görligt om en dessutom har eget intresse som en vill utöva och dessutom jobbar.
Ja då är det ju bäst att avveckla.
 
Ja då är det ju bäst att avveckla.

Många föreningar borde egentligen inte fortleva, eftersom det är samma människor som år efter år ställer upp och utplånar sitt eget intresse för att serva andra. Det är därför det kan bli kris i föreningar när någon eldsjäl plötsligt blir sjuk eller byter förening.

Den här diskssionen är ju också ett bevis på att det behövs övertydlig information om att medlemmar faktiskt förväntas hjälpa till och i en viss mängd. Det är ju långt ifrån självklart ser vi nu.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp